Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door quiqui
#1757100
Ik vroeg me af, is er hier iemand die ervaring heeft met een hond die heel vaak hele grote pupillen heeft.
Mijn Fido heeft dat namelijk. Fido is een Soft Coated Wheaten Terrier van bijna 2 jaar.
Het was mij nog niet opgevallen tot ik vorig jaar oktober met hem op show was en de keurmeester vroeg "wat is er met zijn ogen ?" Zijn pupillen waren zo groot dat je bijna geen bruin meer zag en de weerspiegeling was rood.
Er is toen een dierenarts bijgeroepen en er werd gezegd dat het niets was. Hij was gewoon opgewonden.
Toch zat het me niet lekker en heb ik begin december zijn ogen laten testen. Daar kwam in ieder geval uit dat hij congenitaal cataract heeft. Om op PRA te testen was hij op dat moment nog te jong.

We zijn nu bijna een jaar verder. Het valt me heel vaak op dat zijn pupillen zo groot zijn. Zowel als we gewoon thuis zijn als wanneer we bijvoorbeeld behendigheid gaan doen. Sterker nog, de keren dat zijn pupillen 'normaal' zijn, zijn zeldzaam. Fido is wel een heel druk / aktief hondje dus het zou gewoon adrenaline kunnen zijn, maar het zit me toch niet lekker.
Ik het niet het idee dat hij minder ziet of zo.

Nu wil ik 'm toch eerdaags weer een keer laten testen bij de oogarts, maar ik dacht ik stel de vraag ook eens hier.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1757701
Ik zou kunnen bedenken dat het oog zichzelf aan het corrigeren is......maakt pupil groter om meer licht in te laten.

Hoezo te jong voor een PRA-test? Onze honden worden van jongs af aan gecontroleerd op PRA.

Ben benieuwd wat de oogarts zegt.
Door quiqui
#1758670
Ja, dat zou kunnen, maar ik vind dat hij er zo heel erg vaak last van heeft. En dan vraag ik me toch altijd af of er niets anders dan cataract met zijn ogen is. Maar ja, hij ziet gewoon goed.

Toen ik vorig jaar zijn ogen heb laten testen was Fido net 1 jaar en de oogarts vertelde mij toen dat hij voor een PRA-test minimaal anderhalf moest zijn. Vandaar dat ik toen zo wie zo al had besloten dat toch ook nog een keer te laten doen. En natuurlijk ook om te zien hoe de cataract ontwikkeld.

Hij is trouwens getest door Annemarie Verbruggen. Aangesloten bij de Raad van Beheer / ECVO panel (?) o.i.d.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door