Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door miranb
#1762142
Ik heb mijn honden ( een mechelse en een duitse herder) sinds februari op Smuldier vlees compleet glutenvrij, pens compleet en af en toe de hartstukjes van hetzelfde merk.
Ze kregen drie keer per dag een half pakje=200 gram per keer = 600gram vlees per dag.
Ik gaf drie keer per dag omdat mijn duitse herder cardiomyopathie heeft en ogenschijnlijk snel misselijk wordt van teveel eten ineens.

Ik vond ze over de maanden erg dik worden en ben toen terug gegaan met voeren van drie naar twee keer per dag 200 gram.
Ze eten nu dus ieder een pakje smuldier per dag en daarnaast krijgen ze wat koekjes, staafjes, plakje worst  of een eitje.
Mijn mechelse herder blijft aan de dikke kant.
Nu ga ik binnenkort maar met hem fietsen want op zn eten nu wil ik niet nog meer beknibbelen.

Zijn er meer honden die erg dik worden na overstappen van brok naar KK vlees compleet?
Door **Jolanda**
#1762146
Tja, erg veel vind ik 600gr voor een herder niet.

Hele stomme vraag misschien, maar krijgen de honden genoeg beweging? Zijn ze gecastereerd?
Enne....stop eens met die koekjes, staafjes en plakjes worst ;)

Hier zijn ze juist slanker geworden na de overstap op vers...moest 1 zelfs aardig wat bijvoeren om hem op gewicht te houden. De hond waar ik het over heb is een border collie reu van een kleine 22kg en krijgt 800-900gr barf per dag anders word ie te mager...
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1762150
Hoeveel horen je honden te wegen?

Het kan idd dat een hond op vers dikker wordt dan brok, dat heeft ook met de vertering te maken.
Mijn border collie bv kreeg ik maar niet dikker op hill's brok, eenmaal aan het versvoer kwam ze goed bij en moet ik nu zelfs opletten dat ze niet te dik wordt.
Het verteerd gewoonweg beter.

Er zal ongetwijfeld een verschil zitten tussen de verschillende kvv's. Nu weet ik niet of smuldier een koolhydratenbron heeft?
Daar kunnen ze wat sneller dikker van worden, evenals een wat vettere kvv.
Ook zetten vaak koekjes enzo sneller aan dan gewoon voer, daar zou ik ook rekening mee houden.
Door Babsie
#1762195
Onze labrador van 33 kilo heeft ook meer dan genoeg aan zo`n 450 gram Lotgering KVV per dag. Als hij meer krijgt groeit hij en dat wil ik niet.

Zou ook stoppen met al die tussendoortjes want die hakken er vaak wel in qua gewicht.
Door M@rina
#1762196
Hier 2 honden van rond de 12 kg de één krijgt minstens 450 gr per dag liefst meer maar dan laat hij het staan... zou wat mij betreft wat dikker mogen worden. De ander gecastreerd teefje krijgt maar 200gram per dag. Ze bewegen evenveel. zo kan het dus per hond verschillen. Beide hebben ze van pup af aan vers gekregen dus ik weet niet of ze dikker of dunner zouden worden van kvv.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1762256
Kjell was op brok brood en brood mager (23/24 kg, met een schofthoogte van 65 cm, blij dat hij veel haar had (heeft), anders had iemand vast en zeker de dierenbescherming op me af gestuurd  :-[), niet dikker te krijgen en hij had heel slechte ontlasting.
Sinds hij op vers staat is hij mooi op gewicht (32 kg) en veel gespierder geworden.
Van kvv kreeg hij 500-600 gram per dag en nu we barfen krijgt hij 700 gram per dag met af en toe een dagje wat meer om op gewicht te blijven.

Ik zou de koekjes en worst enz. weglaten en daarvoor in de plaats gedroogde long of gedroogd kippenvlees oid geven.
In ieder geval niks met granen en zo. En long vinden ze meestal heel lekker maar heeft weinig calorieën en voedingswaarde.
Door miranb
#1762373
Ze hebben alijd wel tussendoortjes gehad maar dan werden ze niet zo dik.
Nu pas sinds ze Smuldier krijgen worden ze dik.
Mijn duitse herder eigenlijk niet zo maar mn mechel heeft een hele brede rug gekregen.
Zou er zo een zadel opgooien..... :P

Tussendoortjes kunnen wel stopgezet worden maar op die 400 gram Smuldier barsten ze nog van de honger.
Ik heb ze nooit echt zien bedelen om voer maar tegenwoordig doen ze dat wel.

Wat beweging betreft:
Ik woon aan de hei dus ze gaan drie keer per dag mee de hei op..
Ik ben wel van plan met de mechel te gaan fietsen als hij niet sneller wat gewicht kwijt raakt.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1762382
Je kan ook als vulling sperciebonen erbij gaan geven, of probeer eens een ander kvv of grotere stukken vlees, dat verteerd ook langzamer, barfen dus..
Smuldier is een goedkoop kvv, ik denk daarom dat ook het vet wat in de pensen zit bv er doorgemalen wordt.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1762386
[quote="HannekeKjell"]
Kjell was op brok brood en brood mager (23/24 kg, met een schofthoogte van 65 cm, blij dat hij veel haar had (heeft), anders had iemand vast en zeker de dierenbescherming op me af gestuurd  :-[), niet dikker te krijgen en hij had heel slechte ontlasting.
Sinds hij op vers staat is hij mooi op gewicht (32 kg) en veel gespierder geworden.
Van kvv kreeg hij 500-600 gram per dag en nu we barfen krijgt hij 700 gram per dag met af en toe een dagje wat meer om op gewicht te blijven.

[/quote]
wow wat een kanjer is kjell!
de jongste 2 van mij wegen 24 kg en krijgen 500gr per dag, zimba is 28 kg en krijgt ook 500gr..
wat een verschil he!
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1762440
Dat is toch ook niet klein nee, Kjell is waarschijnlijk wat grover gebouwd of zo,
anders zou ik ook niet weten waar die 4 kg verschil in zit.
En Gentle zal nog wel een paar kilo aankomen als hij uit gaat zwaren maar waarschijnlijk toch ook geen 8 kilo.

Een keurmeester zei eens over Kjell "zeer mannelijk zonder lompheid"  :D
Door Parelridder
#1762643
'k Zou naar de dierenarts gaan en in ieder geval de schildklier van je Mechelaar laten nakijken (indien vrij van afwijkingen is het zinvol dit te laten herhalen, want de waarden kunnen varieren). Uit sluiten dat de oorzaak anders is dan de Smuldier.
Hier hebben ze ook Smuldier gegeten en ik ken aardig wat mensen die dit geven/gaven, maar ze hadden er altijd eerder wat meer dan minder van nodig.
Door miranb
#1762720
[quote="Parelridder"]
'k Zou naar de dierenarts gaan en in ieder geval de schildklier van je Mechelaar laten nakijken (indien vrij van afwijkingen is het zinvol dit te laten herhalen, want de waarden kunnen varieren). Uit sluiten dat de oorzaak anders is dan de Smuldier.
Hier hebben ze ook Smuldier gegeten en ik ken aardig wat mensen die dit geven/gaven, maar ze hadden er altijd eerder wat meer dan minder van nodig.
[/quote]

Van de schildklier weet ik veel af want heb zelf een schildklierafwijking maar dat zie ik niet in deze.
Dan moeten er ook andere klachten zijn.
Hij is echt dik geworden van de KK vers.
Hij poept ook duidelijk veel minder.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door