Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tiesto en Zack
#1754788
Ik heb nu naast Tinlo kvv en Shaweca een aantal mixen afgenomen. Blijken dus mixen van kiezebrink te zijn. Vanmorgen de kipvariant, werd errug lekker bevonden door de woeffies hier! Niet dat deze labjes snel iets vies vinden ;) kan ik deze mixen als een soort kvv zien, Petra waar ik bestel gaf dit wel aan mits ik maar varieer en dus ook verschillende diersoorten aanhoud. Ik heb nu kip, paard, konijn, hert en eend. Stel dat ik zou besluiten de andere kvv's de volgende keer achterwege zou laten en puur die mixen zou geven zou dit dan samen compleet zijn? En dan wilde ik maandelijks de soorten een beetje varieren aangezien ze nog andere mixen hebben..dus de ene dag een kip of eendmix ofzo, dan zit je dus op bot,vlees en orgaan als ik me niet vergis en de andere dag iets van hert of paard ofzo dan heb je t spiervlees..en als ik nog eens iets van vis geef zit ik toch aardig goed?
Door Eranthe
#1755057
Ik zou even op de site van Kiezebrink kijken, want daar staat meestal het percentage spier/orgaan/bot wat voor welke mix gebruikt is. Zonder percentages lijkt het me knap lastig gokken.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1755073
Op de website van Kiezebrink kun je bij de 'diepvries' informatie vinden over de mixen. Fazantmix is compleet, want dat is een hele fazant zonder veren. Maar de andere mixen vind ik niet compleet. De eendenmix bestaat uit 35% nek, 35% karkas, 15% lever en 15% hart, dat is dus ook niet compleet. De andere mixen (hazenmix, kipmix en konijnenmix) hebben geen percentages erbij staan en bevatten denk ik vrij weinig spiervlees. Daarnaast is het qua organen niet compleet, geen één mix bevat nier, kipmix bevat daarnaast geen hart en konijnenmix bevat geen lever.

Dus de fazantmix zou ik als compleet rekenen, maar de andere mixen alleen ter afwisseling nemen. Je zou de percentages kunnen vragen en een soort combinatiemenu samenstellen met wat extra spiervlees, nier en pens, maar dat is wel erg ingewikkeld.
Door Tiesto en Zack
#1757994
Maar als je de ene dag nu een botmix geeft; bijv eend, konijn of kip, de andere dag een mix van paard, rund of hert dus dan heb je het spiervlees en de andere dag iets van orgaan, dus bijv hart, nier of lever en dan 1 keer in de week iets van vis, pens dan ben je er toch ook? Of sla ik de plank dan helemaal mis en moeten ze het echt per dag krijgen? Want in de botmixen zit toch ook wat orgaan en dat vul je dan de 3e aan of kun je dan beter een combi maken dus dat je bijv spier en orgaan mengt?
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1758132
Nee, ze hoeven niet elke dag compleet. Maar het is wel belangrijk dat je hond genoeg spiervlees krijgt en de juiste organen, en niet teveel lever en nier. En genoeg, maar niet teveel bot. Daarom zijn er percentages opgesteld en als je daarbinnen blijft zit je goed, afhankelijk van hoe je hond er op reageert natuurlijk. Dus het kán dat de mixen samen compleet zijn (behalve dat er geen nier inzit), maar dat weet ik niet omdat het onduidelijk is welke verhoudingen per mix zijn gebruikt. De eendenmix bevat bijvoorbeeld veel bot waarschijnlijk (ik gok 35% kaal bot) en veel orgaanvlees.

De paard-, rund- en hertmix heb ik niet gezien. Bevatten die alleen spiervlees? Dan zou je inderdaad wel een compleet menu kunnen hebben met de juiste mixen. Zelf zou ik het zonder dat ik de percentages weet niet doen, maar ik wil dan ook zeker weten dat alles er in de juiste verhoudingen inzit. Je moet dan nog wel wat nier en pens toevoegen, want die zitten niet in de mixen (die ik heb bekeken). Het wordt dan wel gokwerk. Kun je de percentages niet achterhalen? Dan wil ik best met je kijken hoe je het compleet krijgt.
Door Tiesto en Zack
#1758213
Dat rund, hert, paard en haas is idd alleen spiervlees. Die kip, eend enz mixen zijn zo te zien 70% bot en de rest orgaan..en dan lever, hart en de niertjes zouden dan apart nog moeten..als ik het zo een beetje begrijp en snel bekijk zou ik dan de ene week 2 dagen botmix,  1 dag orgaan en dan 3 dagen spiervlees kunnen geven, de 7e dag vis en de week erop 2 dagen orgaan en 1 dag botmix en 3 dagen spiervlees en de 7e weer vis en dan krijgen ze toch alles wat ze nodig hebben in die 2 weken? Of is dat heel grof genomen?
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1758367
Ok, ik heb een berekening gemaakt. Daarbij ben ik er van uitgegaan dat de eendmix en de konijnmix 70% bot bevatten. Maar ik weet niet of aan de 70% karkas/nek ook nog spiervlees zit, dit zou je wel moeten uitsluiten, anders kloppen de percentages dus niet en geef je veel te weinig bot. De andere mixen heb ik er niet bij gerekend, want ik vond de samenstelling te vaag.

11 dagen:
2 dagen eendmix
1 dag konijnmix
7 dagen spiervlees
1 dag vuile pens
+ een klein beetje nier (1,3%)

Je kan beter niet de botmix als één maaltijd nemen, want dan is het botpercentage veel te hoog. Neem dan bijvoorbeeld 1/2 botmix en 1/2 spiervlees.

dan kom je uit op:
18,8% bot
62,8% spiervlees
18,4% orgaan (9% pens, 4% hart, 2,7% lever, 1,3% long en 1,3% nier)

Dat kun je aanvullen met (hele) vis en fazantmix, die hoef je niet te berekenen want die zijn compleet.
Door Tiesto en Zack
#1758396
helemaal goed zeg, dan heb ik een idee!! Dankje! Denk dat het idd gewoon 70% bot is want dat staat er wel zo op op de verpakking! Ik geef ze deze week trouwens om en om de mixen, de ene dag iets van hert dan weer kip enz maar voer nu ook nog kvv dus dan is t niet zo erg toch?
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1759511
Wat is niet zo erg? Dat je nu niet volgens bepaalde percentages voert? Als een complete kvv de hoofdmoot is, maakt dat niet zoveel uit nee. Heb je ook de hazenmix? Is dat ook 70% bot? Dat kon ik niet terugvinden op de site van kiezebrink. A.s dat zo is, en je wilt een iets hoger botpercentage, kun je die ook extra geven, En geef je nu dan wel een hele maaltijd botmix, en gaat dat goed?
Door Tiesto en Zack
#1760390
Die hazenmix heb ik niet nee. heb nu om en om gevoerd de ene dag iets van paard en de andere dag iets van botmix en dat ging goed, geen verstoppingen ofzo..geef volgende week weer een week tinlo en dan krijgen ze weer een week kb en dan weer shaweca dus komen ze niets tekort lijkt me..
Door mysmoothcollies
#1761408
Hoi,

Ik heb persoonlijk niet de indruk dat de Kiezenbrink mixen uit 70% bot bestaan. Mijn meiden krijgen ze ook regelmatig en doen het er erg goed op, beter dan op de Tinlo bijvoorbeeld waar ze allebei erg harde en krijtwitte ontlasting van krijgen. Ik voer de fazantenmix, hazenmix en nu het hazenspiervlees omdat het zo uit komt. Hert heb ik nog nooit gehad alleen het spiervlees en daarnaast 1x de konijnenmix, hier deden ze het ook goed op maar dit krijgen ze nu van Tinlo, volgens mij is de variatie in orgaan redelijk okay met de diverse KVV's erbij maar goed wie ben ik.
Door charmed
#1761498
Mocht met een mix van kiezenbrink (dus bot organen en wat vlees) iets te krijterige ontlasting zijn en je hond heeft er last van, doe je gewoon een klein schepje spiervlees erbij. Een paar van mijn honden krijgen wat spiervlees bij de mix, omdat die wat hardere ontlasting hebben en wat meer moeite met poepen door de hardere ontlasting.
Als ze een maaltijd van 64 gram krijgen, krijgen ze daarvan 15 gram spiervlees. Dan gaat het goed. Bij degene die goede ontlasting hebben, die krijgen niet extra spiervlees bij de maaltijd. Het kan ook niet allemaal precies kloppend zijn voor elke hond lijkt me :) Ik heb verschillende soorten mixen die ik voer, Fazant, haas, konijn en de eendenmix. Qua spiervlees heb ik: Rund, Lamspens, hert en van herby nog Kalkoen erbij. Daarnaast nog 1x vis per week AA-haring.

Ik geef om en om, 1 dag mix en dan 1 dag spiervlees. 1 x in deze periode geef ik vis. Daarnaast nog wat orgaan 3% lever en 1.5% nier erbij om het compleet te krijgen. 
Door Bosliefje
#1946179
Ik kreeg dit schema van Kiezebrink, het staat niet zo mooi in schema als ik het toegestuurd kreeg, maar het is overzichtelijk genoeg denk ik:


Eendenmix                 Rund- Kipmix
Eendennekken 35% Kipnekken 40%
Eendenkarkas 35% Rundvlees 30%
Eendenhartjes 15% Runderpens 15%
Eendenlevertjes 15% Rundhart 15%

Kipmix                                 Konijnmix
Kippenruggen 35% Konijnenkarkas 70%
Kippennekken 35% Konijnenhart 15%
Kippenlevertjes 15% Konijnenlong 15%
Kippenmaagjes 15%

Lamsmix
Lamsvleesmix 70%
Lamspens 30%

Zalmmix                 Kip vlees-bot mix
Zalmlijven 50% Kippenruggen 100%

Organenmix
Konijnnier 25%
Eendlever 25%
Kipmaag 25%
Rundhart 25%

100 % karkas met orgaan
Fazantenmix Hele fazant zonder veren en ontdaan van de filet
Hazenmix                 Hazenbout incl. Lever, hart en long
Bosduifmix Hele bosduif karkassen
Door Angela_Bodhi
#1946202
Hmm ja, maar het is onduidelijk of de karkassen/nekken spiervlees bevatten, of dat dit puur bot is... Dat is wel belangrijk om te weten...
Door Bosliefje
#1946356
Een nagekomen bericht van Kiezebrink:

"De karkassen die gebruikt worden in de mixen zijn over het algemeen vlezige botten. De fazantenkarkassen zijn echter wat minder vlezig, maar de eendkarkassen juist weer heel vlezig."

Ik voer konijn, eend en fazant van deze mixen. Een half deel mix met een half deel spiervlees. Eén hond moet wat minder van de mix hebben, maar de andere doen het er goed op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door