Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BbvDoerak
#1758284
Gewoon een beetje nieuwsgierigheid maar iemand zei dat BARF veel goedkoper is dan brok.
Nu ben ik net begonnen met BARF en heb dus nog niet zo veel besteld dus kan me er moeilijk een inschatting van maken maar klopt dit?
Onze vroegere hond at gewoon brok van de boerenbond a 30 of 40 gulden de 15 kg.
Onze pup at in het begin ook brokken, eerst van Orijen a 70 euro de 13 kg. en toen Eukanuba van 20 euro de 3 kg.
Nu eet hij 500 gr. KVV op een dag en ong. 500 gr. BARF op een dag.
Ik kan gemiddeld zo'n 10 a 15 kg KVV opslaan en zo'n 5 a 6 kg. BARF (tafel model vriezer van ong. 100 liter geloof ik).
Hebben jullie allemaal een grotere vriezer of bestellen jullie gewoon wat vaker?
Ik heb wel het geluk dat Lupa hier aardig in de buurt zit.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1758298
Het hangt er wel vanaf wélke brok natuurlijk ;-)

Ik denk dat ik niet goedkoper uit ben, want de brok waar ik het minst ontevreden over was was Carocroc en dat is geen duur merk.
En dan geef ik ook nog een deel biologisch en da's een stuk duurder.
Maarja.....voelt góed ;D

Ik ben begonnen als jij. Een tafelmodel. Daar kwam al snel een tafelmodel bij. Daarna de tafelmodellen ingewisseld voor twee staande vriezers met laden, en vervolgens kon ik  van een toffe buur(t)man een vriezer krijgen.....een JOEKEL van een kast 177 x 77 x 64 die tot -40 kan ofzo. Die staat nu op de plek van één van de andere kasten, die zelf verhuist is naar de keuken van mijn vader en aangaat als ik een keer teveel heb om op te bergen.

Dusseh...........ik ben heel benieuwd hoe het bij jou evolueert ;-)
Door **Jolanda**
#1758314
Ik voerde ook carocroc, maar zelfs daarmee was ik duurder uit dan met barf.

Hier staat een vrieskist van LxHxB 160X80X65 en een koelkast met daaronder een vriesvak. Het koelgedeelte is om vlees te ontdooien en het vriesgedeelte is extra ruimte voor barfmateriaal en soms zou ik willen dat ik nog iets meer plaats had ::)

Hier eten ze zo'n 2,5kg per dag, dus dan heb je wel wat meer ruimte nodig. Ik haal gemiddeld 1x per maand eten voor de honden.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1758317
Idd afhankelijk van de brok.
Ik ben nu ten op zichte van hill's een stuk goedkoper uit.
Ik had toen nog 3 border, die samen bijna een kilo brok aten per dag.
De jongste was veels te mager en zelfs met meer brok kwam ze niet aan.
Zat op zo'n anderhalve zak per maand wat me 75euro ongeveer koste.
Nu zit ik op gemiddelt 1,60 per kilo vlees en eten ze met zijn 3en 1100gr per dag = 1,76 = 54 euro per maand.
Best een aardig verschil dus.

Ik heb veel vriesruimte en koop groot in om de prijs te drukken. Maar ze eten naar mijn idee erg luxe met 11-12 diersoorten.
Voor 6 (3 herder + 3 borders) ben ik ongeveer 150-160 euro kwijt per maand. De herders eten een stuk meer  ;)
Door Nadia
#1758321
Een goede KVV is duur. Denk zelfs dat je duurder uitbent dan met brok. BARF kun je zo goedkoop en duur maken als je zelf wilt.

Kipkk/nekken 1 euro de kilo
Eendenrug 80 ct de kilo
evt konijnkk bij lupa 1,50

runderlippen 1 euro de kilo
Kan nu aan lamsgehakt komen 1,75 de kilo

Bij de islam slager lamspensen voor (ik vergeet het altijd) 50 ct of 1 euro per pens (kleine kilo)

Dan kalkoen orgaan 2,50 de kilo
en de konijnenniertjes bij lupa 1,50

Zalmkoppen kun je vaak gratis krijgen.

En dan nog wat groente. Maar als je die in de aanbieding koopt en of de stronken van je eigen broccoli geeft is dat ook niet te duur. Dat red je niet met brok OF kvv voeren.

Je KUNT het ook duurder maken.. 2,25 parelhoen, 3,30 struisvogelvlees penslappen kopen ipv hele pensen..

Ik let heel goed op aanbiedingen.. Daar koop ik aan mee. Dus ik kan niet zeggen hoevaak ik inkoop. Om de 2 weken koop ik wel iets gok ik. maar daardoor houd ik het wel goedkoop. een lege vriezer heb ik NOOIT!
Gebruikersavatar
Door Else
#1758376
Voerde eerder ook royal konijn en was daarmee 90 euro per maand kwijt... Pfff wat een geld
Nu voer ik voor rond de 50 euro per maand. Heb eerder ook carnibest gevoerd wat ik wel duur vond, was toen ongeveer net zoveel kwijt als voor de brokken.
Maar als je smuldier voert ben je daarentegen nog weer goedkoper uit dan als je barft (tenminste dat was ik toen wel).
Hier een grote vrieskist voor 1 hond.
Door spickenstef
#1758448
ik reken het gewoon niet uit omdat ik met spickel aan de brok zat alles geprobeerd maar madam at heel slecht na enkele maanden ben ik overgeschakeld op barf en dat doen we nu nog steeds ze is 4 nvdr ze eet veel soorten niet en ook wel weer veel soorten wel dus het is wel een moeilijke eter . Ik heb hier 3 vries kasten en een grote vrieskist in de stal staan , die zitten momentaal weer bomvol en dit voor 2 honden :-) . Nee voor mij zekers geen brok meer die brokken die ik op westrijden win worden mooi weg gegeven
Door TMG1961
#1758475
Ik ben pas bezig met volledig Barf en Pixie is nog in de groei dus hoeveel ik precies kwijt zal zijn per maand als ze volwassen is weet ik nog niet. Is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel ze straks nodig zal hebben.

Ik heb een 325 liter vriezer maar het meeste wat erin koud gehouden wordt op dit moment is lucht  :biggrin2:
Wordt echter hard aan gewerkt om hem voller te krijgen.
Door BbvDoerak
#1758554
Ik ben bang dat ik het echt even bij dit ene vriezertje moet houden en ik ben er al erg blij mee.
Mijn man was/is niet zo'n voorstander van BARF en vond een extra vriezer dus maar onzin, maar goed toen kon ik een gratis vriezertje krijgen en ik ben heel erg goed in mijn zin doordrijven  ::) dus mijn man en ik hebben die uiteindelijk twee trappen op naar de zolder gesleept. Heb ook echt even geen plaats voor nog een grotere vriezer helaas.
Maar goed Lupa zit hier niet zo ver vandaan en ik kan natuurlijk eens bij een islamitische slager kijken (er zit hier zo'n soort groothandel in de buurt), nog niet aan gedacht.
Ik vul nu dus gewoon elke week/twee weken aan en dat is wel te doen.
De KVV vindt ik vrij duur, niet de gewone smuldier uit de supermarkt maar wel die van Lupa. Had nu lam/rijst en die kost 35 euro de 10 kg. dus 3,50 de kg en 1,75 per dag. Maar goed denk dat ik nu omgerekend tussen de 2 euro en de 2,50 per dag zit aan voeding, hoe dat wordt als hij volwassen is weet ik niet aangezien ik er geen beeld van kan krijgen hoe groot hij wordt (sommige zeggen zuivere maar grote lab, andere zeggen lab kruising met flatcoat/setter of dog, tsja zoek het maar uit).
Door Nadia
#1758569
[quote="Parelridder"]
Brokken (Royal Canin) was hier goedkoper, nl een euro per hond p.d.
Daar heb ik niet voldoende Darf of BARF voor (750-1000 gr. per hond p.d.).
[/quote]

Ik denk niet dat je per dag moet kijken.. Maar over een periode van een maand ofzo. Als ik een bot+orgaan dag heb.. is dat duurder dan een vis dag of een pens dag.
Kan best zijn dat je alsnog duurder uitbent hoor. Maar mijn kosten per dag verschillen nogal. (ik reken het niet uit hoor ;) )
Door **Jolanda**
#1758601
Tja een man die anti-barf is, heb ik ook ::) helaas. Maar ik kan ook goed mijn zin doordrijven. Je moet het gewoon goed aanpakken ;)
Ze hebben er altijd wel oor naar wanneer je duidelijk kunt uitleggen dat barfen goedkoper is. Ik heb dat gedaan, alles voorgerekend en laten zien. Daarmee heb ik ook gezegt dat als ik groot inkoop, ik goedkoper kan voeren, maar daarvoor moest ik wel een grote vriezer hebben ;) :P
Dus toen is er een grote vriezer gekomen :)
Door BbvDoerak
#1758685
Haha Jol, zal het over een tijdje eens proberen maar dan moeten we wel eerst serieus opruiming houden want ik zou niet weten waar ik nu nog een grotere vriezer moet laten (en nee die sleept mijn man geen twee trappen omhoog ;))
Door **Jolanda**
#1758697
Heb je niet  een schuurtje of een tuinhuis oid?
Ik heb namelijk in mijn piepkleine schuurtje 2 vrieskisten, een koelkast en nog een rek en hondenhok staan...Je moet niet vragen hoe het staat, maar ik kan overal bij, ook al heb ik maar een heel klein stukje om 'te lopen'.

Tja opruimen...weggooien wat je al een half jaar niet meer gebruikt hebt. Als je bij iets denkt 'misschien dat ik het ooit...' dan kun je het weggooien. Wat ook handig is, is planken tegen de muur maken en daar van alles op zetten ;) Dan kan een vrieskist en fijn onder ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door