Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Dacelo
#1758296
Hallo,
Ik ben al enige maanden bijna dagelijks bij jullie op bezoek en vind het heel erg interessant en leerzaam om te lezen.
Sinds ruim een half jaar heb ik de honden over gezet op kvv. Ik heb 2 rottweilers, 1 teef van 6 jaar (Dax) en een reu van 2 jaar (Doc) en een 4 maand jonge pup (Gaia). De reden om op vers vlees over te gaan was eigenlijk omdat Dax haar vacht niet echt mooi was. Na wat googelen kwam ik bij vers vlees terecht en de kwaliteit van hondenbrokken. Na een aantal artikelen was ik helemaal overtuigd en ben gelijk de volgende dag gaan rijden om vers voer te scoren. Dat barfen zag ik eigenlijk helemaal niet zitten.
Met dat ik met vers voer ben begonnen wil ik (en mijn honden) beslist nooit meer terug op brokken. De honden zijn er behoorlijk van opgeknapt qua vacht en konditie. En daarbij hebben ze nog nooit zo van eten genoten (en ik daardoor ook...) Inmiddels ben ik meer aan het barfen dan kvv. Dax, de teef van 6, is wat kieskeurig. Al te grote vleesstukken begint ze niet eens aan maar de vleugeltjes, rugjes, nekken en ribben vind ze heerlijk! Doc is een echte barfer... Die pakt alles wat langs komt, hij heeft nog nooit iets geweigerd. Erg handig als ik eens wat nieuws wil uitproberen, ik weet dat het er bij hem altijd in gaat. Verder is Gaia ook een flinke alleseter. Ze lust alles, maar krijgt niet alles weg. Gaia is een kruising tussen een Franse bulldog en een Bordeaux dog! Een beetje een rare combinatie die ik niet had kunnen verzinnen  :o. Maar ze heeft een flinke overbeet en krijgt hierdoor niet alles weg.  Een kippenekje en een half vleugeltje lukt wel, maar als het al wat groter word dan heeft ze er flinke moeite mee. Dus nog maar even wachten tot ze wat groter is, hopenlijk wordt dit beter. Zijn er meer mensen met een dergelijke hond die dit kennen?
Tja en verder zie ik hier allemaal de mooiste berekeningen, maar ik moet zeggen dat ik dat niet zo zie zitten... Ik doe eigenlijk gewoon maar wat  :-[ Probeer zoveel mogelijk te varieren en als me dat met vers vlees niet altijd lukt dan pak ik er weer eens een rol kvv bij... Wel heb ik vorige week een fruit en groente papje gemaakt. Dit voer ik er regelmatig bij. Regelmatig een eitje erbij en eens wat biogarde yoghurt.. Vinden ze ook heerlijk trouwens..
Gebruikersavatar
Door Else
#1758339
Welkom op barfplaats!
Super dat je je honden op vers hebt overgezet.

T.a.v. die onderbeet kan ik weinig info geven misschien iemand anders.

T.a.v. ingewikkelde berekeningen denk ik wel dat je iets moet gaan berekenen omdat je anders kans hebt dat je hond bepaalde tekorten oploopt. M.n. bij een opgroeiende pup is het belangrijk dat er wel wat over nagedacht wordt, anders moet je denk ik gewoon kvv blijven geven.
Als je kvv geeft met af en toe wat barf hapjes erbij komt het minder nauw omdat de kvv compleet is (als het goed is) maar als je volledig gaat barfen ontkom je niet aan een berekeningetje.

Moet eerlijk zeggen dat ik eerst ook zoiets had van tjeee wat een gedoe om een hondenmenu! Daar ga ik echt niet aan mee werken. Maar uiteindelijk is het ook wel weer leuk om goed te weten waarom je je hond wat voert en ik welk percentage.

Kijk sommigen berekenen het op de gram nauwkeurig of voeren iedere dag compleet wat niet perse nodig is, maar je moet wel weten of je hond ongeveer de juiste percentages bot/vlees/orgaan binnenkrijgt per week.

Dit kan bijvoorbeeld vrij simpel door eenmalig te berekenen wat je hond moet hebben per week aan vleesbot/orgaan/spiervlees en dat dan te verdelen in 6 porties vleesbot, 3 porties orgaan, 3 porties spiervlees. Dan heb je voor 6 dagen al een menu (helft vleesbot en afwisselend orgaan/ spiervlees), dan geef je hem nog een dagje vis en wat groente en klaar is je menu. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn! Succes!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1758358
Welkom hier!

Ik zou als jou was toch even de moeite nemen je menu te berekenen, desnoods met hulp van hier.
Als je meer kvv dan barf voert maakt het niet zoveel uit, maar andersom is wel belangrijk dat de procenten ongeveer kloppen.
Super moeilijk is het niet, en je hebt aardig wat spelings ruimte, maar het is wel belangrijk dat je tussen deze procenten blijft:
40-50% vleesbot
15-20% orgaan (waarvan max. de helft pens en de rest hart, lever en nier)
0-15% groente
15-35% spiervlees

Minimaal 5 diersoorten + vis.

Dit kun je dan vrij simpel verwerken in een menu. Op den duur wordt je er steeds handiger in en gebruik je het menu miss minder, maar dan weet je dat je wel tussen die percentages zit  ;)

Hier trouwens ook een hond met een aardige overbeet, is leuk als je haar een stuk brood geeft  :biggrin2:
Nee maar het is het border collie en met grote stukken spiervlees en pens heeft ze echt moeite, dat krijgt ze niet weg. Dus dat knip ik altijd in hapklare stukken.
Het vleesbot gaat wel prima allemaal zolang er maar niet echt veel spiervlees aanzit, dan lukt het haar ook niet. Ik knip dan het spiervlees wat weg en dat gaat prima.
Is bij jou hondje even afwachten, in het begin en als je wil altijd, kun je prima alleen vleesbot van kleine dieren geven.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#1758463
Welkom op BP :)

Goed dat je over bent gestapt op vers voer.
Ik sluit me aan bij m'n voorgangers dat het in het belang van je hond toch wel raadzaam is om te weten hoe veel je van wat je voert.
Zo heb je tenminste een overzicht. Dit om te voorkomen dat je hond een tekort oploopt.  ;)

Succes!

Groeten,
Ineke
Door Dacelo
#1758514
Leuk hoor, al die snelle reacties!!
Uiteraard voer ik niet volledig uit de 'losse pols'.. Ik ben op de hoogte van de percentages en probeer dit zeker ook wel te benaderen, maar dan idd zonder die 'ingewikkelde' berekeningen.  ::) Met name voor Doc dan, want die anderen krijgen er ook nog kvv naast. Een week van Doc kan er als volgt uit zien:
dag 1  -  1 hele kip
dag 2  -    pond eendennekken + groenteprutje
dag 3  -    makreel kop
dag 4  -    400 gr. kippenruggen + 200 gr. haas  + ei
dag 5  -    geitenkop
dag 6  -    600 gr. sardienen + groente prutje
dag 7  -    300 gr. biogarde + ei + groenteprutje
Zo 'rommel' ik wat aan eigenlijk, maar volgens mij is dat toch redelijk goed?
De rest krijgt er voldoende goede kvv naast (tinlo, haaks barf, shaweca). Met name met de pup doe ik voorzichtig met kvv en kleine stukjes barf (vleugeltje in 2 stukken, kippenek heel, eendennek in 3 stukken, stukje vis, etc.)

En ehhh, ik heb geprobeerd er foto's bij te zetten, maar dat lukt me niet  :-[ Kan iemand me daarbij helpen??
Door smulpaap
#1758559
Kijk dit is mijn ""centebakkie "" zoals je ziet heeft ze ook een forse onderbeet .... ik heb lang met haar geoefend .... kippennekken heb ik haar nooit gegeven die kon ik nl niet goed vasthouden . Eendennekken wel , en zo zijn we het avontuur aangegaan . Stukje voor stukje netjes kraken en dan pas doorslikken . Daarna een vleugel , idem ... ze vond het veel handiger om het gelijk allemaal door te slikken . Toen een kwartel en een eendenrugje etc. etc . Spiervlees snijd ik voor haar ,wel zo groot als mogelijk is . Van bv de eendenrugstukken haal ik het vel er even af en verder doet ze het netjes zelf . Orgaanvlees snijd ik klein omdat het erg glad en glibberig is en dat vliegt anders alle kanten op . Maar inmiddels is het na lang oefenen een aardig barfmonster geworden hoor . Ze is vaak als eerste klaar  ;D en sloopt alles netjes zelf .... konijnenkoppen gaan inmiddels erg netjes , reeribben , hele eendenkarkassen (zonder overtollig vel ) fazantkarkassen gaan prima ,parelhoen enz . oefening baart kunst zullen we maar zeggen .

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1758647
[quote="Dacelo"]
Leuk hoor, al die snelle reacties!!
Uiteraard voer ik niet volledig uit de 'losse pols'.. Ik ben op de hoogte van de percentages en probeer dit zeker ook wel te benaderen, maar dan idd zonder die 'ingewikkelde' berekeningen. ::) Met name voor Doc dan, want die anderen krijgen er ook nog kvv naast. Een week van Doc kan er als volgt uit zien:
dag 1 - 1 hele kip
dag 2 - pond eendennekken + groenteprutje
dag 3 - makreel kop
dag 4 - 400 gr. kippenruggen + 200 gr. haas + ei
dag 5 - geitenkop
dag 6 - 600 gr. sardienen + groente prutje
dag 7 - 300 gr. biogarde + ei + groenteprutje
Zo 'rommel' ik wat aan eigenlijk, maar volgens mij is dat toch redelijk goed?
De rest krijgt er voldoende goede kvv naast (tinlo, haaks barf, shaweca). Met name met de pup doe ik voorzichtig met kvv en kleine stukjes barf (vleugeltje in 2 stukken, kippenek heel, eendennek in 3 stukken, stukje vis, etc.)

En ehhh, ik heb geprobeerd er foto's bij te zetten, maar dat lukt me niet :-[ Kan iemand me daarbij helpen??
[/quote]

Opzich geen slecht menu, maar ik mis wel een paar dingetjes.
Orgaan mis ik, zowel pens, hart, lever en nier.
En ik vindt je wat weinig spiervlees voeren.

Wat je bv kan doen is de ene week geitenkop en de andere week makreelkop voeren.
Dan houdt je 1 dag over, daar kun je dan spiervlees voeren.
Daarnaast zou ik dan lever, nier en hart wat verdelen over de dagen.
Bij de geitenkop zou je dan wat pens kunnen voeren, want dat is anders wel erg veel bot en er een risico op verstopping.
Evt zou je 1x vis kunnen laten vervallen, 1x in de week wordt aangeraden. 2x mag, maar dat is gewoon persoonlijk.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door