Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mauriske
#1751328
Hallo,

Ik ben nieuw hier en opzoek naar juiste informatie. Ik heb een Duitse herder pup van 12 weken oud, toen we hem gingen afhalen op 8 weken was hij wel zeer mager 3.6kg en had diarree. Ondertussen is hij al goed gegroeid en weegt nu 9kg. Hij at in het begin zeer moeilijk, ik wou hem Duck geven maar daar draaide hij na een dag zijn hoofd al voor. Ondertussen hebben we van alles geprobeerd en eet nu goed. Maar ik moet regelmatig afwisselen omdat hij het anders laat staan. Wij hebben ondertussen al Duck, paardenstoofvlees, soms wat blikvoer, kippenhartjes en kippenlever gegeven. Maar we koken het vlees meestal even. Mij is verteld dat ik hem het beste uitsluitend Duck zou geven, maar ik ben toch ook voorstander om vers voer te geven. Kan iemand mij vertellen wat een Duitse herder pup van 12 weken zoal moet eten en wegen.
Nu krijgt hij tussen de 800 en 900gr voer per dag verdeeld over 4 maaltijden.
Alvast bedankt,
Maurice
Door **Jolanda**
#1751343
Waarom kook je het vles even? Eigenlijk is dat doodzonde. Door het vlees te koken maak je een deel van de belangrijke voedingsstoffen kapot. Vergelijk het maar met onze eigen groenten koken, daarbij gaan ook veel vitamines verloren ;)

Als je het vlees kookt, gaan er dus voedingsstoffen verloren en zou je al meer moeten voeren dan de richtlijnen om er toch voor te zorgen dat de honde genoeg voedingsstoffe binnen krijgt ;)

Hoeveel je een opgroeiende hond aan vers (rauw) vlees moet voeren staat hier beschreven
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html

Het blikvoer wat je geeft mag je ook weglaten ;) Ook kapot gekookt vlees met heeeeeel veel water. Er zit maar een heel klein beetje vlees in, kijk maar eens op de verpakking ;) Ik heb even op de site gekeken van b*nz* en in het blikvoer zit maar 14% vlees, vlees wat doodgekookt is ;)
Daarbij voegen ze ook nog eens dingen toe zoals aardappels...en dat heeft een hond helemaal niet nodig, dat is eigenlijk toekomstige poep wat ze eten, want het lichaam kan er maar weinig mee...dus hoe meer onnodige ingredieten, hoe meer ontlasting ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1751369
Hoi Maurice, welkom hier  :)

Iig een goed plan om vers te gaan voeren, je hond groeit dan beter op omdat de voedingsstoffen die hij binnen krijgt van veel hogere kwaliteit zijn.
Ik zou wel dingen gewoon altijd rauw geven, een hond is daarop ingesteld en bij koken verrlies toch ook weer veel voedingsstoffen.
Volgens mij gebruikt duck geen natuurlijke calciumbron in het voer.
Voor een jonge opgroeiende hond zou ik zeker een kvv met een natuurlijke calciumbron kiezen, zoals carnibest, energique, naturis, alaska en er zijn nog meer maar ik weet ze niet allemaal uit mijn hoofd.
Lees hier precies waarom: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,48632.0.html

Je kunt naast een goede kvv ook barfproducten geven of vanuit de kvv helemaal over gaan barf als je dat wil.
Als je minimaal 4 dagen kvv geeft, kun je de andere dagen variëren met barf als je dat wil. De percentages zijn dan wat minder van belang.
Hier kun je daar wat meer over lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,72140.0.html

Over het gewicht van je hond. 3,6kg met 8weken is wel weinig voor DH. Mijn mechelse herder woog met 8 weken zo'n 5-6kg.
Die zijn natuurlijk iets kleiner dan dat jou hond uiteindelijk zal worden. Wel denk ik dat hij al aardig bijgetrokken is bij jullie, 9kg is nog niet optimaal rond de 12 weken maar komt wel in de richting. Om je een vergelijk te geven mij mechelse herder woog met 12 weken zo'n 9-10kg, maar wordt wat kleiner dan jou hond.
Nu is hij bijna 5 maanden en weegt nu 18kg.
Je zit denk ik wel aardig goed met het gewicht aan voer wat je geeft per dag, hou er wel rekening mee dat je straks nog wat omhoog moet gaan met de hoeveelheid voer als hij wat ouder is.
Gebruikersavatar
Door Else
#1752139
Zo lang je het allemaal nog niet zo goed weet t.a.v. barfen (= volledig zelf samengesteld vers voeren) zou ik inderdaad eerst voor een goede kvv (kant en klaar vers voer) kiezen dan kun je in ieder geval niks verkeerd doen qua voer in de opgroei van je pup. Als je hier veel gelezen hebt en je je zeker genoeg voelt om te gaan barfen kun je alsnog overstappen. Je kunt hier dan uiteraard nog veel vragen op dit forum en bijvoorbeeld je zelfsamengestelde menu hier plaatsen zodat het gecheckt wordt door mensen die al veel ervaring hebben met het barfen.
Je kunt bijvoorbeeld bij lupa kvv kopen maar er zijn nog veel meer adressen waar je dat kunt kopen.

Heb je een foto van je DH pup???

Succes ermee!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door