Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door leonie
#1749645
Beste allemaal,

ik heb al van alles gelezen hier over vitamine c en ascorbinezuur.
Maar nu twijfel ik enorm, ik heb van "de dierendrogist" nog 99% ascorbinezuur poeder staan. Daar moet ik een mestpuntje van geven.

Kan ik dit ook geven aan Sam, (labrador pup van 15 weken).
Of kan ik beter voor de vit.c pillen gaan van Ester?? En zoja hoeveel mag hij dan hebben daarvan?

Ik weet het niet. Sam en Luca eten allebei KVV, en ze krijgen karnemelk, en 's avonds een appel, banaan, manderijn enz, verdeeld in hun bakken.

Wie kan mij helpen.

Groetjes Leonie.
Door Lizzy
#1749656
Hoi Leonie,
Waarom wil je Sam vitamine C geven? Ik vind dat je een jonge hond geen vitamine C moet geven en eigenlijk vind ik dat je een hond (zonder goede reden) sowieso geen vitamine C moet geven. Het punt is namelijk dat wanneer je vitamine C in supplementvorm aan je hond geeft, hij stopt met de eigen aanmaak van vitamine C. Met alle vervelende gevolgen van dien. Je kunt vitamine C tijdelijk geven, als er bijv. een goede reden is zoals het verzuren van de urine bij blaasgruis of bij een verminderde weerstand. Maar geef het nooit permanent/te lang en ook niet wanneer er geen reden toe is. Dat is tenminste mijn mening.
Door leonie
#1749718
Hoi Lizzy,

ik las gisteren in de papieren van Sam, die ik meegekregen heb van de fokker, dat hij vitamine c moet krijgen.........????
Dan had ik al het 1 en ander gelezen hier, over honden die snel groot worden, dat vitamine c goed is voor het kraakbeen, om hd voor te zijn (zeg maar).

Dus ik dacht er goed aan te doen om hem dat te gaan geven.
Maar nu ik jouw verhaal zo lees, is dat dus overbodig.

Sam 15 weken en Luca ruim 5 jaar, krijgen beide CB en Farmfood fresh te eten, daarbij wissel ik af, met Smuldier, AHV enz.

Groetjes Leonie.
Door Lizzy
#1749721
leonie schreef: Hoi Lizzy,

ik las gisteren in de papieren van Sam, die ik meegekregen heb van de fokker, dat hij vitamine c moet krijgen.........????
Dan had ik al het 1 en ander gelezen hier, over honden die snel groot worden, dat vitamine c goed is voor het kraakbeen, om hd voor te zijn (zeg maar).

Dus ik dacht er goed aan te doen om hem dat te gaan geven.
Maar nu ik jouw verhaal zo lees, is dat dus overbodig.

Sam 15 weken en Luca ruim 5 jaar, krijgen beide CB en Farmfood fresh te eten, daarbij wissel ik af, met Smuldier, AHV enz.

Groetjes Leonie.
Ja, dat is overbodig, zelfs schadelijk volgens de nieuwste inzichten. Ik verzin dit gelukkig niet zelf hoor. Het komt van Mogens Eliasen. Ik weet niet hoe je Engels is, maar dit is een link naar het artikel: http://k9joy.com/dogarticles/vitaminC.php

Als jij denkt dat je er toch goed aan doet om extra vitamine C te geven, zou ik je aan willen raden om toch voor een natuurlijke vorm te kiezen en vitamine C rijk fruit /groenten te geven.
Door leonie
#1749735
Met vitamine c RIJK, bedoel je dus gewoon verse groenten en fruit bij de groenteman vandaan.

Als dit zo is, dan krijgen ze dit al, elke avond tegelijk met ons, krijgen ze een bakje fruit.
(mijn Engels is goed, dus ik ga het doorlezen)

Fruit kan dan geen kwaad Lizzy? Of is het beter om ook dat niet te geven?

Bedankt Lizzy.
Door deja
#1750863
Lizzy schreef: Hoi Leonie,
Waarom wil je Sam vitamine C geven? Ik vind dat je een jonge hond geen vitamine C moet geven en eigenlijk vind ik dat je een hond (zonder goede reden) sowieso geen vitamine C moet geven. Het punt is namelijk dat wanneer je vitamine C in supplementvorm aan je hond geeft, hij stopt met de eigen aanmaak van vitamine C. Met alle vervelende gevolgen van dien. Je kunt vitamine C tijdelijk geven, als er bijv. een goede reden is zoals het verzuren van de urine bij blaasgruis of bij een verminderde weerstand. Maar geef het nooit permanent/te lang en ook niet wanneer er geen reden toe is. Dat is tenminste mijn mening.
Wat kunnen die schadelijke gevolgen dan zijn ik heb Beau toen hij een stuk jonger was ook een hele tijd vit. C gegeven had daar op het Labrador net een heel stuk over gelezen dat dat zo goed was om HD te voorkomen.
Kreeg toen op het barfforum te horen dat het niet goed was en ben toen gestopt maar hij had het al een flink poosje gehad wel de natuurlijke versie.

Af en toe weet je het ook niet meer ik dacht toen dat ik het goed deed maar wat kan er dan zo schadelijk zijn er word ook gezegd dat ze het teveel weer uitplassen.
Door Lizzy
#1751193
In het artikel van Eliasen staat dat de gevolgen van het geven van vitamine C kan resulteren in het stoppen van de eigen aanmaak. Mogelijk zelfs permanent. De hond maakt zelf nogal veel vitamine C aan (dat staat in de link naar het artikel van Eliasen die ik hierboven gegeven heb). Ik zal het er nog even uitknippen:
In their bodies, dogs produce about 40 milligrams of this vitamin per kilogram bodyweight every day - or 18 milligrams per pound, if it is an American dog. A 40-pound dog thus produces the equivalent of about two big tablets (500 milligrams) per day! A dog the size of a human would produce about 6-8 of those big 500-mg tablets per day - a huge dose, even compared to what a human needs!
Zou jouw hond dus permanent stoppen met de aanmaak ervan (van vitamine C dus), dan denk ik dat je dat moet gaan merken in de algehele conditie en weerstand van de hond. Dit zijn de symptomen van tekorten bij mensen:

Symptomen bij een tekort
- Gevoel van slapte
- Voorjaarsmoeheid
- Slecht genezende wonden
- Prikkelbaarheid
- Bloedend tandvlees, loszittende tanden
- Gemakkelijk blauwe plekken krijgen
- Gewrichtspijn
- Gebrek aan eetlust
- Hartklachten

Ik vermoed dat de symptomen bij een hond van gelijke aard kunnen zijn.

Verder zijn er nog gevolgen voor de nieren en lever. Ik knip weer even:
Scientific research also shows that the result of a long-term supply of excess vitamin C for dogs can lead to kidney and liver damage that sometimes can be fatal… This really should not surprise anyone who understands the chemistry involved.
Dit geldt natuurlijk wel alleen voor het plotseling geven van hoge doseringen. Helaas staat er niet bij hoe hoog maar ik vermoed dat je wel over meerdere grammen praat (aangezien ik van hoe wij doseren in al die jaren nog nooit problemen heb gezien).
Door leonie
#1751539
Jeetje, het is toch wat allemaal.
Soms word ik er ook lichtelijk gestoord van hoor.....
Die zegt dit, en die dat.......... hele internet geraadpleegd, dus je denkt inderdaad goed te doen.
Ook ik wilde Sam dit gaan geven voor zijn gewrichten, gelukkig stelde ik mijn vraag hier, en kreeg ik van Lizzy deze antwoorden terug (zie hierboven).

Maar gewoon fruit is gelukkig geen probleem, en dat vindt Sam erg lekker.

Groetjes Leonie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door