Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door BusKay
#1745110
Wij hebben een Welsh Corgi Pembroke (12 jaar) met een nierprobleem welke nu aan het spoelen ligt vanwege te hoge waarden in Kreatinine en Ureum.  
Ur.  25.1 mmol/L
Kr.   330  umol/L

De voorgeschiedenis:

13 januari van dit jaar kreeg Azor een herseninfarct. Gevolg, o.a. verlamming op de achterpoten. Pretnison en uiteraard zijn drang tot leven zorgden voor een behoorlijk goed herstel. De Pretnison werd langzaam afgebouwd tot eind april. Op advies van de DA kwamen wij ook op de Barfplaats.

13 juni volgde een aanval van Old Dog Vestibular Disease (de evenwichtsorganen in de hersenen). Wederom Pretnison met afbouw.
Na eigen gezondheidsproblemen werd een familiebezoek gepland en Azor uit logeren gegeven met de nodige voorzorg wat misging.

Na thuiskomst 24 augustus jl. gaven wij onszelf even de tijd om Azor te observeren (een afspraak met de arts stond al wel gepland). Op 27 augustus was Azor geheel futloos en dus direkt, voor de afspraak,  naar onze DA. Het nierprobleem kwam naar voren en werd voorgesteld om hem een nierdieet te geven. Met handen en voeten werd getracht om hem dit voedsel te laten eten.

Azor constant in de gaten houdende lukte het niet om hem goed aan het eten te krijgen. Zijn conditie leek te verbeteren maar eten....ho, maar. Na een week en 300 gram gewichtsverlies nam ik contact met de DA op en hij liet ons direct komen. Bloedonderzoek gaf de bovenstaande waarden en Azor ligt sinds afgelopen zaterdag aan het infuus. Ook contact met de fokker gehad welke een bezoek aan Tannetje Koning voorstelde.
Bij ons liggen een aantal zaken duidelijk. De basis....het voedsel voor Azor moet gaan voldoen aan zijn ziekte en aldus gingen wij op zoek  naar vers (liefst zelf samengesteld) voer. Maar dit alles wel in overleg met de DA welke (ondanks dat hij wel openstaat voor) graag , net als wij, de verantwoorde beslissing wil nemen.

Na telefonisch contact met Lizzy kwam oa. naar voren dat de oorzaak van het nierfalen niet bekend is. De uitslag van het bloedonderzoek (vanavond) afwachtende zullen wij de vervolgstappen en het telefonisch contact ter sprake brengen.
We zien ook dat meer meningen, meer kennis en of waardevolle info voor onze Azor op kan leveren vandaar dat we dit hier naar voren brengen.
Laatst gewijzigd door BusKay op za 23 okt 2010, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1745134
*Dorothea* schreef: Is het zeker dat het een nierprobleem is? Is er naar de urine gekeken? Is Addison uitgesloten?
Fijn dat jij reageert Dorothea! Jingle1 belde mij vanmorgen en ik vroeg inderdaad of de oorzaak van deze verhoogde nierwaardes bekend is. En zo ook vroeg ik of onder andere Addison uitgesloten is.

Voor TS: Dorothea is dierenarts en zij is de behandelend dierenarts geweest van Linga, toen zij verhoogde UREA en CREA had. Dorothea heeft toen ook o.a. getest op Addison. Dat lijkt me dus een goede eerste stap voor jouw DA om te nemen.
#1745155
Lizzy schreef: Fijn dat jij reageert Dorothea! Jingle1 belde mij vanmorgen en ik vroeg inderdaad of de oorzaak van deze verhoogde nierwaardes bekend is. En zo ook vroeg ik of onder andere Addison uitgesloten is.

Voor TS: Dorothea is dierenarts en zij is de behandelend dierenarts geweest van Linga, toen zij verhoogde UREA en CREA had. Dorothea heeft toen ook o.a. getest op Addison. Dat lijkt me dus een goede eerste stap voor jouw DA om te nemen.
Het ligt er een beetje aan wat de urine laat zien, als die vol zit met eiwit dan lijkt een nierprobleem waarschijnlijker.
Het is in ieder geval zinvol om bij verhoogde nierwaardes ook de natrium en kalium te laten bepalen in het bloed.
Door BusKay
#1745214
De uitslag van het bloedonderzoek van afgelopen vrijdag:

BUN          25.1 mmol/L
Glu            5.7 mmol/L
ALP          under < 50
T-Pro        61 g/L
GPT          82 IU/L
Cre          330 umol/L
Single:
IP            4.35  mmol/L

We weten dat BUN ureum is en Cre Kreatinine is. Voor het overige zijn we (helaas) leek.
Door Lizzy
#1745227
*Dorothea* schreef: Het ligt er een beetje aan wat de urine laat zien, als die vol zit met eiwit dan lijkt een nierprobleem waarschijnlijker.
Het is in ieder geval zinvol om bij verhoogde nierwaardes ook de natrium en kalium te laten bepalen in het bloed.
OK, dus stap 1 moet zijn dat de urine wordt gecontroleerd op o.a. eiwitten. Is dat al gebeurd, Freek?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1745229
Jingle1 schreef: De uitslag van het bloedonderzoek van afgelopen vrijdag:

BUN          25.1 mmol/L
Glu            5.7 mmol/L
ALP          under < 50
T-Pro        61 g/L
GPT          82 IU/L
Cre          330 umol/L
Single:
IP             4.35  mmol/L

We weten dat BUN ureum is en Cre Kreatinine is. Voor het overige zijn we (helaas) leek.

Heel veel over bloeduitslagen staat hier:
http://www.devrolijkeviervoeters.org/bloed.htm
Door BusKay
#1745239
Lizzy schreef: OK, dus stap 1 moet zijn dat de urine wordt gecontroleerd op o.a. eiwitten. Is dat al gebeurd, Freek?
Dat was duidelijk, Lizzy. Azor ligt nu aan het infuus en zoals geschreven zal ik dit vanavond aankaarten.
Het schoot mij alleen te binnen dat de volledige uitslag (het bonnetje wat ik hier heb) wellicht meer info bevat dan ik lees.

Ik hoop vanavond meer te kunnen vertellen.
Door BusKay
#1745629
Azor is weer even thuis.  In gesprek met de DA vertelde hij ons dat naar eiwitverlies in de urine het eerst was gekeken en hij dus wist dat hij met een nierprobleem te maken had. Verder zag hij niet dat er sprake zou kunnen zijn van Addison.

Op de vraagstelling om naar een internist te gaan antwoorde hij dat je waarschijnlijk een verschrompelde nier zult zien en als je het goed wilt doen je het beste naar de diergeneeskundige faculteit te Utrecht kunt gaan.
Zoals besproken in het telefoongesprek met Lizzy vanmorgen is het zoals ik verwachtte dat de DA ons een hoop kosten wil besparen.

De waarden:
Ureum 18,6 mmol/u
Creatinine 233 umol/l
Totaal eiwit 58 g/l
Glucose 5.4 mmol/l
ALT (GPT) 66 U/l

Omtrent de levensverwachting denken zowel DA als ik aan 9 tot 21 maanden.
Het is wel zo dat de DA vind dat Azor er te/zeer levenslustig uitziet ook zijn vacht straalt dit uit.

Na vandaag spoelen hebben we nog te weinig bereikt en zal er morgen verder gespoeld gaan worden. Het is voor ons wel fijn om hem 's nachts hier te hebben want we genieten nu tweemaal zoveel van hem.
Door Lizzy
#1745804
Dan kan ik je het beste adviseren om inderdaad een nierdieet aan je hond te geven (ik denk dat deze waardes niet echt goed te noemen zijn, na enkele dagen spoelen). Hetzij zelf samengesteld hetzij een aangepaste KVV (nierdieet) zoals die van Bandit. Ik raad je absoluut af om brokken te geven. Brokken bevatten geen vocht en jouw hond heeft absoluut vochtrijke voeding nodig. Verder geen omega 6 houdende producten geven (dus geen zonnebloemolie, geen maiskiemolie, etc). Absoluut wel visolie geven, van een goed merk, liefst elke dag. En verder kan ik je Solidago aanbevelen. Ik zou deze geven: http://www.nmlhealth.com/p,34,1460/Puur-Nier.aspx, Puur Nier.

Ik hoop dat Azor snel niet meer hoeft te spoelen en nog een aantal mooie maanden mag leven!
Door BusKay
#1745822
Lizzy schreef: Dan kan ik je het beste adviseren om inderdaad een nierdieet aan je hond te geven (ik denk dat deze waardes niet echt goed te noemen zijn, na enkele dagen spoelen). Hetzij zelf samengesteld hetzij een aangepaste KVV (nierdieet) zoals die van Bandit. Ik raad je absoluut af om brokken te geven. Brokken bevatten geen vocht en jouw hond heeft absoluut vochtrijke voeding nodig. Verder geen omega 6 houdende producten geven (dus geen zonnebloemolie, geen maiskiemolie, etc). Absoluut wel visolie geven, van een goed merk, liefst elke dag. En verder kan ik je Solidago aanbevelen. Ik zou deze geven: http://www.nmlhealth.com/p,34,1460/Puur-Nier.aspx, Puur Nier.

Ik hoop dat Azor snel niet meer hoeft te spoelen en nog een aantal mooie maanden mag leven!
Brokken waren voor ons zowieso taboe. Puur Nier en Visolie (van dezelfde leverancier) hebben wij in huis.
Als Azor een beetje "schoon" zal zijn willen we met hem naar de DA in Someren welke hier op de site vermeld staat rijden en hem vragen zijn licht op het hele verhaal te laten schijnen.
Voor ons mag ieder zijn mening hebben en geven. Wij vechten voor Azor en uiteindelijk hopen we dat hij erbij gebaat is.
Dank voor nu.
Door BusKay
#1779200
Yashin Azor van de Goudse Hout
21-8 1998 / 2-10 2010


Azor rust zacht....
Altijd was je er voor ons
Je hebt gevochten maar verloren...
In onze herinnering blijf je altijd onze smorek,
Jou liefde was onbetaalbaar...
Slaap zacht lieverd.

Azor kreeg omdat gestopt werd met Pretnison voor de nierproblemen klachten die uit de eerdere aanvallen afkomstig waren en dit was fataal voor hem. Het zorgde ervoor dat Azor niet meer at en zeer snel achteruit ging.
Na een erg slechte nacht besloten wij hem verder lijden te besparen.
Laatst gewijzigd door BusKay op za 23 okt 2010, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door