Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Linda_Bonbon
#1741627
Ik heb net 2 pakjes smuldier voor de hond van mijn ouders gekocht. Ik heb de rode Vlees compleet, gekocht en de groene Pens/vlees compleet.
Ik heb hiervoor gekozen omdat de ene dus wél pens en de andere géén pens zou bevatten. Ging ik tenminste vanuit.
Als ik op de site van smuldier kijk klopt dat ook: Vlees compleet bevat aan dierlijke producten rundvlees, lever, hart, schapenvet en de Pens compleet zou runderpens, vlees, lever, hart, schapenvet bevatten. Kijk ik echter op de verpakking, dan blijkt er in Vlees compleet óók pens te zitten.

Iemand enig idee hoe het nou precies zit??


EDIT: Nog een vraagje: Ik zit nog eens op de site van smuldier te kijken, en er staat bij de Hart-variant niet van welk dier dat hart is. Weet iemand dat?
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op do 02 sep 2010, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1744931
Ik niet maar volgens mij kun je het best Mulder diervoeding even bellen of mailen. Ze zijn heel aardig en beantwoorden altijd de vragen van de mensen!
Door Linda_Bonbon
#1747481
Wow ik heb nu al antwoord! Binnen een uur!  :o

Het antwoord dat ik kreeg:

"In de vlees kompleet zit wel degelijk pens ik zal dit op de site dan laten veranderen.
De ingrediënten zijn inderdaad het zelfde alleen bestaat de Pens basis uit 80 % Pens, en de vleeskompleet basis uit 80% vlees."
Door Linda_Bonbon
#1748226
Oh, dus als ie Vlees Compleet krijgt, dan moet ie niet ook nog eens Pens Compleet hebben?
Zal het doorgeven aan mijn ouders.... Handig om te weten, bedankt.

Wat gebeurt er dan, bij te veel pens??
Door Too
#1748282
[quote="dancingdaydream"]
Pens laxeert, dus van teveel pens kunnen ze aan de race gaan.. Ook is dan je orgaan-verhouding veel te hoog lijkt me.
[/quote]


:thumbup:
Door Linda_Bonbon
#1748338
Ok, dan zal ik zeggen tegen mijn ouders dat ze het bij de vlees compleet houden.
Maar... dat zou betekenen dat ie ook de hart-variant niet mag hebben? want hart valt ook onder orgaan...
Door Nadia
#1748381
Voor de lekker kun je zeker eens afwisselen. Of liever, er iets bij geven. Alleen hart op een dag zal ook diarree geven.
Je kunt bijvoorbeeld de kip enkelvoudig samen geven met de hart enkelvoudig. Als je dat eens op de 2 weken zou doen is er niks aan het handje. Of kip enkelvoudig met puur pens. Maar de vleescompleet is zoals het zegt, compleet. Dus ik denk niet dat je moet willen om af te wisselen met hart ed.

Wat je wel kunt doen is sardientjes scoren en een vis dag inlassen. Of een ander merk KVV erbij voeren. Carnibest eend bijvoorbeeld, of Lam. DAT is wel goed om te doen!
Door Linda_Bonbon
#1748824
[quote="Nadia"]
Voor de lekker kun je zeker eens afwisselen. Of liever, er iets bij geven. Alleen hart op een dag zal ook diarree geven.
Je kunt bijvoorbeeld de kip enkelvoudig samen geven met de hart enkelvoudig. Als je dat eens op de 2 weken zou doen is er niks aan het handje. Of kip enkelvoudig met puur pens. Maar de vleescompleet is zoals het zegt, compleet. Dus ik denk niet dat je moet willen om af te wisselen met hart ed.

Wat je wel kunt doen is sardientjes scoren en een vis dag inlassen. Of een ander merk KVV erbij voeren. Carnibest eend bijvoorbeeld, of Lam. DAT is wel goed om te doen!
[/quote]

nog een keer een vraag..... (tja sorry ik snap er nog niet heel veel van.... er blijven elke keer nieuwe vragen komen!)

* als je vlees compleet voert, mag je er dus geen extra orgaan (hart of pens enkelvoudig) bij voeren. maar als dat zo is (omdat ie dan te veel orgaan krijgt), dan zou de pens compleet toch ook niet gezond zijn? daar zit dan toch ook te veel pens is naar verhouding??
* de vlees compleet kan dus alleen afgewisseld worden met de kip enkelvoudig? (ik laat andere merken even buiten beschouwing hierbij)
want als ik dan 1 dag de kip ga mengen met de hart, en hij krijgt de andere 6 dagen de vlees compleet, dan zit ie toch ook al aan te veel orgaan? of dat niet?

hopelijk worden jullie niet heel moe van mij....  :-\
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1748897
volgens mij mag er niet teveel orgaan gegeven worden, omdat orgaan eenzijdig is qua voedingsstoffen en er zouden daarom tekorten kunnen ontstaan.

Je kunt best afwisselen met orgaan, maar niet teveel inderdaad. De pens compleet is 'compleet' qua voedingsstoffen (al dan niet synthetisch), anders mag het niet compleet heten. Naar mijn mening mag je daar best mee afwisselen. Of je hond aan de dunne gaat van een hele maaltijd orgaan hoeft niet zo te zijn. Dat verschilt per hond en daar kom je alleen achter door het te proberen. Onze Daisy heeft er geen probleem mee, een hele dag orgaan.

Smuldier heeft ook een enkelvoudige vleesversie toch? Die kun je ook ter afwisseling geven. Je kunt bijvoorbeeld per week twee maaltijden kip enkelvoudig, twee maaltijden vlees enkelvoudig en één maaltijd hart enkelvoudig geven, naast de vlees compleet. En eventueel een keer pens compleet. Ervan uitgaande dat je twee keer per dag eten geeft.   
Door Linda_Bonbon
#1749657
dankjewel voor de uitgebreide info :)
gister zijn mijn ouders bij me op bezoek geweest en heb ik het er met ze over gehad.
ze vinden het nog wel erg ingewikkeld maar beginnen er geloof ik wel een beetje interesse in te krijgen. de hond vind de smuldier vlees compleet in ieder geval héérlijk en wil nooit meer wat anders ;)

je zegt dat (bijvoorbeeld) 2 maaltijden per week kunnen worden vervangen door kip enkelvoudig. is het dan een idee om bv. 's ochtends kip te geven en 's avonds hart of pens (ofwel de pens enkelvoudig ofwel de pens compleet (das ook 80% pens, best veel naar mijn idee)? zodat je toch een redelijk complete maaltijd voert? of zit je dan weer met een tekort aan bot enzo..? als je dat 1 of 2x per week doet, is dat dan een probleem, dat je geen bot voert op die dag?

even quoten:
"Je kunt bijvoorbeeld per week twee maaltijden kip enkelvoudig, twee maaltijden vlees enkelvoudig en één maaltijd hart enkelvoudig geven, naast de vlees compleet."

als ik dat doe, kom je dan niet veel te kort? dan voer je 5 maaltijden van de 14 niet compleet. is dat erg?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door