Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door dancingdaydream
#1768469
Ik zit een beetje met een dilemma... Of ik Yuna wel of niet zal laten castreren.

Aan de ene kant, zal door haar nu (voor de 1e loopsheid) te castreren de kans op allerlei problemen (schijnzwanger, baarmoederontsteking en mamatumoren) afnemen... Ook hoef ik me dan nooit druk te maken over loopsheid (en dus de weken aan de lijn en binnen houden, terwijl ze loslopen zo leuk vind)
Aan de andere kant zou het me wel erg leuk lijken om eens een nestje te doen met haar als ze ouder is, omdat ze verder een mooie bouw heeft en een leuk karakter... Ze heeft zelf verder geen stamboom dus dat zou dan een "pretnestje" worden...
Mjaa, misschien moet ik het ook maar niet doen. Denk ook niet dat Simon er achter zal staan want dan blijft er vast en zeker een kleintje :-[ , en de bijkomende kans dat een bevalling toch mis zal gaan... Misschien later met een andere hond (van fokker?) als die er ooit zal komen.. of gewoon lekker bij andermans nestjes kwijlen (A)

Degene waar ze weg komt zou een nestje ook wel leuk vinden, maar heeft ook zoiets van als je het niet wil doen is lekker castreren voor de eerste loopsheid beter... (helpt misschein ook wel bij het gemiep)

Ook schijnt castratie onzekere teefjes juist iets meer "bitchy" en zelfverzekerder te maken, omdat ze geen last hebben van de hormoonsveranderingen.

Daarnaast vind ik het ook wel weer eng, een operatie, ze is ook zo klein.  Zijn er na castratie nog bepaalde veranderingen waar ik (behalve al bovenstaande) nog rekening mee moet houden?

Help, advies gevraagd dus!
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1768482
hier zit ik er ook over na te denken bij loeka omdat ze flinke hormoonschommelingen heeft en er zelf niet lekker/gelukkig mee eens , ......maar...... ik zou het niet doen als ze er dus geen last van had .....
als ik op een andere manier de hormonen in bedwang kan houden ( bv homeopatie) zou ik dat overigens liever doen .
hiervoor ben ik op internet nog op zoek  ;)
Door dancingdaydream
#1768489
Mja, Yuun zit nu "tegen dr 1e loopsheid aan"
als ik besluit te castreren, wil ik het wel voor die loopsheid doen.. Scheelt wel weer heel veel gedoe...
Door Lizzy
#1768609
Misschien moet je de artikelen over castratie in de medische barfplaats-bieb er op na slaan. Daar kun je de voor en nadelen lezen over castratie, vooral over de nadelen van castratie voor de eerste loopsheid. Want weet je, een teefje heeft haar hormonen nodig en dus ook de loopsheid nodig om mooi volwassen te worden. En ik vind "een hoop gedoe" dus eerlijk gezegd niet echt een goede reden om voor de 1ste loopsheid haar vrouwelijke organen eruit te halen. Hoewel? Als ik mocht kiezen tussen dat je een pretnest neemt en een castratie voor de 1ste loopsheid, zeg ik : castreren en wel zo snel mogelijk! Pretnesten zijn er al genoeg, marktplaats staat er vol mee.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1768657
Ik zou, mocht je haar laten ´helpen´, het niet voor de eerste loopsheid doen.

Ik heb dat zelf bij Sammy wel gedaan en dat had ik nooit moeten doen.
Sammy is zelf een vrij onzeker hondje geworden  :-\
Wil niet zeggen dat dat 100% zeker door de sterilisatie komt maar als ik het kon terug draaien had ik het gedaan.

En mocht je een ooit een nestje willen fokken dan zou ik zeggen, wacht tot je een stamboom hond hebt en doe het dan  :biggrin2:
Door M@rina
#1768662
Als je een teefje in huis haalt weet je dat je met loopsheid te maken gaat krijgen, dat hoort er nu eenmaal bij. Uiteindelijk heb ik na 4 jaar wel besloten over te gaan tot castrtie omdat Saar soms 3x per jaar loops was en dan ook nog heel erg schijnzwanger was, geen leuk leven voor juffrouw Saartje

Zoals Lizzy al schrijft zijn er echt niet aleen maar voordelen aan castreren voor de 1e loopsheid, er zitten ook nadelen aan en sommige voordelen worden wel erg goed elicht. In mijn ogen is het een prettige financiëleb ijkomstigheid voor dierenartsen die dit eleid ondersteunen en promoten.

Dat teefjes bitchy worden is ook niet altijd het geval teefjes. Ik heb me laten vertellen door onze DA (die dus geen voorstander is van casteren als er geen medische aanleiding is) dat karaktereigenschappen wat worden uitvergroot. Dus een onzeker hondje wordt nog iets onzekerder en een bitchy teeje wordt nog een tikkeltje bitchy'er (of he je dat ook schrijft ??? )

En aub geen pretnestje... je het geen idee wat je aan genen (en soms dus ook ellende)  doorgeeft met zo'n nestje.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1768971
Ik heb verschillende ervaringen, 1 teef na haar 1e loopsheid gecastreerd. Die is ten slechste verandert en viel alle teven in de buurt, terwijl ze daarvoor erg normaal braaf was.
De 2e heb ik voor haar 1e loopsheid laten castreren (met 11maanden), hele stabiele hond gebleven. 1 nadeel wel, ze krijgt nu een enorme plofvacht die meer honden krijgen die gecastreerd zijn, dat is minder.
De 3e 'doet' het nog steeds en ik moet zeggen heb er nog geen echt nadeel aan gevonden. Ze wordt niet schijnzwanger, dus dat is positief.
Daarnaast heb ik met alle teven die ik in huis gehad heb geen enkel probleem gehad met weken aan de lijn met loopsheid enzo. Ik keek alleen dat ik wat meer rustige tijden en plekken ging lopen, maar ik ga geen hond 3 weken alleen maar aan de lijn houden  :-\
Op de hondenschool zijn ze ook gewoon welkom. Daarnaast is het ook geen teef die op zoek gaat naar reuen, dus dat scheelt ook wel.

Jij kent je hond het beste en kun je tegen die tijd ook wel zien hoe ze gaat reageren en of je haar gewoon lekker los kan laten.
Ik zou ook geen voorstander zijn van een nestje zonder stamboom tenzij dat voor een doel is zoals werkhonden ofzo. Maargoed dat is natuurlijk je eigen keus  ;)
Door Tato
#1768990
Ik heb van een(goede) dierenarts begrepen dat je castratie 3mnd na een loopsheid moet doen ivm de doorbloeding van de baarmoeder en dat het beter is om wat later te castreren ivm de groei en de hormonen die daarbij helpen/nodig/nuttig zijn.
Je kan er voor kiezen een dierenarts te zoeken die opereerd met gasnarcose, dit is veiliger dan gewone narcose.
misschien heb je wat aan deze informatie:
http://www.australian-kelpie.nl/gezondh ... dcb7d06a75
Door dancingdaydream
#1769095
Nestje heb ik al besloten om niet te doen. Was meer een "wilde" maar eigenlijk niet zo logische gedachte. Mocht dat er ooit komen komt t wel van een stamboomhond waarschijnlijk, maar denk dat het er gewoon niet komt^^

Ik wil haar dus wel zowiso laten castreren... Mja, voor of na die loopsheid.. Aan de ene kant hoor je dat voor beter is, aan de andere kant +- 3 maanden na de 1e loopsheid..

Behalve mogelijk vagina-ontsteking en incontinentie (maar dat is bij alle leeftijden mogelijk) en mogelijk karakterveranderingen zijn er niet veel andere voor- of tegen argumenten...
Kom dus ook meerdere dingen tegen die elkaar tegenspreken, maarja dat heb je altijd met alles. Ook sommige van de sites in de bieb spreken elkaar tegen.

Yuun is nu 7 maanden, en uitgegroeid.  Qua karakter is ze al erg bijgetrokken, Mja, de ene bron zegt dat ze juist meer zelfverzekerder kan worden, en de andere bron zegt dat ze juist meer onzeker kan worden..
Over kans op tumoren zegt de ene bron vóór de loopsheid, en de andere na de 1e loopsheid..

Als ik nu met Yuun ga wandelen, moet ze bij elk reuenplasje minimaal 5 minuten ruiken, en ook reuen vind ze steeds interessanter (duidelijk meer dan teefjes)

De dierenartsen hier adviseren om het vóór de 1e loopsheid te doen bij teefjes.


@ Sammy: Hoe was Sammy qua karakter vóór de castratie dan?
Laatst gewijzigd door dancingdaydream op zo 26 sep 2010, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1769101
[quote="Tato"]
Ik heb van een(goede) dierenarts begrepen dat je castratie 3mnd na een loopsheid moet doen ivm de doorbloeding van de baarmoeder en dat het beter is om wat later te castreren ivm de groei en de hormonen die daarbij helpen/nodig/nuttig zijn.
Je kan er voor kiezen een dierenarts te zoeken die opereerd met gasnarcose, dit is veiliger dan gewone narcose.
misschien heb je wat aan deze informatie:
http://www.australian-kelpie.nl/gezondh ... dcb7d06a75

[/quote]

Niet als ze ketamine geven als voorprik  ;)
Door dancingdaydream
#1769108
Mijn DA doet narcose idd met ketamine. Of ze volledige gasnarcose doen weet ik niet zeker. Bij onze poes is het in ieder geval met Ketamine gedaan, maar dat is ook helemaal goed gegaan..
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1769329
[quote="dancingdaydream"]
Nestje heb ik al besloten om niet te doen. Was meer een "wilde" maar eigenlijk niet zo logische gedachte. Mocht dat er ooit komen komt t wel van een stamboomhond waarschijnlijk, maar denk dat het er gewoon niet komt^^

Ik wil haar dus wel zowiso laten castreren... Mja, voor of na die loopsheid.. Aan de ene kant hoor je dat voor beter is, aan de andere kant +- 3 maanden na de 1e loopsheid..

Behalve mogelijk vagina-ontsteking en incontinentie (maar dat is bij alle leeftijden mogelijk) en mogelijk karakterveranderingen zijn er niet veel andere voor- of tegen argumenten...
Kom dus ook meerdere dingen tegen die elkaar tegenspreken, maarja dat heb je altijd met alles. Ook sommige van de sites in de bieb spreken elkaar tegen.

Yuun is nu 7 maanden, en uitgegroeid.  Qua karakter is ze al erg bijgetrokken, Mja, de ene bron zegt dat ze juist meer zelfverzekerder kan worden, en de andere bron zegt dat ze juist meer onzeker kan worden..
Over kans op tumoren zegt de ene bron vóór de loopsheid, en de andere na de 1e loopsheid..

Als ik nu met Yuun ga wandelen, moet ze bij elk reuenplasje minimaal 5 minuten ruiken, en ook reuen vind ze steeds interessanter (duidelijk meer dan teefjes)

De dierenartsen hier adviseren om het vóór de 1e loopsheid te doen bij teefjes.


@ Sammy: Hoe was Sammy qua karakter vóór de castratie dan?
[/quote]

Een hele leuke en sociale hond, alle honden en mensen waren erg leuk  :biggrin2:
Na haar castratie werd ze nerveuzer en onzekerder wat zich uitte in meer bitchy gedrag  :-X

Het is niet zozeer de spijt van de castratie, hoewel ik dat tegenwoordig ook niet zomaar zou doen, maar ik heb wel spijt dat ik haar veel en veels te vroeg heb laten helpen.
(Hoewel je natuurlijk nooit van te voren kan zeggen dat het dan anders gelopen was natuurlijk)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door