Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door laura
#175199
Ik heb zaterdag zalmolie van biofood gekocht, gewoon in een fles.

Ik heb aan die man in de winkel gevraagd of er ook lijnzaadolie in zit, maar dat wist hij niet. Als het goed is wordt ik zo terug gebeld door biofood daarover.

We hebben Tosca een paar keer olie van de paardendrogist gegeven die lijnzaad bevat. Nu heeft Tosca erge jeuk gehad en we denken dat het daar vandaan komt. Het wordt gelukkig iets minder, bijten doet ze nu niet meer.

Mijn vraag is dus eigenlijk of dit goede olie is en hoevak je het kunt geven?

De lijnzaad olie geef ik maar aan een vriendin met paarden ;)

In de olie zouden omega 3,6 en 9 vetzuren zitten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#175205
laura schreef: Ik heb zaterdag zalmolie van biofood gekocht, gewoon in een fles.

Ik heb aan die man in de winkel gevraagd of er ook lijnzaadolie in zit, maar dat wist hij niet. Als het goed is wordt ik zo terug gebeld door biofood daarover.

We hebben Tosca een paar keer olie van de paardendrogist gegeven die lijnzaad bevat. Nu heeft Tosca erge jeuk gehad en we denken dat het daar vandaan komt. Het wordt gelukkig iets minder, bijten doet ze nu niet meer.

Mijn vraag is dus eigenlijk of dit goede olie is en hoevak je het kunt geven?

De lijnzaad olie geef ik maar aan een vriendin met paarden ;)

In de olie zouden omega 3,6 en 9 vetzuren zitten.
Ik gebruik regelmatig zalmolie, maar dan die van Henne.
De produkten van Biofood heb ik alitjd wat vaag gevonden, dus daar waag ik me niet aan.
Door Lizzy
#175208
Ik ken dat niet, de zalmolie van Biofood... Zie ook niets op hun site hierover staan....
Door Lizzy
#175211
Ze hebben wel een olie en dat is een mengsel van schapenvet, zonnebloemolie, maiskiemolie en zalmolie. Bedoel je deze misschien?
Door laura
#175216
ik zag hem idd ook niet op internet staan en heb dus gebeld. Die man/ vrouw heeft me nog niet terug gebeld.

Nu ik de bus eens goed bekijk, staat er helemaal geen biofood op. Ik wacht het telefoontje maar af.

In de winkel heb ik afgesproken dat ik het terug mocht doen als ik het niet wilde.

Er staat helemaal geen merk op. Het ziet er verder wel goed uit.

Het was trouwens wel een fijne winkel. Alleen spullen van biofood, en rodi.... Als een winkel selectief moet zijn hebben ze toch wel goede producten uitgezocht. Tenminste geen jeukanuba

Een halve liter kostte trouwens 12,95
Laatst gewijzigd door laura op ma 27 sep 2004, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#175222
laura schreef: ik zag hem idd ook niet op internet staan en heb dus gebeld. Die man/ vrouw heeft me nog niet terug gebeld.

Nu ik de bus eens goed bekijk, staat er helemaal geen biofood op. Ik wacht het telefoontje maar af.

In de winkel heb ik afgesproken dat ik het terug mocht doen als ik het niet wilde.

Er staat helemaal geen merk op. Het ziet er verder wel goed uit.

Het was trouwens wel een fijne winkel. Alleen spullen van biofood, en rodi.... Als een winkel selectief moet zijn hebben ze toch wel goede producten uitgezocht. Tenminste geen jeukanuba

Een halve liter kostte trouwens 12,95
Wat staat er eigenlijk wel op het etiket ???
Door laura
#175233
voor een gezonde vacht en vitale organen. Rijk aan omega 3,6 en 9 vetzuren

ook zeer geschikt voor katten

Zalmolie met vitaminen.

dosering 10 ml. per 20 kilo lichaamsgewicht.

Dat was het wel. oh ja met gratis doseerpompje
Gebruikersavatar
Door Angelique
#175238
laura schreef: voor een gezonde vacht en vitale organen. Rijk aan omega 3,6 en 9 vetzuren

ook zeer geschikt voor katten

Zalmolie met vitaminen.

dosering 10 ml. per 20 kilo lichaamsgewicht.

Dat was het wel. oh ja met gratis doseerpompje
Mmmm, erg vaag inderdaad. Ik zou toch wel willen weten welke vitaminen en in welke dosering ze erin zitten. Het is ook een behoorlijke hoge dosering, ik zou even opletten dat je hond er niet van aan de dunne gaat.
Door laura
#175241
ik heb het nog niet gegeven dus. Ik wil eerst afwachten of t eigenlijk wel van biofood is. Anders breng ik t wel terug. Als er lijnzaadolie inzit en tosca krijgt weer jeuk heb ik weer 13 euro verspeeld.

Ik wacht gewoon het telefoontje af!
Door Lizzy
#175242
laura schreef: ik heb het nog niet gegeven dus. Ik wil eerst afwachten of t eigenlijk wel van biofood is. Anders breng ik t wel terug. Als er lijnzaadolie inzit en tosca krijgt weer jeuk heb ik weer 13 euro verspeeld.

Ik wacht gewoon het telefoontje af!
Ik zou het sowieso terug brengen, als ik eerlijk ben. Ik vind dat een vers-etende hond al helemaal geen niet-actieve omega 6 vetzuren nodig heeft. En ook geen omega 9..... Dus ik vind 13 euro duur betaald. Waarom geef je niet lekker visoliecapsules van de ETOS of HEMA? Lekker goedkoop en goed.
Door laura
#175245
Die capsules zijn zeker duurder dan deze fles.

Ik gebruik het eerst igg maar niet.

Lizzy, welke vetzuren zijn ze dan wel nodig? alleen 3?
Door Lizzy
#175259
Wat mij betreft heeft een hond alleen omega 3 vetzuren nodig. Lijnzaadolie kan inderdaad jeuk geven en dan is het beste om visolie te geven. Een hond kan ook behoefte hebben aan gammalinoleenzuur (GLA - een actieve omega 6 vetzuur). Dit zit o.a. in borage olie. Niet actieve omega 6 vetzuren, linolzuur (LA) is ruim voldoende aanwezig in bijv. kip. En men vermoed dat een teveel aan LA kankerverwekkend is. Daarom vind ik zonnebloem en maiskiemolie niet geschikt om aan de hond te geven.

Meer hierover op bijv. deze site:

"Een teveel van Omega 6 vetzuren kan chronische ontstekingen veroorzaken, ook kanker, hart- en vaatziekten, beroerte, suikerziekte, gewrichtsklachten en auto-immuunziekten (hier maakt het lichaam antistoffen tegen eigen cellen). Japanse onderzoeken hebben recentelijk uitgewezen, dat de meeste welvaartsziekten niet ontstaan door te veel eiwitten of teveel verzadigde vetten, maar door te weinig Omega 3 vetzuren!

Een klein lijkende maar toch belangrijke verandering van de omegabalans door te weinig opname van Omega 3 met de voeding kan gauw nadelige gevolgen voor de gezondheid hebben. De snelle verandering van gewoontes wat betreft vetopname in de laatste 50 tot 100 jaar zijn er de oorzaak van dat de menselijke fysiologie, die voor een optimaal functioneren afhankelijk is van een gelijke opname van de omega's, behoorlijk verstoord is. Diëten met overwegend Omega 6 vetten ten koste van de Omega 3, begunstigen ontstekingsprocessen. Omega 3 vetten echter stimuleren ontstekingsremmende processen. Daarom werden de Omega 6 VZ als de slechte en Omega 3 VZ als de goede bestempeld. In werkelijkheid zijn beiden essentieel voor de gezondheid en gaat het dus om de balans tussen die twee. En omdat wij allen een tekort aan Omega 3 VZ hebben, is het belangrijk om deze eerst tot ons te nemen, om een evenwicht te bereiken. De opname wordt gestimuleerd door vitamine E, C, B3, B6, Magnesium en Zink".

http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Omega154.html
Door Lizzy
#175263
Ik heb ooit trouwens zelf getracht om al die vetzuren toestanden op een rijtje te zetten. Maar veel mensen vinden dat ik het niet makkelijk heb uitgelegd. Ik geef het toch nog maar een keer ;D:

Dierlijke vetten (melk, kaas, vlees) bestaan over het algemeen uit verzadigd vet, plantaardige vetten (olijfolie, zonnebloemolie) meestal uit onverzadigd vet. Dit klopt niet helemaal, want visolie bestaat weer uit onverzadigd vet en visolie is natuurlijk niet plantaardig. Uitzonderingen bevestigen de regel. Binnen de onverzadigde vetten heb je omega 3, 6 en 9 vetzuren.

Omega 3 is linoleenzuur en omega 6 is linolzuur, simplistisch gesteld.

Binnen iedere vetzuurgroep (neem bijv. Omega 3) heb je actieve en niet-actieve vetzuren. De niet-actieve vetzuren moeten in het lichaam nog om gezet worden in actieve vetzuren. Deze vragen dus nog werk aan de winkel van het mensen of hondenlichaam.

Lijnzaadolie is vooral rijk aan omega 3 vetzuren maar aan niet-actieve omega 3 vetzuren. Visolie is rijk aan omega 3 vetzuren en dit zijn actieve omega 3 vetzuren.

Zonnebloem olie is omega 6 en dat noemen we ook wel niet-actief. Het bevat LA en LA = linolzuur.

Borage olie is omega 6 en deze noemen we ook wel actief want deze bevat zowel LA als GLA=Gamma Linolenic Acid). Omega 6 vetzuren zoals Gamma-linolenic acid zitten in zeldzame olie als zwarte bessen, bernagie, teunisbloem en borage olie (da's dus die actieve). Niet-actieve omega 6 vezturen (LA) zitten in zonnebloemolie, maisolie, saffloerolie.

OK, Linolzuur wordt in het lichaam, via Gamma Linoleenzuur (GLA) en 'di homo gamma-linoleenzuur' omgezet in archidonzuur. Omega 6-vetzuren zijn goed voor het lijf (het werkt bloeddrukverlagend en onstekingsremmend en cholesterolverlagend, maar!, wanneer er archidonzuur wordt aangemaakt, dan is dat heel slecht. Uit dit zuur worden namelijk stoffen gemaakt die JUIST onstekingsbevorerend werken en koort opwekken. Als je vlees eet, krijg je veel van dit zuur binnen want, het dier heeft het linolzuur al omgezet in archidonzuur. Je kunt dit omzettingsprocess in archidonzuur vertragen door het toevoegen van Omega 3 vetzuren.

In omega 3 vetzuren komt ALA voor (alpha linoleen zuur) en dit komt vooral voor in lijnzaadolie, maar ook in groene bladgroentes, walnoten en granen. ALA kan een mens of hond zelf niet aanmaken, het moet uit de voeding komen. In visolie zit vooral EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze vetzuren kan de mens en de hond in principe zelf aanmaken uit ALA. Maar, deze omzetting van ALA naar EPA en DHA lukt niet goed is wanneer er geen balans is tussen de verschillende vetzuren en wanneer er een teveel is aan omega 6 vetzuren (die dus in margarines en plantaardige olie zitten).

Omega 9 vetzuren zitten in koudgeperste olijfolie. Het is wel gezond, maar men weet eigenlijk nog niet goed wat het in het lichaam precies doet....

OK, moraal van het verhaal dus: het toevoegen van LA's aan verse/rauwe hondenvoeding vind ik persoonlijk geen goed idee.

Want, de voeding van de hond bevat veel vlees (zie archidonzuur). Dus, voeg geen saffloerolie, maiskiemolie, zonnebloemolie, etc. toe aan hondenvoer. Als je persee olie wilt toevoegen aan het voer van de hond, zoek dan uit welke vetzuren de olie bevat. En geef dus bijvoorkeur een olie waar omega 3 vetzuren in zitten (dus visolie of lijnzaadolie). Een voorbeeld van de veschillende vetzuren die in een olie kunnen zitten: Lijnzaadolie bijvoorbeel bestaat voor 58% uit omega-3 vetzuren (niet-actieve omega 3 vetzuren wel te verstaan) en bevat daarnaast ook wat omega-6 en omega-9 vetzuren. Dit geldt voor meer olieen... Ze bestaan niet uitsluitend uit of omega 3 of omega 6 of 9.

De meeste olie-mengsels en capsules bevatten altijd een verhouding waarbij er het meest omega 3 vetzuren aanwezig zijn.

Ik heb geen idee of brokken uberhaubt omega vetzuren bevat. Mogelijk bevatten deze ook niet veel omega 6 vetzuren. De hond heeft dus deze vetzuren (omega 6) wel nodig, maar er moet een goede verhouding zijn tussen omega 3 en 6. Dus misschien kun je aan brokken omega 6 vetzuren toevoegen, maar geef er ook omega 3 vetzuren bij.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 sep 2004, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#175269
Overigens moet ik er wel aan toevoegen dat veel mensen ook plantaardige olie aan de hond geven voor vitamine E.

Vitamine E komt in dierlijk voedsel voor in margarine, boter, eieren, heilbot, garnalen. Vitamine E komt in plantaardig voedsel voor in Tarwekiemolie, noten, zaden, plantaardige olie, granen, groene bladgroenten.

Tarwekiem is (mij mijn weten) de beste bron voor vitamine E. Het bevat iets GLA (weinig) en vooral LA.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door