Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1763647
Mijn hond heeft afgelopen zaterdag een al aangevreten konijn opgegeten, incl. vacht en kop. Ik weet niet waaraan het konijn gestorven is. Als het konijn ziek was, kan dat dan kwaad voor mijn hond?
Mijn hond heeft niet overgegeven en geen diarree gehad. Wel heeft hij een wat moeilijkere stoelgang (obstipatie).
Heeft verder nog iemand tips hoe ik mijn hond van het eten van dode dieren kan afhouden?
#1763650
Hoi Leon, welkom hier!

Wat eet je hond normaal?
Ik zou me niet zo gek veel zorgen maken als je hond een konijn opgegeten heeft en verder zich niet ziek voelt.
Het is normaal hondenvoer dus ze kunnen het prima verteren.
Alleen kan het risico zijn als het konijn ziek was, al is dat risico niet zo groot, zeker niet met de zuurtegraad in de maag van de hond.
Zou wel even opletten op de ontlasting en hoe hij zich voelt, maar dat doe je al  ;)
#1763659
Bedankt voor je reactie! Ik denk zelf ook niet dat hij er nu nog ziek van gaat worden, maar toch vind ik het niet fijn dat hij dode dieren op eet... :-S
Hij krijgt sinds 2 weken vleesmix, is dus over gegaan van brokken naar rauw vlees en botten. Sindsdien eet hij dode dieren. Toeval of heeft hij de smaak te pakken??
#1763756
leon10 schreef: Bedankt voor je reactie! Ik denk zelf ook niet dat hij er nu nog ziek van gaat worden, maar toch vind ik het niet fijn dat hij dode dieren op eet... :-S
Hij krijgt sinds 2 weken vleesmix, is dus over gegaan van brokken naar rauw vlees en botten. Sindsdien eet hij dode dieren. Toeval of heeft hij de smaak te pakken??
Die weet wat goed voor hem is ;)

Die vleesmix, is dat gemalen? Dan kan het zijn dat ie niet verzadigd raakt omdat het makkelijk naar binnen te werken is ;)
#1763781
Ja, dat is gemalen. Ik moet nog verder geschoold worden hoe ik verder kan gaan met stukken vlees en botten, wat de juiste verhoudingen zijn enzo. Dus binnenkort stap ik over naar meer uitdagend voer. In de tussentijd richt mijn hond zich dus blijkbaar op muizen, eenden en konijnen...  ;)
Maar ja, tot nu toe is hij misschien nog nooit verzadigd geweest. Hij komt uit een spaans asiel...
#1763796
Persoonlijk zou ik het niet toestaan; veel te ongerust zou ik zijn dat het een ziek dier was. En, mocht je hond betrapt worden door een boswachter, toon jij dan maar aan dat het dier al dood WAS...  (honden mogen niet zelf stropen of doden).

Nou heb ik geluk dat mijn honden die neiging ook niet hebben, maar toch...mijn voorkeur zou het niet hebben!

Suzanne
#1763827
Nee, ik wil het ook zeker niet!!! Maar ik heb mijn  hond nog maar een paar weken en hij luistert nog niet zo goed (we doen hard ons best bij de hondencursus), zeker als hij een dood beest vindt, dan luistert hij helemaal niet meer. Rent weg en komt pas terug als hij het op heeft... Ben ook bang dat er zieke dieren tussen zitten en ik wil het gewoon niet. Dus ik ga proberen het zo snel mogelijk onder de duim te krijgen.
#1763867
Vaak hebben honden uit spanje zelf geleerd te overleven, dus opzich geen vreemd gedrag  ;)
Alhoewel het wel prettig voor jou is dat hij braaf komt natuurlijk en dan hoef je ook niet meer in te zitten over een dood dier wat hij opeet.
Miss is het het overwegen waard om zelf wat stukken vlees (kipfilet, runderlap) of gedroogd vlees mee te nemen op de wandeling, zodat jij ook super interessant wordt.
#1765114
Kira, ik ben blij dat mijn hond dus niet de enige is  ::)

Mijn hond is niet raszuiver. Hij heeft veel weg van een Duitse Herder, maar hij heeft te brede poten en een te brede bek (hij slobbert en lekt veel water bij het drinken) en hij heeft flap-oren. En hij jaagt dus lekker veel.

@ Suzanne: vandaag weer veel geoefend, aan de lange lijn luistert hij sowieso perfect en los vandaag ook. Op hondencursus ging ook alles goed. Alleen soms krijgt hij zijn bui en dan negeert hij alles. Zeker als hij een prooi vindt.

Mijn hond heeft sinds eind van de middag echt diarree, ik zou niet weten waarvan... Nu niets geks gegeten. Zou dat nog kunnen komen van het konijn van zaterdag...? Lijkt mij niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door