Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frankp
#1755420
Even een korte inleiding:

Sinds begin dit jaar is onze 5 jarige poes Donut door ons overgezet van de brokjes en natvoer naar KVV. We hebben in de afgelopen tijd verschillende merken en typen KVV's geprobeerd, maar ze is erg kieskeurig. Het enige wat ze nu echt lekker naar binnen werkt is Barfmenu van Tinlo in de smaken Konijn, Makreel en Natuur (wel de hondenvariant, want de kattenvariant vindt ze dus ook minder lekker, de zeur!).
Omdat ik dit te weinig vind mag ze vanaf volgende week ook eens gaan proeven van Haaks Barf, om zo toch wat meer variatie te krijgen.

Naast KVV krijgt ze soms een lap rundvlees en/of lamshartjes. Hier zit ze dan zo smakelijk van te eten dat ik nu eigenlijk 1 of 2 keer per week wat meer richting barf wil gaan.
Moet ik me dan ook gaan houden aan de percentages of kan ik bijvoorbeeld een keer een mix geven van wat organen, de andere keer een kuikentje en weer een volgende keer een karkasje of wat dan ook.

Graag jullie (ervaren) mening.
Door Mevroi Kruim
#1755550
Als je meer dan 2/3 kvv voert hoef je je niet zo druk te maken over precieze percentages. En in de uitprobeer-fase is dat niet belangrijk, dan is het gewoon leuk om uit te vogelen wat madam wel en niet blieft  :D
Ga je meer barf toevoegen dan is het sowieso zinnig om dingen te geven die niet in de kvv zitten. Kippennekken is een mooi begin, lappie koe of kip ook maar kip en koe zitten meestal ruimschoots in kvv. Hier hogelijk gewaardeerd is kwartel, lap paardenvlees, knien, zowel heel knien als rug, parelhoen, haas, ree of hert. Lam vinden ze hier maar zozo, de verwende krenten  >:( een stukje zalm daarentegen kan op goedkeuring rekenen en is natuurlijk ook gezond vanwege de omega-vetzuren.
Orgaan zit meestal ook meer dan ruimschoots in kvv dus dat zou ik niet structureel in grote hoeveelheden geven. Vooral het betere knaagwerk heeft zin.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1755566
konijn vinden ze hier ook lekker, maar alleen panklaar (zonder vacht en organen er al uit). kwartels vinden ze hier ook helemaal lekker; wel graag kale.
Door Mevroi Kruim
#1755590
Ja, konijn moet natuurlijk wel uitgepakt en correct geserveerd  ::)
De ruggen zit vaak nog wat orgaan in en dat eten ze dan zonder gezeur.
Door frankp
#1756315
Dan ga ik maar gewoon eens het een en ander halen en uitproberen.
Het knagen moet ik zeker even goed gaan proberen aangezien ze kippenekken ook maar zo zo vindt...daarom hoop ik dat ze kuikens kan waarderen.
Zal van de week eens langs Islam Centrum rijden in R'dam.
Mocht iemand nog een ander adresje in de buurt van Dordrecht weten....

Morgen eerst maar eens Haaks Barf en 1dagskuikens gaan halen.

@Mevroi Kruim
De zalm, is dat dan gewoon een stuk (afval)zalm van de visboer of gewoon een supermarktmoot? Wel interessant om ook eens te gaan proberen.
Door Too
#1756364
Hi welkom !

De visboer heeft vaak zalm karkassen, daar zijn de filets van afgesneden -is dus vleesbot, mijn dames vinden t iig heerlijk- van mede BP-ers hoor ik ook over zalmbuiken [geen idee of dat alleen vet of ook goed vlezig is]
Albert Heijn bv heeft in de vries voordelige zalmfilets.

Mochten de katten wat avontuurlijker zijn ;) dan kan je ook een sardientje [in z'n geheel], panharinkje of een klein horsmakreeltje proberen
Door frankp
#1756494
Dan gaan we zaterdag ook maar even langs de visboer op de markt!
Bedankt voor de reacties, ik zal nog wel even laten weten hoe het gaat met de nieuwe hapjes  ;)
Door *Flip*
#1756723
Sommige katten knagen liever, op een bot of aan een lapvlees, dan dat zij KVV op likken. Toen ik begon met rauw voeren vond de kat KVV maar zozo, in tegen stelling tot lappen vlees, karkassen ed. Knagen is veel fijner :biggrin2:
Super voor de kat, iets minder voor de baas als je nog maar net begint met Barfen en bang bent iets verkeerd te doen.
Succes!
Door Mevroi Kruim
#1756814
Mijn twee jonge katten met tanden en kiezen krijgen zalmstaart, dus graat zonder filets maar wel met nog eea aan spiervlees eraan, en zalmmoten uit de diepvries. Kruimel zonder tanden krijgt gemalen zalm of kleine stukjes diepvriesmoot.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1757281
sien is een luxedier, net als de mama, dus krijgt ze alleen nog maar zalmfilets van de AH.
Door frankp
#1757870
We gaan de verschillende vlees- en vissoorten maar eens uitproberen de komende tijd.
Kan misschien nog meedoen met een bestelling bij Lupa.

Ik ga in ieder geval vanavond wat Haaks Barf en 1dagskuikens halen om te proberen.
Misschien bij de supermarkt ook een lapje paarden- en/of lamsvlees mee om de smaak uit te proberen.

Wat we als baasjes al niet over hebben voor onze beessies  :biggrin2:
Door Rianne145
#1757986
Ik heb in het begin ook vanalles gerobeert, bij de visboer vanalles halen etc, zo kom je er vanzelf achter wat ze kunnen waarderen
Ik geef hoofdzakelijk kvv van minimaal 3 merken en een smaak of 8. Daarnaast krijgen ze kwartel (ex-layer) met veren dus helemaal compleet. Ik probeer altijd zo veel mogelijk diersoorten te krijgen, kvv is hoofdzakelijk kip en rund. Vanavond staat er voor het eerst patrijs op het menu, ik ben benieuw wat ze daar van vinden.
Succes!
Door frankp
#1761761
Even een update(tje):

Heb vrijdag Haaks-Barf in de smaken kip en zalm gehaald. De zalm ging er redelijk in. De kip vanmorgen gegeven en daar werd ook aardig van gegeten. Dus dat zijn al weer wat smaken die ik aan het lijstje toe kan voegen.

Heb vrijdag ook meteen een zak met kuikens gehaald en deze zaterdag voor het eerst gegeven, resultaat:
"Dat vreet je maar mooi zelf op"  >:(

In eerste instantie heel gegeven, keertje snuffelen en met vragende ogen omkijken "wat moet ik hier mee?". Daarna het kuiken doormidden gesneden en weer neergezet. Wederom geen succes.
Vandaag of morgen maar weer eens proberen en anders proberen we het een keer (kort) gekookt.
Door Rianne145
#1761790
Haha, kuikens is altijd een aparte uitdaging, snuffel hier maar eens rond, er staan verschillende kuiken verhalen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1762031
poet is de ouwe poes van moeders. alles wat ik haar aan barf voorgeschoteld heb, heeft ze gegeten (vleesbot wel tot moes gemept). behalve kuikentjes, die moest ze echt niet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door