Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1749990
Ik heb een Groenendaeler reu van 6 jaar oud en ik wil eigenlijk geheel overstappen op vers vlees en hopelijk een soort Barf/kvv combo. Ik ben al van gewone brok naar geperst en deels vlees gegaan, maar het liefste zie ik hem toch met smaak elke dag een bak vlees naar binnen werken.

Ik had een basis van kvv in gedachten (lotgering is in mijn buurt, en smuldier is makkelijk aan te komen) maar wilde graag ook nog het een en ander toevoegen zoals vleesbotten/karkassen voor de afwisseling. Nu is hij niet gewend om bot te eten (alle keren dat hij bot heeft gehad spuugde hij dit later weer uit) dus hoe kan ik het beste beginnen?

Heeft iemand nog tips hoe ik een goed weekmenu samenstel?

En wat voegen jullie nu nog toe aan de voeding? Hij krijgt nu van mij zalmolie door zijn voer en ik las een stuk over zeewier, heeft iemand hier ervaring mee? Het schijnt erg goed te zijn voor de huidpigmentatie en de vacht.
#1750048
Nou dat gaat heel simpel; je koopt kvv in voor een bepaalde tijd (zoveel als je kwijt kunt in de vriezer) daarna doneer je de brokken aan het asiel en je geeft je hond gewoon kvv :biggrin2: ;) Uiteraard wel complete KVV en geen enkelvoudige ;)

Wil je af en toe wat vleesbotten geven, lees dan de beginnersdocumentatie:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html

Daar kun je ook lezen hoe je een menu kunt samenstellen en waar je op moet letten ;)
Kort samengevat hoef je je niet strikt aan percentages te houden als je voornamelijk KVV voerd. Omdat in KVV veel orgaan zit hoef je dat al niet in je menu op te nemen. Geef je op 1 dag alleen vleesbotten, zou ik er persoonlijk wel wat spiervlees aan toe voegen en dan het liefst van een diersoort dat niet in de KVV zit, zo heb je wat meer afwisseling ;)

Begin zowiezo met zachte vleesbotten, denk daarbij aan kipkarkas, kwartelkarkas, eendennek ect.

In princiepe hoef je niks extra's aan het menu toe te voegen.
#1750121
Jol zegt het al, gewoon beginnen met kvv dat is stap 1.

Wat ik lees is dat je er weleens vleesbot bij wil geven.
Wat ik zou doen, is hem eerst een week of 2-3 alleen even die kvv's geven, dan is hij alvast wat gewent aan rauwe voeding.
Dan wat kippennekken kopen, goed platslaan en 1 of 2 geven. Naar alle waarschijnlijk houdt hij het dan wel gewoon binnen omdat het lichaam al wat gewent is en dat hele zachte botten.
Langzaam kun je dit dan gaan uitbouwen naar wat meer kippennekken en andere soorten.

Idd hoef je niets extra's aan je menu toe te voegen.
Maar 1x per week vette vis wel gezond (sardientjes, zalmlijf, panharing, zalmkop). In de natuurlijke vorm is natuurlijk altijd beter, maar eet je hond geen vis of zoals ik me in jou geval kan voorstellen (omdat hij ws een wat gevoelige maag heeft) wil je het nog even niet geven, dan is een goede visolie ook niet verkeerd.
Je herkent een goede visolie aan: een ondoorzichtige fles en hij bevriest niet of nauwelijks bij invriezen.

Een weekmenu is alleen van belang als je meer dan 3 dagen barf gaat geven.
Wel is het natuurlijk verstandig dat erop let dat je die barfdagen niet teveel bot geeft, maar bot combineert met spiervlees of orgaan of groentemix, om te harde ontlasting te voorkomen.
#1750230
Het zou kunnen dat jouw hond nu vleesbot uitspuugt omdat hij ook nog brokken te eten krijgt, zijn maagzuur is minder zuur dan van een hond die altijd kvv of barf eet.

In dit document http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,72140.0.html staat veel info over het combineren van kvv en barf.
De beginners documentatie waar Jol naar verwijst is ook erg interessant.

Voor nu zou ik inderdaad overstappen naar een complete kvv en dan eerst lezen hoe en wat je het beste kan doen met het geven van (beginners)botten enz.

Kjell krijgt ook regelmatig een beetje zeewier door zijn groentenmix, maar als ik me niet vergis dan kan je beter niet al te veel zeewier voeren i.v.m. de jodium die daarin zit. Zeewier is heel gezond, maar moet wel met mate gegeven worden.
Als dit niet klopt, hoop ik dat iemand het even corrigeert...
#1750846
Dank iedereen!

Ik ga hem inderdaad maar eerst op de kvv zonder botten houden en dan een goede (islamitische) slager in de buurt zoeken die een mooie verscheidenheid aan vlees heeft. :) Natuurlijk eerst beginnen met de kippennekjes etc.

Ik heb alle pagina's doorgenomen, dus dat moet wel goed komen. ik weet dat Dev in ieder geval door het dolle zal zijn bij zoveel lekker eten.  :biggrin2:

Wat is dan een mooie dosering voor het zeewier? een theelepel oid?
#1751023
Dursy Dog verkoopt zuiver IJslands zeewier voor weinig geld. Kilo verpakking is nog voordeliger. Zie http://www.dursydog.nl/product/280/285/ ... nd/203020/
De aanbevolen dosering staat er in grammen op en zou overeen komen met 1-2 afgestreken theelepels per dag. Mijn theelepels zijn kleiner dan die van Dursy Dog :biggrin2: Maar dat meet dus wel mooi veilig af ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door