Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TMG1961
#1763984
Hoi,

Kan iemand me helpen? Ik heb ergens gelezen, weet niet meer waar, dat de richtlijn voor honden wat betreft nier en lever als volgt zijn.

Lever: 50 gram per 10kg lichaamsgewicht
Nier: 25 gram per 10kg lichaamsgewicht

Vraag: klopt dit?
Door Nadia
#1763990
had hij al gedaan ;D Ik kan niet meer terug pb'en :D

Als een hond 30 kilo weegt, dan zou je hem 75 gram nier geven als je 25 gram geeft per 10 kilo
met % zit je tussen de 2-4 % Dat is tussen de 60 en 120 gram. Dan zit je met 25 gram per 10 kilo goed.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1764002
Het komt niet zo nauw  ;)
Je kunt tussen de 2-3% lever voeren of 50gr per 10kg lichaamsgewicht per week.
Nier zo rond de 2% of 25gr per 10kg lichaamsgewicht per week.
Heb vandaag geleerd dat in zowel lever als nier ongeveer dezelfde voedingsstoffen zitten alleen in andere hoeveel.
Als je gewoon een beetje het midden houdt kom je nooit tekort of teveel.

Ikzelf voer persoonlijk zo'n 3% lever en 1,5% nier, dit omdat nier gewoonweg wat duurder is dan lever, dus daar krijgen ze niet zo gek veel van.
Laatst gewijzigd door May Linn op wo 22 sep 2010, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1764039
Ik wou net zeggen! Dit komt helemaal niet zo krap joh! Het is echt onzin en onnodig, om het tot op dit detail uit te rekenen. Je geeft ongeveer 10% a 20% orgaan (inclusief pens). Je ziet al, hier heb je zomaar 10% marge. Nou, stel je geeft 10% pens en 10% organen als hart, nier, lever, etc. dan verdeel je die 10% gewoon een beetje over 2 of meer orgaanvleessoorten. Het gaat er gewoon om dat je niet in totaal 15% aan hart of 15% aan lever geeft. Dat je het dus verdeeld over meerdere orgaanvleessoorten. Maar dit soort details.....

Ik weet niet wie dit de wereld heeft ingeholpen, die hoeveelheden lever, nier en hart je zou moeten volgen maar wat mij betreft mag het er weer snel uitgeholpen worden. De gemiddelde nieuwe zelf samensteller wordt al zenuwachtig van de globale percentages van vleesbot, orgaan, spiervlees, groenten. Nee, zullen we het nodeloos ingewikkelder maken :o.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 22 sep 2010, 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#1764094
Ze weegt 26.2kg en krijgt 3.25%. Daarvan krijgt ze 20% orgaan als volgt verdeelt, 10%pens, 2%lever, 2% nier en 6% hart/maag.

Nu is 2% nier voor haar momenteel 113 gram per week. Door die richtlijn van 25 gram per 10kg lichaamsgewicht werd ik wat onzeker omdat ze dan maar 65 gram zou mogen hebben. Dit verschil wordt mede veroorzaakt doordat ze nog relatief veel krijgt aangezien ze pas 7 maanden is en nog 3,25% krijgt. Zou ze 2% krijgen dan zit met 2% nier op 66 gram per week en dus precies goed.

Ik ga haar iets minder nier geven. Zet haar op 1,25% nier en 2,25% lever. Dat geeft 70 gram nier en 127 gram lever per week.
Lizzy schreef: De gemiddelde nieuwe zelf samensteller wordt al zenuwachtig van de globale percentages van vleesbot, orgaan, spiervlees, groenten. Nee, zullen we het nodeloos ingewikkelder maken :o.
Laat dat nou net het makkelijkste wezen  :biggrin2: Maar ja ik heb een vriend die alles voor me uitrekent..jullie kennen hem ook. Zijn naam is excel  :biggrin2:  ;D  :D Toch handig zo'n reken vriendje  :biggrin2:
Door Lizzy
#1764124
Maar daarnaast is het gewoon niet nodig. Kijk, als jij het zo wilt doen: moet je dat natuurlijk zelf weten. Maar ik vind het een zelf-samenstel-spook aan het worden, dat die percentages zo krap komen. En dat vind ik jammer. Bovendien klopt het ook niet met de werkelijkheid en zijn deze onderverdelingen nergens op gebaseerd. Een prooi bijvoorbeeld, bestaat gemiddeld voor zo'n 0,5% uit nier.
Door Lizzy
#1764128
De meeste KVV's bevatten overigens meer dan 20% orgaan. Sommige zelfs 98%. En weer andere bevatten 15% orgaan maar stoppen er geen nier in.
Door TMG1961
#1764137
Denk dat het feit dat ik net bezig ben met volledig Barf te voeren ook meespeelt. Pixie is net sinds 3 weken volledig over. Ik moet er nog in groeien om zo maar te zeggen. Momenteel ben ik nog wat onzeker over bepaalde dingen en ben je toch wat sneller bang dat je iets verkeerd doet.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1764148
Ah dat komt vanzelf dat je wat zekerder wordt  ;)
Ik vergelijk het altijd maar met de voeding van onszelf of van kinderen bv, daar ga je ook niet alles tot in detail uitrekenen.
Maar globaal kijk je wat goed is, bv 2 stuks fruit, 2ons groente, stukkie vlees enz.
En zo kun je dat bij je hond ook ongeveer doen, je maakt een menu ergens tussen de aangeraden percentages.
En dan pak maar uit de vriezer, heb ik een keer wat restjes of iets over gaat dat er hier gewoon bij in bak.

Ikzelf vindt de richtlijn van rond de 3% lever wel goed omdat ik het dan in die portie's de vriezer in kan mikken.
Het leuke van BARF is dat je niet zo snel fout zit als je ongeveer de richtlijnen aanhoudt.
Door Lizzy
#1764151
TMG1961 schreef: Denk dat het feit dat ik net bezig ben met volledig Barf te voeren ook meespeelt. Pixie is net sinds 3 weken volledig over. Ik moet er nog in groeien om zo maar te zeggen. Momenteel ben ik nog wat onzeker over bepaalde dingen en ben je toch wat sneller bang dat je iets verkeerd doet.
Ik snap jouw vraag ook wel. Maar die vraag is er omdat dit spook rondwaard. Zou jij gelezen hebben "je geeft ongeveer 10% pens en 10% andere organen en dat verdeel je een beetje over minimaal 2, liefst 3 of meer orgaanvleessoorten zoals hart, nier, lever, tong, etc.", dan zou je vast hebben gedacht "komt dus niet zo krap".

En wat nou, ik heb de beschikking tot: maag, pens, lever, hart, nier, testikels, hersenen, tong, long, slokdarm, zwezerik. Hoe ga je dat onderverdelen? Nou gewoon simpel dus. Je smijt van alles wat in de bak. Of je doet de ene week dit en de andere week dat.
Door Daphne&Jayden
#1764164
Bedankt Lizzy, ik zat daar ook nog steeds wel mee met die percentages...dus een mikmak van verschillende organen is ook goed!  :)
Had ik dat maar eerder geweten.. ;)
Het is inderdaad zoals Peggy schrijft wel makkelijker met porties maken.  :) Wat willen we het toch allemaal goed voor onze honden hè?!  ;D
Door TMG1961
#1764177
Lizzy schreef: Zou jij gelezen hebben "je geeft ongeveer 10% pens en 10% andere organen en dat verdeel je een beetje over minimaal 2, liefst 3 of meer orgaanvleessoorten zoals hart, nier, lever, tong, etc.",
Als ik dat gelezen had dan was dit topic er niet geweest. Maar bedankt voor de uitleg, weer iets erbij geleerd.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1765121
Aangezien het orgaangedeelte niet zo heel nauw komt, zou het dan een probleem zijn als ik hart, lever en nier alleen in (zelf) gedroogde vorm geef?
Daar denk ik wel eens aan, omdat ik voornamelijk de lever en nier wel ernstig op moet leuken omdat ie het anders echt niet eet.
En gedroogd vindt Kjell het super lekker.

En dan elke dag een beetje, bij wijze van "koekje" als ik even van huis ga en bij de koffie en zo.
Dus dat hij gewoon elke dag vleesbot krijgt, dan 6 dagen spiervlees en 1 dag pens / boekmaag erbij en de rest van het orgaan dus verdeelt over elke dag een paar stukjes?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door