Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sandra1
#175302
Mijn vriendin heft een witte herder en deze heeft last van groeipijnen. Zodanin=g dat ze er mank van loopt en nu zelft piept als ze moet lopen. Wie weet wat hier aan te doen is. De da zegt dat het vanzelf wer overgaat en er niets aan te doen is.

Sandra
Door Lizzy
#175306
Goede voeding is het allerbelangrijkste! En ik weet niet wat ze voert, maar het beste voert ze een verse/rauwe voeding, al dan niet kant-en-klaar, waarbij gebruik is gemaakt van de enige echte goede calcium-bron: rauwe botten!

Daarnaast moet ze de hond veel rust geven.

Volgens mij zou je hierbij ook goed salisprin kunnen geven (natuurlijke pijnstillers).

Groeit de hond ook echt te hard? Want eventueel is een passend homeopathisch middel ook zeer goed bij een te snelle groei!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 27 sep 2004, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#175307
o ja dan hoop ik dat er iemand anders nog iets weet.. ik weet alleen als grotere rassen puppybrokken krijgen dat ze dan veel last van groeipijn kunnen hebben, als het goed is heb ik zelf een topic hierover geopend ik ga ff snuffelen voor je!!
Door gonny
#175308
Groeipijnen



Regelmatig worden wij geconfronteerd met jonge honden die mank lopen. Aangezien het opgroeiende honden betreft worden deze kreupele honden al vaak bestempeld als dieren die last van "groeipijnen" hebben. Slechts een enkeling heeft last van groeipijnen zoals wij die als dierenarts kennen.

Wat verstaan wij onder groeipijnen of enostosis/panosteïtis??

De ware groeipijnen die met name bij grote hondenrassen voorkomen worden veroorzaakt door ontstekingen in het bot. Het betreft meestal grote hondenrassen tussen de 5 en 12 maanden oud. Duitse Herders worden het meest getroffen door deze ziekte en in 75% van de gevallen betreft het mannelijke dieren.

Naast Duitse herders zijn ook de andere herderachtigen (witte herder/Belgische Herder), Doggen, Retrievers en ander grote honden gepredisponeerd (=voorbestemd) om groeipijnen te krijgen. Vreemd genoeg zien we het bij de Berner Sennenhond erg weinig. (Alhoewel hier wel vaak de diagnose groeipijnen op wordt "geplakt").

De ontsteking die zich in het merg van het bot afspeelt zorgt ervoor dat het beenvlies aan de buitenkant van het bot onder druk komt te staan. Dit geeft geweldige pijnen in de botten waar dit optreedt. Het gevolg hiervan is dat deze honden daadwerkelijk kreupel lopen. Ze krijgen bij elke stap, bij wijze van spreken, een schop voor hun schenen. Tijdens de ziekte kan de acute pijnlijke fase van één tot drie weken variëren en na een aantal weken kan hetzelfde proces in een andere poot optreden. Deze wisselende kreupelheid kan erg frustrerend zijn voor zowel eigenaar als dierenarts.

De waarschijnlijkheids diagnose wordt gesteld door druk uit te oefenen op de aangetaste plekken en hierdoor pijn op te wekken. De echte diagnose moet echter altijd door middel van een röntgenfoto worden bevestigd. Er zijn immers nog tal van redenen waarom een jonge hond kreupel kan worden.

Als de diagnose eenmaal gesteld is zal deze behandeld moeten worden. Allereerst zal de voeding moeten worden aangepast. Te hoge concentraties calcium in het voer zullen moeten worden voorkomen, daar deze vaak de aanleiding zijn voor groeipijnen. De meeste pupvoeders bevatten dan ook te veel calcium.


Verder kan een ondersteunende therapie met pijnstillers en ontstekingsremmers nodig zijn in ernstige gevallen.

Er wordt tegen eigenaren van een jonge hond al gauw verteld dat hun hond last heeft van groeipijnen en dat ze het maar even rustig aan moeten doen. Deze "deskundigen" zitten er helaas maar al te vaak naast. Zolang de echte diagnose niet d.m.v. een röntgenfoto is bevestigd blijft altijd het risico bestaan dat er een andere oorzaak aan ten grondslag ligt.
Laat u niet te veel leiden door mensen op verenigingen of haar deskundigen met jarenlange ervaring. Een groeipijn moet echt worden uitgezocht.

Naast de reguliere behandeling die vaak uit pijnstilling bestaat is er ook de mogelijkheid om met homeopathische middelen de ziekte onder controle te krijgen. Deze dienen echter wel door een homeopathisch werkende dierenarts te worden voorgeschreven. Het voordeel hiervan is dat er weinig tot geen chemische middelen worden gebruikt, de klacht bij de oorzaak wordt aangepakt en niet zoals bij de reguliere behandeling alleen een symptoombestrijding plaats vindt. Daarnaast treden weinig tot geen recidieven op bij homeopathische behandeling, terwijl je er bij een reguliere behandeling op moet rekenen dat de hond regelmatig terug valt, soms zelfs tot een leeftijd van wel 2,5 jaar.






van Ordell.....ff gekopieerd en geplakt....
Laatst gewijzigd door gonny op ma 27 sep 2004, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sandra1
#175310
Ik zal dit aan haar doorgeven. Er zijn trouwens rontgenfotos gemaakt dus de diagnose is ongetwijvelt juist.

Zit in energique eigelijk bot?

Sandra
Door sandra1
#175312
Lizzy schreef: Glucosamine en Chondroitine schijnt ook te helpen bij groeipijn.
Dat dacht ik ook, maar zij dacht dat het alleen bij hd hielp. Zal ook dit laten lezen.

Sandra
Door Lizzy
#175314
sandra1 schreef: Ik zal dit aan haar doorgeven. Er zijn trouwens rontgenfotos gemaakt dus de diagnose is ongetwijvelt juist.

Zit in energique eigelijk bot?

Sandra
Nou..... bij de hond van mijn buren is ook een rontgenfoto gemaakt en wel in Utrecht en de diagnose was groeipijn en ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar ernstig aan twijfel. Overigens loopt een hond moet groeipijn vaak met verschillende poten mank.

Volgens mij zit er gemalen bot in Energique maar ik weet niet of ze daarnaast ook nog een calcium supplement gebruiken.
Door Lizzy
#175319
Er zit overigens 0,66% calcium (en 0,48% fosfor) in Energique.

In Duck en Carnibest zit 0,47% en 0.48% calcium. Misschien kan ze (tijdelijk) ook een merk voeren waar minder calcium in zit.
Door sandra1
#175321
Lizzy schreef:

Nou..... bij de hond van mijn buren is ook een rontgenfoto gemaakt en wel in Utrecht en de diagnose was groeipijn en ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar ernstig aan twijfel. Overigens loopt een hond moet groeipijn vaak met verschillende poten mank.

Volgens mij zit er gemalen bot in Energique maar ik weet niet of ze daarnaast ook nog een calcium supplement gebruiken.
Hond heeft inderdaad last van meerder poten. Ze is nu hier en ligt de hele te draaien en kan geen lekkere ligpositie vinden. Zelfs niet op zachte kussens. De poot waar ze het meest last van heeft houodt ze steeds omhoog. Ziet er duidelijk uit alsof ze erg veel pijn eraan heeft.

De hond staat nog niet zo lang volledig op de energique. Tot voor kort kreeg ze royal canin brokken naast de energique (was toen nog de pup versie).

Sandra
Door Peet
#175323
Het arme dier....toch vreemd dat ze groeipijnen krijgt van Energique, meestal is dat voorbehouden aan brokken-honden.

Maar het zou heel goed kunnen dat het nu snel minder wordt hoor, als ze nog maar kort op kvv staat. Volhouden, en anders een andere kvv proberen.
Laatst gewijzigd door Peet op ma 27 sep 2004, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~anna~
#175326
sandra1 schreef:

Hond heeft inderdaad last van meerder poten. Ze is nu hier en ligt de hele te draaien en kan geen lekkere ligpositie vinden. Zelfs niet op zachte kussens. De poot waar ze het meest last van heeft houodt ze steeds omhoog. Ziet er duidelijk uit alsof ze erg veel pijn eraan heeft.

De hond staat nog niet zo lang volledig op de energique. Tot voor kort kreeg ze royal canin brokken naast de energique (was toen nog de pup versie).

Sandra
Dat ene pootje waar ze zoveel last van heeft klinkt meer als een blessure uitgegleden op b.v. gladde vloer.
Hoe zwaar was de hond bij geboorte en hoe oud is ze nu en hoeveel weegt ze nu???
Door sandra1
#175331
Dat dacht haar baasje eerst ook, maar na een week rust en alleen aan de riem uitlaten nog geen verbetering. Daarom is ze naar de da gegaan. De hond heeft regelmatig last van kreupel lopen. Dit is telkens een ander been.

Ik weet niet precies hoe oud ze is. De hond is ook zeker niet dik. Op de familiedag een paar weken geleden was ze volgens de fokker zeker niet te groot. Ik weet dit verder niet, maar de baas komt haar straks weer halen, dan zal ik het haar vragen.

Sandra
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door