Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

menuutje

menu
Geen stemmen
0%
menu
2
100%
Door Storm-en-Moos
#1767179
Beste Allemaal,

Laten wij ons eerst eens voorstellen...

Wij zijn Storm & Moos, beiden labradors van bijna 2 jaar oud, bruin & blond, beiden van "die je weet wel reuen", ook allebei ongeveer 35 kilo. We zijn nu aan het wennen/ ontgiften met Carnibest-worsten, maar binnenkort willen we toch echt overstappen op het echte en daarom willen we graag ons menuutje aan jullie voorleggen...

De verhoudingen zijn niet 100% sluitend, maar we zijn wel zeer actief!!

2 % van 35 kg – 700 gram per dag – 4900 gram per week

Maandag
350 gr Eendenrug
140 gr Lamshart
105 gr Geitenlever
105 gr Groente

Tussendoortje:
1 Geschilde en in plakjes gesneden appel

Dinsdag
350 gr Kippenkarkas
140 gr Paardenvlees
105 gr Rundernier
105 gr Groenten

Woensdag
350 gr Haaskarkas
140 gr Runderhart
105 gr Eendenlever
105 gr Groente

Tussendoortje:
1 Geschilde en in plakjes gesneden peer

Donderdag
350 gr Wilde Ganskarkas
140 gr Hertenvlees
105 gr Kippenlevertjes
105 gr Groente
1 rauw ei

Vrijdag
350 gr Kippennekken
140 gr Vleesmix
105 gr Grof Gemalen Pens
105 gr Groente

Zaterdag
350 gr Konijnenkarkas
140 gr Kalkoenvlees
105 gr Kippenmaagjes
105 gr Groente

Zondag
350 gr Vis (per week afgewisseld Sardienen/ Makreel/ Haring/ Zalmkoppen)
140 gr Lamshart
105 gr Konijnenniertjes
105 gr Groente
1 rauw ei

We willen 2 soorten groenteprakjes maken;

1) 300 gr Broccoli 2) 300 gr Andijvie
   300 gr Rode Kool    300 gr Groene Kool
   300 gr Komkommer    300 gr Snijbonen
   300 gr Sperziebonen    300 gr Spruitjes
   300 gr Witlof    300 gr Pompoe
   300 gr Wortels + beetje loof                                   300 gr Knolselderij + beetje loof                              
   300 gr Koolraap + beetje loof                    300 gr Sweet Potatoes
   300 gr Bietjes + beetje blad                    300 gr Yam’s
   300 gr 4 verschillende slasoorten    300 gr courgette            
   200 gr Alfalalfa/Gember/Knoflook                    200 gr Alfalalfa/Gember/Knoflook

Dit zijn hoeveelheden per hond / per maand; wil dit per dag afwisselen en in porties van ongeveer 105 gr per hond/per dag gaan geven.

We zijn zo ontzettend benieuwd naar jullie deskundig blik een oordeel.  

Liefs Storm & Moos
Door Lizzy
#1767220
Zo, dat ziet er goed uit! Ik tel stuk of 11 diersoorten, dus qua afwisselingen zit je op pure luxe. Qua percentages kom ik op: 50% vleesbot, 11% spiervlees, 23% orgaanvlees, 15% groenten.

Aangezien je maar 1 keer 105 gram pens geeft, vind ik persoonlijk dat je met je orgaanvlees percentage omlaag zou moeten. Ik zou 10% nier, lever, hart gaan geven en 10% pens.

Verder, top!
#1767288
Hoi Lizzie,

Word echt blij van je reactie, want ben echt al een tijdje aan puzzelen en toch snap ik het niet helemaal, want ben uitgegaan van 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15 % orgaanvlees en 15% groente, maar ben inmiddels, behoudens zééééérrr enthousiast ook redelijk ingelezen. Wellicht komt het door medische achtergrond, maar heb hart als spiervlees beschouwd, waarschijnlijk daardoor verschillen in percentages, maar als ik daar een beetje in moet veranderen hoor ik het graag. M'n hondjes zijn m'n alles en wil alleen maar het beste voor hen.

En nogmaals, ze zijn best actief, en niet om op te scheppen over hoe een geweldig hondenleven ze hier hebben, neer te zetten, maar ze gaan minimaal 3 x per week mee met uitlaatservice... zelfs de buurvrouw doet zo af en toe beklag, omdat ze zolang wegblijven.. het zijn ook een beetje haar jongens en dan maak ze zich zorgen, we hebben het hier echt getroffen met zo'n goede uitlaatservice, echt heel fijn!!!  In het weekend zijn de heren te vinden in bos of op strand, buiten de stadswandelingen, rennen ze echt minimaal per week 5 uur los rond, mijns inziens niet meer dan normaal, daarnaast hebben ze uiteraard de gewone wandelingen van minimaal 20 minuten, maar meestal iets langer. Ik zeg ook altijd tegen ieder, want ik geloof er ook echt in, mijn honden (en ze zijn groot) wonen klein, maar dat is niet wat hen geluk bepaald, want een hond van hetzelfde formaat in een villa met grote tuin, die nooit iets anders ziet, ik vraag me werkelijk af welke hond gelukkig is.
#1768807
In m'n enthousiastme toch iets te voorbarig gereageerd door echt een supermenu te willen geven, maar wil er wel naartoe, weet alleen nog niet hoe.

Gisteren de eerste inkopen gedaan:
10 kg kipnekken
500 gr lamshart
1 kg runderhart
1 kg lamspens
1 kg haasvlees
1 kg lever
1 kg paardenvlees
1 kg rundvlees
1 kg fazantenmix

Naar mijn berekening 500 gr teveel aan orgaanvlees, maar nu ik het toch had, verdeeld over de 28 porties (= voor 2 honden, 14 dagen en stampvolle vriezer).

Heb de volgende verdelingen gemaakt:

6 porties à 140 gr fazantenmix, waarvan 2 met 105 gr lamspens, 2 met 105 runderhart en 2 met 105 gr lever. Allen aangevuld met 350 gr kippennekken en 105 gr groentemix; bloemkool, broccoli, komkommer, sperziebonen, spitkool, spruiten, winterpeen en witlof

6 porties à 140 gr paardenvlees, waarvan 2 met 105 gr lamspens, 2 met 105 runderhart en 2 met 105 gr lever. Allen aangevuld met 350 gr kippennekken en 105 gr groentemix; bloemkool, broccoli, komkommer, sperziebonen, spitkool, spruiten, winterpeen en witlof

6 porties à 140 gr hertenvlees, waarvan 2 met 105 gr lamspens, 2 met 105 runderhart en 2 met 105 gr lever. Allen aangevuld met 350 gr kippennekken en 105 gr groentemix; bloemkool, broccoli, komkommer, sperziebonen, spitkool, spruiten, winterpeen en witlof

6 porties à 140 gr rundvlees, waarvan 2 met 105 gr lamspens, 2 met 105 runderhart en 2 met 105 gr lever. Allen aangevuld met 350 gr kippennekken en 105 gr groentemix; bloemkool, broccoli, komkommer, sperziebonen, spitkool, spruiten, winterpeen en witlof

van alle overblijfsel heb ik 4 porties gemaakt:
350 gr kippennekken
140 gr gemengd spiervlees
105 gr gemengd orgaanvlees
105 gr groentemix; bloemkool, broccoli, komkommer, sperziebonen, spitkool, spruiten, winterpeen en witlof

De eerste 2 porties staan al netjes in afgesloten bakjes in de koelkast te ontdooien, tevens weer een vraag.. hoe lang duurt het proces van ontdooien in de koelkast gemiddeld? Eigenlijk hoop ik het morgen rond lunch-tijd te kunnen geven, heb namelijk de aankomende 2 weken vrij en wil ook naar 1 x per dag eten en in de avonduren. Nu krijgen ze 's ochtends en 's avonds en dacht, wegens alle verandering in eetgewoonten, eerst 2 keer een maaltijd tijdens lunch en dit elke 2 dagen met een uurtje op te schorten.

Graag verneem ik jullie reacties als ervaren BARF-ers.

Ook wil ik graag in contact komen met BARF-ers uit Utrecht e.o., wil graag meer variatie, maar heb gebrek aan vriesruimte, wellicht kunnen we samen gaan inkopen. 
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1768819
Ziet er goed!
Mis nog wel nier en verschillende soorten vleesbot en vis, maar ik neem aan dat dat er binnenkort wel bijkomt.
Op de markt kun je meestal vrij makkelijk aan vis komen.
Die fazantmix is een hele fazant gemalen dus compleet, voor nu niet zo erg, maar voortaan zou ik er in je menu wel rekening mee houden.

Ben trouwens een Barfer uit omgeving Utrecht (Odijk), ik bestel regelmatig bij verschillende leveranciers samen met andere mensen.
Mocht je nog wat voor de variatië zoeken, heb ik ook nog wel dingen liggen om over te nemen, moet je maar even roepen per pb  ;)
#1768844
Ja, dat gaat ook zeker komen. Ga er in de toekomst ook zeker vis ingooien, maar nu hoorde ik gisteren weer dat je beter geen verse vis kunt geven, maar dat deze eerst 2 weken in de vriezer moet liggen.

Odijk is hier idd niet zo ver vandaan en goed om te weten dat je dingen ter overname aanbiedt, tevens weer een paar maren... heb tot op heden beperkte vriesruimte en geen auto, maar daar zijn natuurlijk ook oplossingen voor te bedenken  :)
Gebruikersavatar
Door essie74
#1768848
[quote="Storm-en-Moos"]
Ja, dat gaat ook zeker komen. Ga er in de toekomst ook zeker vis ingooien, maar nu hoorde ik gisteren weer dat je beter geen verse vis kunt geven, maar dat deze eerst 2 weken in de vriezer moet liggen.

Odijk is hier idd niet zo ver vandaan en goed om te weten dat je dingen ter overname aanbiedt, tevens weer een paar maren... heb tot op heden beperkte vriesruimte en geen auto, maar daar zijn natuurlijk ook oplossingen voor te bedenken  :)
[/quote]

heb nog wel een adres voor je waar je tegen een leuk tarief eventueel een vriezer kunt kopen.... hij brengt ze thuis.... is dat wat?

Hoor het wel!

Al gelukt om alles in porties te hakken? ;)  je ging gisteren zo beladen weg...
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1768850
Bij zalm uit de pacific wordt aangeraden het minimaal 10 dagen in te vriezen. Andere vis weet ik zo niet.
Ik doe dat eigenlijk altijd wel voor de zekerheid.

Oplossingen voor geen vervoer zijn natuurlijk altijd te bedenken  ;)
Voor weinig vriesruimte ook, stel een extra vriezer voor  :biggrin2:
#1768856
Tja, die extra vriezer.. kan hem wel bestellen, maar weet niet waar ik deze kwijt moet, kan hem slechts naast m'n bed zetten...

@ essie
Het in porties hakken is helemaal gelukt, heb dit gedaan op de binnenplaats, want die kan ik het gemakkelijkst daarna weer schoonschrobben, maar de heren waren wel echt heel vervelend, continue aan het piepen in de keuken (grenst aan de binnenplaats), maar morgen is het zover.. krijgen ze eerste portie, ben zo benieuwd  :)
Tja, en die belading, vond het zelf nog wel meevallen, sinds ik in de stad woon, ben ik zo gewend geraakt aan je spullen op een andere manier te vervoeren, hahaha...
Gebruikersavatar
Door essie74
#1768859
[quote="Storm-en-Moos"]
Tja, die extra vriezer.. kan hem wel bestellen, maar weet niet waar ik deze kwijt moet, kan hem slechts naast m'n bed zetten...

@ essie
Het in porties hakken is helemaal gelukt, heb dit gedaan op de binnenplaats, want die kan ik het gemakkelijkst daarna weer schoonschrobben, maar de heren waren wel echt heel vervelend, continue aan het piepen in de keuken (grenst aan de binnenplaats), maar morgen is het zover.. krijgen ze eerste portie, ben zo benieuwd  :)
Tja, en die belading, vond het zelf nog wel meevallen, sinds ik in de stad woon, ben ik zo gewend geraakt aan je spullen op een andere manier te vervoeren, hahaha...
[/quote]

Ik kan je wel even uit de brand helpen door wat op te slaan voor je, maar het loont denk ik de moeite om tekijken of je in huis een flinke kast en of kist kwijt kunt en of in de schuur? Als je eruit bent hoor ik het graag! geef ik je het adres even door  ;)

En je hebt gelijk je raakt er aan gewend om je spullen zo te vervoeren :biggrin2:
Door TMG1961
#1770741
[quote="Storm-en-Moos"]
De heren hebben hun eerste BARF-maaltijd gegeten. Het is heel goed gegaan, ze kauwen netjes op de botten en hebben er erg van genoten!
[/quote]

:) Goed nieuws, fijn te lezen dat ze van hun eten genoten hebben
#1770826
Ik stond achter hen en Storm stond onwijs te kwispelen tijdens het eten, beide keken een keer om met een blik van hhmmm.... lekker, bij de brokken was dit wel anders, schrok, schrok en weg!

En Esther, had me vergist, wilde na jou verhalen de lever tot het laatste bewaren, maar de 1ste keer en lever (en niks gebakken), ze hebben alleen maar gesmuld!!! Zelfs nog na een half uur (de vaatwasser was nog even aan het draaien, dus bakken bleven langer dan gemiddeld staan) kwamen ze toch nog even een paar keer kijken of er echt niks meer in zat en liepen hun bekken nog na te likken.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door