Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lief
#1755237
Hallo,

Mijn Malamute-teef (2 jaar) heeft altijd met smaak haar brokken gegeten, tot enkele weken geleden.
Koekjes en lekkers is geen probleem, maar de brokken kunnen haar goedkeuring nauwelijks verdragen.
In mijn bezorgdheid ben ik natuurlijk naar de DA gegaan, een paar dagen niet eten maakt niet zo uit, maar een hele week werd me wat gortig.
Volgens de DA waren het hormonen (beetje schijnzwanger), heb een medicijn gehad om haar hormoontjes wat onder controle te krijgen en verwachtte dat ze toch snel weer zou gaan eten.
Nu, ze eet wel weer iets, maar echt niet voldoende en om nu nog langer een hormonenmedicijn te gebruiken...ik zie het niet zitten.

Daarnaast stinkt mevrouw volgens bekenden ( zelf ruik je dat natuurlijk nauwelijks) sterk naar hond.
Dus ben ik eens gaan lezen over voeren met  vlees en BARF. Het lijkt me wel dat mijn hondje dat lekker zou vinden en dat het misschien wel helpt om haar wat lekkerder in de vacht ( misschien minder riekend) te krijgen.
Echter heb ik nog wel even wat praktische hordes te nemen waar ik wat hulp bij zoek.

Ten eerste, hoe doe je dat, voor 35-40 kg hond houd ik nu een maandvoorraad voer aan, maar gaat dat met vlees wel passen in de vriezer? Hoe lang moet het ontdooien voordat het lekker is en hoe doe je dat met het feit dat je hond net geen hele verpakking nodig heeft op een dag?
Wat kan ik verwachten qua kosten? En is het slim haar direct over te zetten of het langzaam op te bouwen?

Ik ga namelijk volgende week op vakantie voor 2 weken en dan gaat madame uit logeren, ik wil het voor haar logeeradres niet te moeilijk maken, maar weet ook niet of het slim is haar op brokken te houden totdat ik terug ben van vakantie met haar huidige eetpatroon.

Als iemand hier slimme tips heeft hoor ik het graag.
Lief
Door TMG1961
#1755244
Welkom op BP.

Ik weet niet hoe groot je vriezer is maar bij een hond van 35-40kg moet je toch rekenen op 22-25kg per maand uitgaande van 2% voer per kg lichaamsgewicht. Als je KVV gaat voeren betekent dat dus 22-25 rollen van 1KG. Bij barf heb je ook ongeveer evenveel nodig maar dan heb je vleesbot/spiervlees en orgaan en moet je het menu zelf samenstellen.

Toen ik KVV voerde at mijn hond 800 gram per dag, wat overbleef ging naar het ontbijt van de volgende dag, dat kan geen kwaad, het ligt toch in de ijskast. Ik haalde 's avonds rond 18.00 uur het eten voor de volgende dag uit de vriezer en deed dit in een bak in de ijskast leggen zodat het rustig kon ontdooien. Een uurtje voordat ik haar het eten gaf haalde ik het uit de ijskast zodat het op kamer temperatuur kon komen

Als je met KVV begint kun je het de eerste 2 dagen even overgieten met beetje gekookt water, even laten afkoelen en dan geven en dit langzaam aan afbouwen totdat het rauw gegeten wordt.

Als je over 2 weken op vakantie gaat kun je de KVV meegeven naar logeer adres, is voor hun ook gemakkelijk te voeren met een klein beetje tekst en uitleg over hoeveelheid en hoe te doen met ontdooien.

Kwa kosten..ligt eraan welk merk KVV je gaat voeren of dat je uiteindelijk zelf gaat samenstellen. Je kunt het in principe zo duur maken als je wilt.

Voor vers vlees kun je hier nog een hoop lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 428.0.html

Voor barf kun je hier nog een hoop vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

En er is ook nog een schat aan info te vinden op het forum.
Door Lief
#1755366
Dank voor de tips.

22-25 kg...ik kan me geen voorstelling maken over hoeveel lades je het dan zou hebben. (of een hele vriezer?). In 1 lade passen bij mij drie hele broden, ik heb 5 van die  lades in de vriezer. Maar niet alles is zomaar vrij te krijgen voor hondenvoedsel, de mensen moeten immers ook eten. Ik heb nu denk ik 2 stuks vrij voor hondenvoer.
Zelf samenstellen is voorlopig nog wel een brug te ver...eerst maar eens kijken of ik het baasje van de hond kan overtuigen een deel van de vriezer af te staan aan de hond.
Verder vraag ik me af hoe lang het duurt voordat je kunt inschatten of je hond het goed verdraagt of niet?
Ik heb het idee dat mijn hond geen problemen zou hebben met cold turkey, maar vraag me af hoe je dat kunt peilen....
Niet dat ineens de hondenopvang in mijn vakantie zit opgezadeld met een hond die aan de dunne is of spontaan alle vacht gaat verliezen :o
Door Anthraciet
#1755418
Hoi, welkom hier!

Hier ook iemand met mallemutsen :biggrin2:


Mijn moetjes eten gemiddeld tussen 600 en 700 gram per dag aan barf. Dat zou dus een kilo of 18-20 per maand zijn.
Voor mijn 4 honden en 5 katten heb ik 3 grote en 2 kleine vriezers, maar die staan niet altijd allemaal aan ;)

Het is ook maar net hoeveel voorraad je wil houden natuurlijk :biggrin2:

Ik kan je alleen niet zeggen hoeveel je per dag aan kvv zou moeten geven, dat heb ik zelf nooit gedaan.... maar dat is een kwestie van uittesten!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1755432
TMG heeft je al hele goede adviezen gegeven.
Als je kijkt qua kosten, kvv's heb je van 1,20 tot zo'n 5,00 de kilo.
Die van 1,20 is smuldier verkrijgbaar in de supermarkt. De kwaliteit vindt ik niet super, maar hij is betaalbaar en vers is altijd beter dan brok.
Betere merken vindt ik carnibest, energique, alaska en nog veel meer, al die merken kun je hier vinden: [urlhttp://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,58724.0.html[/url]

Ik zou als ik jou was beginnen met carnibest of energique, die merken worden over het algemeen prima geaccepteerd door honden en zijn makkelijk verkrijgbaar.
Zo is het risico dat je straks tijdens je vakantie te horen krijgt dat de hond het toch niet goed doet op de kvv wat minder groot.
Als je dan weer terug bent van vakantie kun bv gaan afwisselen omdat jezelf de ontlasting beter in de gaten kan houden.
Bij veel dierenwinkels kun je carnibest of energique komen, is even informeren.
Ik geloof dat energique 3,75 per kg kost en carnibest 3,50.
Vaak zie je al snel hoe de hond het erop doet, het kan wel zijn dat je hond in begin wat gaat ontgiften.
Volgens mij staat dat ook beschreven in het document barf voor beginners.

Ik denk dat je voor een maand 2-3 vriezerlades moet hebben voor een hond van jou gewicht.
Door Lief
#1755474
Ik houd altijd een maandje voorraad aan omdat ik ook voor de huidige brokken al naar de uit de normale winkelroute liggende speciaalzaak moet.
Gezien de beperkte momenten waarop ik tijd heb en deze winkel open is, is de maandvoorraad noodzakelijk.
Voor KVV zou ik naar dezelfde zaak moeten, dus dat betekent eenzelfde voorraad aanleggen.

Boodschappen doen is, ook voor mezelf, geen hobby.

Qua kosten ben ik nu zo'n 60 euro in de maand kwijt voor hondenvoer, dat zou dus met kvv ietsje duurder worden schat ik zo in. Zolang ze niet meer kost per maand dan de baasjes aan boodschappen gaat het nog wel goed. :biggrin2:
Door TMG1961
#1755675
Met KVV zul je ook  niet meer kwijt zijn dan 60 euro, je kunt ook de duurdere merken afwisselen met de goedkopere, dat deed ik ook. Voordeel van KVV is dat het goed te stapelen is, ik kreeg 20kg in mijn tafelmodel vriezer en had nog iets plaats over .
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1756180
Welkom op Barfplaats  :)
Ten eerste, hoe doe je dat, voor 35-40 kg hond houd ik nu een maandvoorraad voer aan, maar gaat dat met vlees wel passen in de vriezer?
Hoeveel je nodig hebt is al vermeld, maar als in 1 lade 3 broden kunnen, dan verwacht ik dat je met 2 lades een heel eind gaat komen.
De rollen zijn ongeveer zo'n 10 cm doorsnede en 20 cm lang.
Hoe lang moet het ontdooien voordat het lekker is en hoe doe je dat met het feit dat je hond net geen hele verpakking nodig heeft op een dag?
Het makkelijkste is om het een dag van te voren vanuit de vriezer te verhuizen naar de koelkast en dan een uur voordat je het geeft haal je het uit de koelkast om op kamertemperatuur te laten komen.
Wat je over hebt van de ene dag geef je de volgende dag weer aangevuld met een deel van de volgende rol.
Kvv kan zonder probleem 48 uur in de koelkast bewaard worden.
Wat kan ik verwachten qua kosten?
Dat kan je inderdaad zo gek maken als je zelf wil. Goedkope en dure merken afwisselen is geen probleem, maar ik zou gemiddeld toch wel denken aan ongeveer € 3,00 - € 3,50 per kg.
Het moet dus wel lukken om zo ongeveer voor hetzelfde bedrag klaar te zijn als je nu aan brokjes uit geeft.
En is het slim haar direct over te zetten of het langzaam op te bouwen?
Als ze gewoon gezond is, dan zou ik haar in 1x over zetten.
Ze kan inderdaad gaan ontgiften, maar ik heb het idee dat als ze geen klachten heeft van brokken (zoals huiduitslag o.i.d.), dat de ontgifting meestal redelijk mild verloopt.
Als iemand andere ervaringen heeft... verbeter me dan a.u.b.  :)
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#1756194
Welkom op BP

VOlgens mij omschrijven Hanneke en TMG1961 en MayLin het prima.
Mijn ervaring:
Ik ben eerst van br*k naar KVV gegaan. Ook carnibest. Is kwalitatief goe spul en is voordeliger als je meer inkoopt.
Bij een afname 30 kg betaal je volgens mij 3,20 per kilo. Er gaan 10 rollen in een vrieslade.
En inmiddels sinds kort helemaal overgestapt op barf.
Goedkoper dan KVV. Wel even wennen en goed inlezen, maar er staat genoeg info op BP hierover.

Ik denk dat cold turkey overzetten best te doen is. Op www.carnibest.nl kun je ook veel ervaringen lezen.

Succes!

Groetjes
Ineke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door