Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Jasmin
#1757667
Na een aarzelend begin, waarbij ik elk nieuw vleesje met de hand in hele kleine stukjes heb moeten voeren, zijn we nu goed op weg.

Jasmin at al 3 maanden heel slecht. Dat is begonnen toen het zo warm was in het voorjaar en daar is ze in blijven hangen. Ze was flink vermagerd. En dat zie je bij een Samojeed pas als ze uit vacht gaat. Nu ze haar ondervacht kwijt is kan je haar ribben tellen.

Droge brokken zijn nooit een succes geweest, ze kreeg er altijd al kvv bij. Dus nu dan maar helemaal over op BARF en kvv orgaanvlees. Ze heeft erg moeten wennen aan de smaak van rauwe stukken vlees. En we zijn nu nog in het stadium dat ik alles in hapklare brokken moet verdelen, maar het gaat steeds enthousiaster. Ze heeft weer honger!

Mijn BARF-schema

Ideaal gewicht: 22,5 kilo    = per week 3150 gram    per dag 450 gram    Percentages: vleesbot    50% = 225 gram
                                                                                                                                        spiervlees  25% = 110 gram
                                                                                                                                        orgaan        10% =  45 gram
                                                                                                                                        groente      10% =  45 gram
                                                                                                                                        toevoeging    5% 25 gram
                                                                                                                                                          100%    450 gram
Dit heeft ze al gegeten of heb ik in de vriezer liggen, uiteraard wordt dat nog uitgebreid:

VLEESBOT              SPIERVLEES              ORGAAN              GROENTE              TOEVOEGINGEN
kip                          rund                          pens (kvv)            wortel                    noten/ zaden
kwartel                  paard                        hart (kvv)            spinazie                knoflook 2 x p week
konijn                    lam                            kippenlever          andijvie                  honing 1 x p week
parelhoen                                                kalfstong              sla                        cottage cheese 3 x p week
lamsschouder        VIS                                                        sperziebonen        Spirulina
lamsrib                  makreel                                                snijbonen              Chlorella
lamsonderpoot      sardien                                                bloemkool              kelp
kalfsbotten            zalmkop/staart                                    tuinkruiden            visolie
                                                                                                                                                                                                 
                                                                                                                                                 
Door Irish
#1758039
Ik denk dat je voor lamsnieren een grote kans van slagen hebt bij het Islam Center of Slagerij West. Beide in Rotterdam :)
Ziet er goed uit, veel variatie!
Ik vraag me alleen af of lamsonderpoot niet te hard is?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1758045
Oh idd zie ik nu dat je ook lamsonderpoot en kalfsribben voert, doe je voorzichtig daarmee.
Ik vindt vooral lamsonderpoot niet geschikt en te hard, de herder krijgen dat hier zelfs niet weg.
Bij kalfsribben zou ik erop letten dat ze van een echt jong dier zijn, anders zijn ze ook niet geschikt vanwege de hardheid en het vele calcium wat erin zit.
Door Jasmin
#1758135
[quote="May Linn"]
Oh idd zie ik nu dat je ook lamsonderpoot en kalfsribben voert, doe je voorzichtig daarmee.
Ik vindt vooral lamsonderpoot niet geschikt en te hard, de herder krijgen dat hier zelfs niet weg.
Bij kalfsribben zou ik erop letten dat ze van een echt jong dier zijn, anders zijn ze ook niet geschikt vanwege de hardheid en het vele calcium wat erin zit.
[/quote]

Ik had er ook zo mijn bedenkingen over, maar de lamsonderpoot heeft ze al op. Ik heb er met mijn neus bovenop gestaan, maar ze is een hele zorgvuldige bottenkraker. De zijkanten kreeg ze prima gemalen, maar het middenstuk vond ik splinteren en heb ik weggegooid. Het was het eerste stuk bot dat ik niet in stukken hoefde te maken, zo lekker vondt ze het!

De klafsribben zijn met de snoeischaar te knippen. Heb ik eerst geprobeert voor ik ze in de vriezer deed. Het zijn volgens mij die zwevende ribben en die zijn redelijk zacht. Het was een gift van een vriendelijke Islamitische slager. Er zitten ook wat kleine wervels bij, maar daar krijgt ze alleen de uitsteeksels van, de schijven in het midden vind ik te hard.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door