Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1749298
Wel...vandaag het heuglijk nieuws...Yanthe is (héul) drachtig :groupwave2:
Maarliefts 11 pupjes geteld op de echo, dus we denken maar even niet aan mogelijk verstopte pupjes in de borstkas... ???

Ze is nu op dag 29 na de eerste dekking. De hoeveelheid lever in het menu is ongeveer 3 a 4 %, moet dat nu omhoog? Ik vroeg me ook af wanneer jullie ongeveer het botgehalte omlaag schroeven? Ik zat nu te denken om nar 35 % bot te gaan? Is dat te vroeg? Is het verstandig om ook al geen grotere botten meer te geven?

Ik vrees dat ik de vleesmolen eerder zla moeten laten draaien dan verwacht...met zoveel puppen in haar buik eet ze straks misschien liever vaker kleinere porties en dan is gemalen prettiger denk ik..
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1749364
Truus schreef: Typ in de * zoeken* maar eens drachtig en je leest er heel veel over o.a. dit  http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 890.0.html
Dat heb ik uiteraard al meerdere keren uitgebreid gelezen, dank je. Maar misschien heb ik er overheen gelezen? Ik kan niks meer vinden dan "gedurende de dracht omlaag brengen"...en "tegen het einde van de dracht"... Nu is 4 weken niet bepaald "het einde vand e dracht, dus zover was ik al wel ;-)).

Ik vroeg me dus slechts af of er ervaringen waren van mensen die zeggen...ik begon in week 5 omlaag, of een ander die zegt, ik pas in week 7.. Ik heb het wellicht verkeerd geformuleerd, ik zoek dus ervaringen en meningen als aanvulling op de richtlijnen. Of in andere woorden....wanneer zouden jullie omlaag gaan met het botgehalte???
Door Lizzy
#1749563
Madelief. schreef: Wel...vandaag het heuglijk nieuws...Yanthe is (héul) drachtig :groupwave2:
Maarliefts 11 pupjes geteld op de echo, dus we denken maar even niet aan mogelijk verstopte pupjes in de borstkas... ???
Gefeliciteerd :-*! Wat ontzettend leuk!
Ze is nu op dag 29 na de eerste dekking. De hoeveelheid lever in het menu is ongeveer 3 a 4 %, moet dat nu omhoog? Ik vroeg me ook af wanneer jullie ongeveer het botgehalte omlaag schroeven? Ik zat nu te denken om nar 35 % bot te gaan? Is dat te vroeg? Is het verstandig om ook al geen grotere botten meer te geven?
Met "aan het eind van de zwangerschap" bedoeld Ian Billinghurst zo'n week of 3 voor het eind van de dracht. Na 2 weken kun je een normaal percentage lever gaan voeren en ik vind 3% a 4% normaal. Dat hoeft dus niet omhoog.

Je kunt al stoppen met grote vleesbotten, maar ik zou zelf zo'n week of 3 a 4 voor het werpen pas minder vleesbot geven. Zo'n 30% a 35% van het totaal.
Ik vrees dat ik de vleesmolen eerder zla moeten laten draaien dan verwacht...met zoveel puppen in haar buik eet ze straks misschien liever vaker kleinere porties en dan is gemalen prettiger denk ik..
Veel teefjes weigeren aan het eind van de zwangerschap ook vleesbot te eten. Gemalen is dus prima maar ik zou niet meer dan 30% a 35% vleesbot geven.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1749651
Dankjewel Lizzy! Daar kan ik wel wat mee.  :)

Als ik het laatste goed lees, bedoel je dat het wel eens zou kunnen dat de teef instinctief geen bot meer wil eten (ipv alleen omdat het groter is en in de weg zit) en dat het dan aanbieden van teveel gemalen bot schadelijk zou kunnen zijn? Iets om over na te denken. Misschien beter het nog zo lang mogelijk in (stukjes) botvorm aan te bieden zodat ze de kans krijgt te weigeren.

We zijn al bijna op de helft...het gaat echt hard.
Door Sietie
#1749870
ik geef normaal zon 100 gram per week aan een teef van 28 kilo. ... ik voer sowieso geen grote vleesbotten alleen kip parelhoen duiven kwartels konijnen hazen enz... om ze aan het einde van de dracht makkelijker te laten eten bied ik wel alle vleesbotten gemalen aan want anders is het veel te vermoeiend..spier en orgaan gewoon in kleine stukken gesneden... ik voer langzamerhand de hoeveelheid barf op maar dus wel in dezelfde verhouding ze krijgen hier zon 40 a 50% vleesbotten (wel heel erg goed bevleesd) en de konijnen kwartels duiven reken ik als compleet (daar geef ik wel altijd orgaan bij want dat zit er niet meer in) ik voer tot een 2 kilo op maar dat is per hond verschillend hier... de ene wil gewoon niet meer hebben dan anderhalve kilo en de andere wel... let er wel op dat ze zelf niet TE vet worden...Maar mijn persoonlijke ervaring is dat dat enorm meevalt... hier krijgen ze dus zoveel aangeboden als ze op kunnen. (de laatste paar weken)
Door Lizzy
#1749872
Madelief. schreef: Dankjewel Lizzy! Daar kan ik wel wat mee.  :)

Als ik het laatste goed lees, bedoel je dat het wel eens zou kunnen dat de teef instinctief geen bot meer wil eten (ipv alleen omdat het groter is en in de weg zit) en dat het dan aanbieden van teveel gemalen bot schadelijk zou kunnen zijn? Iets om over na te denken. Misschien beter het nog zo lang mogelijk in (stukjes) botvorm aan te bieden zodat ze de kans krijgt te weigeren.

We zijn al bijna op de helft...het gaat echt hard.

Nee hoor, als je niet meer dan 30% a 35% gemalen vleesbot geeft, dan is het prima, dat is niet schadelijk. Wanneer je ongemalen vleesbot blijft geven, gaan teven uit zichzelf minder vleesbot nuttigen. Ze gaan vleesbot weigeren. In de regel. Maar ga je het dus gemalen geven, zou je bij wijze van 50% vleesbot kunnen blijven voeren, ze eet het toch (waarschijnlijk) allemaal wel op. Maar ik zou toch zelf graag minder vleesbot gaan geven.

Aan de andere kant zal 50% vleesbot ook heus niet dramatisch zijn (goed bevleesd), want het gemiddelde KVV bevat zo'n 20% a 25% kaal bot en dat wordt ook gewoon aan zwangere teven gegeven..... Het zal dus allemaal wel loslopen, maar ik gaf zelf toch graag wat minder.
Door Marjoleine
#1750386
Ik ga niet omlaag met het bot, maar omhoog met de pens  :biggrin2:

Mijn teven geven heel duidelijk aan dat ze andere dingen willen als ze drachtig zijn en hebben een sterke voorkeur voor gedroogd bruinbrood en pens.
En dat krijgen ze dan extra vanaf ongeveer de 6e week.

Nou ja, daarmee gaat de verhouding dus uit elkaar, alleen doe ik het puur op gevoel en dus niet op gewicht of percentage. ;)
Ik denk wel dat jij wat meer moet gaan bijvoeren dan ik deze keer heb gedaan, want Orpa heeft er maar vier.
Een amateurtje vergeleken bij Yanthe :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1750501
Ehm ja...haha.  Als dat allemaal van die dikke biggen worden als Orpa's kinderen dan gaat ze het nog zwaar krijgen bij haar (toch al spannende) eerste bevalling....  :o arm ding.
Ik heb nog niks gemerkt van voorkeuren of misselijkheid. Althans, niet in niet-willen-eten ;) Ik snap nu ik de echo heb gezien wel beter waarom ze zo'n honger heeft al zo vroeg in de dracht :biggrin2:

Maar zo lang ze niet weigert krijgt ze gewoon...ik kan wel extra aanbieden om keuze te geven, haha, maar dan grist ze het gewoon weg. Op straat staat de neus ook op "valt er nog wat te snaaien stand", dus oude boterham staat inmiddels ook op haar menu...

Maar ik kan natuurlijk gewoon die boterham toe gaan voegen straks en pens verhogen is ook geen probleem. Volgens mij hoorde ik dat vaker, dat teven vooral veel pens willen eten. Nouja, en inderdaad zo nauw komt het natuurlijk ook weer niet. Ze heeft altijd gevarieerd gegeten dus er zitten wel wat reserves in haar lijf. Ik houd wel alles bij (niet op de gram nauwkeurig hoor). Niet alleen voor mij (want ook ik wordt steeds handiger in op het gevoel), maar het leek me wel leuk om een menu tijdens de dracht te kunnen laten zien voor iemand die tzt net als ik vragen heeft, al dan niet ter bevestiging :biggrin2:

Ik vind ivm  eclampsie het botaandeel omlaag brengen (dan wel wat anders omhoog :)) wel belangrijk. Met elf puppen (als het er dat inderdaad ook worden)...is de melkstartfase wel een enorme aanslag. Zeker ook  met de tip die Lizzy geeft over gehaltes bot in kvv. Dat zou dus echt onverstandig zijn te geven, want Yanthe eet normaal al nooit 50% en dan zou ik dus zelfs omhoog gaan. Even los van dat ik dat natuurlijk prima kan aanvullen met andere dingen om het weer te normaliseren, maar dan moet je er eerst wel even bij stilstaan.

Pens genoeg in ieder geval, geit- lam- én rund...straks kan ze geen pens meer zien.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1750509
Sietie schreef: ik geef normaal zon 100 gram per week aan een teef van 28 kilo. ... ik voer sowieso geen grote vleesbotten alleen kip parelhoen duiven kwartels konijnen hazen enz... om ze aan het einde van de dracht makkelijker te laten eten bied ik wel alle vleesbotten gemalen aan want anders is het veel te vermoeiend..spier en orgaan gewoon in kleine stukken gesneden... ik voer langzamerhand de hoeveelheid barf op maar dus wel in dezelfde verhouding ze krijgen hier zon 40 a 50% vleesbotten (wel heel erg goed bevleesd) en de konijnen kwartels duiven reken ik als compleet (daar geef ik wel altijd orgaan bij want dat zit er niet meer in) ik voer tot een 2 kilo op maar dat is per hond verschillend hier... de ene wil gewoon niet meer hebben dan anderhalve kilo en de andere wel... let er wel op dat ze zelf niet TE vet worden...Maar mijn persoonlijke ervaring is dat dat enorm meevalt... hier krijgen ze dus zoveel aangeboden als ze op kunnen. (de laatste paar weken)
Dank je voor jouw ervaring! Bedoel je nu dat je tegen het einde twee kilo voert aan een teef die (van zichzelf 28 kilo weegt?). Oeiii. Ik heb daarmee nog niet gerekend, wilde eerst even rustig afwachten of ze wel opgenomen had, maar dat betekent dat ik de vleesmolen binnenkort maar eens aan het werk moet gaan zetten. Ja, te vet is echt onverstandig, ik zal erop letten. Gelukkig wil ze nog steeds lekker mee naar buiten. Ik hoor ook wel eens van teven die in de derde week al geen stap meer willen zetten. Als ze het zwaarder krijgt en dat lijkt me onvermijdelijk met een elftal in je buik zal ik vele malen daags kleine stukjes lopen, want hoe beter haar conditie, hoe sterker ze staat voor de bevalling.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door