Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kirry
#1767715
Hallo, Ik ben nieuw op het forum.
Mijn naam is Kirsten en ik ben personeel van twee fantastische poezels die ik vanaf gisteren aan de kvv ben gaan zetten.
Ik heb al verschillende manieren gelezen over hoe dit geleidelijk aan te pakken en op het moment ben ik met de theelepelversie bezig.
In mijn buurt is het aanbod van kvv zozo, maar gelukkig verkoopt het aangrenzende dorp Duck, en de plaatselijke Plus heeft Smuldier en Rodi.  :)
Als dit allemaal niet bevalt, dan kan ik in een verderweg gelegen plaats Carnibest en Energique kopen.

Ik moet wel toegeven dat het voor dit baasje ook wel een mentale strijd is, misschien wel moeilijker dan voor die twee haarballen, want er stonden altijd brokjes en nu laat ik ze wachten op half 6 en dan krijgen ze wat Bozita natvoer met Duck. En gisteren probeerde ik wat Smuldier Kip om te testen, dat samen met kattenmelk en dat ging mondjesmaat. Ze hebben een tijdje Viyo gehad elke ochtend en dit is natuurlijk veeel lekkerder dan dunne kattenmelk, dus wil het voorkomen dat de moed zakt, dan kan ik dat als smering gebruiken.

Ik had gelezen dat je naast kvv iets kan geven voor de tandjes. Kan ik hiervoor kippennekjes gebruiken, kippenvleugel of kipfilet?

Okay! Op hoop van zegen.  :nerves:
Door Too
#1767749
Ha Kirsten welkom!

Overzetten op vers kan op alle manieren, varierend van in 1x over tot geleidelijk, je kunt ook s kijken wat ze 'doen' met een beetje kvv zonder toevoegingen Misschien kan je jezelf een hoop gedoe besparen
Ik ben 'gewoon' gestopt met brokken en ben vers gaan voeren... geen probleem

Smuldier kip is geen compleet voer, t zijn gemalen karkassen en bevat dus veel bot
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een compleet voer evt smuldier vlees compleet maar liever nog iets als carnibest oid

En er zijn ook katten die liever t echte werk eten... stukje vlees, kippennekje ed
Door Kirry
#1767801
Ik zal vanavond eens kijken wat ze doen met gewoon een stukje Duck, zonder smering. Stel je voor dat het erin gaat.  :o
Smuldier Kip; ik las al dat dit niet compleet was, maar het klonk als een goed testobject, want de dierenwinkel was aan het wachten op een nieuwe lading Duck en kip vind mijn kleine Birmaantje erg lekker.  :)

Ik zou ook dolgraag wat kippennekken kopen, ben zo benieuwd hoe die kleine tijgers ermee om gaan. Maar ik moet nog even uitzoeken hoe en waar dit te krijgen. Er is namelijk geen Poelier in de buurt, nog op de markt. Wel is hier Neerlands beste visafslag, kan iemand mij daar iets van aanraden?  :)
Door Too
#1767832
Gezonde complete visjes zijn sardien, horsmakreel, panharing
Als dat te avontuurlijk is voor je poezel: een stukje zalmfilet is ook erg goed qua omega's [Euroshopper?] diepvries van de AH is volgens mij zo'n beetje de voordeligste

T is soms een beetje puzzelen en proberen wat in de smaak valt.

kippennek heeft 'mijn' poelier ook niet altijd [en zeker niet in de zomer.. verhaal over sneller bederf oid ]
Begin anders s met een lapje rundvlees [soepvlees oid] gewoon om t kauwen wat onder de knie te krijgen
Laatst gewijzigd door Too op za 25 sep 2010, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kirry
#1767840
Bedankt voor je advies. Het klinkt allemaal heel interessant, dus ik zal mij eens flink gaan inlezen, en zo even dat soepvleesje en wat sardientjes halen.  
Ik hoop dat mijn kleine dame het oppikt, dat zou echt heel fijn zijn.  :)
Door Kirry
#1768266
Even nog een vraagje. Als je net begint met de introductie van kvv, kan je het dan een aantal uur laten staan? Er zijn namelijk nog geen vaste etenstijden ingevoerd hier, al wil ik dat in de toekomst wel doen.
Door Too
#1768334
Uhhmmmm ik zou t niet onbeperkt laten staan, ze wennen echt erg snel aan de nieuwe routine
Mijn toenmalige hummels waren erg snel over van 24/7 onbeperkt brokken in de asielkooi naar 2xdaags afgepaste porties per poes [toen nog brokkies].

Je kunt wel wat meer eetmomentjes inbouwen in de aanpassingsfase.. bv 4x daags 15/30 minuten om te eten totdat ze t snapt
Door Kirry
#1768698
Het voorschotelen van pure kvv bevalt ze nog niet, dus terug naar de theelepels, maarja, dat viel te verwachten eigenlijk. Geen moed verloren. :kitty:
Wel hebben ze gisteren wat runder soepvlees gehad en dat ging erin als zoete koek. Het was een heel gevecht, want kauwen zijn ze dus kennelijk niet gewend. :-[
Maar mijn kleine manneke hield vol en het kwam op. Ik vergat heel mijn film en keek naar mijn eigen worstelende Spartacus kat.
Sardientjes kregen ze ook vanmorgen en wederom was het mijn katertje die vol opgetogen erin dook, kauw kauw, slobber slobber..WEG!
Heerlijk om te zien. Mijn Birmaanse dame voelt er nog weinig voor; ze ruikt eraan, haalt haar neus op en zwaait haar kont rond om op hoge poten weg te lopen. Maarja, het is een Tibetaanse, vereerde tempelpoes; ik kan dat verwende dus best begrijpen, maar ik hou vol. Ik voeg wederom een theelepeltje Duck samen met Bozita natvoer, en daar moet ze het maar even mee doen.
Eerst maar op de kvv en dan ga ik eens kijken of er een Barfer schuilt in mijn Katertje, want die kleine tijger verdient de strepen op zijn rug met zijn knauwpogingen. ;D
Door Limpy
#1768748
Aanstellers hé die oosterse katten!  ;D
Veel supermarkten hebben ook runder- of lamshart in de vrieser liggen, vinden ze wellicht ook lekker....
Door Limpy
#1768808
Als ze vis lusten gewoon proberen (alhoewel die koppen groot en vooral hard schijnen te zijn) hier lusten ze geen vis.
Horsmakreeltjes zijn klein en voor de liefhebbers errug lekker.... (anders sardientjes proberen)

Weet niet of je prooidiertjes eng vind maar hier zijn ze idolaat van eendagskuikens.
Door Kirry
#1768846
Aha, dan ga ik eerst even de Horsmakreeltjes proberen dan. Sardientjes vinden ze al lekker. Ik ben al aan het rondsnuffelen op de barfhoek en gelezen over de kuikens..*slik*
Als ik eraan ga beginnen, dan moet ik dat even overleggen met vriendlief, want als hij in een slaperige bui op een kuiken stapt, dan is hij lichtelijk in de war, vrees ik. Maar ik wil het wel proberen, alleen...hoe maken ze die dood voordat ze worden ingevroren? :-[ en waar koop je die? ???

Hartelijk dank voor de tips allemaal!
Laatst gewijzigd door Kirry op zo 26 sep 2010, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1768874
kuikens zijn niet verplicht, je kan ook gewoon een losgeroerd heel rauw ei geven 1 tot 2x per week ofzo.
kuikens koop je in sommige dierenwinkels en bij leveranciers. herby, lupa en gelukkig dier hebben ze iig. kiezebrink natuurlijk ook, daar zijn ze het goedkoopst. de meeste katten vinden ze wel erg lekker.

ik las dat je duck voert. volgens mij is dat primair voor honden en bevat mogelijk pens. hier zouden ze er ook hun neus voor ophalen. er zijn ook merken speciaal voor de kat. die zijn wat fijner gemalen, zonder groente, zonder pens en een lager aandeel koolhydraten (voor zover het er al inzit). de meeste merken katten-kvv zijn ook nog eens met gemalen bot en geen calciumsupplement (ik weet niet hoe dat met duck zit).
Door Kirry
#1768962
Ah ja, Duck is idd meer gericht op de hond, maar men zei dat katten het ook kunnen eten. Ik zal eens verder zoeken naar ander kvv, indien dit niks word.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door