Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door yvon49
#1752276
Goedemorgen allemaal,

Ben eindelijk ingelogd en kan dus mijn vraag gaan stellen. Ik ben na veel lezen overgeschakeld naar Barf, omdat mijn 9 jaar oude Jack Russel en te dik en te sloom was en het dieetvoer (varkens!) van de dierenarts niets deed.
Nu heb ik uren zitten inlezen maar ik ben toch nog een beetje onzeker over het menu. Misschien kunnen jullie eens meelezen en advies geven?


zondag m 80 gram kippennek
a 50 gram orgaan (pens, hart, kippenmaag, rundernier)



maandag o 80 gram kippennek
a 60 gram orgaan
a 60 gram groente wortel boontjes sla komkommer broccoli andijvie
bloemkool witlof, alles rauw gepureerd en 1 rauw ei
dinsdag a 80 kippennek
o 75 spiervlees (voorlopig klapstuk) maar kan van alles zijn, hert, kalf, paard etc.



woensdag o 80 gram kippennek
a 60 gram vis zalmkop, sardientje makreel


donderdag m 80 gram kippennek
o 60 gram groente en 1 rauw ei
a 75 gram spiervlees


vrijdag o 80 gram kippennek
a 60 gram orgaan


zaterdag m 80 gram kippennek
o 60 gram groente met schepje zalm of tonijn
a 75 gram spiervlees

Als ik de groentemix van Billinghurst zou maken zit daar ook vlees en orgaan en zelfs ei in. Moet dat weer worden afgetrokken van het totale geheel.
Verder durf ik nog niet meer te geven dan kippenekken, ze knauwt ze keurig op dus dat is geen probleem. Alleen ben ik een beetje huiverig voor ander bot, aangezien ze ooit een kalkoenbotje met vlees van me kreeg (lang geleden) en dat bot was zo scherp dat ik nu wat twijfel.

Op dit moment eet ze dus kip, pens, hart, vis, ei en spiervlees van het rund. Ik ga dat wel uitbreiden, maar doe het iedere keer bij beetjes. Komt ze dan in deze periode misschien tekort|?

Ik wacht op een tegenreactie,

Alvast bedankt,

Yvon.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1752312
door de groenten mix moet je geen andere dingen doen , doe je dit wel dan word alleen de houdbaarheid van de mix minder . ei of yoghurt/kwark ( of iets anders) achteraf toevoegen.
bij de mix maken een beetje in de gaten houden dat je groentes geeft die 50% onder de grond groeien , en 50% boven de grond .

een kalkoenbot kan heel hard zijn en scherpe splinters geven , hier geef ik ze niet ...
verder zou je naast de kippennekken al gemakkelijk karkas van kip , kwartel en parelhoen kunnen geven want die zijn niet veel harder .

verder zou ik eens meer variatie maken in het spiervlees ( aangezien je wat voorzichtiger bent met de botten)  paard , konijn/haas , lam/schaap enz...

succes ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1752315
Welkom hier!

Goed dat je aan het verdiepen bent op versvoer! Je opzet ziet er opzich al niet slecht uit.
Maar toch wel wat puntjes.
Ik kan me voorstellen dat je langzaamaan wat dingen wil toevoegen qua bot en ander vlees, maar je menu is nu niet compleet en dat lijkt me minder verstandig.
Kan me voorstellen dat je huiverig bent voor kalkoenbotten, want die voeren hier ook meer mensen niet, juist omdat die scherp kunnen zijn  ;)
Maar bv eendennekken, kippennekken, kwartel zijn prima beginnersbotten om mee te beginnen, desnoods sla je ze in het begin even met een hamer wat plat.
Zou je dus aanraden om iig 1 botsoort bij de kippennekken te gaan voeren.

Spiervlees zou ik al wat sneller gaan afwisselen, nu geef je qua diersoorten 2 soorten geeft en vis.
Het minimum om te voeren aan diersoorten is 5 diersoorten + vis.
Daarom zeg ik ook bovenstaande zodat je dan al 2 vleesbotsoorten hebt.
Als je dan ook nog 1 of 2 andere spiervleessoorten erbij voert ben je er al bijna.

In je orgaanmix mis ik lever, dat zou ik zeker wel toevoegen, is een echt essentieel orgaan en zonder dat orgaan lopen ze uiteindelijk tekorten op (geldt ook voor hart en nier)
Bv bij een islamitische slager kun je vaak makkelijk aan geit en lamproducten komen.
En bv bij de poelier aan eendennekken of kwartel
Dan is je menu qua basis goed.

De groentemix mag ook bestaan uit enkel groente, wat je dan later door het vlees mengt.
Of je voegt er bv wat pens aan toe, maar dat zou ik dan wel aftrekken van de totale hoeveelheid orgaan.
Door **Jolanda**
#1752316
Hmm, ik ga even stukjes tekst knippen en plakken ;)

zondag   m   80 gram kippennek        
  a   50 gram orgaan (pens, hart, kippenmaag, rundernier)
Dit moet goed gaan.

maandag   o   80 gram kippennek        
  a   60 gram orgaan        
  a   60 gram groente      wortel boontjes sla komkommer broccoli andijvie    
           bloemkool witlof, alles rauw gepureerd en 1 rauw ei  
Orgaan laxeerd, groenten laxeerd, ei laxeerd....vrees dus dat je hond de dag erna diaree zal hebben.
dinsdag   a   80 kippennek        
  o   75 spiervlees (voorlopig klapstuk)         maar kan van alles zijn, hert, kalf, paard etc.
Dit moet ook goed gaan.
woensdag   o   80 gram kippennek      
  a   60 gram vis      zalmkop, sardientje makreel
Zalmkop word gezien als vleesbot, dus als je kippennek en zalmkop geeft, geef je 2x vleesbot. Nou zal dit niet voor krijtontlasting zorgen want zalm is vettig, maar wel iets om rekening mee te houden.
Sardien en makreel zijn complete maaltijden omdat daar nog alles op en aan zit.
donderdag   m   80 gram kippennek      
  o   60 gram groente en 1 rauw ei      
  a   75 gram spiervlees      
Dit zal goed kunnen gaan.
vrijdag   o   80 gram kippennek      
  a   60 gram orgaan      
Dit zal ook vast goed gaan
zaterdag   m   80 gram kippennek      
  o   60 gram groente met schepje zalm of tonijn
  a   75 gram spiervlees
Groenten en vis laxeren he ;) als je dan nog extra spiervlees geeft verwacht ik wat slappere ontlasting.
Tonijn niet te veel geven, daar zit kwik in en daar mag de hond niet veel van hebben ;)

Verder moet je met de groenten opletten dat je ongeveer 50/50 hebt van groenten die boven de grond groeien en groenten die onder de grond groeien.
Groenten die boven de grond groeit laxeerd namelijk en groenten die onder de grond groeien stoppen, dus als je ongeveer 50/50 geeft is het goed. De groenten die je nu noemt zijn dat dus niet.

Kalkoen is ook wat hard en scherp. Je kunt best een kwartelkarkasje geven (is ook heel zacht) of een eendennek ter afwisseling ;)
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op ma 13 sep 2010, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door yvon49
#1752322
Hoi Laura,

Quini weegt nu nog 10 kilo maar moet naar 8. Dus ik heb 2% van 8 kilo berekend.
Ik ben ook van plan deze week nog naar de poelier op de markt te gaan  en dan konijn/haas te halen en eventueel kwartel en parelhoen karkas.
Van die mix boven en onder de grond wist ik al, maar staat nog niet op mijn originele lijstje. Blijf lezen namelijk en vind steeds meer.

Yvon
Door **Jolanda**
#1752324
Nou, je mag voor een kleine hond best wel 4% aanhouden, als het niet meer is ;)

Maar Laura bedoeld de percentages die je voerd, dus hoeveel % vleesbot, vlees, orgaan en groenten ;)
Door yvon49
#1752341
Als ik het goed lees gebruiken jullie niet de mix van Billinghurst maar maken een pure mix van groenten en voegen er dan pas ei of iets anders aan toe.
Verder zou ik dus vandaag geen groente mogen geven omdat ze orgaan gaat krijgen? May Linn doet het weer wel. Verwarring.
Makreel op woensdag, kan ik morgen even bij de visboer halen.
Lever wilde ik al gaan halen, maar moet dat runderlever zijn of kan het ook kip of anders zijn.
Ga ook nog even naar de groenteboer voor meer groenten uit beide groepen. PFFFFFFFFFFFF drukke dag vandaag.

Jol ik geef 15% botvlees en 15% groente, 20% orgaan en 50% vlees.

tnx allemaal.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1752351
Iedere hond reageerd ander op producten.
Over het algemeen laxeert orgaan en groente laxeerd een beetje.
Zou ik ze op 1 dag kippennekken, orgaan en groente geeft dan gebeurt er niets, ze hebben normale ontlasting.
Maar dat verschilt dus en is vooral even opletten of je hond het er goed op doet.

Lever mag van alle diersoorten zijn, behalve van varken al is dat ws overbodig te zeggen  ;)

Je geeft in je menu 30% vleesbot wat hetzelfde is als 15% kaalbot.
Ik zie zelf liever dat iemand 40% vleesbot geeft, maar zoals je in de andere topic las zijn de meningen verdeelt.
Minder als 30% vleesbot zou ik echt niet geven, zelfs voor NRV begrippen is onder de 30% vleesbot te weinig.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1752355
je kunt de mix verdelen over de dagen (bv 3 dagen ) , hier zijn t overigens geen echte groente eters , ze krijgen 2 x per week de mix ( waar ik overigend bepaalde groente uit heb gelaten omdat ze het anders niet eten )
verder kijk ik hoe ze alles verteren  maar laat ook toe dat ze gras eten.
makreel is heel vet en kan zwaar op de maag liggen , persoonlijk raad ik dit niet aan in het begin van het barfen.

15% botvlees en 15% groente, 20% orgaan en 50% vlees. geef je aan ,
  persoonlijk : veel te weinig vleesbot  , als ik die verhouding groente en orgaan zou geven waren ze bij mij aan de race ( begrijp me niet verkeerd , dit kan bij iedere hond anders zijn)
Door yvon49
#1752362
Laura,

Aangezien ik nog geen rauwe groenten heb gegeven tot nu toe, kan ik dus nog aanpassen.
Dus botvlees 30%, groente 10%, orgaan 20% en dan blijft er 40% spiervlees over.
Mag ik wel even mijn lijst gaan aanpassen ;)
Enne een sardientje dan maar als begin?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1752383
:biggrin2: alle tips die ik of andere hier geven zijn ervaringen en misschien een goede leidraad voor je om samen te stellen
verder vind ik het fijner dat iemand vragen stelt ( en daardoor ook leert waarom bepaalde dingen gedaan worden ;) ) dan dat er maar klakeloos een menu over wordt geschreven  :biggrin2: :biggrin2:
mijn eerste ervaring met BP was dat ik door de bomen het bos niet meer zag , .......maar dat komt allemaal goed , dat beloof ik je  ;) (dankzij al die ervaring hier op t forum :biggrin2: )

maarre.....mis nog wel wat......een mooie foto  ;) ;) van deze dame ;D

p.s. sardientje en panharing ( onbewerkte haring) zijn goed !!
Door yvon49
#1752391
haha, heb nog eens even goed naar mijn berekeningen gekeken en zie dat ze op 50% vleesbot zit (80 gram kippennek per dag maal 7 is 560, van totaal 1120.
Ga nu wel de andere soorten wat beter verdelen, dus minder groenten en meer orgaan en spiervlees.
Stop er even mee (is inderdaad verslavend dit forum) en zal morgen mijn nieuwe lijst op jullie loslaten.

tnx gr. Yvon.
Door Mevroi Kruim
#1752400
Als je groentemix vers geeft kun je er gerust ei, yoghurt, wat gehakt of andere lekkermakers gelijk doorheen doen. Wil je grote hoeveelheden gaan maken en invriezen dan is het verstandig om de leuke dingen pas toe te voegen na het ontdooien.
Sla voegt eigenlijk weinig tot niks toe, tenzij je de buitenste bladeren van een biolgische krop gebruikt. Spinazie of snijbiet bv bevatten minder water en meer voedingsstoffen. Komkommer is ook 99% water, handig om de mix een beetje smeuiiger te maken maar qua voedingsstoffen voegt het weinig toe. Andijvie kan bitter zijn evenals witlof, ik zou er in het begin niet te veel van geven maar eerst kijken hoe je hond reageert.
Voor een kleine hond is het ook betaalbaar om af en toe wat diepvrieszalm te voeren als extra spiervlees, AH en C1000 hebben dat.
40% vleesbot en 15% orgaan, waarvan ong. de helft pens en van de rest minimaal 1/3 lever vind ik persoonlijk betere verhoudingen.
Een sardientje kan prima, hou er wel rekening mee dat vette vis idd laxeert dus bv een kippennek erbij kan schelen. De ene hond reageert behoorlijk heftig op groente, vette vis en orgaan terwijl het voor de andere niks uitmaakt, kwestie van uitproberen dus.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door