Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Senna99
#1769230
Doordat Raiko al zo'n week à twee, drie ontzettend miept met zijn eten. En dus slecht eet, krijgt hij vaak niet zijn menu in de juiste verhoudingen binnen.
Zoals vandaag, dan eet ie bijvoorbeeld wel zijn spiervlees, groente maar weer niet zijn botwerk. (Kan soms ook andersom zijn). Hetgene wat hij dan niet eet, bied ik de volgende dag weer aan. Maar het gevolg is dan wel dat ie over 14 dagen tijd niet zijn menu binnen krijgt zoals ik het had uigedacht en dus ook niet in de juiste verhoudingen.
Hoe lang kan dit zo doorgaan...en kan ik beter als het zo blijft eerst even terug naar de kvv. Ik wil niet dat ie tekorten op gaat lopen!
Door miik
#1769248
Tja, ik zou me er niet zo druk om maken.
Als je het menu dan maar over 3 weken geeft ipv 2 weken....
En gewoon goed in de gaten houden dat de verhoudingen ongeveer blijven kloppen.
Dus als hij bv een aanatl dagen zn vleesbot weigert, dat je dan een dag extra vleesbot geeft, zodat hij uiteindelijk wel zn bot binnenkrijgt. 
Ik zou er zelf eerder voor kiezen om nu streng te zijn en door te zetten, dan om over te stappen op KVV.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1769279
Dank voor je reactie!
Ik moet zeggen dat ik nu ook wel het tegenovergestelde doe hoor. Normaal geef ik hem namelijk altijd vier dagen barf en op de dins-, woens- en donderdag kvv. Maar ik heb hem de laatste week alleen barf gegeven. En dat zal ik dan nog maar even blijven doen.  :)
Door miik
#1769373
Ik had een zwaarverwaarloosde kat overgenomen...
En die -door zware medische problemen- bijna een jaar geen goed menu kunnen eten...
Lees 1 later 2 of 3 diersoorten en voornamelijk 1 of 2 soorten bot, en ondanks het slechte menu is ie van een hoopje ellende naar een stevige kat met een prachtige vacht gegaan. Uiteindelijk om medische redenen toch in moeten laten slapen. Maar dat heeft wel gemaakt dat ik me realiseer dat we werken met richtlijnen....
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1769440
Ik barf nog niet zo heel erg lang met Raiko. (Sinds eind januari dit jaar ongeveer). Ik ben dan ook vaak nog heel erg onzeker over bepaalde dingen en vaak bang dat ik het verkeerd aan pak.
Maar als jouw kat toch op een redelijk éénzijdig menu zo is opgeknapt hoef ik me denk ik nergens zorgen over te maken. Hij eet gelukkig toch al wel iets beter.
Door pallas
#1769532
Een hond kan 6 weken lang een eliminatie dieet volgen zonder tekorten te krijgen, dus ik zou me nie direct zorgen gaan makne.
Mocht je vinden dat hij te weinig calsium binnen krijgt kan je nog een beetje eierschaalpoeder over het vlees strooien.
Paar tablettjes chlorella erin per dag en een knappert die dan nog tekorten oploopt in een paar weken tijd. ;)


Tipje: kijk eens kritisch of ie toch iets teveel barf krijgt, misschien kan hij wel met wat minder toe en dan eten de meeste alles wel wat in de bak ligt.
Door Evie
#1769546
Ik heb dit met Joy ook een periode gehad en eigenlijk nog wel regelmatig. Ik zie dan alleen ook dat ze fatsig word. Ze is gewoon verzadigd. Ik geef haar regelmatig nu ook een dag niet als ze niet wil eten. En ze eet nu nog maar zo'n 600 - 800 gram per dag terwijl ze eerder op bijna anderhalve kilo zat.
Joy is nu 8 maanden dus nog in de groei maar ze heeft er soms duidelijk gewoon geen behoefte aan. Ik weeg het ook niet meer af aan %. Dat gooit ze toch steeds weer in de war maar ik zorg wel dat ze alles krijgt per 2 weken. Ze krijgt hier vanzelf weer honger en zolang ze dat heeft eet ze. Dan maar minder.
Door Nyncke
#1769674
Tja, Cadiz is ook een slechte eter en heeft periodes dat hij alles laat staan.
In het begin wordt je er erg onzeker door maar dat verdwijnt.

Ik doe mijn best om me te houden aan percentages maar soms lukt dat gewoon niet, zodra het wel lukt gewoon weer opppakken.
Wat ik dan wel probeer is om die dingen te pakken die hij graag lust en daarna weer wat te varieren.
En om sommige dingen wat op te leuken of te malen , ofnoem maar op ( mijn volgende idee is om het op een etensbord van mij te leggen, te doen alsof ik het eet en hij de restjes krijgt.... )

Als je je bedenkt dat een hond zichzelf niet uit zal hongeren.
En ik denk maar zo, in de natuur is ook niet altijd alles precies voor te kiezen dus het zal wel loslopen, zolang ik wel steeds weer de struktuur erin breng.

Wat ik bv wel doe is als hij een tijd slecht orgaan eet, geef ik wat vaker smuldier  vlees en compleet daar zit wat meer orgaan in.
Door Migudu
#1769770
Nyncke schreef: Tja, Cadiz is ook een slechte eter en heeft periodes dat hij alles laat staan.
In het begin wordt je er erg onzeker door maar dat verdwijnt.

Ik doe mijn best om me te houden aan percentages maar soms lukt dat gewoon niet, zodra het wel lukt gewoon weer opppakken.
Wat ik dan wel probeer is om die dingen te pakken die hij graag lust en daarna weer wat te varieren.
En om sommige dingen wat op te leuken of te malen , ofnoem maar op ( mijn volgende idee is om het op een etensbord van mij te leggen, te doen alsof ik het eet en hij de restjes krijgt.... )

Als je je bedenkt dat een hond zichzelf niet uit zal hongeren.
En ik denk maar zo, in de natuur is ook niet altijd alles precies voor te kiezen dus het zal wel loslopen, zolang ik wel steeds weer de struktuur erin breng.

Wat ik bv wel doe is als hij een tijd slecht orgaan eet, geef ik wat vaker smuldier  vlees en compleet daar zit wat meer orgaan in.
Dat is een goede, die ga ik onthouden!

Groetjes,
Gerda
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door