Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1741652
Sammy heeft LSI, hier krijgt ze al het een en ander aan ondersteuning voor.
De laatste paar weken vond ik haar wat snauwerig en kribbig en meestal duidt dat er bij haar op dat ze pijn heeft  :-[

Ik heb de afgelopen paar dagen pijnstillers gegeven ter ondersteuning en het gaat nu super goed met haar, ze is weer vrolijk en speelt weer.
Blijkbaar had ze dus wel pijn maar laat dat niet goed merken door bv slecht te gaan lopen.
Ik heb haar nu carprodyl gegeven, is dit een pijnstiller die ik als ondersteuning kan geven of kan ik beter voor een andere pijnstiller kiezen?
En zo ja welke?
En kan het kwaad om pijnstilling als ondersteuning te blijven geven of moet ik er nog iets bij geven om bv de maag te beschermen?

Sorry voor de vele vragen, maar ik ben echt een leek op het gebied van pijnstilling  :-X
Door diergedrag
#1742393
Caprodyl heeft als werkstof carprofen, dezelfde werkstof als Rimadyl.
Rimadyl is een veelgebruikte NSAID dus een ontstekingsremmende pijnstiller. Daarnaast zijn er nog Metacam en Previcox in dat groepje.
Elke NSAID heeft als bijwerking maagproblemen alhoewel Previcox dat het minste heeft omdat de samenstelling maagvriendelijker is.
De bijwerkingen hoeven niet zo zwaar op te treden dat er een maagbeschermingsmiddel naast nodig is maar blijf wel letten op tekenen zoals misselijkheid. Mocht dat optreden of je vermoedt toch iets dan kun je overleggen met je dierenarts over een maagbeschermend middel

Als je hond zo duidelijk pijn heeft dan is het echt nodig om die pijn te bestrijden. Ook omdat langer durende pijn het lichaam gevoeliger maakt voor pijn.
Veel honden gebruiken jarenlang pijnstilling, simpelweg omdat het nodig is.
Je kan ook kijken naar natuurlijke alternatieven, een daarvan is MSM. Maar bij echt sterke pijn is een natuurlijk middel niet afdoende.

Sterkte!
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1742668
Dank je wel voor het antwoord.

MSM krijgt ze al en dit helpt inderdaad niet meer voldoende, helaas  :-\
Helaas is ze ook hard voor zichzelf en laat ze ook niet snel zien dat ze pijn heeft, ze wordt eerst kribbig en dan, na een hele tijd, gaat ze wat slechter lopen.
En dan heeft ze dus al behoorlijk wat pijn.

Nu krijgt ze een half tabletje per dag en het gaat nu weer veel beter, dus ik denk dat het voor haar beter is als we voorlopig even wat pijnstilling geven.
diergedrag schreef: Caprodyl heeft als werkstof carprofen, dezelfde werkstof als Rimadyl.
Rimadyl is een veelgebruikte NSAID dus een ontstekingsremmende pijnstiller. Daarnaast zijn er nog Metacam en Previcox in dat groepje.
Elke NSAID heeft als bijwerking maagproblemen alhoewel Previcox dat het minste heeft omdat de samenstelling maagvriendelijker is.
De bijwerkingen hoeven niet zo zwaar op te treden dat er een maagbeschermingsmiddel naast nodig is maar blijf wel letten op tekenen zoals misselijkheid. Mocht dat optreden of je vermoedt toch iets dan kun je overleggen met je dierenarts over een maagbeschermend middel
Sterkte!
Wat ik uit je verhaal begrijp is dat ik het qua werkstof niet veel uit maakt welke pijnstiller ik neem, echter dat qua maag het beter is om over te stappen op previcox  :P :-\
Door diergedrag
#1743546
Klopt. Een NSAID remt de stoffen Cox1 (speelt een rol bij de maagbescherming) en Cox2 (draagt bij aan ontstekingsprocessen). Previcox is een selectieve Cox2-remmer en laat Cox1 dus met rust. Desalniettemin bestaat bij Previcox ook kans op maagproblemen maar een stuk minder dan bij Rimadyl of Metacam. Het kan verder per hond verschillen bij welke pijnstiller hij/zij het meeste baat heeft, dat is een kwestie van uitproberen maar Previcox heeft eigenlijk de voorkeur.
Bij zwaardere pijn is een NSAID niet voldoende en kun je het beste met je dierenarts overleggen welke andere pijnstiller geschikt is voor je hond.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1743551
diergedrag schreef: Klopt. Een NSAID remt de stoffen Cox1 (speelt een rol bij de maagbescherming) en Cox2 (draagt bij aan ontstekingsprocessen). Previcox is een selectieve Cox2-remmer en laat Cox1 dus met rust. Desalniettemin bestaat bij Previcox ook kans op maagproblemen maar een stuk minder dan bij Rimadyl of Metacam. Het kan verder per hond verschillen bij welke pijnstiller hij/zij het meeste baat heeft, dat is een kwestie van uitproberen maar Previcox heeft eigenlijk de voorkeur.
Bij zwaardere pijn is een NSAID niet voldoende en kun je het beste met je dierenarts overleggen welke andere pijnstiller geschikt is voor je hond.
Ok, helemaal duidelijk, super bedankt voor je uitleg!!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1743575
diergedrag schreef: Klopt. Een NSAID remt de stoffen Cox1 (speelt een rol bij de maagbescherming) en Cox2 (draagt bij aan ontstekingsprocessen). Previcox is een selectieve Cox2-remmer en laat Cox1 dus met rust. Desalniettemin bestaat bij Previcox ook kans op maagproblemen maar een stuk minder dan bij Rimadyl of Metacam. Het kan verder per hond verschillen bij welke pijnstiller hij/zij het meeste baat heeft, dat is een kwestie van uitproberen maar Previcox heeft eigenlijk de voorkeur.
Bij zwaardere pijn is een NSAID niet voldoende en kun je het beste met je dierenarts overleggen welke andere pijnstiller geschikt is voor je hond.
Dit is achterhaald, dit is namelijk een humaan verhaal en die vlieger gaat niet op voor dieren. Er blijken grote verschillen te bestaan tussen diersoorten onderling. Bovendien blijkt het ook nog eens dat selectief COX-2 remmen een verhoogde kans geeft op trombose.
Mijn ervaring is dat het gewoon een kwestie van uitproberen is op welke pijnstiller je hond het beste reageert. Ik ken honden die geen previcox verdragen en wel metacam, ik ken honden die geen rimadyl verdragen maar wel previcox en ik ken zelfs een hond die alleen cortaphen forte verdraagt.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1743611
*Dorothea* schreef: Dit is achterhaald, dit is namelijk een humaan verhaal en die vlieger gaat niet op voor dieren. Er blijken grote verschillen te bestaan tussen diersoorten onderling. Bovendien blijkt het ook nog eens dat selectief COX-2 remmen een verhoogde kans geeft op trombose.
Mijn ervaring is dat het gewoon een kwestie van uitproberen is op welke pijnstiller je hond het beste reageert. Ik ken honden die geen previcox verdragen en wel metacam, ik ken honden die geen rimadyl verdragen maar wel previcox en ik ken zelfs een hond die alleen cortaphen forte verdraagt.
Oh ok, Sammy doet het op dit moment gewoon goed op carprodyl, ze wordt er niet misselijk van en ze heeft ook geen pijn meer.
Heb hier nog voldoende van liggen, maar ga ook zeker nog even met mn DA bellen.
Wilde alleen eerst wat meer info hierover  :P
Door diergedrag
#1744669
In principe kun je supplementen (zoals chondroïtine, glucosamine etc.) gewoon blijven geven. Je schrijft echter niet wat je allemaal geeft.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1744817
Ze krijgt momenteel Corta RX, MSM, puur rug, puur spondy en rust composium, maar dat laatste is niet voor haar rug  :P

Heeft een hele tijd goed gewerkt maar nu dus niet meer.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1744849
*Dorothea* schreef: Helpt osteopathie niet meer?
Durf ik niet zo goed te zeggen  :-\
De behandelingen gingen goed en ze ging er zelf ook voor staan.
Helaas heeft ze na de laatste 2 behandelingen 2 keer heel veel pijn gehad, zo erg dat ze verlammingsverschijnselen in haar rechter achterpoot kreeg.
Ik durf nu niet zo goed meer  :-[

Aan de ene kant denk ik, ik maak gewoon weer een afspraak en ik zie wel wat er gebeurd maar aan de andere kant, als ze weer zo´n pijn aanval krijgt......... Ik wil haar dat ook weer niet aandoen.

Ik vind het moeilijk, want eigenlijk wil ik haar helemaal niet elke dag pijnstilling hoeven geven en zou ik het graag met supplementen of osteopathie willen oplossen.
Maar ik wil ook niet dat ze pijn heeft  :'(
Ze krijgt nu een halve carprodyl per dag en je merkt aan alles dat ze zich zoveel beter voelt..........
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1744979
Ja moeilijk hè? Ik zou het ook niet meer durven na verlammingsverschijnselen, ik vind dat toch wel een hele nare bijwerking.
Er zijn genoeg honden die jaren probleemloos op de pijnstillers staan. Als ze zicj nu zo goed voelt op een halfje rimadyl dan zou ik dat voorlopig maar even zo laten.  :-*
Door diergedrag
#1745156
Verlammingsverschijnselen duiden op een neurologisch probleem, dat is heftig na een osteopatische behandeling! Wat zei de osteopaat erover?
Pijnstillers remmen ook ontstekingsprocessen en ook daar kan je hond veel baat bij hebben als ontstekingen een rol spelen.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1745328
*Dorothea* schreef: Ja moeilijk hè? Ik zou het ook niet meer durven na verlammingsverschijnselen, ik vind dat toch wel een hele nare bijwerking.
Er zijn genoeg honden die jaren probleemloos op de pijnstillers staan. Als ze zicj nu zo goed voelt op een halfje rimadyl dan zou ik dat voorlopig maar even zo laten.  :-*
Ja vind het inderdaad heel moeilijk  :-\
En ja ze voelt zich nu weer heel erg goed dus dan laten we het maar even zo.
diergedrag schreef: Verlammingsverschijnselen duiden op een neurologisch probleem, dat is heftig na een osteopatische behandeling! Wat zei de osteopaat erover?
Pijnstillers remmen ook ontstekingsprocessen en ook daar kan je hond veel baat bij hebben als ontstekingen een rol spelen.
Tja de osteopaat vond het ook heel erg raar daarom zijn we ook gestopt, want dit was natuurlijk niet de bedoeling.
Na deze aanvallen heb ik besloten om weer nieuwe foto's te maken en daar kwam bij naar voren dat het toch LSI was.
Waarschijnlijk een zenuw die goed klem zat en een flinke zwelling veroorzaakt had want na de medicatie geen problemen meer gehad.
Tot nu toe  :-X

Maar we laten dr voorlopig even op de pijnstilling staan en dan over een paar weken kijken of we misschien iets kunnen afbouwn.

Bedankt voor alle uitleg  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door