Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kelsjen
#1748687
Hallo allemaal!

Ik geef mijn hond al geruime tijd Barf. Maar sinds ik deze site heb gelezen begin ik flink aan mezelf te twijfelen. Eigenlijk voer ik heel onregelmatig en heb ik altijd alles op gevoel gedaan.
Flink Verkeerd dus als ik dat zo lees!

Ik kom moeilijk aan orgaan vlees, en voer daarom vitamin en calcium bij van Beaphar. En flink wat spaghetti  omdat hij gewoonweg dol er op is! :D

Het is een grote hond van +-25- 30 Kg

Vast onderdeel van de Dag:

spaghetti : 300 g
kipkarkas: 750 gr
gemengd spiervlees: 500 gr
2 theelepels vitamin en calcium van Beaphar.

wisselend:
- hier en daar een handje brokken
-natvoer 
-of wat de pot schaft( groentes) en een snoepje hier en daar

Oordeel aub niet te hard, ik kom om te leren! :-[ Maar kunnen jullie zeggen of ik enorme fouten maak?

Groetjes van de Leek.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1748708
Welkom.

Blij dat je bent gaan twijfelen, want netjes gezegd heeft datgene wat je nu voert maar heel weinig met BARF te maken :biggrin2:

Ik zou zeggen, begin gewoon weer van voren af aan en lees de beginnersdocumentatie die hiervoor geschreven is.  :)
Door Too
#1748717
Hi welkom hier!

Je weet wat ze zeggen : beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.. :D

Heel erg slecht doe je niet hoor, je geeft iig rauw botwerk en spiervlees

spaghetti en vitamin-mix mag je wel schrappen , calcium zit al in je vleesbot


Woon je in Nederland want orgaan is hier niet vreselijk moeilijk te verkrijgen -nier is ws t lastigst-: lamshart van Rodi in de supermarktvriezer, pens van smuldier idem, kippenlever in de koeling van diezelfde super. En anders natuurlijk via de [islamitische] slager, slachter en 'barf-leveranciers

'Onze' norm is om

40-50% bevleesde botten
15-20% orgaan waarvan de helft pens
0-15% groentemix
15-35% spiervlees

Als je dan ook nog  4 á 5 diersoorten weet te vinden [en wat vette vis] dan heeft je hond genoeg variatie en hoef je geen strapatsen uit te halen met supplementen.

Qua hoeveelheden is t lastig aan te geven maar ergens tussen de 2 en 4 % van t lichaamsgewicht is ongeveer de dagelijkse voedingsbehoefte, eea is afhankelijk van activiteit, individu ed
Uiteindelijk voer je met je handen en je ogen: wordt je hond wat spekkig dan minder je, wordt ie te schraal dan gaat er een hapje extra in de bak
Door orinake
#1748720
kelsjen schreef: Hallo allemaal!

Ik geef mijn hond al geruime tijd Barf. Maar sinds ik deze site heb gelezen begin ik flink aan mezelf te twijfelen. Eigenlijk voer ik heel onregelmatig en heb ik altijd alles op gevoel gedaan.
Flink Verkeerd dus als ik dat zo lees!

Ik kom moeilijk aan orgaan vlees, en voer daarom vitamin en calcium bij van Beaphar. En flink wat spaghetti  omdat hij gewoonweg dol er op is! :D

Het is een grote hond van +-25- 30 Kg

Vast onderdeel van de Dag:

spaghetti : 300 g
kipkarkas: 750 gr
gemengd spiervlees: 500 gr
2 theelepels vitamin en calcium van Beaphar.

wisselend:
- hier en daar een handje brokken
-natvoer 
-of wat de pot schaft( groentes) en een snoepje hier en daar

Oordeel aub niet te hard, ik kom om te leren! :-[ Maar kunnen jullie zeggen of ik enorme fouten maak?

Groetjes van de Leek.
Mag ik even lachen :) niet om je uit te lachen hoor. Maar wat ik hier lees doet me denken aan vroeger. De hond van men grootmoeder at ook zo :)
De at zelfs varkensvlees (ahja als er geslacht werd dan viel der wel eens iets op de grond he).

Nu, even serieus:
Dit is totaal geen barf, maar gewoon voeren op het gedacht.

1550gr per dag voor een hond van 25 - 30kg lijkt me enorm veel.
Spaghetti = graan = heeft je hond niet nodig. Veel honden reageren er ook slecht op.
Je kan het natuurlijk wel geven, maar persoonlijk zou ik het niet dagelijks geven.

Dan even kijken welke soorten je kan bemachtingen in spiervlees - vleesbot en orgaan.
En dan een menuutje opstellen aan de hand daarvan.

Je vind hier op het forum enorm veel info van hoe je een menuutje op kan stellen.
Door **Jolanda**
#1748728
Calcium heb je zowiezo niet nodig want dat voer je al (kipkarkas).
Daarbij is het belangrijk dat je veel afwisseling in diersoorten hebt. De richtlijn is minstens 4 verschillende diersoorten + vis.
Dus alleen kipkarkas en een gemengd vlees van 2 soorten is te weinig.

Macaroni heeft je hond niet nodig, dat zit vol koolhydraten en dat heeft een hond niet nodig, daarbij poept ie er weer veel van uit ;)

Als je je goed inleest op barfplaats leer je vanzelf wat goed, minder goed of slecht is. Ook leer je hoe je een menu moet samenstellen met de 4 ingredienten; vleesbot, spiervlees, orgaan en groenten.

Bestellen (dus ook orgaan) kun je via een aantal internetleveranciers doen.
En dan hebben we hier op barfplaats 2 hoekjes;
1) vraag en aanbod, daar kun je dus om producten vragen of wat je te veel hebt aanbieden.  
2) de verzamelplaats, daar worden oproepjes gezet om samen bij een (internet)leverancier te bestellen.

Maar als ik lees hoeveel je voerd....dan moet je hond of heel erg veel bewegen/verbruiken of hij is flink (g)aan (het) uitdijen.
Als richtlijn word 2% van het lichaamsgewicht aangehouden om te voeren. Dus een hond van 30kg zou je volgens de richtlijn 600gr per dag voeren. Nou kan het natuurlijk best dat dat te weinig is, maar meer dan het dubbele per dag voeren vind ik wel érg veel, vooral omdat je ook nog die macaroni voerd.
Door Jasmin
#1748739
Nou nou, mensen, aardig zijn weet je nog?

Persoonlijk ben ik erg benieuwd waarom je je hond spaghetti geeft. Is dat omdat hij het lekker vindt? Ik doe vaak een heel klein beetje (volle theelepel) rijst door het eten, gewoon omdat mijn hond dat heerlijk vindt. Au, au, niet te hard slaan, oude rotten.
Door Lizzy
#1748745
Jasmin schreef: Nou nou, mensen, aardig zijn weet je nog?

Persoonlijk ben ik erg benieuwd waarom je je hond spaghetti geeft. Is dat omdat hij het lekker vindt? Ik doe vaak een heel klein beetje (volle theelepel) rijst door het eten, gewoon omdat mijn hond dat heerlijk vindt. Au, au, niet te hard slaan, oude rotten.
Beste Jasmin, ik vind bovenstaande reacties en adviezen heel aardig en zeer behulpzaam.  
Door kelsjen
#1748819
Hallo allemaal!

Allereerst bedankt voor jullie lieve reacties...ik dacht dat BARF al goed was wanneer je gewoonweg rauw voer gaf iedere dag haha! :-[

Het spaghetti verhaal is begonnen omdat mijn hond voor mijn gevoel altijd te mager is geweest en ik hem met flink wat koolhydraten vet wilde mesten! En sindsdien springt hij meters hoog wanneer hij een bakje ruikt. Hij is nog steeds erg dun en erg hongerig de hele dag(vandaar de grote hoeveelheden). Ben wel toevallig deze week bij de dierarts geweest om zijn schildklier te laten testen.En de Vitaminen, tja altijd bang dat hij wat te kort komt!

Het gemengd spiervlees krijg ik van een islamitische slager, er zit dus kip,lam,rund,tussen.

Ik ga me nog eens goed inlezen! Moet het orgaanvlees ook verschillend zijn of kom je met lever ook al een heel eind?

Alvast bedankt allemaal!

Groetjes
Door orinake
#1748826
kelsjen schreef: Hallo allemaal!

Allereerst bedankt voor jullie lieve reacties...ik dacht dat BARF al goed was wanneer je gewoonweg rauw voer gaf iedere dag haha! :-[

Het spaghetti verhaal is begonnen omdat mijn hond voor mijn gevoel altijd te mager is geweest en ik hem met flink wat koolhydraten vet wilde mesten! En sindsdien springt hij meters hoog wanneer hij een bakje ruikt. Hij is nog steeds erg dun en erg hongerig de hele dag(vandaar de grote hoeveelheden). Ben wel toevallig deze week bij de dierarts geweest om zijn schildklier te laten testen.En de Vitaminen, tja altijd bang dat hij wat te kort komt!

Het gemengd spiervlees krijg ik van een islamitische slager, er zit dus kip,lam,rund,tussen.

Ik ga me nog eens goed inlezen! Moet het orgaanvlees ook verschillend zijn of kom je met lever ook al een heel eind?

Alvast bedankt allemaal!

Groetjes

Met lever en nier moet je een beetje opletten, dit mag je niet te vaak geven. Het zijn immers zuiveringsorganen die dus heel wat afvalstoffen bevatten. Je mag ze echter niet weglaten, aangezien ze ook wel nodig zijn :)

Je schrijft dat het spiervlees van de islamitische slager komt. Ik vermoed dat die lieve mens dan ook wel aan orgaantjes kan komen hoor.
Lever - hart - nieren - Testikels van schaap/geit bvb of rund :)
Magen van kip, rund, geit/schaap kan je ook geven.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1748839
Jasmin schreef: Nou nou, mensen, aardig zijn weet je nog?

Persoonlijk ben ik erg benieuwd waarom je je hond spaghetti geeft. Is dat omdat hij het lekker vindt? Ik doe vaak een heel klein beetje (volle theelepel) rijst door het eten, gewoon omdat mijn hond dat heerlijk vindt. Au, au, niet te hard slaan, oude rotten.
Dat staat er al....omdat hij er dol op is, wat je kunt vertalen naar "hij vind het gewoon lekker".

En ik ga jou niet slaan hoor omdat je je hond rijst voert, dat mag  je namelijk helemaal zelf weten. Ik ga het echter niet goed praten of aanpraten als mensen om advies vragen.

Verder zie ik niet in wat er nu weer niet aardig is aan de gegeven reacties.
Door josevl
#1748841
in welke omgeving woon je als ik vragen mag ? want je kan in nl best wel makkelijk aan 4a5 soorten komen denk ik
dus misschien kunnen we je daar mee helpen
Door **Jolanda**
#1748847
Hihi, nee met alleen wat vers vlees ben je nog niet aan het barfen. Oke, voor je gevoel misschien wel, maar je moet het ook verantwoord doen, als je niet weet waar je mee bezig bent kan je hond zomaar tekorten oplopen ;)

Ohw, zoveel krijgen en toch magertjes...hmm misschien dat je wat meer vettere diersoorten kunt gaan voeren, zoals eend en lam ;)
Wat voor een hond/ras is het?

Zoals Orinake al zegt, je hebt meer nodig dan alleen lever. Nieren zijn een belangrijk onderdeel, maar vergeet ook niet hart te geven. Kippen/kalkoen magen zijn niet zo voedzaam.
Runderhart is makkelijk te krijgen in de vriezer van de supermarkt (smuldier hart, is dier/honden voeding hoor ;) ) Nieren kun je via de islamitische slager krijgen, net zoals pens. Misschien dat je bij de poelier wat kalkoenlevertjes kunt krijgen...dan heb je in ieder geval al wat meer variatie in je menu ;)

Als je je gaat inlezen kom je ook tegen hoeveel % je van het totale menu aan bepaalde orgaan soorten kunt/moet voeren, zoals pens bijv. Daar mag je 7-10% van voeren per week ;) (er word gezegt tussen de 15 en 20% orgaan waarvan de helft pens ;) )

Oh ja en vergeet de vette vis niet ;) De visboer op de markt kan je vast helpen aan een zalmkop, sardientjes, makrelen, panharingen ect.

Ga er nou maar eens een paar uur voor zitten, want het is écht heel veel leesvoer maar dan weet je eigenlijk ook alles wat je moet weten ;)
Als je dan iets niet weet of iets onduidelijk vind; gewoon vragen ;)
Door kelsjen
#1748944
daar ben ik weer!
Ik ben niet meer achter de computer weg te slaan hoor!
Ik moet wel even zeggen dat het niet zo is dat ik me er gemakkelijk vanaf wil maken...ik had me er gewoon nooit eerder in verdiept! Je hoort mensen om je heen praten over het 'slechte'van brokken, en dat die van hun op rauw voer zitten. Dus dat wilde ik natuurlijk ook, niks slechts voor mijn hond!(wolfhond)Maar ik wist echt niks van de percentages af

Ik ga het nog eens bij de slager vragen, misschien had hij alleen die keer niks toen ik het vroeg. Ze zijn ook niet altijd even goed te verstaan..We komen er wel!
Ik vind jullie informatie wel makkelijker dan alle lappen tekst. Daar zie je we veel informatie staan maar vaak niet waarom het ene wel te geven en het andere niet, of zoals met die lever, waarom niet te veel ervan te geven...
Vette vis is wel een idee, op zaterdag is de visboer in de buurt! Ik woon in zuid-limburg, heerlen maastricht. Nu ik weet dat nog meer vlees variatie noodzakelijk is, zal ik er vast ook wel aankomen.
Straks toch maar even hem het slechte nieuws gaan vertellen dat hij zijn spaghetti op zijn buik kan schrijven voorlopig haha.

Moeten de groentes perse rauw zijn? Of mag het ook de stampot zijn van de avond ervoor?

Best gezellig trouwens,zo'n forum!
Door Linda_Bonbon
#1748951
stamppot = aardappelen en aardappelen = veel koolhydraten, toch?
dan krijg je hetzelfde als de spaghetti.
het idee van barf is rauw voer, dus volgens mij de groenten ook gewoon altijd rauw.
(prof's, correct me if I'm wrong, still learning ;))
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door