Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1751700
Hi!
Ik lees vaak over goedbevleesde ribben, karkassen, ruggen, enz.
Bij lupa en herby heb ik eea besteld. Kipkarkassen heb ik bij de slager gehaald,  maar dit is dus het enige wat ik heb gezien. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Kunnen jullie misschien foto's plaatsen van botten/karkassen die goed bevleesd zijn? Zouden jullie erbij kunnen vermelden hoeveel het percentage bot/vlees ongeveer is. Dat maakt het voor mij wat makkelijker om een volledig barf (Diza krijgt nu kvv/barf) menu te maken.

Bedankt alvast!

Judith
#1751796
http://www.barfclub.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=86
Zie hier wat foto's. Ook staan er een aantal voorbeelden bij van ontlede botten, waar je kan zien hoeveel vlees eraan zit en hoeveel bot.
Vaak is het ook gewoon schatten, op den duur wordt je daar steeds handiger in  :)

Om een paar producten van herby en lupa te noemen en hoeveel vlees/bot eraan zit geschat:
Eendenruggen 60% vlees, 40% bot
Eendennekken 70% vlees, 30% bot
Kipkarkas herby 20% vlees, 80% bot
hazenrug 30% vlees, 70% bot
Konijnenrug lupa 60% vlees, 40% bot
#1751858
Moet zeggen dat ik het ook moeilijk vindt om op het oog te bepalen wat de verhouding vlees/bot is. Pixie krijgt 40% vleesbot, dat is 350 gram per dag, zou dus 175 gram bot zijn per dag dus 20% kaal bot.

Als ik de percentage bekijk die May Linn geeft en de foto's van 202Spots dan begrijp ik nu ook waarom ze af en toe nog echt harde ontlasting heeft.
#1751872
TMG1961 schreef: Moet zeggen dat ik het ook moeilijk vindt om op het oog te bepalen wat de verhouding vlees/bot is. Pixie krijgt 40% vleesbot, dat is 350 gram per dag, zou dus 175 gram bot zijn per dag dus 20% kaal bot.

Als ik de percentage bekijk die May Linn geeft en de foto's van 202Spots dan begrijp ik nu ook waarom ze af en toe nog echt harde ontlasting heeft.
Nou niet helemaal toch, kijk maar naar die foto's, op allemaal is het vleesaandeel groter dan het botaandeel. Wat betekend dat het zeker 50%/50% bevleesd is of beter.
Dat is ook bij de producten die ik noem, vindt ik alleen het haaskarkas en kipkarkas wat weinig bevleesd, maar andere prodcuten weer meer bevleesd.
Is de ontlasting van Pixie vaak krijtwit? heeft zo ook moeite met poepen? als deze vragen nee zijn, dan is de ontlasting van Pixie prima, het hoort ook wel een stuk steviger te zijn dan brokkenontlasting.
#1751886
May Linn schreef: Nou niet helemaal toch, kijk maar naar die foto's, op allemaal is het vleesaandeel groter dan het botaandeel. Wat betekend dat het zeker 50%/50% bevleesd is of beter.
Dat is ook bij de producten die ik noem, vindt ik alleen het haaskarkas en kipkarkas wat weinig bevleesd, maar andere prodcuten weer meer bevleesd.
Is de ontlasting van Pixie vaak krijtwit? heeft zo ook moeite met poepen? als deze vragen nee zijn, dan is de ontlasting van Pixie prima, het hoort ook wel een stuk steviger te zijn dan brokkenontlasting.
Ik heb een keer ontlasting van haar gezien die wit achtig van kleur was, ze heeft niet echt moeite met poepen, maar het is soms wel vrij hard.

Momenteel krijgt Pixie hoofdzakelijk kipkarkas afgewisseld met eendennek en kwartelkarkas. Over 2 weken komen de eendenruggen binnen en de parelhoenkarkassen schijnen nog in de maak te zijn.
#1751897
Harde keutels vindt ik niet verontrustend, zolang ze geen moeite met poepen heeft.
Zijn ze echt krijtwit, dan heeft ze die dag ws teveel aan bot gehad. Voor een keer is dat geen enkel probleem, komt het echt vaak voor dan zou wat meer vlees toevoegen aan het menu. Eendenruggen zijn mooi, goed bevleesd!
#1752466
May Linn schreef: Harde keutels vindt ik niet verontrustend, zolang ze geen moeite met poepen heeft.
Zijn ze echt krijtwit, dan heeft ze die dag ws teveel aan bot gehad. Voor een keer is dat geen enkel probleem, komt het echt vaak voor dan zou wat meer vlees toevoegen aan het menu. Eendenruggen zijn mooi, goed bevleesd!
Ik geef dus per dag 1 soort rauw vlees, op een bot dag heeft Buffy altijd krijtpoep (vreemd genoeg Diezl niet) maar ze heeft er nooit last van. De dag na bot krijgen ze meestal pens.
#1752519
Pixie krijgt iedere dag bot en spiervlees. Twee maal per week krijgt ze 200 gram complete vis, meestal sardien of ansjovis, binnenkort eens makreel en panharing proberen. De organen krijgt ze over 4 dagen verdeelt en de groentenmix over 2 dagen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door