Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door BacoEnCindy
#1761191
Ik zou graag met mijn bull op barf gaan.  Dit omdat de kvv's meestal met kipkarkassen of toevoegingen gemaakt is, de kvv's die compleet zijn en zonder kipkarkas zijn vrij duur.


Nu had ik gedacht om voor Baco eerder eendennekken en konijnkarkassen te laten malen (Als ze dit doen, heb al een mail gedaan met deze vraag) Stel dat ze het doen, dan wou ik 15Kg eendennekken met 15kg konijnkarkassen laten malen. Mag dit gewoon samen gemengt worden of eend en konijn apart houden?




Wat zijn menu zou zijn:


Ma:  150Gr konijnmix en 150Gr groenten/fruit, yoghurt, ei...                                                (Neem aan dat dit spiervlees van het konijn is?)
Di      250Gr eendennekken en 75Gr eendenhart                                                                      (Als ze de eendennekken en konijnkarkas malen)
Woe:150Gr paardenvlees en 110Gr groenten/fruit, yoghurt, ei...
Do:  250Gr konijnkarkas en 75Gr konijnlever/nier
Vrij:  250Gr eendennekken OF konijnkarkas en 75Gr lamslong
Za:  300Gr geitenpens
Zo:  300Gr Makreel  (Ganse)



       
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1761262
Waarom wil je malen?
Een gezonde hond kan prima eenden en konijnbotjes aan.
Je mag het gewoon mengen, geen probleem.
Die konijnmix is van kiezebrink? Dat is karkas, hart en long.
Denk dat je percentage vleesbot wat hoog is met die konijnmix erbij, de gemalen hazenvlees is wel enkel vlees, miss is dat een idee?

Over je percentages, je percentage pens is wat aan de hoge kant.
Normaal voer je tussen 15-20% orgaan, waarvan max. de helft pens. Nu voer je 14% pens, zou dat naar 10% brengen.
Lamslong zou ik niet voeren, daar zit heel weinig voedingswaarde in. Ipv zou je bv maagjes, tong, testen kunnen voeren.

Qua afwisseling is het erg luxe!
En ook de combinatie's bot, vlees en orgaan per dag zijn prima om te voeren.
Alleen nog even kijken naar bovenstaande puntjes  ;)
Door BacoEnCindy
#1761321
[quote="May Linn"]
Waarom wil je malen?
Een gezonde hond kan prima eenden en konijnbotjes aan.
Je mag het gewoon mengen, geen probleem.
Die konijnmix is van kiezebrink? Dat is karkas, hart en long.
Denk dat je percentage vleesbot wat hoog is met die konijnmix erbij, de gemalen hazenvlees is wel enkel vlees, miss is dat een idee?

Over je percentages, je percentage pens is wat aan de hoge kant.
Normaal voer je tussen 15-20% orgaan, waarvan max. de helft pens. Nu voer je 14% pens, zou dat naar 10% brengen.
Lamslong zou ik niet voeren, daar zit heel weinig voedingswaarde in. Ipv zou je bv maagjes, tong, testen kunnen voeren.

Qua afwisseling is het erg luxe!
En ook de combinatie's bot, vlees en orgaan per dag zijn prima om te voeren.
Alleen nog even kijken naar bovenstaande puntjes  ;)
[/quote]


Hey, nee de konijnmix van lupa zelf bedoelde ik. Zal daar eens vragen of het alleen vlees is. Anders idd haas/herttenvlees.
Ivm geitenpens is mij verteld dat pens als compleet voeding telde en niet alleen als orgaan?
Lamslong dan best veranderen naar eendenhart of word het dan teveel eend?


Bedankt voor je uitleg!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1761433
In eendenhart kan prima, zolang 1 diersoort niet 1/3 is ofzo is het geen probleem.
Er zijn 2 stromingen BARF en NRV, bij NRV rekenen ze pens onder compleet, maar als je kijkt naar de voedingswaarde in pens is dat niet bepaald compleet.
Ik reken het gewoon onder orgaan.
Volgens mij is de konijnmix die lupa verkoopt die mix die bij kiezebrink vandaan komt, weet het bijna zeker.
Maar bij navraag weet je het helemaal zeker  ;)
Door BacoEnCindy
#1761529
[quote="May Linn"]
In eendenhart kan prima, zolang 1 diersoort niet 1/3 is ofzo is het geen probleem.
Er zijn 2 stromingen BARF en NRV, bij NRV rekenen ze pens onder compleet, maar als je kijkt naar de voedingswaarde in pens is dat niet bepaald compleet.
Ik reken het gewoon onder orgaan.
Volgens mij is de konijnmix die lupa verkoopt die mix die bij kiezebrink vandaan komt, weet het bijna zeker.
Maar bij navraag weet je het helemaal zeker  ;)
[/quote]


Ok, dus als de konijnmix bot en orgaan bevat kan ik beter deze bestellen en dan eendennekken 3x per week 250Gr BV IPV:

Di: 250Gr eendennekken en 75Gr orgaan                                              --->                                KONIJNMIX 325Gr

Do: 250 eendennekken en 75Gr konijnlever of lamslong                      --->                                EENDENNEKKEN 250Gr EN 75Gr EENDENHART

Vrij: 250Gr eendennekken 75Gr eendenhart                                        --->                                KONIJNMIX 250Gr GEITENPENS 75Gr (Voorbeeld) Zou eventueel ook 2X in de week 75Gr geitenpens kunnen geven als het toch onder orgaan gezien word?  En wat geef ik dan op zaterdag ipv geitenpens?:D
Ben ook wat op de prijzen aan het letten, de meeste vleessoorten zijn wel vrij duur. Complete kvv's zonder graan&kipbotten vind ik ook wel aan de hoge kant, daarom dat ik het op deze manier wil proberen, komt beterkoop uit en hij heeft vind ik toch wel veel afwisseling:-)


Waarom ik toch liever geen grote stukken wil geven, Baco is een Franse bull die nogal gulzig is en vaak in botten stikt, dus om het wat veiliger te spelen heb ik liever dat het bot gemalen is;-)  Ik weet dat er bullen zijn die wel gewoon barfen en heel misschien komt dat hier ook nog wel eens maar voorlopig niet, kan eventueel wel af en toe proberen met een eendennek om het zo rustig aan te doen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1761545
Ik zou wel lever en nier voeren dan, ander voer je alleen maar hart.
Dus op do: eendennekken + lever en nier.
Lever, nier, hart en pens zijn de organen die je altijd in je menu moet verwerken om compleet te voeren.
Je kunt bv 200gr geitenpens voeren die zaterdag en dan 100gr spiervlees erbij.
Dan kloppen je verhoudingen beter.

Ik weet dat richard/herby ook voordelige botmixen heeft, dus mocht het malen van die 2 diersoorten niet lukken, zou daar nog eens kunnen kijken.
Je zou eens kwartel kunnen proberen, dat is nog zachter dan kip en zit veel vlees aan.
Door BacoEnCindy
#1761557
[quote="May Linn"]
Ik zou wel lever en nier voeren dan, ander voer je alleen maar hart.
Dus op do: eendennekken + lever en nier.
Lever, nier, hart en pens zijn de organen die je altijd in je menu moet verwerken om compleet te voeren.
Je kunt bv 200gr geitenpens voeren die zaterdag en dan 100gr spiervlees erbij.
Dan kloppen je verhoudingen beter.

Ik weet dat richard/herby ook voordelige botmixen heeft, dus mocht het malen van die 2 diersoorten niet lukken, zou daar nog eens kunnen kijken.
Je zou eens kwartel kunnen proberen, dat is nog zachter dan kip en zit veel vlees aan.
[/quote]



Ik moet sowieso nog een keer bij lupa bestellen omdat ik hier nog 2bakken van hun heb die Baco niet kon verdragen (Zat kipkarkas in en in het ander zat rundpens wat ik toen niet wist)


Ma:    150Gr hazenvlees en 110Gr groenten/fruit,...
Di:      250Gr konijnmix en 75Gr konijnlever/nier
Woe: 250Gr paardenvlees en 110Gr groenten/fruit...
Do:    250Gr konijnmix en 75Gr konijnlever/nier  (Of geitenpens)
Vrij:  250Gr eendennekken en 75Gr konijnlever/nier
Za:    200Gr geitenpens en 100Gr hazenvlees
Zo:  300Gr makreel


Is het orgaan op deze manier ok? Want als er in de konijnmix ook orgaan zit zal dit weer wat te veel zijn of niet? Kan ik ook vb ipv donderdag konijnmix en organen miss best alleen konijnmix geven?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1761578
In dit menu zijn de percentages ongeveer:
30,5% orgaan, waarvan 10,5% pens
31,6% vleesbot
26,3% spiervlees
11,6% groente

Je voert nu idd teveel orgaan en wat te weinig vleesbot.
Als je nu op maandag ook vleesbot voert ipv van hazenvlees.
Dan kun je de 150gr hazenvlees op dinsdag en donderdag geven ipv van orgaan.
Zou ook op zaterdag 100gr vleesbot erbij voeren, anders is je botpercentages wel wat weinig.

Je menu komt er dan zo uit te zien:
Ma: 150gr vleesbot + 110gr groente
Di: 250gr konijnmix + 75gr hazenvlees
Wo: 250gr paardenvlees + 110gr groente
Do: 250gr konijnenmix + 75gr hazenvlees
Vrij: 250gr eendennekken + 75gr konijnlever/nier
Za: 200gr geitenpens + 100gr eendennekken (of ander vleesbot)
Zo: 300gr makreel

Je percentages zijn dan:
21,9% orgaan, waarvan 10,5% pens
44,8% vleesbot
21,1% spiervlees
11,6% groente
Door BacoEnCindy
#1762784
Hey,

Nog 1vraagje: Weet je hoeveel procent orgaan en bot in de konijnmix zit? (Dezelfde percentages zullen ook wel gelijk zijn met de eendenmix, fazantmix enz?)

Cindy
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1762799
Staat ook op de site van kiezebrink, onder diepvriesproducten en dan productinformatie van het product.
Maar het bestaat uit 70% gemalen konijnkarkas, 15% hart en 15% long.
Door BacoEnCindy
#1763256
[quote="May Linn"]
Staat ook op de site van kiezebrink, onder diepvriesproducten en dan productinformatie van het product.
Maar het bestaat uit 70% gemalen konijnkarkas, 15% hart en 15% long.
[/quote]


Ok bedankt.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door