Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tjika
#1754913
hallo,

ik ben nieuw hier. Ik ben me al een paar jaar aan het verdiepen in vlees geven aan katten, maar tot vorig jaar had ik geen vriezer.
Vorig jaar ben ik voor het eerst begonnen met carnibest geven. Ik had toen 2 katten waarvan 1 het wilde eten, helaas is zij kort daarna overleden en is het vlees avontuur op een laag pitje komen te staan.
in januari heb ik 2 kittens erbij genomen en 3 weken geleden een aanloper in huis genomen. De aanloper bleek niet tegen brokken te kunnen. vreselijke diarree dus na een bezoekje aan de dierenarts carnibest gaan geven. Zijn ontlasting was gelukkig meteen een stuk beter. Nu is het vlees avontuur weer op een hoger niveau.

Nou zit ik met de vraag hoeveel hij mag eten. Hij wil maar blijven eten lijkt het. Het is een gecastreerde kater die weinig actief is. Hij weegt 5,5kilo en niet mager of dik. Zijn leeftijd is niet duidelijk, maar hij is voorbij de pubertijd. het lijkt een kruising boskat dus hij zou misschien nog wel wat kunnen groeien.
Gister kreeg hij 's ochtends 75g, begin van de middag een lepel vol, 's avonds nog eens 75g en een kuiken. Dit lijkt me genoeg, maar hij liep daarna nog regelmatig naar zijn bakje om te kijken of er nog wat inzat en keek me dan met zo'n vragende blik aan.

De kittens vinden het ook erg lekker dus ik ben me nu aan het verdiepen in barfen en dat lijkt me wel wat. Alleen de oudste kat (7,5) is een brokken monster terwijl het voor haar juist extra goed zou zijn. Zij heeft ook een voedsel intolerantie en krijgt rc hypoallergeen waar ze het redelijk op doet. gekookte kip enzo vindt ze wel lekker maar zodra het rauw is hoeft madam het niet.

Zo, heel verhaal geworden.
Conclusie, krijgt hij genoeg en is dit een fase? of mag hij nog wel meer hebben?

Bedankt,
Rymke
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1754917
Een kat overeet zich zelden aan verse voeding, tenminste dat is mijn (korte) ervaring. Gewoon net zoveel geven als hij wil eten. ALs je na een aantal weken merkt dat hij toch te dik begint te worden kun je altijd nog minderen.
Door Mevroi Kruim
#1755558
Nou  ::) hier loopt er een rond die zich best helemaal klem wil vreten aan barf  ;D rollen geen bezwaar  :P

Het is wel zo dat katten in het uit begin vers voer minder lijken te halen dan je zou verwachten, en dus meer honger hebben. Op zich is 150 g plus kuiken per dag helemaal niet gek maar ach, de weelde van een kat die echt met plezier eet  :biggrin2: Ik zou hem gewoon wat meer geven en kijken hoe het met de lijn gaat.
Kittens kunnen sowieso zoveel eten als ze willen, ik ben alleen zelf nooit enthousiast over eten laten staan. Ik zou ze zoveel geven als ze in een minuut of 10 kunnen wegwerken en dat een keer of wat per dag.

Wb de miep, probeer eens iets anders dan kip voor de grap. Hier loopt er een die kip echt maar zozo vindt en een moord doet voor een lappie paard of koei. En sommige katten vinden kippennek veel echter dan filet  :biggrin2:
Door tjika
#1756447
bedankt,

ik ben hem maar meer gaan geven. Ik zie wel of hij dik wordt :)
Nori (11mnd) heb ik nu ook maar helemaal op de carnibest gezet. ze heeft nu diarree en ik denk dat de combinatie brok/carnibest daarbij niet helpt.
ik las net de tip om eerst kokend water over de carnibest te doen en dat ga ik ook een paar dagen doen.
Door Cizsel
#1756880
De richtlijn is voor een (volwassen) kat 3 / 4 procent van het lichaamsgewicht. We gaan even uit van 3,5

5500 gedeeld door 100 = 55 maal 3,5 = 192,5g per dag. 150 gram met een kuiken komt daar toch behoorlijk in de buurt. :)
Door tjika
#1757495
Nou, vandaag heeft hij ruim ontbeten en is daarna niet weer naar beneden gekomen. Hij ligt nu lekker naast me op de bank, maar maakt geen honger geluiden :)
Nori heeft het echter goed gemaakt en heeft denk ik wel 200g gehad terwijl ze maar 3,5 kilo weegt, maar nog wel een beetje in de groei (11mnd). maar goed dat ik vandaag weer 25kilo carnibest heb gekocht :)
Door tjika
#1768221
Bliksem weegt nu 6 kilo en eet nog steeds veel. Ik ben benieuwd hoe groot hij wordt, hij zit nog steeds netjes in zijn vel.
Nori eet ook nog steeds veel, maar wordt niet dikker. Ze eten nu met z'n 2en ruim 500gram per dag. de ene dag iets meer en de andere dag iets minder.
Blijkbaar zijn ze allebei nog behoorlijk in de groei.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door