Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Boutje
#1762267
Nog eens even checken of ik nog steeds juist zit ;-).
Als ik onderstaande bestel en over 4 weken aan de bende hier voer, zitten dan ergens nog tekorten of fouten in?
Groenten, fruit, eittje, yoghurt,... krijgen ze nu en dan extra maar tel ik niet mee.
Alvast bedankt om er jullie idee over te zeggen!

Vleesbot: totaal 40 kilo
5 kilo eendenkarkas
5 kilo kalkoenkarkas
5 kilo eendenekken
10 kg konijnkarkas 6         
10 kilo kipkarkas
5 kilo lamsrib

orgaan: totaal 16 kilo
2 kilo kippenmaagjes
5 kilo lamspens
5 kg lamshart                 
2 kg lamslever 6
2 kg eendenlever 5,2

spiervlees: totaal 45 kilo
3 kg zalmsnijlingen 11,25
4 kg rundkopvlees fijn 8
8 kg rundvlees snippers 24
3 kg lamsvlees 13,5                   
6 kg paarden snijlingen 11,85
3 kg hertenvlees 11,85
6 kg hazenvlees gemalen 21
8 kg kipfilet 24
3 kg konijnenvlees 1,25
3 kg witvisfilet
Door Nadia
#1762344
Phoe. Je afwisseling is prima. Ik zou alleen de witvisfilet schrappen. Kan natuurlijk wel. Je voert ook zalm zie ik. Ik zou een kilo meer zalm nemen en dan een kilo minder witvis.

Kalkoenkarkas lijkt me persoonlijk erg hard.

Wellicht kun je even opschrijven welke % je hanteerd. Ik heb nu geen zin om alles uit te rekenen.
Dus zou zo niet kunnen zien of je tekorten oploopt ja of nee.
Door Boutje
#1762603
Ik doe bij benadering 40 % vleesbot, 45% spiervlees en 15% orgaanvlees (waaronder ik ook de pens reken).
De kalkoenkarkas is grof gemalen, is wel de eerste keer dat ik die bestel, denk jij dat dit niet lukt? Ik was van plan om de lever daar onder te mengen want ik heb er 3 die die anders niet eten.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1762800
Qua afwisseling erg luxe!
Ik mis wel nier in je menu, miss ipv 1kg hart een 1kg nier bestellen.
Daarnaast mag de helft van het orgaan uit pens bestaan, als je dat wil zou ik ipv 5kg 8kg bestellen en dan wat minder lever en maagjes voeren.
Hoeft niet persé maar mag wel.
Zou ook net wat nadia zegt geen witvisfilé bestellen, vette vis is dan beter zoals sardientjes, panharing of zalm.

Heb je er ook jonge opgroeiende honden tussen lopen, zoja dan zou ik je vleesbot iets omhoog doen naar 45% en de orgaan naar 20%.
Zoniet dan heb ik niets gezegd  ;)
Door Boutje
#1762955
Ik heb inderdaad nog 2 jonge honden, 7 en 9 maanden, hun bot en orgaan gaat dus omhoog, bedankt!

Is nier noodzakelijk? Ik heb echt niemand die dit lust, tenzij is vb rundorgaanmix bestel, maar dan heb ik weer minder zicht op wat er hoeveel in steekt.
Witvis wordt dan vervangen door zalm, daar zijn ze dol op, vinden ze helemaal niet erg ;-).
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1763063
Ik vindt nier wel belangrijk in menu, zeker voor opgroeiende honden.
Er zitten belangrijke bouwstoffen in net als in lever.
Juist de afwisseling in orgaan (hart, lever, nier, pens, maagjes enz.) is van belang.
Veel hoef je ze er niet van te voeren, er wordt als richtlijn ongeveer 25gr per 10kg hond per week genomen.
Miss dat je honden wel lamsnier of konijnnier lusten? rundernier vinden ze hier bv niet lekker.
Door Nadia
#1763878
Nier vind ik ook belangrijk ja.. Desnoods verpak je ze in de pens. Nachtje laten intrekken (een bakje gemalen pens van smuldier gaat het makkelijk mee ;) )

Gemalen kalkoenkarkas moet wel lukken denk ik.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door