Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1772072
Hallo iedereen,

Ik ben leek om het maar zo met de deur in huis te vallen :o
In 2003 me ingeschreven bij Barfplaats en toen veel gelezen en Carnibest gevoerd.
Dat kon ik niet meer bekostigen, heb weer een tijd op brokken gezeten, maar sta nog altijd meer dan vierkant achter vers voeren.
In Haaksbergen heb ik een slager gevonden die kvv maakt, niet compleet, maar wel goedkoop :) En daardoor betaalbaar voor mij.

Hij is de reden dat ik weer rauw ben gaan voeren.
Zelf ben ik bang dat ik te kort schiet voor mijn honden.
Enfin, de slager in haaksbergen maakt van die ronde worsten die carnibest ook maakt maar dan in 3kg verpakkingen en hij wil ze ook wel in 2en zagen.
In die verpakkingen zit kopvlees, hart, lever, nieren en schapenvet. Als ik het me goed herinner was dat het.
Mijn reu heb ik zelf gefokt en gespeend (op leeftijd van vier weken, ik las op barfplaats als de teef dit aankon dit het beste is voor de pups) op energique, en hij was ook zo weer gewend aan versvlees, na een tijdje op brokken te hbben gezeten.
Het schijnt daar aardig als een trijntje te lopen, niet alleen voor mensen maar dus ook voor honden.
De slager die op dat moment er was kon me niet de preciese persentages geven van de ingrediënten, maar gaf aan dat het meeste van de ingrediënten kopvlees was.

Ik geef mijn borders, waar ik veel mee bij de schapen werk zo'n 625 gram per dag (20kg)
En hij doet het super qua gewicht.
Mijn teef van 17 kg minder.
Ze krijgen 1x daags kipkarkas en of stukken ribben (rund)
Verder ongeveer 1x per week yoghurt en twee x per week een rouw ei met schil.
Tot nu toe krijgen ze nog als pens stawi.
Als nieuweling met een tekort aan vriesruimte ben ik nog op zoek naar adressen, maar voor nu dus ongeveer drie x in de week wat pens van stawi.
Ik heb geen mixer om groenten te pureren, maar geef soms iets gekookt, weet dat het beter is rouw, maar kan het niet mixen.

Ik zat al op barfplaats te kijken naar adressen voor nog meer afwisseling in vleesbotten.
(Ik kom uit Zutphen)
Zoals bijvoorbeeld lamsribben.
Wat ik op Barfplaats tegen kom is de afwisseling die jullie omschrijven in vlees. Dat het goed is om minimaal vier verschillende soorten te geven.
Geldt dit in mijn geval voor mijn (onvolledige) kvv, of is het ook goed genoeg als ik dit met vleesbotten
afwissel?
Andere tips en tekortkomingen hoor ik graag?
O, o...
straks komt er een hele lading..
Maar ik hoor het graag, wil mijn harde werkers graag goed voeren..

Alvast dank!!
Groetjes
Gaby
#1772103
Als je toch vers vlees wilt voeren maar wat meer betaalbaar is lotgering misschien wat voor jou en de honden, zie
http://www.lotgering.nl/Start/tabid/57/ ... fault.aspx hierdoor kan je direct ook wat meer afwisselen. verders kan je eens kijken bij leveranciers zoals Lupa, Dogshape, Herby, Richard versvoeding wat in jouw budget past. Te denken valt aan kip, parelhoen, konijn, wat vis, dat soort dingen. het liefst iets wat niet/weinig voorkomt in kvv.
#1772462
Lotgering ben ik persoonlijk niet kapot van. Ik twijfel aan de volledigheid. Maar goed.

Iets meer afwisseling zou geen slecht idee zijn. Ik zie trouwens dat je runderribben geeft  :-X. Dat word hier op BP niet aangeraden. Te hard (tandenslopen) en nagenoeg onverteerbaar. Er is een keer een hondje aan overleden!
#1772508
[quote="Gaby"]
Hallo iedereen,

Ik ben leek om het maar zo met de deur in huis te vallen :o
In 2003 me ingeschreven bij Barfplaats en toen veel gelezen en Carnibest gevoerd.
Dat kon ik niet meer bekostigen, heb weer een tijd op brokken gezeten, maar sta nog altijd meer dan vierkant achter vers voeren.
In Haaksbergen heb ik een slager gevonden die kvv maakt, niet compleet, maar wel goedkoop :) En daardoor betaalbaar voor mij.

Hij is de reden dat ik weer rauw ben gaan voeren.
Zelf ben ik bang dat ik te kort schiet voor mijn honden.
Enfin, de slager in haaksbergen maakt van die ronde worsten die carnibest ook maakt maar dan in 3kg verpakkingen en hij wil ze ook wel in 2en zagen.
In die verpakkingen zit kopvlees, hart, lever, nieren en schapenvet. Als ik het me goed herinner was dat het.
Mijn reu heb ik zelf gefokt en gespeend (op leeftijd van vier weken, ik las op barfplaats als de teef dit aankon dit het beste is voor de pups) op energique, en hij was ook zo weer gewend aan versvlees, na een tijdje op brokken te hbben gezeten.
Het schijnt daar aardig als een trijntje te lopen, niet alleen voor mensen maar dus ook voor honden.
De slager die op dat moment er was kon me niet de preciese persentages geven van de ingrediënten, maar gaf aan dat het meeste van de ingrediënten kopvlees was.

Ik geef mijn borders, waar ik veel mee bij de schapen werk zo'n 625 gram per dag (20kg)
En hij doet het super qua gewicht.
Mijn teef van 17 kg minder.
Ze krijgen 1x daags kipkarkas en of stukken ribben (rund)
Verder ongeveer 1x per week yoghurt en twee x per week een rouw ei met schil.
Tot nu toe krijgen ze nog als pens stawi.
Als nieuweling met een tekort aan vriesruimte ben ik nog op zoek naar adressen, maar voor nu dus ongeveer drie x in de week wat pens van stawi.
Ik heb geen mixer om groenten te pureren, maar geef soms iets gekookt, weet dat het beter is rouw, maar kan het niet mixen.

Ik zat al op barfplaats te kijken naar adressen voor nog meer afwisseling in vleesbotten.
(Ik kom uit Zutphen)
Zoals bijvoorbeeld lamsribben.
Wat ik op Barfplaats tegen kom is de afwisseling die jullie omschrijven in vlees. Dat het goed is om minimaal vier verschillende soorten te geven.
Geldt dit in mijn geval voor mijn (onvolledige) kvv, of is het ook goed genoeg als ik dit met vleesbotten
afwissel?
Andere tips en tekortkomingen hoor ik graag?
O, o...
straks komt er een hele lading..
Maar ik hoor het graag, wil mijn harde werkers graag goed voeren..

Alvast dank!!
Groetjes
Gaby

[/quote]

Runderribben zou ik niet geven :-X

Ik ken die rollen wel en ik denk dat als je die dagelijks aanvult (50/50) met goed bevleesd vleesbot van wat verschillende diersoorten  en dan de dingen van hapje groente, eitje, en een visje dat je honden het daar prima op gaat doen. :) Ik zou geen hoofdmoot van die rollen maken, want de samenstelling per rol kan behoorlijk uiteenlopen. Is an sich niet zo erg, maar als je per ongeluk tien rollen hebt liggen die grotendeels uit orgaan bestaan dan zit je erg veel orgaan te voeren in die tijd.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan deze voermethode boven een zogenaamd compleet kvv die ongeveer dezelfde prijs heeft. Omdat je nu dan nog voor een groot deel zicht hebt op wat je exact voert en dat makkelijker kunt bijsturen indien nodig dan wanneer je enkel op fabrieksvoer zou vertrouwen.
#1772540
Dank jullie wel voor jullie reacties al vast!

Ik geloof dat ik het verkeerd zeg, en dat het geen runder ribben maar runder borstbeen is. Handig hè, zo een leek op barfplaats.. ahum..
Ik krijg het van een vriend van mij uit Eerbeek, die het bij de slager in stukken kan laten zagen, waardoor hij het zo makkelijk mee kan nemen in een krat.

Lotgering had ik (via barfplaats) idd ook al gevonden en dacht ook al aan de afwisseling hiervan.
Maar ik geef nu rund, en daar zit hoogst waarschijnlijk ook rund in.
Vandaar dat ik me meer zorgen maakte over de afwisseling van vleessoorten voor m'n honden.
Wat zijn de gevaren van eenzijdig voeren bijvoorbeeld veel rund en weinig ander vlees?
Of zoals Angelique heel mooi zei, denk aan dat de samenstelling kan veranderen, en als je dan veel hebt liggen dat je bijvoorbeeld te veel orgaanvlees geeft.
Wat zijn de 'gevaren' hiervan?

Dan nog even over vis, ik vind het zelf smerig en stinken en heb dus geen verstand van vis.
Had al wel een beetje gelezen op barfplaats wat je kan geven. Zoals geen gezouten haring. Graten zijn niet erg omdat ze als bot worden gezien.
Maar als ik op zo een visboertje afstap wat vraag ik hem dan precies.
Eten ze bijvoorbeeld staarten, die hij er af snijt of kop van de vis, hoe werkt dat?

Thanks!
Gaby
#1772567
Ieder diersoort heeft zo zijn eigen verhouding vitamine's en mineralen, vandaar dat aangeraden wordt minimaal 4 diersoorten te voeren en vis.
Dit om op te vangen dat er dus mogelijke tekorten ontstaan.

Volgens mij heeft lotering meerdere smaken, waaronder een lam nog wat versie, zou je even op de site kunnen kijken  :)
De bekenste soort vis die het meest gegeven wordt aan hond is zalm, dat ken jij zelfs wel ookal hou je niet van vis  :biggrin2:
Hiervan kunnen ze de koppen en de lijven/staarten eten. Zou dus bij de visboer of op de markt daarna vragen.
Hele vis kan ook, dan zou je kunnen vragen naar sardientjes, panharing of makreel.
#1772693
Ik vind runderborstbeen ook te hard eerlijk gezegd.. Alle runderbotten zijn volgens mij echt nono  :-X

Lotgering is dacht ik idd ook veel rund en hij heeft een lamversie dacht ik. Maar zoals gezegd; ik was er niet zo weg van.

Een leuk beginnersvisje is Sardien. Zalmkoppen/ruggen word ook veel gegeten maar misschien is dat nog te hard?
#1772999
Kalfsborstbeen geef ik persoonlijk wel, maar daar kom ik dan ook moeiteloos doorheen met een snoeischaar. Dat is een indicatie: als je er met een snoeischaar doorheen komt, lukt het een normale hond ook wel (hangt misschien ook van de grootte van het beessie af).

En tja, verse vis stinkt niet, roep ik altijd, en zo is het ook, maar als je vis sowieso smerig vindt, zul je denk ik geen plezier beleven aan het halveren van een zalmkop... ;D Dan kun je beter hele visjes geven, inderdaad, sardien, makreel, haring. Let er wel op dat je vette soorten vis voert; die bevatten de de belangrijke voedingsstoffen (omega 3 vetzuren o.a.) die je in witvis niet of weinig aantreft.
#1773041
Dank jullie wel voor nog meer reacties! ::)

Het runderborstbeen krijgen ze wel makkelijk weg moeten zeggen. Maar misschien is het ook kalfsborstbeen
en geen runderborstbeen. Ze krijgen het wel makkelijk weg moet ik zeggen.

Ik ben naar de poelier in Lochem geweest, die in de topic staat waar je spullen kunt halen.
En heb daar wat eenden nekken mee genomen. Zijn niet goedkoop moet ik zeggen. Ongeveer 1.20 per 600 gr.

Hmm.. zalmkoppen doormidden snijden zou niet echt wat voor mij zijn nee... jak :P
Maar kunnen ze die niet in z'n geheel verorberen dan?
Misschien dat ik volgende week eens naar de markt ga hier om de visboer lastig te vallen..
Ik weet dan nu in ieder geval wat ik ongeveer moet vragen.
En hoe vaak geef je dan vis? en in wat voor hoeveelheid?

En ik begrijp nu iets beter waarom je moet afwisselen qua vlees soorten.
Thanks allen!! :)
Als je geen mixer hebt om groentenmixen te maken. En je hebt dus de keus tussen gekookte groenten geven
(tafelrest groenten) of geen groenten. Heeft het dan niet zo veel zin om groenten te geven als je ze alleen gekookt kan aanbieden?
Hoe komt het dat ze het rauw, (kapot gemalen) wel opnemen en gekookt niet?

Groetjs Gaby
#1773238
Bij koken verander je de celstructuur, waardoor de cellen en vitamines kapotgaan. Dat is ook waarom gekookte groente zacht is, en de vitamines koken zo ook grotendeels kapot. Bij pureren maak je de cellen wel stuk, maar de structuur blijft t zelfde. Omdat de celwanden kapot zijn, kan een carnivoor ze beter verwerken :) Een herbivoor heeft een veel langer darmsysteem, waardoor ze dus wel die cellen zelf kunnen verteren en er de tijd voor hebben om het op te nemen. Carnivoren hebben een heel kort darmsysteem, dat dus niet "gebouwd" is op het verwerken van groentes, enmet rauw pureren helpen we ze dus wat op weg ;)
#1773282
Gekookte groentes zitten ook zeker nog vitamine's in en voegt zeker wat toe.
Helemaal doodkoken hoeft natuurlijk niet, het gaat er idd om dat de cellen stukgaan.
Zolang je nog geen mixer om rauwe groentemixen te maken, geef je ze toch gewoon lekker gekookte groentes.

Een zalmkop weegt zo'n 500-600gram, een mooie maaltijd voor een border.
Komt dan geen gehak aan te pas  :biggrin2:
Wel even opletten of ze van een hele maaltijd zalm niet aan de dunne gaan, sommige honden kunnen er wat minder tegen.
Dan zou je er een beetje vleesbot bij kunnen geven.
#1773756
Een zalmkop weegt 500-600 gram :o :o :o what???
Jeetje mina!!!! Wat een joekels..
Alleen de kop weegt dus al meer dan een halve kilo... Ik wordt er bijna bang van ze :D

Gister een klein beetje biet gegeven door de maaltijd.
Is geloof ik wel goed gegaan.
Ok, 'k snap 'm wat beterft rauw en koken dan wat beter..
Had laats al een paar spruitjes gegeven, ook gekookt.

Die borders van mij lusten vlgns mij alles, dat is normaal niet echt des borders, maar ik ben er blij mee!

Voor nu geef ik dan gewoon af en toe iets gekookt. Eerst maar eens even een vriezer erbij zien te
krijgen... da's hard nodig!
#1778614
Ik woon ook bij Zutphen in de buurt en ben ook op de markt aan het vragen geweest.
Ik vond de sardientjes te duur (prijs wet ik zo niet meer maar via Lupa goedkoper).
Zalmkoppen kun je bestellen samen met visafval bij de visboer die op het miroterrein staat (bij de AH).
Grootte van de zalmkop varieert van 300-600 gram en ja er zitten kleine tandjes in en het stinkt en die ogen kijken je lekker aan :biggrin2:
Maar goed alles went en de hond vindt het heerlijk....
Bij de poelier in Lochem kun je goed kippenkarkas kopen en ik zag laatst dat iemand daar ook parelhoenkarkas voor een schappelijk prijsje vandaan had.
Een kennis van mij heeft daar vorige winter ladingen hertenvlees voor heel weinig vandaan gehaald....
Maar al met al ben ik te lui om tig adresjes af te gaan en laat ik alles bezorgen.

Ik bestel eens per 10 weken bij herby/ lupa dus dan heb je sowieso keus genoeg. Als je interesse hebt om mee te bestellen moet je maar even pb-en (ik kom uit Almen, 8 km van zutphen). Lupa komt toevallig morgen bezorgen dus misschien als je heel snel bent en je belt er vandaag nog heen kun je wat mee bestellen.
#1779081
[quote="Gaby"]

Die borders van mij lusten vlgns mij alles, dat is normaal niet echt des borders, maar ik ben er blij mee!

[/quote]

Hier ook 3 mutsen van Borders, totdat ze over waren op vers. Alleen de oudste houdt niet van rijp vlees, dus voor haar moet ik het niet te lang laten staan.

Voor "goedkope" KVV voer ik momenteel de KVV van Lupa (1,75 per kilo). 3 dagen per week, 1 a 2x per week krijgen ze hier de zalmmix van Herby (1,40 per kilo) en de overige dagen BARF. Ze krijgen dan geen rundvlees, omdat al in de KVV zit. Barf bestaat hier meestal uit konijnkarkas (1,50 per kilo) of eendennekken (1,17 per kilo) met paardenvlees (2,00 per kilo).
Eendennekken haal ik in Harderwijk, 1,17 per kg, maar wel per doos van 15 kg. Regelmatig is er een verzameltopic over eend van mensen die weer naar Harderwijk rijden. Misschien dat je daar eens aan mee kan doen. Een doos delen kan dan vaak ook wel, zodat je niet persé met 15 kg zit opgescheept. Ook hebben ze in Harderwijk mooie eendenruggen, ongeveer 0,75 per kilo dacht ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door