Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Benjy en Misty
#1750435
Het komt hier regelmatig voor dat een van de honden diep in de nacht of aan het begin van de ochtend kleine stukjes bot overgeeft. Meestal is het van een kalkoennek maar laatst was het ook van een gans. Het overige deel van het braaksel is gewoon wat slijm of gal.

Komt dit vaker voor dat er wel eens stukjes bot terug komen? Hier gebeurt het ongeveer 1 keer per maand. Niet heel vaak dus maar ik twijfel toch of ik nog wel kalkoennekken moet geven omdat het daar meestal van is.  :-\
Door Lizzy
#1750461
Hier komt dat ook voor, bij vleesbotten die tamelijk hard zijn. Het is een hele mooie natuurlijke reactie van het lichaam! Sommige kalkoennekken vind ik ook tamelijk hard. Gans vond ik zo hard, dat heb ik niet meer gevoerd.
Door Lizzy
#1750470
Te hard is een lastig definieerbaar begrip. Het is een natuurlijke reactie van het lichaam om iets dat niet verteerd kan worden uit het lichaam te krijgen. Je kunt dat beschouwen als iets normaals en ze blijven voeren of je kunt zeggen dat het blijkbaar niet verteerd kan worden en stoppen met voeren. Ik vind dat lastig te bepalen en het is ook wel hoe je er persoonlijk in staat. Ik haal niet alles van de lijst waar wel eens van gespuugd wordt. Maar ik vind gans bijv. echt knetterhard en dat voer ik niet meer. Evenals kalkoenbotten (anders dan nekken). Die zijn hard en scherp en dat voer ik ook niet.
Door orinake
#1750539
Hier heb ik dat af en toe wel voor met zalmgraten.
Ik geef kop + bevleesde graat en staart. En als Centa (want alleen zij heeft dat voor) dan braakt krijg ik de werveltjes allemaal terug. De rest is weg :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1750661
Hier gebeurt het ook regelmatig.
Het is een reactie van het lichaam op een botje wat niet goed verteerd kan worden, meestal zijn dit hier pootdelen van kip/haas.
Niets vreemds dus, behalve dat ik bv die haaspoten niet meer voer, vindt ze erna te vaak spuwen.
In het begin was dit ook wel vaker met zalmkop, dat er stukjes kraakbeen uitgespuwd werden, dit is gewoon over gegaan na een tijdje.
Door Benjy en Misty
#1750783
May Linn schreef: Hier gebeurt het ook regelmatig.
Het is een reactie van het lichaam op een botje wat niet goed verteerd kan worden, meestal zijn dit hier pootdelen van kip/haas.
Niets vreemds dus, behalve dat ik bv die haaspoten niet meer voer, vindt ze erna te vaak spuwen.
In het begin was dit ook wel vaker met zalmkop, dat er stukjes kraakbeen uitgespuwd werden, dit is gewoon over gegaan na een tijdje.
Ok, bedankt voor de reacties. Vrij normaal dus. Ik kijk het nog eens een tijdje aan.
Gebruikersavatar
Door Else
#1751303
Ik vind het afhankelijk van de soort bot stukjes die gekotst worden.
Ik geef mijn hond altijd hertenribben maar afgelopen levering waren ze harder en dikker dan de leveringen daarvoor.
Heb ze toch gevoerd met al een niet heel fijn gevoel.
Hij had er 's nachts ook stukjes bot uitgekotst en dit waren hele scherpe harde stukjes...
Reden voor mij om het niet nog eens te geven (vind het toch een akelig idee die scherpe stukjes in z'n maag....)
Door Benjy en Misty
#1751392
Dat is dus waar ik me ook zorgen over maak, kunnen die harde stukjes geen beschadigingen aan de maag of slokdarm misschien zelfs veroorzaken. Het zijn hier altijd de werveltjes die je soms heel ziet liggen.

Laatst had ik krokodil die echt heel hard was. Zo hard dat ik voor hun tanden vreesde. Ik nam me toen al meteen voor om het niet meer te geven. Later waren ze er allebei aan de diarree ook nog eens van maar overgeven hebben ze toen niet gedaan. Vreemd, denk ik dan, want die krokodil was echt veel harder dan die kalkoennekken.  :-\
Door Lizzy
#1751424
Benjy en Misty schreef: Dat is dus waar ik me ook zorgen over maak, kunnen die harde stukjes geen beschadigingen aan de maag of slokdarm misschien zelfs veroorzaken. Het zijn hier altijd de werveltjes die je soms heel ziet liggen.

Laatst had ik krokodil die echt heel hard was. Zo hard dat ik voor hun tanden vreesde. Ik nam me toen al meteen voor om het niet meer te geven. Later waren ze er allebei aan de diarree ook nog eens van maar overgeven hebben ze toen niet gedaan. Vreemd, denk ik dan, want die krokodil was echt veel harder dan die kalkoennekken.  :-\
Dan zouden er hier heel wat honden rondlopen met beschadigde magen en slokdarmen. Nee, als het gewoon normaal acceptabel vleesbot is, hoef je je daar geen zorgen om te maken. Een hond is daar op gebouwd, om dat te kunnen verwerken of uit te kotsen. Als het snoeiharde stukken bot zijn, van groot formaat, dan zou ik daar eerder bezorgd over zijn.

Juist die werveltjes van nek kunnen heel hard en lastig te verteren zijn hoor! En soms kun je je ook vergissen in de hardheid van bot. Ik had vandaag geitenribben waarvan ik dacht "oei, beetje hard, beetje lang die ribben, ik haal er een stukje af". Kan ik zo met een huishoudschaar dat bot doorknippen. Niks hard.
Door Benjy en Misty
#1754886
Lizzy schreef:
Dan zouden er hier heel wat honden rondlopen met beschadigde magen en slokdarmen. Nee, als het gewoon normaal acceptabel vleesbot is, hoef je je daar geen zorgen om te maken. Een hond is daar op gebouwd, om dat te kunnen verwerken of uit te kotsen. Als het snoeiharde stukken bot zijn, van groot formaat, dan zou ik daar eerder bezorgd over zijn.

Juist die werveltjes van nek kunnen heel hard en lastig te verteren zijn hoor! En soms kun je je ook vergissen in de hardheid van bot. Ik had vandaag geitenribben waarvan ik dacht "oei, beetje hard, beetje lang die ribben, ik haal er een stukje af". Kan ik zo met een huishoudschaar dat bot doorknippen. Niks hard.


Je hebt me weten gerust te stellen. Gelukkig maar. Ik ben soms een beetje overbezorgd als het op mijn schatjes aankomt. :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door