Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door diliana
#1747817
hallo allemaal,
ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik wil jullie namens de fokker van mijn honden even op het volgende attenderen:

De laatste loodjes
De hond is een carnivoor, dus gun je een hond zich als zo’n beest te gedragen en geef je hem of haar vlees te eten. Volgens de BARF-methode is dat zelfs een gezonde manier van voeren.
Maar … wanneer je dan in de vleesvoeding balletjes vindt van het type plumbum, dus Pb, oftewel lood, krabt een kynoloog zich wel even achter de oren.
Als verwoed lezer van de Staatscourant meen ik me te herinneren dat er vanaf 9 december 2004 geen gebruik meer gemaakt mag worden van loodhagel. Kan men hieruit concluderen dat jagers niet kunnen lezen? Of zijn de jagers van dit geschoten wild buitenlanders, daar Nederlanders immers verondersteld worden de wet te kennen?
Natuurlijk wil je zekerheid en pak je de balletjes uit de voerbak van je hond en onderwerp je ze aan een grondig onderzoek:
• De balletjes blijven niet aan een magneet hangen en bevatten dus geen ijzer.
• Met een combinatietang zijn ze vrij eenvoudig plat te knijpen, waarbij de afdruk van het profiel van de gebruikte tang achterblijft op het inmiddels platte schijfje.
• Met zo’n bolletje kun je “LOOD” op een stukje papier schrijven.
Kortom, mijn vermoeden berust helaas op waarheid.

Zoals veel kynologen weten zijn zware metalen nu niet de gezondste stoffen in ons milieu. Van het zware metaal lood kunnen wij en onze honden loodvergiftiging oplopen. De symptomen zijn algemene zwakte, krampen, gebrek aan eetlust en stoornissen van het centrale zenuwstelsel, die zich uiten als ongecontroleerde bewegingen.
Een vergiftiging door lood kan worden aangetoond met een bloedonderzoek door het
aantonen van lood in het bloed en verschijnselen als bloedarmoede. Op een röntgenfoto is lood ook zichtbaar.
Over de behandeling is bekend dat het lood zo snel mogelijk door het lichaam moet worden uitgescheiden door te laxeren.

Voor het leveren van gezonde vleesvoeding dient de leverancier …….

De kwaliteit van onze hondenvoeding weegt voor ons zwaar. Voor mij betekenen die onlangs gevonden balletjes daarom de laatste loodjes.

Willem Hogenhout
Door Mevroi Kruim
#1747866
Tja. Als wild geimporteerd is uit bv Oost-Europa dan zou er theoretisch wel eens een loden hagelkorreltje in kunnen zitten. Hier op BP hebben mensen ook wel eens hagelkorrels gevonden in bv fazanten, meestal trouwens stalen hagel. De kans dat het je overkomt is minimaal, de voordelen van barf wegen daar voor mij zonder meer, meer dan ruimschoots tegenop. Als je je realiseert wat voor ellende je in je hond stopt met br*k of blik, en wel dagelijks en z'n leven lang, is voor mij de keus niet heel moeilijk, afgewogen tegen dat ieniemienie-risico op loodhageltjes. Die overigens via de natuurlijke weg de hond snel weer verlaten. Wat niet gezegd kan worden van allerlei vormen van milieu-vergiftiging, inclusief overdoses aan wel opneembaar lood, die je hond en jezelf eveneens dagelijks en levenslang binnenkrijgen.
Als je het risico niet wilt nemen voer je geen wild.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1747877
Tja bij wild is dat risico er, alhoewel de regels wel wat verandert zijn en ik me geen voorval hier kan herinneren van een loodvergiftiging (miss iemand die er langer zit dan mij wel?).
Dus hoe rieel is het risico?
En daarnaast kun je er ook voor kiezen om geen wild te voer of alleen gefokt wild, waardoor je helemaal geen risico hebt op hagel.
De risico's van brokken of andere kunstmatige diervoeding voeren vindt ik veel groter dan dit risico.
#1747884
hier ook weleens gehad, ze bleven netjes in de bak of werden uitgetuft...
wel heb ik me 2 jr geleden er zorgen over gehad, in de tijd dat weirdo ziek was....is ook lood te spraken gekomen..
ik bracht dat te sprake omdat je zoekende ben naar een oorzaak, mij is toen verteld dat een hond wel ontzettend veel van die hageltjes binnen moest krijgen wilde de hond er een vergiftiging aan overhouden...
overigens werd er bij hem geen loodvergifting gevonden..
om daar nou het vers voeren tabee te zeggen vindt ik onzin, het goede van het vers voeren weegt zwaarder dan het overgaan op brok om geen korreltjes in wild te vinden..
mijn mening is als je daar 'bang'voor ben voer je geen wild...
het risico van brokken voeren vindt ook ik veel groter dan af en toe een korreltje te vinden...
Door pallas
#1747913
Hier wordt veel wild gegeten en dus ook met regelmaat wel eens wat hagelkorreltjes in de bak. Maar tot nu toe dus altijd van staal en nog nooit ééntje van lood aangetroffen.
Mocht je het risico niet wilen lopen schrap dan het wild uit je menu.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1747922
diliana schreef: hallo allemaal,
ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik wil jullie namens de fokker van mijn honden even op het volgende attenderen:

De laatste loodjes
De hond is een carnivoor, dus gun je een hond zich als zo’n beest te gedragen en geef je hem of haar vlees te eten. Volgens de BARF-methode is dat zelfs een gezonde manier van voeren.
Maar … wanneer je dan in de vleesvoeding balletjes vindt van het type plumbum, dus Pb, oftewel lood, krabt een kynoloog zich wel even achter de oren.
Als verwoed lezer van de Staatscourant meen ik me te herinneren dat er vanaf 9 december 2004 geen gebruik meer gemaakt mag worden van loodhagel. Kan men hieruit concluderen dat jagers niet kunnen lezen? Of zijn de jagers van dit geschoten wild buitenlanders, daar Nederlanders immers verondersteld worden de wet te kennen?
Natuurlijk wil je zekerheid en pak je de balletjes uit de voerbak van je hond en onderwerp je ze aan een grondig onderzoek:
• De balletjes blijven niet aan een magneet hangen en bevatten dus geen ijzer.
• Met een combinatietang zijn ze vrij eenvoudig plat te knijpen, waarbij de afdruk van het profiel van de gebruikte tang achterblijft op het inmiddels platte schijfje.
• Met zo’n bolletje kun je “LOOD” op een stukje papier schrijven.
Kortom, mijn vermoeden berust helaas op waarheid.

Zoals veel kynologen weten zijn zware metalen nu niet de gezondste stoffen in ons milieu. Van het zware metaal lood kunnen wij en onze honden loodvergiftiging oplopen. De symptomen zijn algemene zwakte, krampen, gebrek aan eetlust en stoornissen van het centrale zenuwstelsel, die zich uiten als ongecontroleerde bewegingen.
Een vergiftiging door lood kan worden aangetoond met een bloedonderzoek door het
aantonen van lood in het bloed en verschijnselen als bloedarmoede. Op een röntgenfoto is lood ook zichtbaar.
Over de behandeling is bekend dat het lood zo snel mogelijk door het lichaam moet worden uitgescheiden door te laxeren.

Voor het leveren van gezonde vleesvoeding dient de leverancier …….

De kwaliteit van onze hondenvoeding weegt voor ons zwaar. Voor mij betekenen die onlangs gevonden balletjes daarom de laatste loodjes.

Willem Hogenhout
Dat je geen loodballen in je hondenvoer wilt, daar kan ik me prima in inleven, dat hoef ik ook niet.

Dat je met de vondst van wat loodballen meteen de voermethode op de schup gooit, daar zie ik dus niks in. Wij voeren hier al ruim 6 jaar tot volle tevredenheid volgens de BARF-methode. Ze eten hier weinig wild omdat ze dat maar zozo vinden en daarom zullen er hier ook maar weinig loodballen in het het voer te vinden zijn. Zeg maar gerust, helemaal niks. Wel vind ik met regelmaat rariteiten in een koeiemaag, maar het is aan mij, als zelf-samensteller de taak en verantwoording om ervoor te zorgen dat die rariteiten niet in voerbak, of ergo, hondenmaag terechtkomen.
Je zou dan, mijn inziens, beter dat voer kunnen schrappen waar lood in kan zitten en voor de rest je honden van de voordelen van de BARF-methode mee te laten profiteren.
Door diliana
#1748488
Begrijp mij nou niet verkeerd. ik ben zelf vervend Barfer en moet er dus ook niet aan denken om daar mee te stoppen.
dit topic is alleen maar bedoeld om jullie er attent op te maken dat het mogelijk is dat er lood in het eten van je hond kan zitten.
ik heb in meerdere topics gelezen dat dit niet kon omdat het verboden is, maar als je zoiets nu opeens tegen komt vind ik dat ik jullie daarvan op de hoogte moet brengen.
zodat we er niet klakkeloos vanuit moeten gaan dat de kogeltjes van staal zijn.

in de toekomst is dit dan ook zeker iets voor mij om als mijn honden wild krijgen dat ik het vlees dan ook goed nakijk voordat ik het geef.
voorheen dacht ik altijd ach het kan geen kwaad het is toch staan.
ik snap wel dat 1 kogeltje geen kwaad kan, maar ik vraag me wel af hoe dat is bij kleine honden of puppen (die krijgen kvv mix)
Gebruikersavatar
Door pike
#1748542
Loden kogeltjes kunnen m.i. alleen voor problemen zorgen als ze langere tijd in de maag verblijven en daardoor de kans krijgen langzaam op te lossen. Het inslikken van kleine loden voorwerpen zorgt dan ook zelden voor problemen. Bijvoorbeeld in de spiermaag van vogels. Vogels eten de kogeltjes soms bewust op omdat ze ervan uitgaan dat het steentjes zijn. De hond poept ze echter gewoon weer mee uit. En krijgt ook maar eens een enkele keer een kogeltje binnen (dat niet altijd van lood is). Ik vind er wel eens een in de bak (lood of staal dat weet ik niet), ze eten ze niet op als ze ze tegenkomen. Vraag me niet hoe ze zo'n klein dingetje eruit weten te vissen. En in de maag blijven ze ook niet zitten, getuige de foto's die verleden jaar (om andere reden) van Pike zijn maag gemaakt zijn  ;)
Loodvergiftiging treedt vooral op door inhalatie of door opname door de huid. Loodstof van verf en (gelode) benzine bijvoorbeeld.
Door Lizzy
#1748605
Ik vind het echt heel goed dat je hiervoor een topic hebt geopend en waarschuwen mag altijd. Maar meneer Willem schiet op diverse fronten met een kanon op een mug. Nergens voor nodig om zelf zo in paniek te raken en zulke paniek artikelen te schrijven. A)wat Pike schrijft klopt helemaal, lood vormt alleen een probleem wanneer het lang in de maag verblijft (en doorgaans poepen ze het direct weer uit), B)de kans dat er loden korrels worden aangetroffen zijn uiterst zeldzaam, C)ga je toch lekker wat anders dan wild voeren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3260594
Streepjesheren schreef::???:
Vandaag groot stuk kogel, kleur loodgrijs in geitenkvv gevonden. Buitenlands vlees?
Hoe moeten wij dat weten? Vraag het je leverancier, die moet het weten. Lijkt me ook niet dat geiten geschoten worden, zijn toch overal wel tamme dieren dacht ik. Heb je een foto van wat je gevonden hebt? En weet je zeker dat het lood is of is het alleen maar loodgrijs?
Gebruikersavatar
Door pike
#3260658
Streepjesheren schreef::???:
Vandaag groot stuk kogel, kleur loodgrijs in geitenkvv gevonden. Buitenlands vlees?
Een groot stuk kogel ??? Dat is iets anders dan loodhagel. Wie weet wat er in de kvv terecht is gekomen; kogels zijn niet loodgrijs van kleur omdat ze een glimmend koperen, messing of zilveren mantel hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door