Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Limpy
#1763819
Pekke loopt hier ontzettend verkouden te wezen: veel niezen, pootjes over neus wrijven, hoest af en toe een beetje.
Tot gisteren was hij wel heel kwiek/speels/knuffelig en at relatief goed, maar merkte sinds gisteravond en vooral vandaag dat zn neus flink dicht zit en hij het vlees ook niet meer ruikt en dus niet meer smaakt.
Zelfs een muisje liet hij net weggappen door blixa, terwijl dit normaliter DE ultieme snack is voor pekke...

Gelukkig heb ik wel altijd wel wat vieze stinkblikjes voor dit soort noodgevallen in huis (hij heeft ook wel wat gegeten vandaag incl echinacea voor zn weerstand).

Heeft iemand tips voor verse stinkjes die ik hem zou kunnen voeren? Qua vis lusten ze hier helaas alleen koolvis of gerookte makreel  :-\
en met sterk ruikend wild maak ik hem ook niet blij vrees ik....
Door hannabelgje
#1763825
Ik vrees dat ik in dit soort gevallen altijd naar zo'n heel onnatuurlijke tube astronautenvoeding grijp omdat ik niet eten bij mijn katten heel eng vind. (ik vind alles eng bij mijn katten na zoveel jonge sterfgevallen)
Door brie
#1763828
Tja, als ik ziek ben wil ik ook niet heel graag eten, nadeel is alleen dat ik dat wat langer vol kan houden dan katten  :-\

Kzou zeggen: L-lysine en wat echinaforce om zo snel mogelijk de verkoudheid de kop in te drukken.

Meer advies dan stinkblikjes kan ik je niet geven.
Pas op voor uitdroging en ik ben heel makkelijk: willen ze op dag 2 niet eten, dan stop ik er onder dwang bolletjes carnibest in  :-[  (maar nu moet ik ook zeggen dat ik niet van die rampkatten heb die daar totaal van in paniek raken)
Door Limpy
#1763868
Tot gisteren at hij 3/4 van zijn dagrantsoen en dronk hij ook goed, vandaag ongeveer de helft qua rantsoen aan stinkblik gegeten aangevult met warm water idd voor zn vochtbehoefte...

@Hanna, ik zat ook al aan zo´n tubetje te denken idd maar zo slecht eten doet hij nog niet...

Ik maak me idd meer zorgen om het vocht, maar vandaag pas de 1e dag dat hij minder drinkt dus ik ga morgen maar koolvis en kip koken en hem dat kookvocht geven want toch lekkerder dan water (hielp vroeger ook bij ziekertjes toen ik nog br*kken gaf)

@brie, hij krijgt nu idd echinacea v/d tuinen voor zn weerstand (de andere 3 ook even want ook obi-wan niest sinds vandaag een beetje wat niet raar is want hij en pekke zijn 24/7 samen)

Thanx voor het meedenken!

EDIT: als het effe kan kruipt hij tegen broer obi-wan of pappa limpy aan, dus hij is niet zo beroert dat bij zich wilt afzonderen.......
(hij neemt wel iets meer aparte slaapjes als voorheen)
Laatst gewijzigd door Limpy op di 21 sep 2010, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1763982
als ze hier ziek zijn, haal ik ook een stinkblik in huis. wordt dat nog niet of te slecht gegeten, zit ik met een dag bij de dokter. gelukkig is Ot nooit heel ziek geweest, want die eet geen blik.
bij niesziekte zit ik wel ook bij de dokter, even longen laten luisteren enzo. de dokter weet van mijn voorkeur van geen AB als het niet nodig, dus ik krijg dat ook niet zomaar mee.

kipkookwater moeten ze hier alle2 nooit hebben. gekookte kip zelf krijgt ot dan weer wel weg, sien duidelijk liever rauw.
als die van jou dat wel lekker vinden, kan het handig zijn om zelf een voorraadje in de vriezer te hebben. bouillon maken van genoeg vlees en botjes, zonder zout, en die sterk laten inkoken. dan eventueel nog afschuimen of klaren.
daarna in grote ijsklontvormpjes (ikea!) of in een siliconen muffinbakvorm (action) en in de vriezer.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1763989
mijn ervaring met noezels is, is dat ze stopt met eten als haar neus dichtzit (chronische niesziekte)
de l-lysine deed hier meer kwaad dan goed.. juist daardoor ging ze minder eten..
stinkblik werkt meestal wel, maar soms ook niet, omdat ze niks ruikt, krijgt ze minder of geen trek, en houdt t op..
wat ik bij noezels nooit gedaan heb, omdat ze meestal toch wel iets blijft eten, oud is en niet zo heel veel nodig heeft.. maar wat ze op de kliniek soms wel deden..
was het neusje doorspuiten met een vies goedje wat naar rotte eieren stonk..  :-X
in ieder gaatje een spray, daar gingen ze dan heftig van niezen met enorme snottebellen die eruit vlogen (iedereen zocht dan dekking)  ;D  en dat gaf de kat vaak zon verlichting dat ze weer met smaak konden gaan eten..
mucomyst heette dat geloof ik..
was vaak maar 1x nodig.. maar als dat niet voldoende was, kregen de baasjes vaak zelf een spuitje mee om het thuis ook nog eens te doen..
Door Limpy
#1763996
Iew, neus doorspuiten...daar is hij nu nog niet ziek genoeg voor want hij eet nog wel al zijn het "foute" dingen!
Hij ligt nu ook al een uur lekker rustig bij obi-wan te slapen.

Kookvocht vinden ze hier allen gelukkig heeeeeeeeeerlijk dus ik ga morgen lekker koken voor mn vleermuisje........

En ze krijgen alle 4 de komende week weerstandverhogers!
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1763998
Limpy´s aai-assistente schreef:
Gelukkig heb ik wel altijd wel wat vieze stinkblikjes voor dit soort noodgevallen in huis (hij heeft ook wel wat gegeten vandaag incl echinacea voor zn weerstand).
brie schreef: Kzou zeggen: L-lysine en wat echinaforce om zo snel mogelijk de verkoudheid de kop in te drukken.
Advies heb ik niet  echt maar Wiskas doen de meeste katten een moord voor.

Maar over echinaacea/force, kan ik deze ook gewoon geven aan een kat http://www.avogel.be/nl/webwinkel/produ ... letten.php
Ik heb namelijk momenteel ook een niezer (eet gelukkig wel) in huis en een nies konijn buiten. Omdat deze geadviseerd word bij nijnen dacht ik dat dan katten het ook wel mogen.
Door Limpy
#1764004
Ik geef hem (en de rest) nu sinds gisteren de echineaca van de tuinen, ik geef ze nu 2x per dag 1 capsule voor zn 4tjes (mini-dosering)

Kijk anders effe hier verder bij medisch,staat nog een draadje van Wenche "ondersteuning weerststand", daar staan ook nog tips qua andere middeltjes...
Door Limpy
#1764009
Jep, ik deel dan 1 capsule voor 4 katten, ´s morgens 1 en ´s avonds 1.
Wil dit een week zo geven en daarna alleen aan de 2 snotterds nog een week blijven doorgeven (1/4 0chtend en 1/4 avond p/p)
Laatst gewijzigd door Limpy op wo 22 sep 2010, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#1764206
Kai heeft niesziekte gehad, en heeft nog een hele tijd daarna af en toe een verstopte neus gehad. Hij at dan nog wel, maar snurkte heel erg hard. Ik heb hem een paar keer gedruppeld met een zoutoplossing, in ampullen, speciaal voor kleine babyneusjes, en dan was de verstopping meteen weg.

Het mag niet heel vaak, omdat het zout de slijmvliezen ook weer kan irriteren, maar ik vond het een goede oplossing.
Door sella
#1767317
Ik ben met poezen ook wel blij met zilverwater.
1 drupje in het waterbakje( niet van ijzer ivm neerslaan zilverionen)
Dat is naast de weerstand oppeppen een hele goede om bacterieën te kelen die er niet horen en laat die in de darmen met rust.

Succes met je knuffel. Ik heb gelukkig met mijn chronische niesziekte liefje nooit zulke eetproblemen gehad, maar die at altijd heeel erg graag uit vrouwtjes hand. Nee hoor ik had haar niet verwend :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door