Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1771576
Ik heb weer eens wat... Alba heeft jeuk. Sinds een week of 6 denk ik.
De huid is niet droog, niet schilferig, geen rare plekken of wondjes. Alleen krabte en sopte ze veel. Op zich is het geen hele erge jeuk want als ik zeg dat ze moet stoppen, stopt ze ook gewoon, als het 'echt' zou jeuken zou ze toch wel doorgaan lijkt me.

Eerst dacht ik, komt van al dat zand in de vacht (we wandelen veel in de Soesterduinen en Alba rolt heel graag). Verder dacht ik, omdat ze geen verse vette vis meer wil, dat dat ook niet zou helpen. Dus in Rotterdam heb ik Zoowiera gekocht, zit veel omega-3 in. Dat vind ze wonder boven wonder erg lekker! Verder heb ik haar gewassen en helemaal uitgeblazen zodat eventuele zandkorrels en schilfers weg zouden zijn. Wel wat verbetering maar niet veel.

Laatst had ze op haar achterbeen wat korstjes, maar dat zit precies op de plek van de elastieken van haar regenjas en die heeft ze de laatste weken regelmatig aan met de training (als ze een uur in de regen staat, is ze doornat dus krijgt ze een jas aan) dus daar weet ik dat aan. Dat jeukte ook niet echt dus ik weet uberhaupt niet of het hier nou wel of niet iets mee te maken heeft, maar ze heeft nooit eerder plekjes gehad van 'r jas.

Vanmiddag vind vriendlief ineens 3 korstjes/plekjes op haar rug. Het ziet eruit als opengebeten pukkeltjes zeg maar, geen mooi gladkorstje maar rommelig. Als ik de korstjes weghaal komt er niets meer uit de huid en het is ook geen duidelijk wondje eronder. De huid eromheen is niet rood of opgezet.

Uit wanhoop heb ik haar voor het eerst ooit een halve pipet Frontline gegeven (we hadden van de dierenarts pipetten voor 20 tot 40 kilo gekregen maar op dit moment is ze denk ik krap 20, ik hou helemaal niet van die troep dus vandaar een halve pipet). Maar ik durf 99,99% zeker te zeggen dat het geen vlooien zijn. Ik heb haar elke week op tafel en er is geen enkel teken van ook maar 1 vlo, de plekjes lijken ook niet op vlooienplekjes en zitten ook niet op een logische plek (liezen bv is niets te zien), er is geen vlooienpoepje te vinden.

Ik heb de indruk dat het 'van binnen' komt, dus toch een allergie ofzo? Ik ben heel 'streng', Alba krijgt geen koekjes of brokjes met graan behalve de soms helaas echt niet te voorkomen brokjes op het uitlaatveldje (op 1 of 2 mensen na heb ik ze zover maar die laatste paar zijn koppig en geven als ze denken dat ik niet kijk >:() of een gevonden broodkorst. Wel krijgt ze Carnibest, daar zit rijst in. Maar ze krijgt al haar hele leven Carnibest en daar heeft ze nog nooit op gereageerd.

Net stond ik onder de douche na te denken. Wij hebben begin augustus voor het eerst Tinlo gekocht, kort daarna is die jeuk begonnen. Ik heb geen idee of het toeval is, maar voorlopig krijgt Alba geen Tinlo meer om te kijken of de jeuk ophoudt. Dierenarts stel ik graag zo lang mogelijk uit, die komt toch maar met hypoalergene brokjes aan of een AB-kuur.

Het moeilijke is dat Alba tegenwoordig een lastige eter is, dus ik was juist zo blij dat ze van de Tinlo de verschillende diersoorten at zodat we daarmee konden afwisselen. Carnibest vind ze nog steeds het allerlekkerste, dat eet ze echt heel goed. We gaan nu weer meer BARF geven (in de correcte percentages de helft van haar dagportie, de andere helft Carnibest).

De Tinlo lijkt me tot nu toe de beste verklaring te zijn, al heb ik geen idee wat het dan kan zijn waarop ze reageert :-\. Hebben andere Tinlo-voerders hier problemen mee? Of heeft iemand anders nog een idee wat het misschien zou kunnen zijn?
Door Lizzy
#1771701
Lastig, jeuk. Het kan werkelijk van alles zijn. Van het voer dat je geeft tot het zwemwater waar ze in zwemt tot een nieuw wasmiddel dat je hebt. Of schoonmaakmiddel. Ik zou gewoon eerst beginnen met het weglaten van het meest voor de hand liggende. En dat is in dit geval de voeding.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1771810
Als je van Tinlo een andere smaak geeft als dat je van Carnibest gewend was tegeven, bv konijn dan kan het best dat ze daar een reaktie op geeft, al geef je dat andere diersoort maar een keer per week kan ze de hele week jeukerig zijn....
Door Alba
#1772260
Tinlo is van het menu... jammer voor ons, maar hopelijk verdwijnt de jeuk!
Lizzy schreef: Lastig, jeuk. Het kan werkelijk van alles zijn. Van het voer dat je geeft tot het zwemwater waar ze in zwemt tot een nieuw wasmiddel dat je hebt. Of schoonmaakmiddel. Ik zou gewoon eerst beginnen met het weglaten van het meest voor de hand liggende. En dat is in dit geval de voeding.
Ik heb al vanalles de revue laten passeren in mijn hoofd. Wasmiddel hebben we niet aangepast, schoonmaakmiddel ook niet (en heel eerlijk gezegd gebruik ik te weinig schoonmaakmiddel en dweil ik bv niet regelmatig genoeg om de wel regelmatige jeuk te verklaren :-[ slechte huisvrouw!). Het zwemwater zou kunnen, heb ik ook al gedacht, maar dan zou ik eigenlijk meer reactie verwachten bv op de buik en niet op de rug want dat deel wordt zelden nat. Dus het staat op 't lijstje maar ik denk 't niet. We hebben echt al vanalles bedacht, ik heb wat onderwol verwijdert bv maar ook dat gaf weinig verbetering.
Ik blijf nadenken, maar idd lijkt mij de voeding het meest logische. Ik hoop heel hard dat de jeuk wegtrekt!
de Meiden schreef: Als je van Tinlo een andere smaak geeft als dat je van Carnibest gewend was tegeven, bv konijn dan kan het best dat ze daar een reaktie op geeft, al geef je dat andere diersoort maar een keer per week kan ze de hele week jeukerig zijn....
Ze heeft meerdere diersoorten van Tinlo gehad, maar geen diersoorten die ze nog niet gehad heeft toen we haar op volledige BARF hadden. Vandaar dat ik ook eigenlijk heel erg laat pas denk dat het van de Tinlo kan komen :-[ maar ik vind het té mooi kloppen qua tijd (Tinlo begonnen te voeren en begin van de jeuk) nu ik terugdenk.
Konijn, paard, eend... allemaal diersoorten die ze al eerder gegeten heeft. Ik weet dat een voedselallergie ook 'zomaar' kan ontstaan maar ik gok eerder dat er iets anders in zit wat de reactie geeft dan. Hoop ik toch zeker, want die diersoorten wilde ik wel in het BARF-menu ook weer verwerken. Maar ik hou er zeker rekening mee!
Van Carnibest eet ze voornamelijk de Natuur versie, dus kip en rund. Nou weet ik dat rund een diersoort is die relatief vaak voor problemen zorgt, maar Alba eet het erg graag dus ik hoop ook heel hard dat dat het niet is.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Door anne-rené
#1772335
Het lijkt ook wel op een vlooienallergie, je hond hoeft maar 1x gebeten te worden door een passerende vlo en het kan bingo zijn.

Ik zou ook de Tinlo ff uitsluiten, gewoon ff niet meer geven. Ik vind Tinlo één  nadeel hebben en dat is dat ze niet specifiek kunnen zeggen hoeveel van iets in een rol zit.

Ik heb een keer gemaild over de samenstelling en kreeg dit antwoord:
BARFmenu bestaat, afhankelijk van de smaak, voor ca. 40-60% uit vleesbotten, 20-30% spiervlees, 10-15% orgaan en voor sommige soorten geldt 4% groenten.
Aan BARFmenu wordt geen premix toegevoegd. BARFmenu bestaat door voor 100% uit natuurlijke vitaminen en mineralen.
Door BubbaBling
#1772469
Draaaamaaaa is dit, ik heb er hier ook eentje  :-\ en dan een heftige ook.
Maar allereerst stoppen met eten wat je nu geeft en OF op het oude waar die het goed op deed (ookal kan je daar ook allergieen voor ontwikkelen) OF elimineren.
En dat is ook wat ik op dit moment weer ga doen, en ben al echt waar 3 jaar bezig  :'(
Ik ga (dan wel 3 soorten dat ie nooit gehad heeft) geven.
Hert geit en konijn.
De hert en geit komen van naturis en de konijn ga ik de organen en als er geen bot inzit ook karkassen van geven.
Ik heb al zoveel geprobeerd, ander wasmiddel, heb zelfs 2 maanden zonder bodylotion en parfums e.d. rondgelopen en weet ik wat.
Ik gebruik sowieso nu neutral wasmiddel, omdat hij gewoon ook een gevoelige huid heeft.
Maar ik zou beginnen met eten veranderen.
Ik wens je heel veel s6 ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door