Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1745988
Ik heb mijn menuutje ook maar even hierheen gekopieerd om te vragen of jullie even mee willen kijken.
Wanneer hij nu te hard gaat poepen (wat hij eigenlijk wel een beetje meer zou mogen... ;))moet ik dan wat vleesbot verminderen? Moet ik dit dan vervangen door iets anders?
Ik wil ook nog een rauw eitje, wat yoghurt en misschien wat fruit bijgeven.

Oke ik heb me suf gepuzzeld en besteld bij Lupa.
Ik kom nu tot de volgende percentages en het volgende weekmenu, ik wil iedere 2 tot 3 weken van menu veranderen, is dat verstandig of moet dat juist vaker?

Labrador (of mix) pup van bijna 6 maanden oud en 20 kg. Ik houdt 5% van zijn huidige gewicht aan.
's ochtends krijgt hij KVV Lam/rijst of vlees compleet
40% vleesbot (aangezien hij voor het eerst BARFT wil ik het even bij kip houden, volgende week misschien iets anders zachts)
30% spiervlees
10% orgaan
10% vis (ook hier nog even wat zachtere soorten)
10% groenten

Besteld:
1 kg grofgemalen visfilet
1 kg sardientjes
1 kg kippenekken
1 kg kippenkarkassen
1 kg paardevleessnippersd
1 kg runderkopvlees
1 kg konijnevlees
1 kg kangaroe
1 kg pensblokjes losgevroren
1 kg kippenhartjes

Ik heb nog even voorzichtig aan besteld om te kijken hoeveel het is in volume en om te kijken hoe het gaat.

Weekmenu:
DAG1:
500 gr. KVV
150 gr paard, 150 gr rund, 150 gr kippenek, 50 gr groente

DAG 2:
500 gr KVV
250 gr kippenkarkas, 200 gr kippenek, 50 gr groente

DAG 3:
500 gr KVV
150 gr. visfilet, 100 gr. sardientjes, 150 gr konijn, 50 gr groente

DAG 4:
500 gr KVV
300 gr kippekarkas/nek, 150 gr kangaroevlees, 50 gr groente

DAG 5:
500 gr KVV
150 gr pens, 150 gr kippehart, 150 gr kippenek, 50 gr groente

DAG 6:
500 gr. KVV
250 gr kippekarkas, 100 gr konijn, 100 gr rund, 50 gr groente

DAG 7:
500 gr KVV
300 gr kippekarkas/nek, 75 gr paard, 75 gram rund

Dan heb ik na een week nog over van mijn bestelling:
600 gr kippekarkas/nek
2950 gr spiervlees
1700 gram orgaan
1700 gram vis
Hier kan ik de week erop weer mee varieren denk ik, wat zou ik dan bij kunnen bestellen?

Is dit menu wat of moet ik iets veranderen?
Zit er niet te veel kip in?
#1745989
Oh ja ik heb wel aangeven 250 gr. kippekarkas, maar kan dat wel? Kan ik dit gewoon proportioneren? Ik heb een goede wildschaar.
Wanneer ik de bestelling heb opgehaald kan ik dan het beste al menuutjes klaarmaken en deze invriezen?
Mag je iets ontdooit vlees dan opnieuw invriezen?
#1745994
Ik snap dit eerlijk gezegt niet zo:
DAG1
150 gr paard, 150 gr rund, 150 gr kippenek, 50 gr groente

DAG 2:
250 gr kippenkarkas, 200 gr kippenek, 50 gr groente

DAG 3:
150 gr. visfilet, 100 gr. sardientjes, 150 gr konijn, 50 gr groente


Waarom wil je 2 verschillende soorten vlees op 1 dag voeren? Of waarom wil je kipkarkas en kippennek op 1 dag voeren?
Je kunt ook gewoon bijv op dag 1 rund geven en de week erna op dag 1 paard geven. Met de kipkarkassen/nekken zou ik voor het gemak kiezen en ook 1 soort nemen, dan kun je de keer erna het andere nemen.
Visfilet kan je als spiervlees zien, als je dan ook nog konijn erbij geeft (neem aan dat dat ook vlees is) word dat naast de sardientjes wel wat erg weinig bot.

Vlees wat ontdooit is kun je later zonder problemen weer invriezen, het mag zelfs meerdere keren maar de voorkeur gaat uit naar zo min mogelijk natuurlijk ;)
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op di 07 sep 2010, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#1745998
Ik had bij andere menu's gespiekt en zag dat er vaker meerdere soorten vlees werd gegeven, vandaar.
Maar ik zou dus ook dag 1 300 gram paard kunnen doen en de week erop rund?
Moet er elke dag zoveel % vleesbot inzitten? Ik dacht dat sardientjes hier ook al onder vielen (is mij ook maar verteld)?
Maar dan zou ik die dag de konijn beter kunnen vervangen door bijv. kip en dan op dag 2 juist het konijn erbij geven (volgen jullie het nog)?
Pffff kom er wel, maar de basis is zo'n beetje in orde nu?
Ik hoop dat het snel wat logischer wordt en meer vanzelf gaat want als ik elke keer zo veel werk van moet maken weet ik niet of ik de moed heb om door te zetten :(
#1746048
Ik zou het jezelf niet te moeilijk maken en gewoon iedere dag 2 vleessoorten voeren of compleet.
Dus dan krijg bv een menu:
Maandag: 300gr vleesbot + 200gr spiervlees
Dinsdag: 400gr vleesbot + 100gr groente
Woensdag: 300gr vleesbot + 200gr orgaan
enz.

Of
Maandag: 200gr vleesbot + 150gr spiervlees + 100gr orgaan + 50gr groente
enz. (rest van de dagen hetzelfde)

Scheelt een hoop gepuzzel, afwegen en werk ;) je hond hoeft niet persé dagelijks compleet te eten of dat er precies zoveel % vleesbot in moet zitten.
Zolang je menu aan het eind van de week maar ongeveer compleet is.
Ikzelf maak mijn menu's zoals ik hierboven in de voorbeelden neerzet, de diersoorten zet ik er dan niet bij want die wissel ik wel af met inkopen en uit de vriezer pakken. De ene dag pak ik gewoon rund en de dag erop paard bv. Enige wat ik dan wel doe is het verpakken in de hoeveelheid zoals ik hem voer, ik voer dus bv altijd 300gr vleesbot, dan gaat al het vleesbot per 300gr de vriezer in.
Zo hoef je je menu eigenlijk niet meer te veranderen, tenzij je hond het op een bepaalde combinatie niet goed doet (bv teveel orgaan op 1dag).

Visfilet valt onder spiervlees. Sardientjes zijn veel vlees en heel weinig bot, die kun je dus onder compleet laten vallen of onder spiervlees (of onder vleesbot, als je 50% vleesbot voert).
#1746049
Je moet het je eigenlijk zo makkelijk mogelijk maken. En indd als je op dag 1 alleen paard geeft dan kun je de week erna op dag 1 rund geven, of andersom...anders worden je porties zo klein en dat is nergens voor nodig ;)

Ik reken een compleet visje ook als compleet. Vette visjes laxeren dus daarmee ben ik altijd wat voorzichtiger ;)

Probeer een menu te maken waarbij je iedere dag evenveel vleesbot voerd (1 soort per dag) en om de dag spiervlees (van 1 diersoort) en orgaan (van 1 diersoort). Vis geef ik meestal appart, dus dan krijgen ze naast de complete vis niks meer.

Qua percentages hoef je je niet zo super druk te maken, je voerd ook nog voor de helft kvv en wat je 'verkeerd' doet met het barfen vang je daar dus mee op (natuurlijk niet wanneer je 3dagen achter elkaar alleen hele porties vleesbot geeft he ;))

Zoals MayLinn het voorbeeld geeft, dat is makkelijk voeren ;)
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op di 07 sep 2010, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#1746069
Oke, nieuw menu gemaakt, is dit wat?
Heb alleen de BARF vermeld, niet de KVV.

DAG 1:
200 gr kippenek, 150 gr rund kopvlees, 50 gr runderpens, 45 gr groente

DAG 2:
200 gr kippekarkas, 150 gr konijn, 50 gr orgaan (kippehartjes of beter iets van konijn?), 45 gr groente

DAG 3:
200 gr kippenekken, 150 gr rund, 50 gr runderpens, 45 gram groente

DAG 4:
200 gr kippekarkas, 150 gr paard, 50 gr orgaan (welk, heb nu allen pens en kippehart besteld), 45 gr groente

DAG 5:
200 gr kippenek, 150 gr visfilet, 100 gr sardientjes, 45 gr groente

DAG 6:
200 gr kippekarkas, 150 gr rund, 50 gr runderpens, 45 gr groente

DAG 7:
200 gr kippenek, 150 gr kanagroevlees, 50 gr orgaan, 45 gr groente

Is dit als basisidee goed? Niet te veel pens, moet ik nog andere organen bij bestellen, heb nu alleen runderpens en kippehartjes?
Moet ik bij de vis de kip nog weg laten en vervangen door iets anders van vis, zo ja wat?
#1746071
Dit menu lijkt me makkelijker. Maar vindt je hetzelf ook makkelijker? das belangrijker namelijk.
Je hoeft niet persé de kip op dag 5 te vervangen door vis, maar het mag wel. Ik zou dan gewoon sardientjes geven ipv kip.
Kijk wel even hoe je hond het op zoveel vis op 1 dag doet, hier gaat het prima, maar ik lees weleens dat sommige honden er wat minder goed tegen kunnen.
Dan kun je de vis weer wat beter verdelen over de week.

Runderpens en kippenhartjes is prima om mee te beginnen toch.
Evt kun je later nog wat nier geven of tong, dat zijn soorten die vaak niet kvv voorkomen.
#1746118
Oke bedankt!
Denk dat menu ook makkelijker werkt omdat ik dan niet met zoveel rare getallen hoef te werken.
Ik denk dat ik het hier eerst even mee ga proberen (hoe lang is aan te raden)en als dat goed bevalt kan ik altijd bot, vlees, vis en orgaansoorten toevoegen toch?
Kan ik yoghurt en ei gewoon een keertje als extraatje geven?
Wat is trouwens aan te raden qua groenten, ik lees rauw pureren of licht stomen. Mogen het groenten uit de vriezer zijn (heb hier namelijk wel eens zo'n gemengde zak van de lidl met bloemkool, broccoli en worteltjes)?
#1746132
In principe is je menu compleet en voer je veel diersoorten, dus mag je het altijd aanhouden.
Maar natuurlijk ook veranderen als je dat wil weer een keer.

Ik zou zelf niet zo gauw groentes uit de diepvries pakken, de voedingswaarde daarvan is vaak aardig terug gelopen vanwege het lange invriezen.
Aangeraden wordt namelijk ook om groentemixen niet langer dan een maand of 2 in te vriezen omdat dan de voedingswaarde terug loopt.
Of je zelf rauw wil pureren of licht wil stomen, is aan jezelf. Rauw bevat altijd wat meer voedingswaarde dan gare groente. Maar sommige honden vinden rauwe groentemix niet te eten en gestoomde dan weer wel.
#1746258
Oke dus dit kan ik als basis aanhouden maar dan bijvoorbeeld de kip eens vervangen door eend, kwartel, parelhoen of zo iets en zo ook met het spiervlees?
Ik zie hier soms van die uitgebreide menu's voorbijkomen dat ik dacht dat je steeds moest varieren.
Maar ja als je erover nadenkt, als je brokken voert krijgen ze ook ieder keer dezelfde hap :D

Oke verse groentes dus maar het zou voor een keertje wel mogen (wij eten ook niet iedere dag vers ;)).

JOEHOE ik ben er uit!
Nu wachtten op mijn bestelling en menuutjes maken!
Hoe kan ik deze overigens het beste weer invriezen?
Proportioneer ik de kippenkarkas tot stukken van 200 gram en hoe doe ik dat het beste?
Eet hij dan echt gewoon dat hele ding op (en gooi ik het dan gewoon in zijn voerbak)? Ik kan me er nog zo weinig bij voorstellen maar dat zal wel komen.
#1746287
Ah met de tijd gaat het steeds makkelijker en wordt het net zo normaal als je eigen eten klaar maken  :)

Wat je schrijft over het variëren, zo bedoel ik dat idd. Variëren is goed, maar niet overdrijven of moeilijker maken dan dat het is.
Als je hond 5 diersoorten eet + vis is dat genoeg. Als je dat in gedachten houdt is het niet erg als hij vandaag eens eend eet en morgen eend.

Overgebleven gekookte groentes (niet gekruid) van jezelf kun je ook geven als je daarvan wat over hebt.

Over het portioneren. Onmisbaar in een barf-keuken is een scherp vleesmes, een goede schaar en een snoeischaar.
De snoeischaar is vooral voor de botten, dus ook de kipkarkas kun je zo bv in 2en delen. De schaar en het mes gebruik ik alleen voor het vlees.
Daarnaast is een snijplank erg handig natuurlijk en zakje of bakje om het vlees in te stoppen.
Oja en een weegschaal.

Zoals ik het doe:
Het meeste spul komt in kilo's verpakt binnen. Zo'n kilo laat ik dan geheel of bijna geheel ontdooien en dan de stukken vlees verpakken in de zakjes.
En weer terug de vriezer in. Ik verpak het meestal gelijk allemaal als het binnen komt, dat is daarna makkelijk pakken.
Vergeet je eens wat te ontdooien, in een bak (warm) water leggen en met een uur is meestal wel ontdooit.

Yep je hond eet zo'n heel kipkarkas gewoon op.
Niet schrikken als je de 1e keer kippennekken geeft en je hond deze heel doorslikt. De meeste grote honden doen dat omdat het simpelweg een hap-slik-weg hapje is. Het kan geen kwaad en verteerd wel in de maag.
De kipkarkas zal hij wel een paar keer kraken, maar is ws ook zo weg.
Ik zal je wel adviseren of je hond buiten eten te geven of op een kleed of in de bench bv omdat ze vaak het karkas wel eerst uit de bak pakken en op de grond leggen en dan opeten. Echt vies wordt het vaak niet, maar het scheelt wel dweilen van vette plekken.
#1752433
Nou hij heeft nu 2 keer zijn eerste BARF menu gehad en het bevalt prima!
Kippenekken geen probleem. Kippekarkassen? Krak, krak en ook deze waren verslonden, ongelofelijk.
Ik dacht eigenlijk dat ik meer moeite zou hebben met bijv. het proportioneren (vies) maar ook dat valt me 100% mee. Zelfs mijn man vindt het mooi om te zien hoe hij eet ;)

Moet hij trouwens 5 verschillende vleessoorten per week eten of wat?
Oh ja ei vindt hij maar eng ;D, dan gaat hij staan blaffen en springen naar zijn bak, maar opeten ho maar...behalve als je er weer iets doormengt. Zo grappig.

Heb nu trouwens een Cane Corso pup in de opvang (8 weken) die ook al zeurt om vers (krijgen van de stichting uit alleen brokken vergoed helaas, dus nu krijgt hij het 50% van mij).
#1752443
Volgens mij heb je de smaak te pakken  :)

4-5 verschillende diersoorten per week wordt idd aangeraden, maar het kan absoluut geen kwaad als je daar af en toe niet aankomt.
Mijn ervaring is juist dat de meeste veel meer diersoorten voeren dan die 5 omdat het juist zo leuk is te zoeken naar meer diersoorten enzo.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door