Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ifa
#1768401
Ik heb me een tijd geleden aangemeld op dit forum om me wat in te lezen, maar daar is het toen bij gebleven.

Nu toch maar het forum weer opgezocht, en enkele vragen.

Hoe hebben jullie je katten over laten gaan op vers voeren?

Welk merk kvv voeren jullie, en waarom? Of waarom de andere merken dus niet.. ;)?

En zijn er mensen hier in de omgeving van Lemmer, Heerenveen, Joure die kvv bestellen voor katten en waarmee ik mee samen zou kunnen gaan bestellen?

Ik heb 6 katten, waarvan 5 op brokken en nr 6 woont sinds gisteren weer bij mij, en die is dus Kvv gewend en barf.
Omdat ze dat gewend is, en ik t idee heb dat het voor de andere 5 ook niet verkeerd zou zijn, wil ik over gaan.

Ik heb al wel wat info gehad, maar zou graag meer meningen horen ;)
#1768423
Hai welkom [terug] !

Mijn dames zijn min of meer cold-turkey over gegaan, als recht geaarde hollander vond ik t zonde een paar kilo brok weg te kieperen :D, dat is toch gebeurt... aangezien de dames van dag 1 met smaak alles aten wat ze werd voorgezet

Al heel snel [2/3 weken] ben ik van kvv [vnl smuldier versies en cb] met wat aanvullingen [lapje vlees, stukje orgaan, kwarteltje, visje] overgegaan op volledig zelf samenstellen, ik vind dat eenvoudiger dan de kvv+combinatie-puzzel

Ik denk dat t combineren van merken én smaken beter is dan op 1 paardversie wedden, kvv's met een natuurlijke calciumbron [gemalen bot] zouden mijn voorkeur hebben.

Ik ben benieuwd hoe je katten gaan reageren op t nieuwe voeren!
#1768575
Dank je wel :)

En bedankt voor je antwoord :D

Ik heb nu een paar rollen carnibest liggen, compleet, dus volgens mij hoef ik in principe niets extra's te voeren?
Is het wat jou betreft wel nodig om er meer bij te geven? Of deed je dat meer om de katten geboeid te houden het te blijven eten?

En wat doe je dan met zelfs samenstellen?

Lijkt me ook wel een uitdaging, maar anderzijds is t ook weer extra werk, en we hebben al een erg druk huishouden :lol: een gezellige dreumes van bijna een jaar, die nu net begint met lopen en stappen, 2 honden, 6 katten en een paard, dus het is voor mij makkelijker als ik overstap dat ik dus gewoon de rollen ontdooi en voer zeg maar.

Ben benieuwd ;) :D
#1768877
in principe hoef je daar niets meer bij te geven. cb is compleet. maar er zijn genoeg mensen die dat wel doen. kvv is gemalen en doet niets voor de tanden, dus eventueel soms iets stevigs of taais erbij om te knagen. iedere dag hetzelfde merk en dezelfde gemalen prak kan ook saai worden, dus daarom wel eens wat anders erbij (kwartel ofzo). en eventueel soms een vet visje, want dat zit niet in de kvv.
dingen die er erbij geeft, liever een diersoort die niet in de kvv zit. denk aan kwartel, paardenvlees (als ze dat lusten), vis, konijn.

als de keuze tussen lotgering, cb en smuldier zou zijn, zou ik kiezen voor cb.
dat is een kvv met gemalen bot en zitten geen rare dingen als overmatige zenen in. smuldier is óf niet compleet óf voor de hond en met pens (complete versie is zonder bot, maar met calciumsupplement).
andere goede merken voor de kat zijn iig bibi, bandit, haaksbarf en carnivoer. die hebben ook een aparte versie voor katten, vaak in meerdere smaken.
#1769225
Bedankt voor je reactie.

Haaksbarf, wat is dat dan?

Ik wil denk ik idd Carnibest zien te krijgen, daar ze dat nu ook hebben, en als afwisseling zou ik dus ander vlees kunnen geven.
Maar die kwartel, geef je dan gewoon een compleet met veer en al of is daar ook verpakt van te krijgen?
Want ik verwacht dat ze dat niet willen hebben, en om eerlijk te zijn zie ik t ook niet zo voor me om hier vogels of eendagskuikens te gaan voeren.

Vis is nog tot daar aan toe, maar voor de rest? ???
#1769276
Haaksbarf is (ondanks de naam) ook een kvv en die hebben net een paar andere smaakjes erbij dan de cb en er zit géén rijst in (cb wel).

Mijn katten zijn vorig jaar overgestapt naar vers gemixt met blik, met 2 weken waren ze over op pure kvv. Na een vergelijkend warenonderzoek vonden ze HB en tinlo lekkerder dan de CB (inmiddels stel ik zelf samen)

In cb zitten ook allerlei vitamines e.d. toegevoegt dus is 1 of 2 smaakjes voldoende, bij andere merken moet je wel minimaal 4-5 smaken afwisselen ivm de specifieke voedingswaardes van de verschillende diersoorten. Voor mijn gevoel ook beter omdat je anders wellicht kieskeurige katten krijgt...
#1769416
Ik heb net ff op verschillende sites gekeken. Van Carnibest, van Smuldier, en Lotgering e.d. zal ik nog ff doen.

Op smuldier is volgens mij alles voor hond én kat heb ik t idee, behalve de pensrollen?

Het is wel iets goedkoper dan Carnibest, maar geen idee of t nu beter zou zijn of niet.

Ik heb zojuist wel een adresje hier vlakbij gevonden waar ze dus altijd Carnibest op voorraad hebben, en waar ik dus een kleiner aantal kan afnemen of een groter, wat ik wil.
Zal wel elke week een klein aantal worden, daar ik dus een kleine diepvries heb, en weinig ruimte voor een 2e.

Ik denk dat ik dus voorlopig maar lekker Carnibest ga/blijf voeren, want k heb van de poes nu nog 3 rollen en die maken ze met zn allen niet eens op.
#1769457
Ik geef voornamelijk Bibi 
dat vinden ze veel lekkerder ( van de 11 katten die we hadden lusten 10 het liever dan enig ander merk)

1 kat eet liever carnibest maar zij heeft nu steeds last van haar blaas, ik kom regelmatig verhalen tegen
dat katten met blaasgruis het veel beter doen op bibi dan op CB.  Nu ligt bij haar de oorzaak waarschijnlijk in stress en terugkerende blaasontstekingen , maar evengoed  probeer ik haar nu langzaam over te zetten.

qua kwaliteit vind ik bandit, bibi, CB, carnivoer, haaksbarf, de beste merken. 
ik heb allen ook geprobeerd maar bibi won het qua smaak. 
het is net iets grover dan CB en wat meer vocht naar mijn idee.

daarnaast heb ik af en toe kippennek of karkas, sucadelappen, kipfilet, eendagskuiken, stuk parelhoenkarkas,  parelhoenvleugels, patrijspootjes, kwartels, of en toe iets van eend  of konijn - b.v. orgaan of (gemalen) karkas, eendenvleugels, ratjes/muizen -  niet alle katten lusten alles hoor, ik heb er bv maar 1 die ratten eet.
dus dat zijn allemaal extraatjes, voor 80 tot 90 % eten ze bibi, en heb ik maar 1 echte barfer.
ook een stuk paardenvlees of hert gaat er bij sommigen graag in.
van vis wint zalm het  ::)  of een blikje tonijn. 
#1769481
ik ga voor Bibi omdat het goed en betaalbaar is, er zijn ook pakjes van 250 gram.
en Bandit biologisch, dit merk heeft o.a. ook speciaal dieetvoer voor katten.
carnibest is eigenlijk vrij duur, dat wil niet zeggen dat het ook het beste voer is.
#1769657
op de website van bibi;
http://www.bibidiervoeding.nl/

ik vind cb 1 van de betere merken kvv. net als haaksbarf, bibi en bandit. volgens mij ontloopt het elkaar niet zo veel. cb heeft wel wat koolhydraten (tenzij je een diabetes-versie neemt), haaksbarf meer smaakjes, bibi helemaal zonder kh, bandit is biologisch, etc.

'enge' dingen hoeft niet, mag wel. er zijn hele kwartels met alles er op en er aan, maar hier heb ik ook een bepaald rood dik iemand die ze dan niet wil eten. daarom koop ik kale kwartels. die zijn al gepluimd en de darmen zijn er uit, nog wel iets van orgaan (hartje en levertje) er in. dat lijken net kleine braadkipjes en ze zijn niet eng. ik zou ze bijna voor mezelf in de pan gooien.
ipv 1dagskuikentjes kan je ook een geklutst heel rauw ei 2x per week geven.
#1770769
Ifa schreef: En waar kan ik meer info over BIBI vinden?

Carnibest is idd het wat duurdere voer, maar staat mij wel als t beste versvoer bij.
Waarom zou Carnibest beter zijn dan BIBI?
BIBI bestaat al meer dan 27 jaar, Carnibest is daar ooit in de leer geweest.
Er zijn zo ontzettend veel katten en honden oud geworden op BIBI.
#1770793
*anna* schreef: Waarom zou Carnibest beter zijn dan BIBI?
BIBI bestaat al meer dan 27 jaar, Carnibest is daar ooit in de leer geweest.
Er zijn zo ontzettend veel katten en honden oud geworden op BIBI.
Nou ja, het zit zo, ik kende eigenlijk alleen Carnibest, en Smuldier, en ik wist dat Carnibest als de betere van de 2 beschreven staat ;)
Dat bedoelde ik er meer mee te zeggen ;) Niet dat Carnibest perse de beste is, maar dat ik toen me dat verteld werd, heb aangenomen dat het de beste was zeg maar.. ;)

Van de week hoorde ik ineens de naam Lotgering vallen, en toen ik mij hier weer eens kwam aanmelden, nu onze poes dus op vers zit, en ik dus een bestelpunt nodig had en wat meer info, kwam er ook nog een Bibi om de hoek ;D

Ik had toen gehoord dat Carnibest het beste wat betreft kvv voeding zou zijn van een kennis van me. Hij voert zn honden dit al heel lang, en zweert er bij.
Omdat ik alleen als andere versie van versvoer smuldier kende, nam ik natuurlijk zonder pardon aan dat dit de enigste 2 kvvvoeders waren.

En de poes kreeg waar ze vandaan komt dus Carnibest en in principe wil ik dit wel blijven geven, maar ik kijk natuurlijk ook wel ff rond naar wat er nog meer is.
#1770797
koekje schreef: op de website van bibi;
http://www.bibidiervoeding.nl/

ik vind cb 1 van de betere merken kvv. net als haaksbarf, bibi en bandit. volgens mij ontloopt het elkaar niet zo veel. cb heeft wel wat koolhydraten (tenzij je een diabetes-versie neemt), haaksbarf meer smaakjes, bibi helemaal zonder kh, bandit is biologisch, etc.

'enge' dingen hoeft niet, mag wel. er zijn hele kwartels met alles er op en er aan, maar hier heb ik ook een bepaald rood dik iemand die ze dan niet wil eten. daarom koop ik kale kwartels. die zijn al gepluimd en de darmen zijn er uit, nog wel iets van orgaan (hartje en levertje) er in. dat lijken net kleine braadkipjes en ze zijn niet eng. ik zou ze bijna voor mezelf in de pan gooien.
ipv 1dagskuikentjes kan je ook een geklutst heel rauw ei 2x per week geven.
Ik heb vandaag weer t hele stel carnibest gegeven en ze doen t goed. Ze eten allemaal, wel ff wennen nog merk ik, maar het gaat de goede kant op.
Ik wil dus wel zien dat ik over kan op vers voor alle katten.

Over de kwartels.. Ik moet er nog ff over nadenken ;)
Ik geef ze voorlopig dan wel een geklutst rauw ei ;)
#1770821
Wauwww, katten en geen echte weigeraar??
Dat is bijna ongekend.. dat gaat wel goed komen!

Als je alleen een katten-kvv voert [evt wat varieert in merk en smaak] doe je t absoluut goed en hoef je niet persé losse dingen toe te voegen
Als je t leuk vindt dan mag je best s een stukje vlees of een kippennekje oid geven om de kaakjes te trainen en de tandjes te poetsen
Misschien vinden ze een vers rauw visje wel lekker [sardientje, klein horsmakreeltje oid] daar zitten , net als voor mensen, gezonde omega 3-tjes in.

Bij mij ging t als vanzelf... beetje experimenteren en voor ik t wist had ik "barf-katten" ze knagen alles zelf .. vleesbot, orgaan en spiervlees

Maar met een hummel, beestenboel en alles daaromheen kan ik me je keuze voor t gemak ook errug goed voorstellen ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door