Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door paul36
#1770108
Ik voer mijn puppie en kittens nu al maanden BARF maar vraag me af of ik hier eigenlijk wel goed aan doe. Ze zien er fantastisch uit en zijn heel mooi slank overigens maar ze zijn nog jong.

Ik woon niet in holland en kan hier maar weinig krijgen of het is te duur. Ze eten hele kippen zonder organen en hele rauwe makreel en tonijn zonder organen. Verder pikken ze wat mee van mijn rijst met gehakt en groeten.

Botten dus alleen van kip en vis en lees dat alleen kippenbotten niet goed is. Ook ben ik bang dat ze teveel kwik binnen krijgen aangezien ze minstens 4 dagen in de week vis eten.

Ik hoef geen advies op mijn BARF dieet aangezien dit gewoon is wat ik me kan veroorloven en that's it.

Wat mijn vraag is is of ik ze zo te kort doe en er verstandig aan zou doen ze maar gewoon brokken te gaan voeren of dat dit altijd nog gezonder is dan brokken ook al is het niet optimaal.
#1770167
Waarom kijk je bv niets eens bij herby of richard versvoeding, die zijn stukken goedkoper dan kip en vis in de winkel of markt te kopen en hebben toch een ruim genoeg assortiment.
Ik vindt een menu van alleen kip en vis op lange termijn niet gezond nee. Maar brokken zijn net zo erg.
Dus als die kip en vis een beetje kan aanvullen met andere diersoorten dan zit je toch al erg goed en dan hoeft het toch niet duur te zijn  ;)
#1770233
Ohw sorry, heb er straal overheen gelezen  :-[

Ik denk dat zeker dat kip en vis wel een beter menu zijn dan brokken.
Al denk ik dat ze wel gezonder zijn met de pot mee-eten en daarbij kip en vis voeren.
Miss een idee om daar eens wat mee te knutselen.
Enige wat me opvalt is dat je geen orgaan voert? zou wel kijken of je aan iets van lever kan komen, dat is wel erg belangrijk.
En miss iets van hart, tong, pens, hersenen, nouja een nog een ander orgaan.
Vul aan met wat rijst, wat groenterestjes en etensrestjes van jezelf en ik denk dat je al een heel eind bent!
#1770436
Kan me herinneren dat Paul in Thailand zit, inderdaad, evenals Henk (Exect).

Tja, als het financieel bij kip en vis en met de pot mee moet blijven, dan denk ik dat je ook geen premiumbrok zult kunnen betalen, en alles wat minder is dan premiumbrok is al gauw tot de nok gevuld met granen, bietenpulp en andere voor honden en katten niet-essentiële voedingsstoffen. Persoonlijk denk ik dat je dan toch beter bij kip en vis kunt blijven.
Wat eet je zelf? Denk je dat het mogelijk is om af en toe een stukje rundvlees (om maar wat te noemen) van je eigen portie af te snijden en ze dat te voeren? Azië barst toch van de eenden ook, is daar niet tegen een schappelijk prijsje aan te komen? En als je met de slagers direct spreekt? Het lijkt me dat levensmiddelen in de supermarkt altijd wat duurder zijn, maar misschien is er iets te regelen met een marktslager? Al was het maar voor wat orgaanresten? (Ik weet dat er weinig slachtafval is in Aziatische landen, maar wie weet kun je iets regelen.)

Ik neem aan dat je ook geen mogelijkheden hebt om zelf wat eenden/ander gevogelte/een geit te houden en die te offeren? (Moet je ook kunnen trouwens, gruwel!)

Als je gehakt varkensvlees is, zorg er dan wel voor dat ze dat niet rauw krijgen, i.v.m. Aujezky (dodelijke aandoening)!

Als ik Henk zo lees, zijn er op zich wel 4-5 diersoorten te krijgen, maar je betaalt je inderdaad blauw voor sommige onderdelen. Misschien kun je iets met tofu? (Even controleren bij de zoekfunctie hier of dat aan te bevelen is, weet ik niet uit mijn hoofd.)

Succes in ieder geval, ik hoop dat je kunt blijven barfen! Mocht je toch het idee hebben dat je beessies te kort komen, kun je natuurlijk ook af en toe wat brok geven, maar zorg er wel voor dat ze niet op dezelfde dag ook bot en vlees krijgen, want dat verteert allemaal anders. En verder het liefst zo min mogelijk brok natuurlijk, want dat maakt het maagzuur minder sterk en daardoor krijgen ook allerlei bacterieën een grotere kans, plus dat je op een brokdieet waarschijnlijk vaker bij de dierenarts zit voor klachten...

Edit: kun je muizen/ratten/ander klein spul houden en die voeren?
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 27 sep 2010, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#1770757
Ik denk dat je  beter 4x per week kip kan geven en dan 3x per week vis.
Je schrijft dat je niet veel kan krijgen...behalve de kip en de vis nog wat anders? of is dit het enige?
Rauwe rundergehakt met beetje gemalen eierenschaal erbij voor de calcium en wat groentenmix erbij is ook 'n maaltijd.
Is er eend of ander gevogelte misschien? Kan je makkelijk eieren vinden?
Ik geeft hier in Calif,af en toe ook wel 'n stuk varkensnek, ik weet niet hoe de Aujezky is waar jij woont?
Misschien kan je dan 1 dag per week gekookt vlees geven?

btw...de kant en klaar rauwe voeding heeft gemalen kippenbotten als calciumbron,
dus over alleen maar kippenbot geven, daar zou  ik niet over in zitten ;)

paul36 schreef: Ik voer mijn puppie en kittens nu al maanden BARF maar vraag me af of ik hier eigenlijk wel goed aan doe. Ze zien er fantastisch uit en zijn heel mooi slank overigens maar ze zijn nog jong.

Ik woon niet in holland en kan hier maar weinig krijgen of het is te duur. Ze eten hele kippen zonder organen en hele rauwe makreel en tonijn zonder organen. Verder pikken ze wat mee van mijn rijst met gehakt en groeten.

Botten dus alleen van kip en vis en lees dat alleen kippenbotten niet goed is. Ook ben ik bang dat ze teveel kwik binnen krijgen aangezien ze minstens 4 dagen in de week vis eten.

Ik hoef geen advies op mijn BARF dieet aangezien dit gewoon is wat ik me kan veroorloven en that's it.

Wat mijn vraag is is of ik ze zo te kort doe en er verstandig aan zou doen ze maar gewoon brokken te gaan voeren of dat dit altijd nog gezonder is dan brokken ook al is het niet optimaal.
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 27 sep 2010, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1770820
Als ik niks anders kon krijgen dan kip en twee soorten vis, dan kregen ze kip en twee soorten vis. Met nog wat restjes groenten/vlees van mijzelf. Het mag dan misschien niet ideaal wezen, maar brok is verre van ideaal.  ;)
#1771049
Dan ga ik zo maar door. Schrok even van een artikel vandaag dat alleen vlees geen goede maaltijd is en dat ze kromme achterpoten van alleen kippenbotten krijgen ofzoiets... Weet niet of vissen "botten" tellen.

Eend ja dat hebben ze en is nog betaalbaar maar herinner me dat dat vaak bleef liggen, ze krijgen 2x per weer een beetje biefstuk, ik zit vooral over die beenderen in.

Maar goed als jullie denken dat het beter is dan brokken maak ik me niet zoveel zorgen.
#1771057
Alleen vlees geven ZONDER bot er in is niet goed, en daarom 'n probleem gaat krijgen omdat je geen calciumbron hebt.
Wanneer je langdurig alleen maar spiervlees geeft,dan moet je er dus iets anders als calcium bij geven,
dat kan dan de kale kippenbotten zijn, of 'n theelepel gemalen eierenschaal voor elke 500 gram vlees.
Wannneer je biefstuk geeft,dan kan je er ook 'n heel ei bij geven en met schil en al opeten.
Eend is meestal even wennen om te eten, probeer in kleinere stukken te knippen om te laten wennen,
of doe 'n paar stukken eend door de kip heen..
paul36 schreef: Dan ga ik zo maar door. Schrok even van een artikel vandaag dat alleen vlees geen goede maaltijd is en dat ze kromme achterpoten van alleen kippenbotten krijgen ofzoiets... Weet niet of vissen "botten" tellen.

Eend ja dat hebben ze en is nog betaalbaar maar herinner me dat dat vaak bleef liggen, ze krijgen 2x per weer een beetje biefstuk, ik zit vooral over die beenderen in.

Maar goed als jullie denken dat het beter is dan brokken maak ik me niet zoveel zorgen.
#1771501
Ik denk wel dat je moet proberen hier en daar wat organen te scoren, zeker voor dieren die in de groei zijn. Lever, hart en nieren zijn toch wel essentieel. Kun je die kippen en eenden niet met orgaan scoren? Dan zou je al een uit de brand zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door