Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Petra*S
#1753236
Hoi allemaal,

hier een barfer, welke meer leest dan schrijft, maar wil toch graag jullie mening weten over het volgende menu.
Ik heb een boxer, 9 mnd oud, als pup afgespeend op barf. Wij zijn hier mee doorgegaan na veel hier gelezen te hebben en met uitleg van de fokker en met gebruik van de Barf rekenhulp. Nu is het zo, dat de ontlasting niet altijd even mooi gaaf is. De ene dag lekkere keutels de andere dag keutel met dun (papperig). Het viel ons op dat dit na eend kwam, hier gekeken en eend kon, want is vrij vet. (en meneer was hier ookniet zo dol op, dus dat scheelt). Maar toch, hij heeft nergens last van, ziet er goed uit, mooi slank, eet goed, alleen die ontlasting... als hij lekker keutelt denk ik ja, dit moet het zijn, maar dan komt ie weer met zijn papperige goedje, en denk nee dit is het niet. Waar het in zit????? ik weet het niet. Dus was niet alleen de eend. Het kan ook zo zijn, 's ochtends super en 's avonds minder. Hij krijgt 2x op een dag eten.

De info als volgt:
leeftijd: 9 mnd
gewicht: 34,5 kg
percentage: 3%
Behoefte per week / per hond 7245 gram

Gebruikte percentages
Te geven BARF per week Per week per dag
Rauwe vleesbotten 50% 3623      517.5
Spiervlees                25% 1811      258.75
Orgaanvlees            15% 1087      155.25 Pens de helft, en van de helft die overblijft de overige 3 soorten orgaan
Groentemix                10% 725      103.5
Totaal                 100% 7245      1035

Vis heb ik deze week niet, maar volgende week weer en dan haal ik de groentemix naar 5% en vis naar 5%.
Menu voor deze week (maak elke week een ander, maar met deze ingredienten)
Opbouw: bot/spiervlees/orgaan/groente-fruitmix      
maandag kip500/rund 250/ pens250
dinsdag konijn500/paard 300/hart200/150
woensdag patrijs500/wild 300/lever 200/150
donderdag haas500/kalkoen300/pens150
vrijdag kip nek 600/hert250/ maag200/150
zaterdag kip/zalmmix600/rund150/pens 150/150
zondag konijn 500/paard 300/geen orgaan/150
Totaal 3700/1850/1150/750 7450

Waar enkelt kip staat, zijn gemalen karkassen, de rest wordt niet meer gemalen. En een paar keer in de week krijgt ie er een sardine bij. De Zalmmix geven we maar 200 gr per keer van, daar dat af en toe nog lekker terugkomt na zijn maaltijd.

De vraag is.... goed menu of tips om het aan te passen... brandt maar los.

Alvast bedankt
groetjes Petra
Door TMG1961
#1753249
Ik zou persoonlijk 1 dag in de week 550 gram pens geven ipv verdelen over 3 dagen, 's ochtends bot en dan 's middags alleen pens. Zie dat je 200 gram lever geeft maar kan nergens nier terug vinden. Zou zelf lever en nier geven en dan 145 gram per week van beide, dan zit je op 2% van de totale week hoeveelheid wat ie aan lever en nier krijgt. De rest (255gram) is dan hart/maag/long enz.
Gebruikersavatar
Door Petra*S
#1753256
Oke, dank je, ga ik even op me laten inwerken.... (blijft ingewikkeld vind ik)
Nier heb ik normaal gesproken ook, maar we hadden maag besteld om uit te proberen. Aan orgaan hebben wij normaal gesproken dus, pens/lever/nier/hart. Nu dus een x maag, en hebben ooknog wat long liggen (wil ik gaan drogen als mijn machientje er is)

Maar ga dit zeker even opnemen... Dank je.
Door **Jolanda**
#1753527
Ik mis nieren in je menu ;) Maar dat komt er weer aan lees ik.

Long bevat erg weinig voedingswaarde en kun je prima gedroogd gebruiken als beloning. Magen (kipkalkoen e.d.) bevat ook niet zoveel voedingswaarde, dus dan kun je beter wat meer hart geven ;)

Verder heb ik het niet nageteld. Je geeft op 1 dag zalm en pens, persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen want beide laxeren, dus heb je kans op diaree, maar dat moet je even proberen.

Je menu ziet er netjes uit. Veel afwisseling, mooi!
Gebruikersavatar
Door Petra*S
#1753611
dank je, voor ons is het nog steeds uitzoeken wat nu het beste bij elkaar te geven is (ja na al die maanden nog steeds). Maar het laxeer tipje gaan we noteren. Ik ben al blij dat ie alles eet wat we voorschotelen (ook de eend, maar die hebben we even geschrapt wat dus niet het resultaat had wat we wilden)

En ja de long is dus om te drogen als beloning.

Gelukkig bestaat er een rekenhulp hoor... vriendlief is wat makkelijker die zou het anders doen. Niet elke dag compleet, maar gewoon er voor zorgen dat alles binnen de 2 weken voorbij is gekomen. Maar ja aangezien ik degene ben die eten geeft, dna maar op mijn manier. elke dag compleet. Maar zie al dat ik de pens beter in een keer kan geven, dus ja ooit komt het goed hoor, blijf hier lezen en lezen en lezen... (en leren natuulrijk :))
Gebruikersavatar
Door Petra*S
#1753637
wat heb je er aan veranderd dan? of wat heb je er in staan?

Ben wel benieuwd, aangezien het hele bArf gebeuren nieuw voor me was/is vond ik de rekenhulp al erg makkelijk. Vind het allen lastig de juiste percentages te nemen. Je leest dat er toch wel diverse verschillende gebruikt worden voor bot/spier/orgaan/groente/vis.
Door TMG1961
#1753699
[quote="Petra*S"]
wat heb je er aan veranderd dan? of wat heb je er in staan?

Ben wel benieuwd, aangezien het hele bArf gebeuren nieuw voor me was/is vond ik de rekenhulp al erg makkelijk. Vind het allen lastig de juiste percentages te nemen. Je leest dat er toch wel diverse verschillende gebruikt worden voor bot/spier/orgaan/groente/vis.
[/quote]

Ik heb een tabblad waar de vis als onderdeel meegerekend wordt, een tabblad waar de vis apart gezien wordt (complete vis). Verder wordt alles uitgerekend voor me per dag, op een ander tabblad wordt uitgerekend hoeveel ik per week/maand/kwartaal moet hebben van alles.

Ik hoef alleen de procenten in te geven en zie dan gelijk hoeveel ik moet voeren. Daarnaast kan ik aangeven hoeveel ik ga voeren en dat wordt overgenomen in het uiteindelijke menu, hoef alleen maar de vlees en botsoorten in te vullen.

Werkt voor mij uitstekend. Voor anderen misschien weer niet. Kan je wel een kopietje sturen als je wilt
Door **Jolanda**
#1753814
[quote="Petra*S"]
dank je, voor ons is het nog steeds uitzoeken wat nu het beste bij elkaar te geven is (ja na al die maanden nog steeds). Maar het laxeer tipje gaan we noteren. Ik ben al blij dat ie alles eet wat we voorschotelen (ook de eend, maar die hebben we even geschrapt wat dus niet het resultaat had wat we wilden)

En ja de long is dus om te drogen als beloning.

Gelukkig bestaat er een rekenhulp hoor... vriendlief is wat makkelijker die zou het anders doen. Niet elke dag compleet, maar gewoon er voor zorgen dat alles binnen de 2 weken voorbij is gekomen. Maar ja aangezien ik degene ben die eten geeft, dna maar op mijn manier. elke dag compleet. Maar zie al dat ik de pens beter in een keer kan geven, dus ja ooit komt het goed hoor, blijf hier lezen en lezen en lezen... (en leren natuulrijk :))
[/quote]

Je krijgt zoveel info voor je kiezen dat je al blij bent wanneer je de grote lijnen onthoud ;)
En natuurlijk ben je al blij dat je na al die tijd een menu in elkaar hebt weten te zetten :) (jeej weet nog hoe ik hier zat te puzzelen ::) Ik geloof dat ik er meer dan een uur over gedaan had...inmiddels schud ik een menu zo uit mijn mouw ;))

Of je iedere dag compleet wilt voeren of niet, dat is een keuze die je zelf moet maken. Veel mensen doen het niet, omdat het met portioneren makkelijker is ;) Dan hoef je namelijk niet zo veel af te wegen ;) Maar als je graag iedere dag compleet wilt voeren is daar niks mis mee ;) Misschien dat je straks je wel bedenkt en het toch anders aanpakt ;)
Gebruikersavatar
Door Petra*S
#1753859
Yep ontieglijk veel info krijg je, heb hier notities vol van gemaakt in het begin. Ben nu dus al vanaf dat meneer geboren is er mee bezig. Eerst al 2 maanden inlezen, bij de fokker geweest daar info meegekregen en uitleg enzo. Je hoofd tolt er van, en als je dan leest dat je gewoon "lekkere" ontlasting moet hebben en wij dus ook vaak papperige hebben, ga je toch twijfelen.

Qua elke dag compleet, heb er denk ik moeite mee als hij de ene dag wel lekker "veel" krijgt en de dag erop niet. Zoals een vastendag zal me moeilijk vallen heb ik dus ook nog niet gedaan hoor. Zover ben ik nog niet, nog even verder lezen. Maar de tijd zal het leren, we zijn nu zelf pas 7 maandjes bezig dus ga er vanuit dat ik nog wel een aantal jaren te gaan heb en je weet maar nooit. Ben al blij dat we niet meer malen om het zo maar te zeggen, maakt het ook allemaal weer een stuk makkelijker. Lijkt namelijk ook wel of meneer altijd honger heeft. We zijn nu ook net gezakt naar de 3%, en hij blijft mooi hangen rond die 34 kg. Niet te mager/niet te dik dus dat gaat wel goed. Heb van huis uit voorbeelden van hoe een boxer er niet uit moet zien dus dat houden we goed in de gaten  ;D

Laat ik het zo zeggen, ik heb nog steeds richtlijn nodig om wat in elkaar te draaien, maar ga me er zeker in verdiepen om het anders aan te pakken. (in ieder geval als hij volwassen is en op een constant niveau staat)
Door **Jolanda**
#1753902
Ik zal je een voorbeeld geven hoe ik het doe, dan kun je je misschien een betere voorstelling maken ;)

Als ik konijnenkoppen voer (waar dus weinig vlees op zit) geef ik er lever of pens bij, de koppen 'stoppen' omdat er weinig vlees op zit en de lever of pens laxeerd waardoor ik dat dus compenseer en de honden mooie ontlasting krijgen.
Bij kipkarkas, parelhoenkarkas geef ik gewoon vlees (of hart/nieren) want daarvan zijn de verhoudingen oke, en dus goede ontlasting.
Bij vleesbotten waar iets minder vlees op zit dan op kipkarkas maar wel meer dan op koppen geef ik runderstrot want dat laxeerd hier ook een beetje en dan compenseer ik dat dus ook weer ;)
Bij bijvoorbeeld eend, geef ik geen orgaan, want eend is wat vetter (en werkt dus een beetje laxerend), dus daar krijgen ze bijv hertenvlees bij, dat is mager vlees.

Verder heb ik ongeveer even grote porties vlees en orgaan (+/- 1kg, meestal wat meer) dan krijgen ze 4dagen vleesbot+spiervlees en 3dagen vleesbot met orgaan. Omdat die porties even groot zijn kan het wel eens voorkomen dat ze meer % spiervlees op een dag krijgen als ze goed bevleesde vleesbotten krijgen en wat minder % spiervlees als ze wat kalere botten krijgen, maar samen is dat dan toch goed. Die 2 dingen geef ik achter elkaar, dan hebben ze dus op 2dagen tijd de goede verhouding gekregen ;)

Het is en lijkt heel veel wat je moet weten, maar als je straks eenmaal bezig bent gaat het na een paar maanden vanzelf ;) Dan denk je niet meer bewust na van wat wel en niet te combineren. Je leerd ook in de loop van de tijd dat jouw hond bijv 3 kipkarkassen in zijn maaltijd moet hebben, want na 5x wegen weet je wel dat 3kipkarkassen het goede gewicht samen hebben, dan weeg je de komende 100porties echt niet nog na ;) En dat leer je ook met parelhoenkarkas, eendenruggen, konijnenkoppen/schouders ect ect.
Gebruikersavatar
Door Petra*S
#1753922
klinkt logisch en wat relaxter volgens mij...
En inderdaad, die gewichten wen je gauw aan....maar nu inderdaad nog het combineren.

In ieder geval bedankt voor je uitleg, staat heir genoteerd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door