Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bowdi
#1750848
Als dit onderwerp hier niet goed staat verplaats het dan maar. Ik wist eigenlijk niet waar ik het neer moest zetten.

Mijn twee labjes rijden verschikkelijk veel op andere honden. Vooral op gecastreerde reutjes en teefjes. Bij de teefjes maakt het niet uit of ze wel of niet geholpen zijn. Ze doen eigenlijk niets anders meer als ze bij andere honden zijn. Ook rijden ze regelmatig op elkaar. Ik corrigeer ze wel, maar ze zijn echt alleen maar gefocust op het rijden en luisteren dus totaal niet. Op deze manier vind ik het echt vervelend om met de honden ergens heen te gaan waar andere honden zijn. Beide zijn trouwens niet gecastreerd. Ik ben geen voorstander van castreren maar op dit moment gaat het wel door mijn gedachte. Ik weet eigenlijk ook niet of het wel zal helpen. Het valt nu ook op dat onze pup (8,5 maand) hier ook mee gaat beginnen. Ik denk dat hij dit gedrag kopieerd.

Misschien hebben jullie tips/adviezen/ervaringen? Op dit moment heb ik er echt een hekel aan om met de honden naar het speelveld te gaan. Spelen doen ze totaal niet als er andere honden zijn.
Door conleeuw
#1751131
ik ben benieuwd waarom jij ze niet wil castreren, wat is voor de hond en voor jouw de bedoelling en de toegevoegde waarde? Worden ze voor de fok gebruikt? Zo niet, waar is dan de lol voor deze honden aan het hebben van ballen, ze mogen er niets mee, ook niet rijden op andere honden, het leverd een boel stress op bij de honden, maar ook bij jouw. Ik ben toch van mening dat tenzij je ga fokken en of de hond helemaal geen last heb van zijn ballen gewoon castreren. Als jij echt niet wil castreren, dan zou ik een gedrags therapeut aan huis laten komen, die kan dan kijken wat hier precies aan de hand is en hoe je het best kan oplossen ;)
Door 202Spots
#1751138
Bowdi schreef: zijn. Beide zijn trouwens niet gecastreerd. Ik ben geen voorstander van castreren maar op dit moment gaat het wel door mijn gedachte. Ik weet eigenlijk ook niet of het wel zal helpen. Het valt nu ook op dat onze pup (8,5 maand) hier ook mee gaat beginnen. Ik denk dat hij dit gedrag kopieerd.
Ik heb ondervonden dat mijn gecastreerde Torro, die niet eerder op ander honden had gesprongen, in de hondenpark 'n paar andere
honden bestudeerd heeft en toen OOK begon te rijden...dus echt na gedaan wat ie de andere zag doen!
Ik ben 'n voorstander van castreren.
#1751174
Het rijden op andere honden kan ook voortkomen uit stress. Als dit het geval is zal het gedrag na castratie TOENEMEN! Ik zou dus zeker niet gelijk kiezen voor een permanente oplossing. Bij overwegingen van castratie zou ik dus kiezen voor een implantaat omdat die er weer uit gehaald kan worden. Bij stress zou een DAP band misschien kunnen helpen. Ook de Fisher disk kunnen hierbij van dienst zijn. Een gedragstherapeut zou moeten kunnen zien waarom de honden dit gedrag zo overmatig vertonen. 

Misschien is je vraag beter op de plek op het hondengedragsforum.
Door Bowdi
#1751187
Op dit moment lijkt castreren mij ook de beste oplossing, want hier worden ze zelf en ik ook niet echt gelukkig van.
Vanaf welke leeftijd is het beste? Brownie is de 2 gepasseerd dus dat lijkt me eigenlijk geen probleem. Diezel is 1,5 jaar.
Door Alba
#1751486
dancingdaydream schreef: castreren kan vanaf 6 maanden, dus leeftijd is geen probleem..
Dat het kán vanaf 6 maanden wil niet zeggen dat dit ook voor alle honden het beste moment is. Juist omdat castratie invloed kan hebben op gedrag (zowel positief als negatief uitgaande van wat wij mensen positief danwel negatief vinden) vind ik het heel belangrijk dat de hond geestelijk en lichamelijk volwassen is.

Ik zou zelf eerst een gedragdtherapeut vragen, kijken of je kan vinden waar dit gedrag vandaan komt en of training helpt. Je hebt kans dat het deels kopieergedrag is van de 2 jongsten. Chemische castratie, eventueel alleen van de oudste, in combinatie met training proberen zou ik ook een optie vinden. Direct de ballen eraf in de hoop dat het gedrag als sneeuw voor de zon verdwijnt is, denk ik, een te makkelijke manier die misschien niet eens het gewenste effect gaat hebben.
Gebruikersavatar
Door essie74
#1751652
ik zou voordat je castreeren gaat eerst de zaak laten bekijken door een gedragstherapeute voordat je straks een nog veel groter probleem in je huis.... en dat wil je niet mee maken.....
#1751769
Misschien eerst de oorzaak van het probleem proberen te achterhalen met
een gedragstherapeut en daarna het probleem aanpakken? Dan kan je later
geen spijt krijgen  ;)
Sterkte met de situatie, lijkt me verre van relaxed  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door