Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Migudu
#1751339
Vraag: Migudu krijgt nu sinds een week of twee helemaal barf, dus geen kvv meer.
Ik geef hem tussen de 1200 en 1500 gram per dag, hij weegt 58 kilo.
Nu merkte ik van de week dat zijn riem wat losser zat dan normaal, ik dacht dat mijn man hem versteld had, maar dat was niet zo.
Hij voelt verder goed, ziet er niet mager uit, maar dit viel me op. Hij is verder ook gezond, wel een hele actieve Newf.
Moet ik hem nu meer gaan voeren, of even zo doorgaan, en kunnen ze van de overschakeling kvv/barf naar alleen barf wat afvallen?

Groetjes,
Gerda
Door Henny V.
#1751344
Volgens mij kan dat goed.
Hier vielen ze ook wat af nadat ik overgeschakeld ben naar een ander soort kvv.
Nu blijven ze goed op gewicht.
Door **Jolanda**
#1751345
Als hij verder niet mager aanvoeld oid zou ik hem nog niet meer geven. Pas als je straks zijn ribben te makkelijk kunt voelen en je echt het idee hebt dat hij afgevallen is, zou ik hem meer geven ;)
Door Migudu
#1751355
En dan gewoon het algehele percentage opschroeven (met hoeveel)? of meer spiervlees?

Groetjes,
Gerda
Door Migudu
#1751357
Henny V. schreef: Volgens mij kan dat goed.
Hier vielen ze ook wat af nadat ik overgeschakeld ben naar een ander soort kvv.
Nu blijven ze goed op gewicht.
En heb je bij het nieuwe kvv gewoon dezelfde hoeveelheid aangehouden?

Groetjes,
Gerda
Door Henny V.
#1751386
Ja, ze krijgen nog steeds hetzelfde aan voer.

Tommy van mij kreeg ik niet op de 10 kilo, zat altijd rond de 11 kilo.
En als ik net op lette ging hij daar ook nog overheen.
Nu ik van merk veranderd ben zit hij rond de 10 kilo en het lukt nu goed (makkelijker)om hem daar te houden.
De andere 2 zijn ook makkelijker op gewicht te houden.
Ze krijgen nog net zoveel als met dat andere merk.
Ik veranderde eigenlijk verders weinig alleen het merk.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1751417
Ik hoor wel vaker dat honden eerst wat afvallen als ze overgaan van kvv naar Barf.
Of van brok naar Barf.
Dit stabiliseerd zich wel met de tijd. Maar als hij zichtbaar afvalt, dan zou ik wel gewoon wat meer voeren.
Een beetje meer vleesbot en spiervlees en een extra visje kan altijd, daar gaan je percentages niet zo gauw op scheef.
Ga je echt veel meer voeren, dan zou ik het wel procentueel aanpassen.
Door Migudu
#1751420
Echt veel meer dan 1500 gram per dag moet ook niet, denk ik... :-\
Maar een onsje meer van vlees/bot kan bij hem niet zo veel kwaad...

Groetjes,
Gerda
Door Lizzy
#1751427
Ik zou gewoon van alles wat meer gaan voeren, totdat het zich weer stabiliseert. Het gebeurd wel vaker hoor, dat ze toch afvallen. Misschien heb je hiervoor een KVV gegeven waar wat rijst in zat?
Door Migudu
#1751432
Lizzy schreef: Ik zou gewoon van alles wat meer gaan voeren, totdat het zich weer stabiliseert. Het gebeurd wel vaker hoor, dat ze toch afvallen. Misschien heb je hiervoor een KVV gegeven waar wat rijst in zat?
Een tijdje Darf eko (niet zo heel lang) daarvoor meest Smuldier, Lotgering en AHV.

Groetjes,
Gerda
Door Eranthe
#1751584
Ja, mijn honden vielen ook wat af toen ik van kvv naar zelf samenstellen ging. Met name Eranthe was een tijdlang echt heel erg dun. Bij een kleine hond tekent zich dat meteen zo af. Ik ben meer gaan voeren. Na een paar maanden was iedereen keurig op gewicht.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1751639
Kjell kreeg eerst 500-600 gram Carnibest Diabetes per dag, toen ik overstapte naar BARF viel hij ook af.
Nu krijgt hij ongeveer 700 gram per dag, met af en toe een dagje dat hij meer krijgt (tot ongeveer 1 kg) en blijft hij mooi op gewicht.
Ik vond de CB altijd best wel vettig, misschien dat hij door de toegevoegde oliën minder nodig had.
Kjell weegt 32 kg.
Gebruikersavatar
Door Else
#1752146
Mijn hond viel ook af nadat hij is overgezet op barf (ook al voerde ik meer in gewicht aan barf dan kvv), dit was niet heel erg omdat hij ook iets te vol was.
Gewoon allen wat opkrikken en kijken op welk percentage hij het goed doet.
Door **Jolanda**
#1752268
Je zou ook bijv 1x per week een extra maaltijd kunnen geven. Dan geef je aan de percentages wat je normaal voerd 1 complete maaltijd (dus vleesbot, vlees en orgaan). Dan voer je ook wat meer, maar dan in 1x en hoef je niet al je eerder gemaakte porties aan te passen ;)

Ik heb met Tanja ook al een poosje naast het eten savonds smorgens extra gevoerd en dan iedere dag iets anders. De ene dag vleesbot, de dag erna spiervlees en dan wat orgaan, dus op 3dagen had ze 1 maaltijd extra.

Houd er straks ook rekening mee dat honden in de winter vaak wat meer nodig hebben, vooral als ze veel buiten zijn. Hier moet ik dan ook de hoeveelheden opschroeven, vooral van Tanja want die ligt dag en nacht buiten. (zij krijgt dan 100-200gr extra per dag)
Door Migudu
#1752281
Dan kan ik misschien toch weer beter 2 maaltijden per dag gaan voeren?
Vind 1700/1800 gram veel ineens, en hij ook... :biggrin2:

Groetjes,
Gerda
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door