Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door jt
#1771826
ik heb een stafford van 22 kilo en wil zijn menu even testen. hij mag 550 gr per dag en barf al een tijdje, maar hij krijgt kuren met de soorten.hij vind konijn/haas/eend echt helemaal niets en als ik een groot bevleesd bot heb van bijv. een rund dan begint die als een gek te trillen en is die erg nerveus en eet er geen hap van.ik kan nu niet echt anders voeren dan dit menu, want dit vind die wel lekker.

ma: kippenekken 405 gr + orgaanpakket 145 gr
di  : kippenekken 405 gr + orgaanpakket 145 gr
wo: paardenvlees of rundvlees of wildafsnijsel 500 gr
do : paardenvlees of rundvlees of wildafsnijsel 500 gr
vr:  eendennekken 260 gr + pens 290 gr
za: kippenkarkas 375 gr + rundvlees of paardenvlees 225 gr
zo: kippenkarkas 375 gr + rundvlees of paardenvlees 225 gr

hiernaast geeft ik hem nog 4 rauwe eieren per week.
Door ulla
#1771880
Je geeft wel erg veel kip, kan je dat niet een keer vervangen door eend?
Dan zit je aan 5 diersoorten, en dat moet kunnen.

Ik mis nog wel vis en groenten in je menu.
Door Nadia
#1771898
Het is maar goed dat je hond geen hap neemt van een runderbot! Slimme hond. Deze beenderen zijn levensgevaarlijk!!

Je menu..
Ik vind het eerlijk gezegd niks.
Je voert 4-5 verschillende diersoorten.. Dat is op het randje. Als hij echt niks anders eet dan zij het zo..

maar,

Kippennekken zijn te klein voor jouw formaat hond (je hebt een engelse stafford neem ik aan? ) Deze zou ik schrappen en me beperken tot de karkassen.
Je schrijft dat hij niks van eend lust, maar toch zit er eend in je menu. Als hij de nekken eet, zou ik deze zeker 2/3 dagen meer voeren. Die 260 gram zet geen zoden aan de dijk als je spreekt over extra diersoorten.
Dan, voer je 2 dagen achter elkaar orgaan. Ik zou hier minimaal 1 tot 2 dagen een spiervlees dag tussen plannen ivm laxeren. Als het goed gaat dan is het prima.

Dus ma en di, zou ik de nekken vervangen door karkas en dan de dagen uit elkaar trekken.

wo en do alleen spiervlees?? Het kan wel.. Als jouw hond er goed op reageerd, prima. Maar meestal word elke dag iets van vleesbot gegeven. (om de ontlasing stabiel te houden).

Vrijdag eendennek (= vet) en pens, zal ook laxeren.

Za en zo is prima.
4 eieren per week vind ik zelf ook wat aan de ruime kant voor een hond van 22 kilo. Ik zou me beperken tot 2 stuks.

Voer je geen groente? Dit zou ik wel doen als je zo beperkt in diersoorten voert.

Wat voor orgaan voer je? en van welk dier? Lust je hond geen vis?? Dit is ook niet te missen. Anders visolie voeren.


Je hebt je hond op 2,5 % staan, dat is verder prima.
Je voert 1820 gram vleesbot, das tussen de 45-50% prima
orgaan 580gr, das tussen 15-20% ook prima
spiervlees geloof ik dan ook wel.

Toch, vind ik je componenten vreemd bedeeld. Het lijkt mij een menu van constante dunne ontlasting.
Door jt
#1771984
ik heb eventueel nog wel een oud menu liggen, maar weet niet precies hoe ik dit moet invullen met de dingen die hij lust.ik bestel het vlees bij herby, wat kan ik dan aan vleesbotten geven.is een eendennek ook een vleesbot en als ik een kippekarkas geef moet ik dan iets meer spiervlees geven.met een orgaanpakket bedoel ik 140 gr hart/ 100 gr lever/50 gr nier per week. dit verdeel ik dus over 2 dagen.hij lust geen haas/konijn/eendenkarkassen (wel eendennekken dus) geen haasbout en ipv runderbot met vlees bedoelde ik geitenvlees met bot waar die zo nerveus van werd. mijn oude menu is als volgt

ma: vleesbot 260 gr + pens 290 gr
di:  spiervlees 550 gr
wo:  vleesbot 405 gr + orgaanpakket 145 gr
do:  vleesbot 425 gr + spiervlees 125 gr
vr:  spiervlees 550 gr
za:  vleesbot 405 gr + orgaanpakket 145 gr
zo:  vleesbot 425 gr + spiervlees 125 gr

ik hoop dat dit menu wel goed is en dat jullie me een idee kunnen geven hoe ik dit ik kan vullen met het vlees van herby, want ik weet het even niet meer.
Door Nadia
#1771997
Je oude menu ziet er al beter uit.. Het zou het voor mij nog niet zijn, maar het kan prima.
Ik ga er van uit dat je % nogsteeds kloppen.

Wat ik nog vergeten was te zeggen, ze zou kunnen overwegen om eens bij een andere leverancier te bestellen. kan best zijn dat de producten daar van andere kwaliteit/slacht zijn en dat je hond wel eet. Kleine kans, maar wellicht te overwegen.

Eendennekken is idd vleesbot. of je nu kippennek of kipkarkas geeft, je hoeft bij de een niet meer of minder spiervlees te geven, zolang de hoeveelheid bot maar gelijk is.

Ik zou zelf proberen om TOCH nog eeeen vleesbot (dier) toe te voegegen. Al eens parelhoen geprobeerd??

Als je je oude menu aanhoud zou ik, van de 5 keer vleesbot 3x kipkarkas voeren en 2 keer eendennek. OF als hij het lust 2 keer kipkarkas en 2 keer eendennek en 1 keer zalmkop. Vette vis moet hij toch echt binenn krijgen.. Dan maar een dagje vasten ervoor dat hij flink honger heeft. Zodat hij leert niet zo te miepen met eten. Want ik denk dat het aanstel is.

pens is neem ik aan runder pens??
Ik zou dan 3 dagen paardenvlees geven en 2 dagen rundvlees
orgaan pakket is prima. van welk dier voer je dit.. wellicht kun je dit van konijn voeren als hij dat eet.  En dan wat groente erbij
Door jt
#1772017
ik geef schapenpens ipv runderpens,of kan ik dit beter andersom doen. en een zalmkop vind die niet echt lekker,dus misschien moet ik maar een andere vissoort proberen. ik geef eendenhartjes en kippelever (bij herby heb je geen konijnenorganen).ik geef nu over 4 dagen spiervlees,maar waar zou ik dan dag 5 volgens jou in kunnen calculeren? als ik trouwens 1 dag vis geef neem ik aan dat ik dat ook in een portie van 550 gr moet doen. maar wat van mijn menu moet ik dan minderen. welke dag kan ik dan vervangen in een visdag.
Laatst gewijzigd door jt op di 28 sep 2010, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1772022
Nee schapenpens is prima! Omdat je al rundvlees geeft is schaap een prima aanvulling!

Eendenhart is ook prima! Kippenlever zou ik niet doen ivm de vele afvalstoffen/antibiotica. Runderlever zou ik ook niet doen.

Ohh sorry, ik heb verkeerd gelezen, ik heb 5 dagen spiervlees geteld. Mijn fout. Dan 4 dagen spiervlees. Waarvan 2 paard 2 rund.

je zou nog makreel of haring of sardien kunnen proberen.. Wellicht dat hij dat eet. Als hij dat ook ECHT NIET eet, dan suplementeren met zalmolie.
Door jt
#1772045
als ik dan een visdag hou welke dag moet ik dan vervangen zodat hij niet een tekort op andere dingen krijg. als ik dit bv doe op een dag waar hij normaal gesproken spiervlees krijgt, dan heeft hij hier toch weer een tekort op? of was vis een complete maaltijd. heb tot nu toe dit menu bedacht:

ma: kippenkarkas 260 gr + schapenpens 290 gr
di:  paardenvlees 550 gr
wo: kippenkarkas 405 gr + orgaanpakket
do: eendennekken 425 gr + rundervlees 125 gr
vr: rundervlees 550 gr
za: kippenkarkas 405 gr + orgaanpakket 145 gr
zo: eendennekken 425 gr + paardenvlees 125 gr

wat zou ik kunnen vervangen door een visdag en is de rest nu beter verdeeld?
Laatst gewijzigd door jt op di 28 sep 2010, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1772106
Rest is beter verdeeld ja.

Het ligt eraan WAT je geeft van de vis. Geef je hele visjes kun je die tellen als compleet. En moet je de hoeveelheid van het week totaal aftrekken en dan van het overgebleven gewicht nieuwe porties maken.

Geef je alleen haring koppen, dan kun je dat tellen als vleesbot en kun je een dag eend of kip laten vallen.. Al dat ik vis geen combi vind met pens, ook niet met orgaan.. En ik vind het zonde om de eend te laten vallen. maar daar zou ik dan voor kiezen denk ik. Op de donderdag ofzo. Maar persoonlijk had ik elke dag vleesbot gegeven, dan kun je wat makkelijker wisselen. Als je alleen de filets of snippers van vis voert kun je het als spiervlees rekenen.
Door jt
#1772239
dan denk ik dat ik het eindelijk weet.ik geef een hele complete vis, dus moet ik die 550 gr die hij per dag mag over 6 dagen verspreiden en mag die dus per week 3300 gr (495 gr orgaan 15%, 1650 gr vleesbot 50% en 1155 gr spiervlees 35%). dan wordt het dus zo

ma: kippenkarkas 300 gr + pens 250 gr
di:  eendennekken 247 gr + rundervlees 327 gr
wo: kippenkarkas 427 gr + orgaanpakket 122 gr + ei
do:  paardenvlees 500 gr
vr:  eendennekken 247 gr + rundervlees 327 gr
za: kippenkarkas 427 gr + orgaanpakket 122 gr + ei
zo: hele makreel of sardientjes of haring 550 gr

pffffffffffffffffff,hoop dat dit nu een beetje in de richting komt.
Door Nadia
#1772246
Ziet er al stukke beter uit ja! Mocht het nog lukken om eeen diersoort toe te voegen zou het super zijn.
Je zit nu op 5 + vis. maar de pens is maar zo minimaal.. Mocht je nog schapenvlees ofzo kunnen voeren zou ideaal zijn. Of lam. Daar zitten goede voedingsstoffen in!

En groente??
Door jt
#1772267
nou super dat je me zo snel kon helpen om een nieuw menu in elkaar te zetten.zo zie je maar weer dat het goed is om je menu na een tijd even te laten checken.en soms kom je er even niet meer uit.ik ga zo snel mogelijk beginnen als ik alles weer binnen heb van herby.
Gebruikersavatar
Door Else
#1772395
Mijn hond lust dezelfde diersoorten niet als jouw hond.
Maar ik geef parelhoenkarkas, jonge hertenribben en geiten of lamsribben en die vindt hij heerlijk.
Misschien voor jou ook het proberen waard.
Vraag bij een bestelling wel naar jonge/ dunne ribben want anders kun je soms ribben krijgen die te hard zijn.
Door Nadia
#1772537
[quote="jt"]
nou super dat je me zo snel kon helpen om een nieuw menu in elkaar te zetten.zo zie je maar weer dat het goed is om je menu na een tijd even te laten checken.en soms kom je er even niet meer uit.ik ga zo snel mogelijk beginnen als ik alles weer binnen heb van herby.
[/quote]

Graag gedaan hoor. Hoe kan ik nou iemand met mijn ras niet helpen ;D
Door jt
#1774205
[quote="Else!"]
Mijn hond lust dezelfde diersoorten niet als jouw hond.
Maar ik geef parelhoenkarkas, jonge hertenribben en geiten of lamsribben en die vindt hij heerlijk.
Misschien voor jou ook het proberen waard.
Vraag bij een bestelling wel naar jonge/ dunne ribben want anders kun je soms ribben krijgen die te hard zijn.
[

ik denk dat het misschien een bepaalde lucht of smaak heeft dat er gewoon niet in gaat.parelhoen heb ik volgens mij nog niet geprobeerd dus dat is nog een idee. lamsribben vind die dan wel lekker maar geitenvlees met bot en ribben begon die als een gek van te trillen.hij werd nerveus en nam er geen hap van.quote]
Laatst gewijzigd door jt op do 30 sep 2010, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door