Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Bianca
#1770890
Ff naar aanleiding van het bericht over ESBL-vormende bacterien in kip: wat vinden jullie daarvan? Haast elke kvv bevat kip (al is het maar het bot als calciumbron). Ik voer zelf Carnivoer en ben daar tevreden over. Toch overweeg ik nu zelf te gaan samenstellen zonder kip, met calciumcitraat als calciumbron. Ik vind het nl toch wel een eng idee, ook voor mijn zoontje van 4 (die veel knuffelt met de honden en daarbij nogal eens een lik door zijn gezicht krijgt) en voor mezelf omdat ik zwanger ben........... Zie ik spoken denken jullie? :-\
Door Lizzy
#1770892
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat leuk joh!

Er lopen al een paar topics over dit onderwerp:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 641.0.html

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 717.0.html

Ik weet niet of je spoken ziet. Maar voor mij zou een zwangerschap geen reden zijn. Je bent niet ziek, in tegendeel. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat jouw immuunsysteem minder sterk zou zijn door de zwangerschap. Ik zou gewoon goed de hygiene regels in acht nemen, zoals je altijd doet. En goed voor jezelf zorgen :biggrin2:

(eten jouw honden nooit geen gorigheid van straat?)
Door Bianca
#1770909
Dank je wel Lizzy!

Zwangere vrouwen werden wel als risicogroep genoemd, evenals kleine kinderen en ouderen..... Vandaar dat mijn hersentjes toch een beetje beginnen te malen... (en in het eerste trimester van je zwangerschap is je weerstand wel degelijk lager)

En tuurlijk eten ze wel eens gorigheid van straat, maar daarna verban ik ze dan naar hun plaats totdat ik zeker weet dat ze veel hebben gedronken......ieuw! :yucky:
Door flin
#1770955
bij mijn weten,
kan die bacterie vrijkomen (lees: op de kip terechtkomen), bij niet zo netjes 'schoonmaken' van de kip/verwijderen van de darmen,

netzoals dat kan gebeuren bij alle andere bacteriën uit die kippendarmen (e-colie oa) of andere dieren

blijf vooral zelf altijd goed om hygiene denken;
geen kruisbesmetting, en geen vlees onnodig lang in lekker groei-bacterie-klimaat laten liggen

in onze darmen (en die van onze dieren) hoort een soort mooi evenwicht te zijn, tussen 'slechte' en goede bacterieën,
nemen de 'slechte' de overhand, dan kan er 'n probleem ontstaan
Door Lizzy
#1771278
[quote="Bianca"]
Dank je wel Lizzy!

Zwangere vrouwen werden wel als risicogroep genoemd, evenals kleine kinderen en ouderen..... Vandaar dat mijn hersentjes toch een beetje beginnen te malen... (en in het eerste trimester van je zwangerschap is je weerstand wel degelijk lager)

En tuurlijk eten ze wel eens gorigheid van straat, maar daarna verban ik ze dan naar hun plaats totdat ik zeker weet dat ze veel hebben gedronken......ieuw! :yucky:
[/quote]

In het artikel dat ik erover heb gelezen staat de zwangere niet in het rijtje van risico groepen. Ook kleine kinderen niet. Alleen baby's en ouderen. Maar ik kan me voorstellen dat je een onrustig gevoel krijgt over dit soort berichten. Bij mijn weten wordt Carnivoer (maar alle KVV's die netjes onder controle staan) getest op de aanwezigheid van bacterieen. En bij een overvloed aan bacterieen, ligt de productie van het product gelijk stil. Dus tja, ik zou me nog steeds geen zorgen maken, stond ik in jouw schoenen. Maar, als je je er onrustig bij voelt (ik weet tenslotte niet wat het is om zwanger te zijn), dan zou ik de honden na het eten even niet in de gezichten van jou/je zoontje laten likken. Het speeksel van de hond heeft (bij mijn weten) een pH waarde rond de 5.5 a 7.0 (ik zou het even kunnen meten :biggrin2:). Met een uurtje is de bek van de hond dus volgens mij wel weer 'schoon'.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 sep 2010, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door diergedrag
#1771360
Ik twijfel ook en wel om de reden dat ik te maken heb gehad met een multiresistente bacterie bij een hond. Ze had een grote bijtverwonding en er zijn heel wat soorten antibiotica aan te pas te komen om die wond weer in het gareel te krijgen.
Bij de dierenarts heb ik gevraagd om uit te zoeken welke bacterie het was maar dat scheen onbegonnen werk :-\

Honden hebben inderdaad een heel lage PH-waarde in hun maag en daarom kunnen ze ook veel hebben maar hoe zit het met ratten en muizen als die aan kipafval komen? En katten?
Ik maak me niet echt zorgen maar het zijn wel dingen die ik me afvraag.
Door dancingdaydream
#1772304
Er stond vandaag eenstuk in de krant, dat we ons NERGENS druk over hoefde te maken, dat er ophef was geweest vanwege dat sterfgeval, maar zowlang iedereen de hygiene-regels in acht neemt (dus zelfde als wat betreft salmonella) dat er geen enkele reden is om kip te vermijden!
Door flin
#1772321
[quote="diergedrag"]
Honden hebben inderdaad een heel lage PH-waarde in hun maag en daarom kunnen ze ook veel hebben maar hoe zit het met ratten en muizen als die aan kipafval komen? En katten?
Ik maak me niet echt zorgen maar het zijn wel dingen die ik me afvraag.
[/quote]

'k snap je vraag niet helemaal?

je kunt drager zijn en die bacterie uiteindelijk uitscheiden,en je kunt door 'n infectie 't zooitje in je bloedbaan krijgen (en da's dus moeilijk bestrijden dan) lees: meestal vanuit ziekenhuis/, of flinke blaasontsteking

en jah, je kunt die bacterien Klebsiella (uier melkkoe), Escherichia coli ook int grondwater of weetikveel tegenkomen,; 't gaat om de hoeveelheid bacterien en de/je weerstand; lees: genoeg goede bacterien in je darm om dat evenwicht in orde te houden, en geen overmatige slechte bacterien

  mwjah voorzover mijn gedacht  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door