Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Tiesto en Zack
#1751421
ik kreeg weer een kaart van de da voor de jaarlijkse cocktailenting..ze enten met nobivac dus jaarlijks roept bij mij al een vraagteken op...ze hebben 3 jaar geleden alles gehad , 2 jaar geleden alleen weil en kennelhoest en vorig jaar weer alles. Dus wat t meeste betreft zijn nog voor 2 jaar klaar. Aangezien ze regelmatig zwemmen zit ik toch wel aan weil/lepto te denken..maar kennelhoest? Ze komen niet op pensions of hondenscholen, gaan wel naar een uitlaatveld in de buurt waar vaker honden zijn..maar paar jaar geleden waren ze beiden geent en hadden ze alsnog kennelhoest, toen heeft de da alsnog een spuit gegeven en klaar..dus denk alleen weil te doen..wat vinden jullie?
Las trouwens ook dat honden met een auto-immuunziekte beter helemaal niet geent kunnen worden? Tiesto heeft namelijk nasale hyperkeratose, een auto immuunziekte. En bij Zack is een raar bultje ontstaan sinds zijn enting in zijn bil...tenminste ik heb t vermoeden dat dit daar van is gekomen..
#1751620
als je hond veel zwemt in vuile bagger sloten zou ik alleen weil enten
kennelhoest daar zijn 20 verschillende soorten van
en ze worden maar tegen 1 ingeent
verder niet meer enten
ik doe het al jaaaaaaaaaaren niet meer
1 hond wordt 12 jaar
heb ik 6 jaar geleden voor het laatst laten enten
in augustus heb ik bij tannetje laten titteren en hij is nog goed beschermd
dus zakken vullen van de da doe ik niet aan mee
Door Lizzy
#1752159
Tiesto en Zack schreef: ik kreeg weer een kaart van de da voor de jaarlijkse cocktailenting..ze enten met nobivac dus jaarlijks roept bij mij al een vraagteken op...ze hebben 3 jaar geleden alles gehad , 2 jaar geleden alleen weil en kennelhoest en vorig jaar weer alles. Dus wat t meeste betreft zijn nog voor 2 jaar klaar. Aangezien ze regelmatig zwemmen zit ik toch wel aan weil/lepto te denken..maar kennelhoest? Ze komen niet op pensions of hondenscholen, gaan wel naar een uitlaatveld in de buurt waar vaker honden zijn..maar paar jaar geleden waren ze beiden geent en hadden ze alsnog kennelhoest, toen heeft de da alsnog een spuit gegeven en klaar..dus denk alleen weil te doen..wat vinden jullie?
Las trouwens ook dat honden met een auto-immuunziekte beter helemaal niet geent kunnen worden? Tiesto heeft namelijk nasale hyperkeratose, een auto immuunziekte. En bij Zack is een raar bultje ontstaan sinds zijn enting in zijn bil...tenminste ik heb t vermoeden dat dit daar van is gekomen..
Kennelhoest "moet" jaarlijks. Maar ik zou beslist niet voor kennehoest vaccineren. Ik vind het persoonlijk een onzinnige enting. Kennelhoest is niet dodelijk en het vaccin is belastend. En mijn honden hadden vroeger jaarlijks kennelhoest. Vlak na hun vaccinatie.... Niet meer laten vaccineren: nooit meer kennelhoest gehad. En wat ook zo 'grappig' was, zodra ik mijn honden had laten vaccineren, had de hele groep van de uitlaatservice daarna ook een lichte vorm van kennelhoest.

Alleen gezonde honden mogen gevaccineerd worden. Ik vind een hond met een auto immuunziekte niet gezond en ik zou persoonlijk een hond met een auto immuunziekte absoluut nooit meer laten vaccineren. Ook niet tegen Lepto. Ik nam dat risico. Want de kans dat er na het vaccineren iets hopeloos mis gaat, is groter dan de kans dat je hond dood gaat aan een Lepto besmetting. Maar, dit is mijn persoonlijke mening!! Jij moet zelf kiezen, lezen en nadenken. Maar goed, houd wel voor ogen dat in de bijsluiter van de vaccins staat dat alleen gezonde honden gevaccineerd mogen worden! Overleg desnoods met een holistisch DA.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1752164
Lizzy schreef: Kennelhoest "moet" jaarlijks. Maar ik zou beslist niet voor kennehoest vaccineren. Ik vind het persoonlijk een onzinnige enting. Kennelhoest is niet dodelijk en het vaccin is belastend. En mijn honden hadden vroeger jaarlijks kennelhoest. Vlak na hun vaccinatie.... Niet meer laten vaccineren: nooit meer kennelhoest gehad. En wat ook zo 'grappig' was, zodra ik mijn honden had laten vaccineren, had de hele groep van de uitlaatservice daarna ook een lichte vorm van kennelhoest.
Ja die bordetella uit het vaccin is niet onschuldig, mensen kunnen zelfs kinkhoestachtige verschijnselen krijgen als die enting meteen na het inbrengen in het gezicht wordt geproest.
Door Beppie1
#1752166
Mijn honden gaan binnenkort naar een pension.... dus ik moest nog gaan enten(was toch al weer nodig...) zegt de dame van het pension:

Als u uw honden nog moet laten enten, kennelhoest is voor ons niet nodig... ??? :o OHHH wat fijn!!!
Ja wij hebben ontdekt dat de honden in pension altijd kennelhoest hadden, terwijl onze eigen roedel, en de honden die niet geent waren nergens last van hebben... dus vooral niet doen wat ons betreft....

(ik hoef niet uit te leggen dat na het horen dat ze pro-vers waren, en deze berichten ik nog geruster werd er mijn meiden te brengen!!!!)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1752198
Belangrijkste is op je eigen gevoel af te gaan, veel lezen en zo je beslissing maken.

Kennelhoest zou ik ook niet meer laten enten, daar worden ze hoogstens een paar daagjes wat grieperig van.
En ook ik merkte dat toen ik ze vroeger daar wel tegen inente ze vaker kennelhoest hadden dan nu.
Afgelopen maand heeft 1 van de honden even een paar dagen raar gehoest, maar daarna was het ook over en de andere honden hadden nergens last van.

Lepto is wel een wat ernstigere ziekte, maar ook die enting is niet zonder gevaar.
De pup hier heb ik wel nog laten enten omdat ze toch gewoon wat minder weerstand hebben dan een volwassen hond.
De volwassen honden zijn nu al even niet ge-ent daartegen en ik moet zeggen het bevalt me wel.
In het begin maakte ik me nog wel wat zorgen, want het is even wennen, maar ik wordt er steeds geruster en ik heb nou ook weer niet van die mega-waterratten.
#1752238
Ik had net de DA aan de telefoon om te zeggen dat Tiesto na de toestand van vrijdagnacht ( zie mijn andere topic) weer ok is. Met haar nog even over de enting ook gehad, dat ik sowieso de grote coctail niet ging doen omdat ze die vorig jaar nog gehad hadden. Gaf zij dus wel aan dat ze juist bij Tiesto ivm zijn weerstand toch echt weil en kennelhoest zou doen...allemaal zo dubbel..moet er nog maar even over slapen! Onze hond vroeger heeft alleen de puppie entingen gehad en daarna nooit weer en 14 geworden en verder altijd gezond geweest. Ze gaan hier in een soort van uitgegraven kikkerpoel zwemmen, maar nooit in de zomer ivm blauwalg. Nu de laatste tijd veel water gevallen dus dan kan t wel weer..maar of hier nu ratten zitten..lijkt me niet maar ja.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1752327
Ik zou zeker na wat er net gebeurt is met Tiesto even wachten met enten totdat zijn weerstand helemaal ok is.
Want nu entstoffen in een hond spuiten die net ziek geweest lijkt me nooit goed, dat zou een da ook moeten weten.
Er staat op de site van novibac niet voor niets dat je alleen gezonde honden mag enten.
Dat geeft jezelf ook gelijk wat meer tijd om er over na te denken of je wil gaan enten en zoja wat  ;)
Door Truus
#1752342
Veel dierenartsen weten niets over het waarom niet vaccineren en de gevolgen als je dit wel laat doen. Voor hen is het een vanzelfsprekende zaak dus jij zelf moet die beslissing nemen en flink eigenwijs zijn.
In ieder geval nooit zieke honden.
Ik zeg altijd tegen ze...Wij worden toch ook niet meer gevaccineerd voor DKTP . Daar weten ze dan niks op te zeggen :biggrin2:
#1752413
Truus schreef: Veel dierenartsen weten niets over het waarom niet vaccineren en de gevolgen als je dit wel laat doen. Voor hen is het een vanzelfsprekende zaak dus jij zelf moet die beslissing nemen en flink eigenwijs zijn.
In ieder geval nooit zieke honden.
Ik zeg altijd tegen ze...Wij worden toch ook niet meer gevaccineerd voor DKTP . Daar weten ze dan niks op te zeggen :biggrin2:
Precies, dat werkte bij mijn dierenartsen ook heel goed. Gewoon vragen: en, zijn jouw kinderen dit jaar al tegen DKTP en BMR ingeent? En jij zelf? O nee, gut, waarom niet? Oh, werken die vaccins minstens 15 jaar tot levenslang? Goh ... ::) (veelbetekenende blik).
#1752420
Ha, das een goeie en eigenwijs zijn lukt bij mij meestal wel aardig ;) is idd wel raar dat ze niet aangaf toen ik zei om misschien dan volgende week met ze te komen dat ik beter even kon wachten..ze is op zich wel heel erg kundig..maar toen ik zei van die 3 jaar zei ze dat de meeste ziektes maar 2 jaar gedekt zijn..maar nobivac heeft t toch niet voor niets 3 jr vrijgegeven of ben ik nu gek??? Wacht sowieso dan nog een poosje, als ik t al ga doen.. en ze zeggen toch ook dat Weil meer in t voorjaar, zomer heerst uberhaupt?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1752432
Volgens mij worden de meeste weill besmettingen gemeld in het voorjaar en zomer.
Ook vaak van honden die wel ge-ent zijn, want de weill enting werkt niet een heel jaar.
Ik heb toen de zoekfunctie hier gebruikt om er meer over te vinden, vondt het erg leerzaam.
#1752442
Nobivac heeft idd echt niet voor niets de termijn op 3 jaar gezet. Reken maar dat ze daar niet blij mee waren, het scheelt ze inkomsten, maar ze konden er niet onderuit. Je kunt er dus echt zeker van zijn dat dat 'minimaal 3 jaar' betekent. Voor Weill en kennelhoest geldt dat niet, Weill is zelfs maar voor 9 maanden tegenwoordig. Maar dat zijn sowieso entingen die je met een hond met problemen beter achterwege kunt laten, zoals hier al geschreven werd.

Het argument: 'maar hij heeft problemen met de immuniteit dus je moet extra vaccineren' vind ik wel een aardige. Voor zover ik weet werkt het immuunsysteem van een hond met auto-immuunziektes juist veel te goed, het valt zelfs lichaamseigen cellen aan. Het lijkt me dus beslist geen reden om hem extra te gaan belasten met vaccins.
Als je wilt weten hoe het met de immuniteit tegen hodnenziekte, parvo en hepatitis gesteld is dan kun je laten titeren. Dan weet je ook echt hoe het zit.
Door Lizzy
#1752502
Tiesto en Zack schreef: Ik had net de DA aan de telefoon om te zeggen dat Tiesto na de toestand van vrijdagnacht ( zie mijn andere topic) weer ok is. Met haar nog even over de enting ook gehad, dat ik sowieso de grote coctail niet ging doen omdat ze die vorig jaar nog gehad hadden. Gaf zij dus wel aan dat ze juist bij Tiesto ivm zijn weerstand toch echt weil en kennelhoest zou doen...allemaal zo dubbel..moet er nog maar even over slapen! Onze hond vroeger heeft alleen de puppie entingen gehad en daarna nooit weer en 14 geworden en verder altijd gezond geweest. Ze gaan hier in een soort van uitgegraven kikkerpoel zwemmen, maar nooit in de zomer ivm blauwalg. Nu de laatste tijd veel water gevallen dus dan kan t wel weer..maar of hier nu ratten zitten..lijkt me niet maar ja.
Laat ze eens beginnen met het lezen van de bijsluiter.......
Door Suzanne
#1752664
Bizar.. een niet gezonde hond laten enten.... maar goed ;-(

Ik zou idd alleen Weil laten enten, maar dat is in het najaar nou niet meteen zinvol, dus, ik zou Weil uitstellen tot maart bijv. en dan voortaan de entingen op "maart" zetten. Of, 1 x per jaar in maart Weil en 1 x per drie jaar in het najaar de rest, dat is ook een optie; dan wordt Weil dus apart geent en krijg je minder in 1 x....

Suzanne
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door