Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BbvDoerak
#1744976
Hallo,

Ik lees zo veel verschillende dingen op internet over KVV en BARF combineren dat ik door de bomen het bos niet meer zie...
Ik wil onze, bijna, 6 maanden oude pup (Labrador of Labradormix)graag 's ochtends KVV voeren en 's avonds BARF.
Onze pup weegt nu bijna 20 kg. dus hij krijgt nu ongeveer 1 tot 1,5 kg. KVV per dag, ik voer nu smuldier (vlees compleet, paard compleet of pens enkelvoudig).
*Mag ik hem ook andere soorten/merken KVV aanbieden of het beste alleen smuldier?
*Ik las iets over DARF en dat klonk ook wel interessant, is dat wat?
*Wat kan ik dan aan BARF produkten bijgeven? Ik begreep dat kippenekken, -karkassen en andere karkassen goed waren?
*Ik las ook dat je dan bijvoorbeeld runder of -paardesnippers kon bijgeven?
*Hoeveel BARF zou ik hem dan 's avonds moeten geven?
*Zijn sardientjes of panharing goed? Ik begreep namelijk dat zalmkoppen nog te hard zijn als hij geen BARF gewend is?
*Ik begreep ook dat ik geen groenten en organen hoef bij te voeren omdat die in de KVV zitten?
*Gooi ik dan gewoon een rauw karkas of visje in zijn bak? Gaat hij daar niet ongelofelijk mee zooien?
Help ben echt een leek op dit gebied!!! (Zoals blijkt uit mijn vragen)
Door Too
#1744998
Hi welkom!

De meeste antwoorden staan wel op t forum  ;) ik denk bv dat 'KVV en barf in 1 bak' staat bij -Discussie Kant en Klaar- heel verhelderend werkt, 'Barf voor beginners' in dit board is ook een must.

- je mag alle merken en smaken kvv geven, variatie is goed

-T mooiste is als je barf-producten toevoegt die niet in je kvv zitten, meeste kvv's bevatten kippenbot als calciumbron [of een calciumsupplement]
Om te wennen aan t verteren van bot is kippennek geschikt daarna zou je bv eendennek, -rug kunnen geven, parelhoen, konijn.. legio mogelijkheden
Als je 50/50 kvv/barf gaat voeren is t wel van belang een menu te maken voor t barf-deel dus vleesbot,spiervlees en orgaan in verhouding voeren

-sardien en panharing zijn prima
-een lekkere gevarieerde groentemix voegt nog wel iets toe, orgaan moet je wel geven maar misschien is 20% dan een beetje veel
-zooien.... daar ben je zelf bij, misschien moet je m idd een paar keer terugsturen, dat wijst zich vanzelf


Succes met al t leeswerk!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1745008
Welkom  :)

Idd wat Too zegt, het is hier een schat aan leesinfo.
Ook de zoekfunctie is erg handig als je over iets specifieks iets wil weten, bv over darf.

Kvv en Barf gaan goed samen.
Wel is het handig als je Barf erbij wil blijven geven dat je juist diersoorten voert die niet in je kvv zitten.
Je kunt dus prima beginnen met kippennekjes, kipkarkasjes, rundvleeslapje, maar ik zou op de lange termijn er niet teveel kip of rund erbij geven omdat dat ook veel in smuldier zit en je zo alleen maar de verhoudingen scheef trekt.
Het stuk wat Angelique geschreven heeft over kvv en barf schrijf ze veel nuttige richtlijnen.
Door BbvDoerak
#1745204
Oke begin het te begrijpen denk ik. Heb me ook al helemaal suf gelezen maar dat levert vaak weer nieuwe vragen op. Want de een zegt als je compleet KVV voert hoef je niet te rekenen terwijl de ander juist zegt dat het wel moet....pfffff!
Ik heb nu de rekenhulp hier van barfplaats erbij maar moet ik dan uitgaan van het gewicht dat hij NU heeft als pup of het gewicht dat hij als volwassen hond zal bereiken (ideaal gewicht)?
Hoeveel % moet ik aanhouden voor een pup van bijna 6 maanden, de een zegt 5 de ander 9?

Ik heb nu de rekenhulp als volgt ingevuld:
50% vleesbot
35% spiervlees
15% groenten
5% (geloof ik) vis
orgaan heb ik bewust niet ingevuld aangezien dit al in de KVV compleet zit, ik wil hem dan wel een keer per week vuile pens ofzo bijgeven
En hart, reken ik dat onder spiervlees of onder orgaan, lees ik ook weer 100 verschillende meningen over (ik heb altijd geleerd dat het een spier is)

Een hoop vragen weer maar zo kom ik er wel.
Hoop dadelijk een menu te kunnen samenstellen dat ik aan jullie kan voorleggen.
Door Nynke
#1745215
1 tot 1,5 kilo per dag kvv?? voor een hond van 20 kilo? Ik moet even rekenen hoeveel % dat is, maar het lijkt me zo veel  :-\ :-\ :-\

1 kilo is 5%, dan is 1,5 kilo 7,5 % toch ? Is dat niet  (te) veel?? Ik heb nog nooit een pup opgevoed op kvv, maar ik dacht dat een pup tot 3-4 maanden oud max. 7% krijgt en daarna minderen tot ongeveer 4% als hij 1 jaar oud is?

Correct me please  if I'm wrong !!!!  :-[
Door Too
#1745224
;D ;D de eerste tijd rol je van de ene vraag naar de andere...


Te voeren hoeveelheden daar ben ik zooo slecht in, hij krijgt nu... 1200gr gemiddeld dat is zo'n 6% als hij er goed uitziet, niet te rond of te gratig, gelijkmatig groeit is dat ws een goede hoeveelheid
Je gaat uit van t huidige gewicht maar zoals altijd: voeren doe je met je handen en ogen :)

Orgaan zou ik wel invoeren.. zo'n 10%  [experts, is dat een goede hoeveelheid??] en dan iig ook iets van lever en nier geven, in kvv zit vaak al een leuke dot pens [want niet erg duur]
Hart valt ook onder de organen.. alles wat binnen t skelet zit reken je tot orgaan , en alles wat dient om t skelet bijeen te houden is spiervlees
Door BbvDoerak
#1745234
Klopt wel denk ik.
Meestal krijgt hij gewoon 2 worsten smuldier op een dag, dat is samen 1 kg. Dat is omgerekend 5% van zijn lichaamsgewicht. Als het zo uitkomt krijgt hij een beetje meer maar dat is puur omdat hij de neiging heeft erg mager te blijven...
Volgens de DA moest ik hem zelfs 60 tot 70 gram smuldier per kg. lichaamsgewicht geven dus ja dan kom ik wel aan 1,5 kg. Maar aangezien het een labrador is (of in ieder geval grotendeels) kijk ik wel uit met overvoeren.

Maar goed stel dat hij nu dus gemiddeld 1000 gram smuldier op een dag krijgt. Dan halveer ik die portie als hij BARF erbij krijgt. Dus 500 gram KVV en 500 gram BARF op een dag?
Ik heb nu het volgende berekent dat hij aan BARF nodig zou moeten hebben per dag, klopt dit ongeveer?
125 gram vleesbot
37,5 gram groenten
250 gram spiervlees
25 gram vis

Orgaan heb ik er dan even uitgelaten omdat dat al in de KVV zit. Zoals gezegd wil ik wel vuile pens geven.

Zou ik dan mixen moeten maken van al dat vlees of geef ik hem gewoon een kippenek van 200 gram en nog wat aanvulling?
En dan 1 dag vis ofzo?

Aaaaaaaa wordt hier echt even helemaal tureluurs van, mijn man vond brokjes makkelijker hahahaha
Door Nynke
#1745236
als jij een kippennek van 200 gram vindt, mag je hem fotograferen  :D :D :D  1 nekje weegt zo 30-50 gram ongeveer  ::) ;)

Waarom wil je mixen maken?

Ik zou, als je uitgaat van 500 gram Barf, minstens 300 gram vleesbot geven, dat is dus 150 gram puur vlees en 150 gram kaal bot  :), dan 150 gram spiervlees en 50 gram groenten  :) :)

Vis bestaat ook uit vlees en bot (graat)  en die kun je makkelijk als 1 maaltijd geven, als je hond het lekker vindt !!  :) :)
Door dancingdaydream
#1745238
Hart valt ook onder orgaanvlees.

Ik geef zelf voornamelijk KVV (carnibest en smuldier), en af en toe een kippennekje oid erbij. Gisteren voor het eerst een kwartelkarkasje gegeven, wel eerst in stukjes geknipt.

Ik heb zelf veel gehad aan het kvv-barf in 1 bak stuk.
Door BbvDoerak
#1745257
Whahaha ja hoor ben er zo tureluurs van dat ik mega kippen voor me zie :D :D ;D
Maar jullie raden dus meer vleesbot aan op een dag?
Maar verder zou het zo wel ongeveer kunnen kloppen?
Dan ga ik eens wat bestellen bij lupa.
Oh ja ik probeer KVV qua soorten vlees wel af te wisselen (rund/paard/lam/kip etc.) maakt het dan nog veel uit wat ik aan bot of spiervlees bijgeef?
Ik hoop dat ik het ooit allemaal nog eens ga snappen...
Door Too
#1745275
je 'moet' nog even je percentages checken... 50%vleesbot, zoals t er nu staat geef je veel meer spiervlees dan vleesbot

In de meeste kvv's zit kippenbot dát zou ik dan niet als hoofdmoot in t zelf samengestelde deel geven [nu eerst even om te wennen daarna niet meer] parelhoen is goed te knagen, eendennek [voor de beginner] -rug, -karkas zijn een fractie harder,  konijn
Door BbvDoerak
#1745311
O ben ook helemaal geen rekenwonder zoals blijkt maar goed.
Met behulp van iemand anders kwam ik nu tot de volgende hoeveelheden per week maar dan zit ik 10% boven de aanbevolen hoeveelheid, is dat erg of kan ik van het een of ander beter iets minder voeren?
Hij weegt dus 20 kg. en zou 5% voeding moeten krijgen, dat is dan 1000 gram per dag en 7000 gram per week.
De helft daarvan zal bestaan uit KVV (rund, lam, kip en paard en misschien eend) en de andere helft dus ong. 3500 gram uit BARF.
BARF zou dan zijn (voor de eerste tijd), kippenekken, -karkassen en misschien eend. Verder spiervlees als rund, kip, konijn etc. Orgaanvlees als pens en hart. Vis als sardientjes en panharing en visstukjes.
Groente al naar gelang wat we zelf eten. En dan soms een eitje en wat yoghurt?
Kan dit zo?

Ik heb dan de volgende hoeveelheden BARF berekend:
50% bot/vlees  1750 gram per week
30% spiervlees  1050 gram per week
10% orgaan        350 gram per week
10% vis
Door BbvDoerak
#1745314
Daar ging iets mis....even opnieuw

O ben ook helemaal geen rekenwonder zoals blijkt maar goed.
Met behulp van iemand anders kwam ik nu tot de volgende hoeveelheden per week maar dan zit ik 10% boven de aanbevolen hoeveelheid, is dat erg of kan ik van het een of ander beter iets minder voeren?
Hij weegt dus 20 kg. en zou 5% voeding moeten krijgen, dat is dan 1000 gram per dag en 7000 gram per week.
De helft daarvan zal bestaan uit KVV (rund, lam, kip en paard en misschien eend) en de andere helft dus ong. 3500 (precies 3850 gram) gram uit BARF.
BARF zou dan zijn (voor de eerste tijd), kippenekken, -karkassen en misschien eend. Verder spiervlees als rund, kip, konijn etc. Orgaanvlees als pens en hart. Vis als sardientjes en panharing en visstukjes.
Groente al naar gelang wat we zelf eten. En dan soms een eitje en wat yoghurt?
Kan dit zo?

Ik heb dan de volgende hoeveelheden BARF berekend:
50% bot/vlees  1750 gram per week
30% spiervlees  1050 gram per week
10% orgaan        350 gram per week
10% vis              350 gram per week
10% groente      350 gram per week

Kan ik nog ergens mee schuiven qua procenten ofzo?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1745377
Als je wat meer soorten kvv afwisseld, kun je idd ook weer wat minder letten op dat 1 diersoort gaat overheersen.
Want dat wordt er bedoelt, dat je menu dus niet alleen maar uit kip en rund en nog meer kip en rund bestaat  ;)
Nu ondervang je dat mooi door veel te wisselen en daarbij te barfen.

Wel grappig dat je op meer dan 7000gr gewicht uitkomt, aardig bedoelt, maar dat komt omdat je op 110% uitkomt ipv 100%.
Vis kun je gewoon onder vleesbot rekenen of als je hele vis geeft onder compleet.
Per week voer je dan aan Barf:
50% vleesbot (incl. 10% vis) = 1750gr
30% spiervlees = 1050
10% orgaan = 350gr
10% groente = 350gr

Zo klopt ie wel.
Qua orgaan is het goed dat je wat minder voert, ik zou vooral eens een lap pens voeren en daarbij organen die niet zoveel in de kvv voorkomen, denk aan nier, tong, testen enz.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door