Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1750751
Hallo,

Wij hebben een zwarte labrador Star, die al vanaf 10 maanden epileptische aanvallen heeft. Onze meid is nu 9 jaar en de dokter heeft nooit een specifieke reden kunnen vinden. Wijzelf hebben het idee dat zij (meestal 2 aanvallen per jaar) deze krijgt wanneer zij loops moet worden. Het valt ons nl. op dat ze eerst in de rui terecht komt, dan een aanval krijgt en enkele weken nadien loops wordt.
Mijn vraag is eigenlijk of dit wel een verband heeft, epileptische aanvallen gepaard bij hormoonwisselingen?
Als dit een verband heeft met elkaar, wat kunnen we dan eraan doen. De arts wil nl. geen pillen geven omdat de frequentie te laag is (geloof ik ook wel), maar het wordt steeds een andere hond na de aanval, dan super actief en dan super rustig.
Opmerking: dit jaar heeft zij van de week haar derde aanval dit jaar gekregen, maar eigenlijk heeft haar loopsheid dit jaar nog niet echt goed doorgezet.
#1750757
Hier zagen we ook tijdens en rondom de loopsheden een verhoogde frequentie wat aanvallen betreft. Wij hebben haar toen laten ontstokken,maar omdat de andere honden om haar heen nog wel loops worden en dit toch voor wat verhoogde stress in huis zorgt zagen we bij haar niet echt verbetering. Misschien dat het anders zal zijn als je een hond alleen hebt.  
Voor 2 aanvallen per jaar zou ik ook geen medicatie geven. De andere optie is dan ook om de hormoonschommelingen weg te nemen. Maar ook dat is dus "garantie tot op de hoek".
#1750759
Ik ben geen dierenarts en ook geen expert dus ik kan je absoluut geen 'echt' antwoord geven. Maar ik kan je wel vertellen dat ik weet van de hondjes van een vriendin van me dat ze regelmatig vlak voor de loopsheid een raar aavalletje krijgen.
Bij hun is dat hypoglycemie, ofwel een dip in de suikerspiegel, omdat het zo dicht voor de loopsheid is hoogstwaarschijnlijk onder invloed van hormonen. Bij hun uit zich dat in heel erg trillen en bibberen en bij je willen zijn, en uiteindelijk een stuip-aanval vergelijkbaar met epileptieaanvallen (niet alle aanvallen zijn direct epilepsie, epiletiforme aanval is een betere omschrijving vind ik). De eerste keer schrok ze erg natuurlijk. De 2e keer dat 1 van de meiden begon met bibberen heeft ze haar een zakje suiker gegeven (gewoon zo'n suikerstaafje in de bek gieten). Daar knapte ze razendsnel van op en heeft dus ook geen aanval gehad.

Ik zeg niet dat wat Star heeft hetzelfde is, maar voor mij geeft het wel aan dat hormonen heftige invloeden kunnen hebben zowel geestelijk als lichamelijk. Ik denk dat het dus heel goed zou kunnen dat Stars aanvallen oa door hormonen beinvloed worden.

Als je zelf zo duidelijk een patroon ziet, zou je misschien toch castratie kunnen overwegen: hormonen weg dus misschien ook de aanvallen weg? Is Star regelmatig in haar loopsheden? Je geeft aan dat deze nog niet is doorgezet, als ze erg laat is en je hebt het idee dat dit voor meer aanvallen zorgt zou je dit kunnen proberen: http://www.dursydog.nl/product/280/756/ ... ns/100411/
#1750772
Dank al voor de berichten.
De dokter heeft toen na de eerste aanval bevestigd dat ze epilepsie heeft. Toen hadden we twee honden, maar ze is nu al 4 jaar onze enige hond. Ze kreeg vroeger gewoon hetzelfde eten alsdat wij krijgen, maar de dokter heeft destijds gezegd dat we alleen nog maar brokken moeten geven. Ze heeft van pups af aan Royal Canin Croc Select (eerst wel puppievoer van dit merk) hetzelfde als destijds onze andere hond. Dit hebben we zelf ook al gelezen op diverse pagina's dat je honden dan beter alleen nog maar brokken kunt geven, totdat ik van de week op deze pagina uitkwam met het vleesvoer.
Ik weet het niet, het is alleen superzielig als ze een aanval krijgt en wil haar er graag vanaf helpen als het kan.
#1750779
lindar schreef: Dank al voor de berichten.
De dokter heeft toen na de eerste aanval bevestigd dat ze epilepsie heeft. Toen hadden we twee honden, maar ze is nu al 4 jaar onze enige hond. Ze kreeg vroeger gewoon hetzelfde eten alsdat wij krijgen, maar de dokter heeft destijds gezegd dat we alleen nog maar brokken moeten geven. Ze heeft van pups af aan Royal Canin Croc Select (eerst wel puppievoer van dit merk) hetzelfde als destijds onze andere hond. Dit hebben we zelf ook al gelezen op diverse pagina's dat je honden dan beter alleen nog maar brokken kunt geven, totdat ik van de week op deze pagina uitkwam met het vleesvoer.
Ik weet het niet, het is alleen superzielig als ze een aanval krijgt en wil haar er graag vanaf helpen als het kan.
Op basis waarvan heeft de dierenarts bepaald dat het epilepsie is? Er is geen bloedtestje voor ofzo. Met zo weinig aanvallen en dan ook nog eens met zo'n patroon erin zou ik het niet persé willen bestempelen als epilepsie. Maar goed, daar gaat het ook eigenlijk totaal niet om, hoe je het ook noemt. Het is voor de hond heel erg naar en voor jullie ook (wij hebben 1 hond gehad met epilepsie, dat was een heel duidelijk geval van primaire (erfelijke) epilepsie en ik vond het heel erg naar).

Of versvoer zou kunnen helpen de sporadische aanvallen van Star te verminderen, kan ik niet zeggen, maar het is zowiezo heel erg gezond voor haar. Lees je lekker in over vers voeren zou ik zeggen, dit is een ontzettend leerzaam forum!
#1750885
Mijn shih tzu heeft ook epileptie.
Met medicijnen gaat het nu al een paar maanden goed, lees aanvalvrij.
Maar nu is ze loops en heeft nu vorige week weer een cluster aanval gehad.
Ik wijt het dus ook aan de loopsheid.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door