Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bascha
#1741693
Hallo,

Lees er waarschijnlijk overheen maar goed.......

onze hond is bij vorige eigenaar gecastreerd. We hebben hem nu een maand en we vinden dat hij sinds zijn operatie teveel is bijgekomen.
Nu zei de dierenarts dat we dan niet uit moeten gaan van de 5,1 kilo die we aanhielden maar 4,8 kilo aan moeten houden.
Klopt dat idd? op moeten we het percentage aanpassen?

(bij operatie was hij 4,9 en ze dachten dat hij 5,1 was toen hij naar ons kwam. Ben daarom van 5,1 uitgegaan. Hij was echter 5,6 en is ondertussen 6 kilo.
We letten nu op dat hij in iedergeval niet meer van onze andere hond jat maar ja, wat doen we met de hoeveelheid...)

tips iemand? Wil hem toch wel onder die 5 kilo hebben..

Antoinette
Door signmodel
#1741711
hoi,
succes en plezier met je nieuwe hondje.
heb je een idee van het gewicht dat hij moet hebben?
ik zou m 2% van zn ideale gewicht gaan voeren. valt hij te snel af dan iets meer gaan geven natuurlijk. minder lijkt mij erg weinig voor een hond die onder de 5 kg moet wegen.
misschien kan je wat meer met m gaan bewegen. hardlopen, fietsen vaker met een balletje gooien (en hij erachter aan).
succes.
Door Anne in Zweden
#1741728
Is twee procent niet eerder iets voor grotere honden, en krijgen kleintjes vaak niet een iets hoger percentage?

Hoeveel procent voer je hem nu, Antoinette? Ik zou in ieder geval wel van zijn ideale gewicht uitgaan bij het voeren.

Wel fijn trouwens dat je een da hebt die niet meteen met dieetbrokken komt aansjouwen! :D
Door bascha
#1741732
we zijn idd nu ook meer aan het lopen. het jatten van de andere hond voorkomen we nu en we weten nu dat hij graag achter een bal aanrent. (kwamen iemand tegen met zo'n tennisbal in zo'n werp ding, was niet meer bij die vrouw weg te krijgen.)

ze zitten nu beide op 5%. dan kan ik toch niet opeens naar 2% gaan ofwel?

voor de operatie was hij 4,9 en daar moet hij toch zeker naar terug.
Door bascha
#1741744
wat betreft de da. we zijn naar de da in beek geweest. die staat ook in de lijst hier op barfplaats. ze gaven aan dat vers idd het beste is. Maar ja ik had mijn kids bij me die dag en die waren nogal "aanwezig" die ochtend. konden daardoor niet echt goed praten over andere dingen als waarvoor we daar waren. Hierbij nogmaals mijn excuses aan de mensen die die ochtend daar waren..... :mbounce:  doen mijn kids normaal anders nooit...normaal zijn ze echt zeer welopgevoed en rustig...sorry!!
Door Alba
#1741761
Krijgt hij nu 5% van zijn huidige gewicht of van zijn ideale gewicht? Ik zou niet ineens naar 2 gaan, maar eerder een procent lager gaan zitten en kijken of dat in combi met 't niet-meer-jatten en meer beweging effect heeft.
Door Nynke
#1742002
ik zou niet ineens naar 2% gaan, da;s inderdaad voor de grotere rassen. Probeer anders eens wat magerder vlees te geven, dus kip ipv geit enz.  :) :)

als je anders eens begint met 3,5% van zijn ideaalgewicht ??
Door signmodel
#1742672
mmm ja sorry dan is het verschil van 5% naar 2% wel erg veel. ik vind 5% toch best veel, het is idd hond afhanhankelijk maar mijn 10 kg hondje eet 2,5% vandaar dat ik ermee aankwam.
nogmaals mijn excuus.
Door bascha
#1742809
die 5% hebben we genomen omdat datr hier is aangeraden toe we begonnen met freule. (was toen nog een puppe dup.
Nu natuurlijk een dame van 1 jaar ( en een paar dagen...hihi)

we hebben dat daarom ook aangehouden omdat ze het er verder goed op doet. (wel even opletten nu haar eten niet meer gejat word)

we gaan dan dus van 5,1 naar 4,8 en dan van 5 naar 3,5 % ?
Kunnen jullie je daar in vinden?
Gebruikersavatar
Door pike
#1742932
Als hij nu 5% van 5,1 kg krijgt en hij weegt nu al 6 kg dan is dat duidelijk te veel  ::)
Persoonlijk zou ik het langzaam afbouwen. En dan zien hoever ik moet zakken. Ik zou beginnen met 10% minder te geven:
5% van 5,1 kg is 255 gram, haal daar 10% vanaf dat is minus 25 gram kom je op 230 gram.
Dat is ca. 4,75% van het ideale gewicht van 4,9 kg. En tegelijkertijd zou ik dan magere vlees/botsoorten geven en geen vette.
En mocht dat na een paar weken niet voldoende blijken, zou ik nogmaals 10% eraf halen. Net zolang tot het goed is.
Wat ik zeker niet zou doen: In één keer zakken naar 2 of 2,5%. Die overgang vind ik wel heel erg groot  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door