Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1746957
Via de zoekfunctie vond ik uit dat het gewicht van zo 600-1500 gram bedraagt. Nou heb ik er laatst een stuk of wat besteld, omdat ze werden aangeboden als "halve lamskop, in tweeën gezaagd, gewicht 400-600 gram". Dat leken me dus mooie kleine jonge kinderkopjes. Maar toen ik ze binnenkreeg, bleken het echt joekels van schedels te zijn met flink harde botten. Ik heb de indruk dat het gewoon schapenkoppen zijn die zijn teruggezaagd tot dat gewicht.
Maar toch: als ik de twee stukken naast elkaar leg en me de ontbrekende helft erbij voorstel, heb ik dus hele koppen van 800-1200 gram, wat binnen de marge valt die in dat gewichtentopic werd genoemd voor een hele lamskop. Maar als je een kop van 1500 gram hebt, dan is dat toch een heel groot en dus keihard ding? Voeren jullie echt koppen van 1500 gram?

Ik heb uiteindelijk maar geen risico genomen en het grootste deel weggegooid; alleen de hersenen en het vrij poreuze bot van de oogkassen tot de neus heb ik gehouden (en vanavond gevoerd). En afgezien van een stukje bovenkaak hebben alle hondjes ze ook keurig gekraakt.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1746970
Euh ja ik voer ze, maar alleen aan de herders en de kaken gaan de kliko in.
Soms heb je pech met lamskoppen en zijn ze te groot en soms mazzel.
Had laatst zulke heerlijke kleine kopjes van 500-600gr, die wil ik altijd wel  :)
Door Nadia
#1746976
Mijn halve koppen wegen 700 gram. Die voer ik idd helemaal (alleen de onderkaak niet). Met een flinke lap pens ernaast (kilo) en de dag erop een vaste dag.
Door Mevroi Kruim
#1747084
Ik voer ze ook, meestal voor een vastendag. Mijn honden laten alles dat te hard is over en ik hou er een wakend oog op. Heb je schrokkerds die grote stukken zo naar binnen werken dan zou ik er niet aan beginnen, te riskant. Ik heb van die bedachtzame knagers die zunig benne met hun energie dus harde stukken netjes terzijde schuiven, dan kan het.
Gebruikersavatar
Door pike
#1747172
Ik geef ze ook, wel halve. Want een hele van zo´n 1300/15oo gram is veels en veel te veel voor de mijne. Een halve is al een veel grotere maaltijd dan normaal. Ik bestel ze ook gezaagd sinds behalve de kop ook mijn hakblok in stukken is gespleten  >:(. Volgens mij hebben ze ook niet veel meer met lam te maken. Mijn honden eten ze prima, laten alleen een paar kiezen en soms een stukje van de onderkaak liggen. Er zit natuurlijk orgaan in als tong en hersenen, maar ik geef er wel altijd nog een onsje vlees bij . En ze poepen er keurig op  :biggrin2:
Door Anne in Zweden
#1747211
Ik kom met een snoeischaar niet door zo´n schedel van 800-1200 heen (dus het schedeldeel vanaf de oogkassen tot de aanzet van de nek), en ik neem aan jullie ook niet, maar dat is dus niet erg? Op zich zouden de reuen de kop ook wel aankunnen, maar ik durfde het niet aan omdat de koppen dus niet voor de snoeischaartest geslaagd zijn. Ik heb er gisteren wel pens, vlees en wat rondliggende kalkoenhartjes bij gedaan, dus problemen met de ontlasting verwacht ik niet. We zullen het zo meteen zien... :D
Door orinake
#1747244
Ik voer ze gewoon.
De onderkaak laten ze zelf we liggen (ik geef een hele lamskop per hond)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1747297
Anne in Duitsland schreef: Ik kom met een snoeischaar niet door zo´n schedel van 800-1200 heen (dus het schedeldeel vanaf de oogkassen tot de aanzet van de nek), en ik neem aan jullie ook niet, maar dat is dus niet erg? Op zich zouden de reuen de kop ook wel aankunnen, maar ik durfde het niet aan omdat de koppen dus niet voor de snoeischaartest geslaagd zijn. Ik heb er gisteren wel pens, vlees en wat rondliggende kalkoenhartjes bij gedaan, dus problemen met de ontlasting verwacht ik niet. We zullen het zo meteen zien... :D
Nee idd de meeste koppen doorstaan de snoeischaartest niet, alhoewel de kans dat je in de schedel (bolle gedeelte) kan knippen bij sommige wel te doen is.
Het is ook een beetje zoals mevr. Kruim zegt, heb je nette eter waarvan je weet dat ze de harde stukken laten liggen dan zou ik het wel aandurven met veel vlees erbij.
Ook maakt het per hond wel verschillend hoe de ontlasting is, ik gaf altijd bij de border collie's zo'n 300gr pens of vlees erbij, totdat 1 van de borders een keer zoveel moeite en pijn had met poepen na een lamskope :-\
Hierna geef ik ze enkel niet meer te harde koppen en daarbij altijd minimaal een 1/2 tot een hele kilo pens erbij. Dat gaat wel goed.
De herders daarintegen hebben hebben veel minder snel last van hardere ontlasting, maar ook die krijgen voor de zekerheid een kilo-tje pens erbij nu.

Maargoed bij twijfel zeg ik altijd niet doen.
Als jij  hem te hard vindt, dan is hij te hard voor je honden  ;)
Door wendy71
#1747415
Ik voer ze ook aan mijn RR, wel met een voorafje van pens, anders vind ik het té veel bot en dat is dan ook wel te zien aan hun ontlasting, harde, witte krijtpoep.
Door Mevroi Kruim
#1747528
Kátur krijgt er ook pens bij, Tara had geen problemen met kop zonder pens. Logi heeft nog geen kop gehad, hij is al wel iets groter dan Kátur maar z'n gebit is nog niet op maat  :D
Niet gezaagde koppen gaan hier voor de bijl, op de boomstronk, die is van essenhout en dus aardig bijl-bestendig  :D de rondspatende hersens worden door de kipjes opgeruimd  ::)
Door Hertog
#1748621
Hier niet zo lang geleden voor het eerst een zo genaamde halver lamskop gehad. Nou daar was hij even zoet mee. Heeft de hele (halve) kop keurig opgepeuzeld en de volgende dag zijn anaalklieren geleegd  :D Ik vind het idee van kop+pens+dagje vasten wel een goede. Bij de slachter had ik gevraagd om een lamskop maar hij gebruikte schaap en lam in 1 zin door elkaar. Inmiddels weet ik ook dat een lam een lam is tot ongeveer een jaar. Als je die in de wei ziet lopen zijn ze net zo groot als de schapen. Tja, en dan raak ik de weg kwijt.
Door tieneke
#1748929
Hier geef ik ze niet meer na een beschadigde kies bij Tinus,waren echt niet hard en niet te oud.
Door Nyncke
#1749292
Geef ze in zijn geheel als het te hard is laat Cadiz het wel liggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door