Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door arli
#1773224
Ik heb een aantal berichten gelezen waarin staat dat eendenek niet goed is voor het grotere ras!
Arli is een berner nu 7 mnd, welk bot is hier echt niet goed voor of juist welke botten wel??

Ben bezig met een nieuw menu voor de komende maand.
Ze krijgt nu aan bot; Kipkarkas, eendenek, lam en geit rib, mergpijp, konijn hert fazant
#1773228
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Heb je deze al doorgelezen? In principe zou je alle botten waar ze echt flink op moeten knagen, en dus niet in een keer weg kunnen slikken, maar die niet te hard zijn kunnen geven. Zolang bot goed bevleesd is is het prima :)

Eendennek kan je wel geven, maar grote honden willen het wel eens in een keer doorslikken. Je kan ze ook eerst platslaan met een vleeshamertje.
#1773234
Ik zou eerder de mergpijp weglaten, die staat hier bekend als tandensloper!

Staat in die berichten niet waarom eendennek niet goed zou zijn voor grotere rassen? Ikzelf heb geen megagrote honden (55-60 cm, tot 27 kilo), maar eendennekken eten ze hier probleemloos. Het is wel hapsloekweg bot voor ze, maar dat betekent niet dat het niet goed is. Misschien bestaat er angst dat zo'n relatief kleine nek in de keel blijft hangen, maar die angst is dan volgens mij ongegrond. Zulleke kleine dinkie's slikken grote rassen gewoon door, als het moet! (En ook dat hoeft geen probleem te zijn; ik heb een boxerin die een hekel heeft aan kauwen en die ook kalkoennekken dus zo groot mogelijk naar binnen wurgt!)

Je afwisseling voor de komende maand is in ieder geval geweldig. Alleen die mergpijp dus maar niet doen!
Door Antonia
#1773241
arli schreef: Ik heb een aantal berichten gelezen waarin staat dat eendenek niet goed is voor het grotere ras!
Arli is een berner nu 7 mnd, welk bot is hier echt niet goed voor of juist welke botten wel??

Ben bezig met een nieuw menu voor de komende maand.
Ze krijgt nu aan bot; Kipkarkas, eendenek, lam en geit rib, mergpijp, konijn hert fazant
Ik zou niet weten waarom een eendennek niet geschikt is voor grotere rassen. Ik heb een behoorlijk groot ras (Ierse Wolfshond) en er staan hier geregeld eendennekken op het menu. DE enige reden waarom ik het hier minder geef is dat ik de prijs-kwaliteit verhouding van de eendenruggen beter vind. Die zijn beter bevleesd en goedkoper in aanschaf.

Wat je nu aan vleesbotten geeft is prima, op de mergpijp na. Daar zou ik soep van trekken, maar zeker niet aan mijn honden geven. Dat is te hard, sloopt de tanden en verteerd heel slecht. Bovendien loop je het risico dat de mergpijp klem komt te zitten om de kaak.
Met de geitenribben moet je even opletten of ze van jonge geiten komen. Zodra de geiten ouder worden, wordt het bot harder en scherper. Ribbe van oude geiten zou ik niet geven.
#1773257
Hier ook een herder die regelmatig eendennekken eet, geen probleem hoor  :)

De mergpijp zou ik ook helemaal niet geven en de geitenribben even proberen te knippen met een snoeischaar.
Als je de ribben doorgeknipt krijgt met de snoeischaar dan zijn het geschikte ribben.
Wel in een rijtje geven trouwens, niet 1 enkele rib.

En welke botten geef je van het hert?
Ribben zijn idem aan de geitenribben, even de snoeischaartest doen.
Nekken gaan ook maar poten en zo zou ik niet geven.

Mooie afwisseling aan vleesbot heb je  :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1773263
Eendennekken geef ik hier ook nog regelmatig aan zowel de border collie's als de herders.
Kippennekjes ook af en toe wel, alleen vindt ik dat wel erug klein vooral voor de herders, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is  ;)

Mergpijpje zou ik ook achterwegen laten, erg enge botten.
#1773462
Ik geef dus geen nekken, geen van kip, eend of kalkoen :D
En indd, omdat ik bang ben dat een nek dwars in de keel komt vast te zitten...en dat terwijl ik toch nette en rustige eters heb ::)

Mergpijpjes kun je achterwegen laten ;)

Het beste zijn vleesbotten van kleine dieren of de 'niet dragende delen' van de wat grotere jonge dieren. Dus iets als konijn, kip, eend, lamsribben of staarten...maar geen lamsbouten of runderribben ;)
Door Nadia
#1773465
Ik geef het dan weer niet.. Twee redenen..

- prijs/kwaliteit verhouding van de ruggen vind ik beter..
- Kain heeft er niks aan met kauwen.. Ik probeer zo veel mogelijk echt kauw werk te voeren..

Maar slecht zijn ze niet.. Mergpijpjes die zijn wel slecht.
a. te hard
b. kan om de onderkaak vast komen te zitten.  
Door MoYo
#1773656
Moet zeggen dat bij ons juist de kleine hondjes (de westies) geen eendenekken krijgen, want die proberen ze in 1 keer weg te krijgen en de grote honden juist wel, die doen het keurig.
Het grappige is dat bv kippenekken, die toch veel kleiner zijn weer niet naar de groten gaan, maar naar de westies, die die dus wel rustig daaraan knabbelen :D
Door smulpaap
#1773720
Hier eten ze twee maal per week nekken , de rest van de week toch meer kauwwerk zoals de eendenrug , parelhoenkarkassen reeribben en konijnenkoppen .
De kleintjes ook , verder vinden ze eendenvleugels ook erg lekker
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door