Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1753816
ik heb gister voor het eerst de hond van mijn ouders (die momenteel bij mij logeert) BARF gegeven. kippenek, kangoeroe en orgaantjes van konijn (geloof ik...)

de kippennek had ik al in stukjes geknipt omdat ie dat vorige keer ook al niet wilde eten toen het nog heel was (toen het in stukken was at ie het wel, maar heel sloom en alleen maar met héél veel aanmoediging). ik had van de rest wat grovere stukken gemaakt, stukken die makkelijk gegeten zouden kunnen worden maar waar ie wel wat moeite voor zou moeten doen. nou, denk maar niet dat meneer het eet hoor.

gisteravond heb ik het voor het eerst aangeboden, toen at ie helemaal niks. vanmorgen nog een keer, wat kleinere stukken gemaakt (ik denk iets van 4x4 cm, echt niet te groot dus). hij pakte wel wat stukken uit zijn bak, maar nam het dan alleen maar in zijn bek en legde het ergens anders neer. en likte er een paar keer overheen. meer niet. hooguit 1x kauwen en het dan al weer opgeven. net weer geprobeerd, zelfde liedje. heet water eroverheen voor de geur, het water likte ie op (dus hij lust het wel) en hij probeerde nu wel echt te kauwen, maar liet het elke keer na een paar pogingen weer liggen. ik krijg een beetje het 'wat de boer niet kent vreet ie niet'-gevoel, want hij at de kippenek-stukjes er nu als eerste uit. ik denk omdat ie die al kende van de vorige keer. ik heb toen de rest van het vlees, onder het roepen van zeer enthousiaste kreten om hem enthousiast te maken voor zijn voer, in nog kleinere stukken gesneden. iets van 2x2 cm ofzo. toen at ie het dus wel... tenminste, ongeveer de helft. toen had ie geen zin meer. de organen (volgens mij niertjes? ovale bolletjes die voelen alsof ze gevuld zijn met vloeistof..) liet ie liggen, denk dat ie die niet lust, daar at ie echt omheen.

zit ie mij nou in de maling te nemen en wil ie z'n vlees gewoon persé in KVV-stijl? of kan ie het echt niet weg krijgen, omdat ie de structuur van een stuk vlees niet gewend is?

ik heb ook nog struisvogel en hert in de vriezer. zal ik het daar morgen mee proberen, of zal ik hem morgen een dagje kvv gunnen?
#1753825
Hallo Linda,

Hier hetzelfde liedje. Jasmin is nu 3 weken aan het barfen en ik heb elk nieuw stukje vlees een paar keer in hele kleine stukjes met de hand moeten voeren.

Nu is ze zover, dat ze na de eerste stukjes uit de hand verder zelf eet. Hoera!!  :)

Wat ik je zou willen adviseren: geef in het begin niet te veel soorten door elkaar. Laat hem eerst goed aan de smaak wennen, voordat je iets nieuws aanbiedt. Zo te horen aan je verhaal pikt hij het dan snel op.
#1753841
Ok, misschien is de hond dan toch niet zo dom als ik dacht, maar moet ie het gewoon nog leren, haha.
Overigens gaat ie niet volledig op barf hoor. Heb wat barf-spul overgekocht van iemand op het forum hier, om gewoon eens wat uit te kunnen proberen nou ie deze week bij mij logeert. Zodra ie weer bij mijn ouders thuis is krijgt ie gewoon weer z'n vertrouwde kvv. (als ik hem toch nog enthousiast weet te maken dan krijgt ie in het weekend misschien wel barf, mits ik mijn moeder ook zo ver krijg, haha)
#1753847
is de hond wel helemaal gewend bij jou, want een veranderende omgeving kan ook meespelen....

en wees even eerlijk ;): heeft ie genoeg honger of wel een klein laagje reserves?

en hier krijg ik ook geen nijnen- niertjes erin: denk dat je daarin ook even moet bekijken dat je dan een heel nieuw iets en orgaan wil geven: veel honden vinden orgaan al niet lekker. En Kangaroe is ook een apartere smaak denk ik;

rusitg aan opbouwen met simpele smaken denk ik; en tja als ie thuis toch weer gewoon aan de kvv gaat....niet te moeilijk maken voor jezelf,
#1753872
ja hij is helemaal gewend bij mij hoor, hij logeert hier regelmatig en hij kent mij heel erg goed. dus daar zal het niet aan liggen.
ok, misschien heb ik verkeerde smaken gekozen dan? zou struis, hert of wild (die is wel gemalen geloof ik) er beter in gaan?

en nee, ik maak het niet te moeilijk voor mezelf hoor, vind het best leuk om wat te experimenteren. had alleen verwacht dat de hond wel iets enthousiaster zou zijn, haha.

honger, tja lijkt me wel, want hij had sinds gisterochtend al niet meer gegeten... en hij is gewend om elke dag 2x te eten dus lijkt me dan wel dat ie trek zou hebben??
#1754368
[quote="Linda_Bonbon"]
Dan heb ik een probleem, want heb enkel nog wild, struis en hert...
En kippenekken en konijnenrug (maar dat gaat ie zowiezo niet eten, hij vind die kippenek al een hele uitdaging)
[/quote]

even langs de supermarkt voor wat rundvlees ? Desnoods rundergehakt ??
#1755327
Nou, hoe kleiner de stukjes, hoe makkelijker het in een keer ingeslikt wordt, kauwen doen ze zo min mogelijk.

Je kan makkelijk gewoon in zijn bek kijken of alle kiezen er een beetje heel uitzien, links en rechts vergelijken, en of het tandvlees netjes roze is overal. Als je hond het niet toelaat om zijn bek open te trekken, kan je het met een tennisbal of zo proberen. Met een bal in zijn bek tussen zijn voortanden die je vast houdt, kan je met je andere hand zijn lip optillen en kijken. Ik leg mijn hond gewoon op zijn rug en pak zijn bek, dan blijft hij liggen, maar soms moet je er een spelletje van maken.
Om hier nou voor naar de dierenarts te gaan lijkt me ook weer overdreven.
Als je hem een gedroogd pensstaafje geeft, dat is wat harder en moet hij echt kauwen, hoe gaat dat?

Maar het kan natuurlijk ook gewoon gemiep zijn, misschien weet hij gewoon niet waar die kiezen voor zijn omdat hij ze nog nooit heeft hoeven te gebruiken. Uiteindelijk valt het kwartje wel hoor. Steeds grotere stukjes geven, in het begin beetje mengen met kvv. Maar als hij er maar een weekje is wordt het lastig.
#1755350
ik heb toevallig gister best wel hardere pensstaven voor hem gekocht en die eet ie prima. moet ie inderdaad behoorlijk op kauwen en dat gaat gewoon goed, dus ik neem aan dat dat het probleem niet is. maar zal voor de zekerheid vanavond eens proberen zijn kiesjes te bekijken.

toen ik het barf spul mengde met kvv at ie het helemaal niet. at ie mooi de kvv er tussen uit en ging ie me daarna stom aan staan kijken. dat werkt dus niet, haha.

ik ga me er verder niet te druk om maken. geef hem vanavond gewoon nog een keer lekker wat vlees (struis of hert denk ik, want wild schijnt dus een aparte smaak te hebben), en eet ie dat niet dan heeft ie pech, krijgt ie morgen pas weer eten. en eet ie het dan morgenochtend nóg niet, dan ga ik toch maar weer gewoon de kvv geven. vrijdag gaat ie al weer weg, dus ik ga er geen strijd van maken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door