Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1763515
Oh, dat heb IK weer hoor ;-(
Of eigenlijk, Tristan ;-(

Hij heeft sinds zondag diarhee met een klein beetje helderrood bloed erbij. Verder toont hij zich niet ziek of vervelend. Eet alles, drinkt en plast normaal, speelt en is zichzelf, behalve bij het zich ontlasten.. dat vind hij "vervelend" en lijkt wat pijn te doen. Na het ontlasten loopt hij nog even met een wat gekromde rug maar gaat na een paar minuutjes weer gewoon doen.

Normaliter denk ik dan "even aankijken, probiotica in".

Maar, a.s zaterdag is zijn nestreunie EN die fokker heeft naast volwassen dieren nu ook een nestje: 1 eigen pup van nu 8 weken en een "pleegzusje" van ca 6,5 week (vergelijk "stichtingmoederlozepups").
Goed, met dat verhaal indachtig vandaag toch even naar DA.

Onderzoek, mijn verhaal aangehoord, ontlasting bekeken.... colitis was de conclusie. Hij heeft een shotje penicilline gekregen en ontstekingsremmers. Het lichamelijke probleem zou met 1, 2 dagen over moeten zijn, ontlasting weer normaal.

Natuurlijk heeft de DA me een advies meegegeven mbt de reunie EN heb ik eea terstond aan de fokker laten weten. Wat is jullie idee over de besmettelijkheid?  (Ik vertel later natuurlijk wat mijn DA zei, maar ik wil graag jullie niet-beinvloedde advies ;-)

Wat zouden jullie doen als je mij was en wat zouden jullie doen als je "aan de andere kant zit" en dus de fokker bent?

Suzanne
#1763529
De DA (Amanda van Grondelle) meende dat er een virus aan ten grondslag moet liggen. Vandaar de penicilline en de tabletten (salazosulfapyridine) die een ontstekingsremmende werking moeten hebben.
Met deze behandeling zou de ontlasting in ieder geval met 1, 2 dagen weer op orde moeten zijn.

Aldus de DA (en hopend dat ik het goed overbreng).

Suzanne
#1763537
Suzanne schreef: De DA (Amanda van Grondelle) meende dat er een virus aan ten grondslag moet liggen. Vandaar de penicilline en de tabletten (salazosulfapyridine) die een ontstekingsremmende werking moeten hebben.
Met deze behandeling zou de ontlasting in ieder geval met 1, 2 dagen weer op orde moeten zijn.

Aldus de DA (en hopend dat ik het goed overbreng).

Suzanne
Foei :biggrin2:
#1763548
Ik wordt ernstig ongerust... ;-(
Maar amanda lijkt mij niet het type wat maar wat doet.. dus ik zal in mijn stress eea wel verkeerd begrepen hebben....

conform wat zij opschreef omdat ik haar vertelde:
brijige ontlasting soms met bloed, eet en drinkt normaal, doet verder ook gewoon, toont zich niet ziek

vastgesteld: wat gespannen buik, normale borb. Verder g.b. DI: Colitis (= dikkedarmontsteking)

behandeling:
Albipen-LA injectie en
salazosulfapyridine tabletten 2 x daags 1/2 tablet (kuur afmaken)

Suzanne
#1764613
Hoi, kleine update.

Ik ben voorzichtig optimistisch ;-)
Tristan heeft vandaag geen diaree gehad (helemaal niet gepoept) en hij is absoluut zijn levendige zelf ;-)
Als hij zo doorgaat en de ontlasting wordt nu weer normaal dan kan de reunie ook gewoon doorgaan wat ons betreft (doorgaan doet hij toch wel, maar dan kunnen wij erbij zijn).
Ik heb wel de behendigheidsles van vanavond afgezegd... moet het niet hebben dat hij zich nog gaat ontlasten op het veld of bij het veld en dat ik net niet alles opruim (wordt zeker lastig als hij nog dunne ontlasting heeft) en dat dan een andere hond/pup daarvan evt ziek kan worden ;-(

Duimen jullie mee? ;-)

Suzanne
#1765188
Bandji schreef: Heb je niet ook een speciaal dieet gekregen?

Als ik je fokker was liet ik je niet komen sorry zekerheid voor alles vooral omdat er andere puppen aanwezig zijn.
Nope; meneer mag uitdrukkelijk alles eten; speciaal nagevraagd of ik anderszins iets moest doen of laten.
(Amanda is zelf pro-vers dus dat komt goed uit).

We zullen zien hoe eea zich ontwikkeld; vanavond had Tristan gewone ontlasting, geen diaree, normale vorm, kleur en substantie. De fokker overlegd ook met haar DA en ik leg me neer bij haar oordeel.

Wordt vervolgd.

Suzanne
#1765243
Wat is er wazig aan? ;-(

Ik begrijp wel dat "jullie" er anders over denken dan mijn DA, maar ik snap niet goed waarom ...

Volgens de DA komen de klachten overeen met die van een dikke-darmontsteking die in veel gevallen veroorzaakt wordt door X (en dan ben ik dus kwijt wat X is). Daartoe gaf ze Tristan een injectie met peniciliine en schreef ze tabletten voor.
In mijn onschuld lijkt eea goed te helpen; hij had vanochtend net als gisterenavond normale ontlasting en het ontlasten veroorzaakt geen ongemak/pijn meer.

Verder gaf ze aan dat hijzelf niet besmettelijk is, maar dat zijn ontlasting, zolang die dun was, mogelijk wel besmettelijk kan zijn (ervan uitgaande dat het idd X is wat de colitis veroorzaakte. Zolang hij nog diaree had zou ik best niet naar pups gaan omdat je niet weet of hij zich perongeluk ontlast in de tuin van de fokker en diaree volledig opruimen is lastig.  Zou hij gewone ontlasting hebben zou het geen/nauwelijks kwaad kunnen, ook niet voor de pups

Voor mij is dat verhaal helder en duidelijk ;-) en ik kon het ook goed plaatsen mbt wat zij eromheen vertelde en de klachten die Tris vertoon(de).

Maar, ik zal morgen toch nog even terugbellen naar de DA voor alle zekerheid kijken of ik het idd goed begrepen / onthouden heb EN de fokker overlegt eea met haar DA. Op basis daarvan neemt zij een beslissing of ik wel of niet met Tris mag komen en zo gaan we het dan doen.
We hebben een appartementje gehuurd in de burut, dus we gaan zowiezo. Indien het niet anders kan kan zij ons (en Tris) daar ontmoeten en ziet ze 'm toch. Ik ga uiteraard wel zelf naar de reunie, desnoods zonder hond(en).

Suzanne
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door